2020-12-27, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Hur vet man att en person 35min senare blev smittad just av personens efterlämningar på bussen?
Kan ju ha blivit smittad var som helst.

Liknande i Sverige där det tydligen finns siffror på exakt var man blivit smittad.
Är man i karantän och den enda personen man möter vid ett besök är smittad, DÅ kan man veta.

Men nu säger tex lärare att dom blir smittade av barnen. Hur vet man det? Kan ju lika bra blivit smittad på ICA.

I vissa fall vet man, i andra fall inte. Läraren kqnske handlade med hemkörning?

I mitt fall så var jag och ena barnet hem dör distansstudier och distansarbete i våras och vi träffade inga andra. Plötsligt får det barnet ont i halsen. Fem dagar senare så får jag alla symtom på Covid. Ytterligare fem dagar senare så insjuknar frun. Hmm, vem kan då ha smittat mitt barn? Jo det andra barnet (högstadieelev som inte hade några symtom och som åker buss till skolan). Vi testade hela familjen för antikroppar efteråt och även högstadieeleven hade haft COVID-19. Case closed. Det var enkel smittspårning när det inte fanns några andra alternativ.

Så visst kan skolbarn smitta asymtomatiskt! Alltså så kan läraren ovan också ha blivit smittad av barnen.

I en kommun utanför Göteborg så stängdes en hel F-6-skola skola ned efter massiv smittspridning, denna fick VGR att ändra sina rekommendationer till att barn skulle stanna hemma om någon annan i familjen hade COVID-19.
Citera
2020-12-27, 17:42
Medlem
Artikel i Medicalxpress om att likartade mekanismer i Japan som i Sverige ligger bakom Japans plötsliga uppgång. Hur tron på en särskild nationell exceptionalism leder till oförmåga att anpassa sig till kunskapsutvecklingen kring epidemin:

Citat:
The problem for both Sweden and Japan today is exceptionalist inertia. Other states were quick to change tack in tandem with developments in the pandemic and the science explaining it. Even as the third wave threatens to spiral out of control, the Japanese government has not canceled "Go To Travel", merely suspending it between December 28 and January 11.

Meanwhile, Swedish bars, restaurants and gyms remain open as the daily death toll continues to rise, though a new poll in the Dagens Nyhete newspaper shows trust in Tegnell is lower than ever among Swedes.

There is of course more to the COVID-19 story than national exceptionalism, and so far Japan has fared far better than Sweden and many other countries in containing its epidemic.

Still, both cases suggest that associating the success (and by extension, failure) of a public health response with an appeal to an exceptional national character can be dangerous. It can make learning from others less likely, and make changing course, even in the face of overwhelming evidence, a painful—perhaps impossible—process.
https://medicalxpress.com/news/2020-12-sweden-japan-price-covid-exceptionalism.html
Citera
Medlem
Citat:
Hur vet man att en person 35min senare blev smittad just av personens efterlämningar på bussen?

Liknande i Sverige där det tydligen finns siffror på exakt var man blivit smittad.
Är man i karantän och den enda personen man möter vid ett besök är smittad, DÅ kan man veta.

Men nu säger tex lärare att dom blir smittade av barnen. Hur vet man det? Kan ju lika bra blivit smittad på ICA.

Viruset har spår från spridaren som producerats av denne. Så att du kan fastställa vem som smittade vem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är så man måste göra när statistiken talar emot en. Plocka bort tillräckligt mycket data och cherrypicka för att uppnå det resultat man vill. Varför inte ta bort alla regioner utom Gotland? Då är plötsligt situationen i Sverige mycket bättre.

Tegnell style

Skåne och Göteborg ligger fortfarande i Sverige sist jag kollade.

Ökningstakten på IVA vände åter uppåt, och är nu ökande igen sedan den 19:e December.

Även eftersläpningen (ca 1 vecka nu) ökar så det lär öka ännu mer dessvärre.

