Citat:
Hur vet man att en person 35min senare blev smittad just av personens efterlämningar på bussen?
Kan ju ha blivit smittad var som helst.
Liknande i Sverige där det tydligen finns siffror på exakt var man blivit smittad.
Är man i karantän och den enda personen man möter vid ett besök är smittad, DÅ kan man veta.
Men nu säger tex lärare att dom blir smittade av barnen. Hur vet man det? Kan ju lika bra blivit smittad på ICA.
Kan ju ha blivit smittad var som helst.
Liknande i Sverige där det tydligen finns siffror på exakt var man blivit smittad.
Är man i karantän och den enda personen man möter vid ett besök är smittad, DÅ kan man veta.
Men nu säger tex lärare att dom blir smittade av barnen. Hur vet man det? Kan ju lika bra blivit smittad på ICA.
I vissa fall vet man, i andra fall inte. Läraren kqnske handlade med hemkörning?
I mitt fall så var jag och ena barnet hem dör distansstudier och distansarbete i våras och vi träffade inga andra. Plötsligt får det barnet ont i halsen. Fem dagar senare så får jag alla symtom på Covid. Ytterligare fem dagar senare så insjuknar frun. Hmm, vem kan då ha smittat mitt barn? Jo det andra barnet (högstadieelev som inte hade några symtom och som åker buss till skolan). Vi testade hela familjen för antikroppar efteråt och även högstadieeleven hade haft COVID-19. Case closed. Det var enkel smittspårning när det inte fanns några andra alternativ.
Så visst kan skolbarn smitta asymtomatiskt! Alltså så kan läraren ovan också ha blivit smittad av barnen.
I en kommun utanför Göteborg så stängdes en hel F-6-skola skola ned efter massiv smittspridning, denna fick VGR att ändra sina rekommendationer till att barn skulle stanna hemma om någon annan i familjen hade COVID-19.