Antal nyinskrivna/dag ökar också. (Ser ut att gälla även Sthlm, om än inte lika tydligt, när man tittar på trenden där.)
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-12-27 kl. 18:12.
Citera
2020-12-27, 17:46
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är så man måste göra när statistiken talar emot en. Plocka bort tillräckligt mycket data och cherrypicka för att uppnå det resultat man vill. Varför inte ta bort alla regioner utom Gotland? Då är plötsligt situationen i Sverige mycket bättre.

Tegnell style

Jag måste nog rätta dig här!

Gotland är top 4 på antal inlagda per capita..

Stirra er inte blinda på absoluta tal.

Så här ser topplistan ut.
Ingen av storstadsregionerna ligger med

1. Gotland
2. Gävleborg
3. Jönköping
4. Uppsala
Citera
2020-12-27, 17:51
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Men om vi vet att den mutationen funnits i UK sedan i september, varför har det endast upptäckts ströfall i resten av europa då om den nu är så smittsam? Det ligger helt klart en hund begraven här.

Den riktigt allvarliga eskaleringen ses först fram mot den 5/12 och därefter. Antagligen någon stans där som varningsklockorna på allvar gjorde sig gällande.
Citera
2020-12-27, 17:52
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring

1. Gotland
2. Gävleborg
3. Jönköping
4. Uppsala

Gotland är säkert utsatt per capita men det bor ju inget folk där. Jag tänkte mera att man som TAD kunde använda endast utvalda delar av Sverige och använda det som helhetsbild för hela Sverige. 2 på IVA och totalt 25 döda sedan pandemins start. Det är ju fina siffror om man applicerar dom på hela landet.
Citera
2020-12-27, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring

1. Gotland
2. Gävleborg
3. Jönköping
4. Uppsala

Det är ju inte direkt några avgrundsstora skillnader. Stockholm 13% färre per capita än Gävleborg. Så läget är definitivt allvarligt i storstäderna också.
Källa: https://platz.se/coronavirus/?page=ranking

Flest på sjukhus per 1M
1. Gävleborgs län
372

2. Skåne län
331

3. Västernorrlands län
326

4. Stockholms län
324

5. Uppsala län
302

6. Kronobergs län
288

7. Västra Götalands län
280

8. Östergötlands län
266

9. Gotlands län
251

10. Jönköpings län
228
Citera
2020-12-27, 17:56
Medlem
Är det imorgon ytterligare 80.000 doser kommer?
Citera
2020-12-27, 18:03
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Utifrån svenska förhållanden, är det inte extremt ovanligt med självdrag i flerfamiljshus? Skulle vara riktigt små gamla sådana i så fall typ 2-4 familjer?

Fönsteröppning har väl förresten framförts som ett grepp mot smitta om många personer hamnar i ett rum?

Hela Stor-Stockholm med hus från c:a 1600-1930 är byggda efter självdrags-principen.
Imkanalerna till köken delades oftast mellan 2-4 hushåll beroende på planlösningar.
Det man gör idag är att snickra ihop en metallåda som sätt ovanpå skorstenstoppen, som innehåller en stor fläkt som suger upp luften. Vårat kontor i en kåk från 1800-talet har c:a 20-22 skorstenar på taket som är för frånluft från olika lägenheter samt öppna spisar, friskluften kommer in via spaltventiler i fönstren.
Citera
2020-12-27, 18:05
Medlem
vinlands avatar
Citat:

Wuhan-bussen hade kamera-övervakning, så det var inga problem att spåra personerna där och utredningen visade att det bara var bussen som smittillfället uppstod.
Citera
2020-12-27, 18:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Den riktigt allvarliga eskaleringen ses först fram mot den 5/12 och därefter. Antagligen någon stans där som varningsklockorna på allvar gjorde sig gällande.

Det förklarar ju inte varför inte ökningen var stor redan i september och oktober om den nu är så smittsam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in