2020-12-27, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast i början försvarade hon Sveriges strategi, i förhållande till andra länders. Jag kommer ihåg att hon sa "det är inte bara antalet döda som räknas när en pandemi är över, man måste ha ekonomi och demokrati kvar också". Det var så dumt att det fastnade i minnet...

Där ser man, då handlar det mer om att jobba på sin egen image och kanske få chansen att sitta i TV-soffor framöver och oja sig över Tegnell.
Citera
2020-12-27, 15:34
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Obehagligt med brittish airways som flyger in med smittade piloter och passagerare mot reglerna, Och fler plan skickar de till veckan

Och 400 Smittade engelsmän flyr ut i samhället i Schweiz. Rena zombie-filmen detta.
Ja, obehagligt att piloterna är superspridare av viruset, vet vi var de flyger härnäst?
Citera
2020-12-27, 15:43
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Värt att notera är även detta märkliga resonemang i Expressenartikeln om Arlanda och det brittiska flyget:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/folkhalsomyndigheten-darfor-testar-vi-inte-folk-pa-flygplatsen/
En alternativ tolkning är att de inte vill ha ansvar för något alls via en central knutpunkt som Arlanda utan hellre ser att problemet späs ut i regionerna så att allt blir diffust och oklart. Och så sparar man några spänn också.
Även detta känns märkligt, GD Johan Carlsson:
Citat:
– Vi är angelägna om att man i stället åker hem och testar sig på hemorten så att man är inne i det system man har. Att testa sig på Arlanda skulle innebära att man får provsvar från människor som man inte riktigt vet var de har tagit vägen – alternativt att de ska sitta där, kanske i flera dygn, för att vänta på svaret.
Vaddå, går de upp i rök?!? Vi har ju koll på våra medborgare t ex med personnummer och IT. Man kan ju också kräva att de håller sig tillgängliga för myndigheterna ...
Och på vilket sätt är man garanterade att de då kollar sig när de kommer hem..?
Förresten, ”vet ej var de har tagit vägen”. Litar de inte på att folk följer ”råden, rekommendationerna och riktlinjerna”?:
Citat:
Myndigheten uppmanar sedan tidigare alla som vistats i Storbritannien efter den 12 december, att stanna hemma i minst en vecka, undvika kontakt med andra och testa sig så snabbt som möjligt – för att sedan ta ett uppföljande test efter fem dagar. Även övriga i hushållet bör stanna hemma i väntan på provsvar
https://www.expressen.se/nyheter/lindes-kritik-sa-man-sar-ett-virus/

Häromdagen konstaterades en person på Malpensa (Milanos flygplats) vara smittad. Klarar Italien av att hantera det så borde väl vi också göra det.

F d statsepidemiolog Annika Linde är inne på nåt intressant ( ):
Citat:
En som är kritisk till att inga åtgärder vidtogs när planet landade är Sveriges förra statsepidemiolog, Annika Linde.
– Jag tycker att det skulle ha gjorts naturligtvis, säger hon.
– Om man tar det på allvar – att det här är något som utgör ett hot. Då borde man satt dem i karantän, tills man vet om de bär på smittan eller inte.
– Det är väldigt konstigt. Det får man lov att säga, säger hon vidare.
Citat:
– Jag tror att Folkhälsomyndigheten har underskattat både den asymtomatiska spridningen och den tid som man kan sprida asymtomatiskt, säger hon.
Det är på det här sättet som man sår ut ett virus, eftersom det är så många som har symptomatisk sjukdom och så många som inte kanske söker och blir provtagna inför minsta sak, säger den tidigare statsepidemiologen.
Citat:
– Det är ungefär så här som man hanterat det hela tiden. De vi upptäckter tar vi hand om, och resten får löpa, säger hon.
(Ur samma artikel som JCs uttalande.)
Citera
2020-12-27, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Försvarsmaktens fältsjukhus blev direkt utdömt som värdelöst och inte något som man ville använda.

Så du tror på myten att inte en enda av de som indirekt nekades vård i våras hade kunnat räddas med utökad respiratorkapacitet? Rätt osannolikt eftersom det finns åtskilliga historier om äldre med högljudda anhöriga som genom tjat lyckades få sina gamla i aktuvård och räddade till livet.

Jag tror snarare att det "dömdes ut" för att man i våras fortfarande trodde att man skulle kunna dölja vidden av Sveriges misslyckande. Du hade fått en mycket större mängd människor i respirator och med vård som hade sett mer "krigslik" ut i fältsjukhuset och med kanske bristande personalupptäckning. Det hade inte varit bra för vare sig regeringen eller Tegnell, han hade kanske inte ens fått sommarprata då.
Senast redigerad av Varglig 2020-12-27 kl. 15:51.
Citera
2020-12-27, 15:46
Medlem
Citat:
Ny Expressenartikel:

https://www.expressen.se/nyheter/lindes-kritik-sa-man-sar-ett-virus/

Hur kommer det sig att en före detta statsepidemiolog verkar ha alla indianer i kanoten medan nuvarande inte har det? Är det där för hon blev föredetta eller är det för att hon inte längre behöver skydda regeringen och kan säga vad alla epidemiologer egentligen redan vet?

Smittspårning som det påstås att det görs är uppenbarligen ytterligare en i raden av det växande berget av lögner som sprids från dom ansvariga.
Hur kan man inte smittspåra upptäckt muterar virus någon dag efter att Löfvén har PK om det allvarliga läget?
Citera
2020-12-27, 15:48
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Ja, obehagligt att piloterna är superspridare av viruset, vet vi var de flyger härnäst?
I Italien har man även tagit en pilot med smittan (ej samma person som jag nämner ovan). Hann inte uppfatta (nyhetssändning i natt, RAI) om piloten var ”i trafik” eller för vilka hen flög/flugit.
Citera
2020-12-27, 15:53
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
I våras bidrog underlåtenhet att behandla eller ens läkarundersöka en del äldre multisjuka till att kapacitetstaket inte sprack. De fick dö rakt av så att IVA-platser hölls lediga. Mer eller mindre avsiktligt.

Samtidigt som fältsjukhuset stod outnyttjat. Så "kollapsad vård" kan se ut på olika sätt.
Vi kommer få en diskussion om detta i samhället vad tiden lider men det kommer ta tid, decennier. Detta är i paritet med neurosedynskandalen, tog också decennier innan det fullt ut kunde diskuteras.
IVA = döden för många äldre. Det är en påfrestande behandling.

Däremot kunde man ju ordinerat syrgas istället för palliativ vård så hade kanske flera överlevt. Vi får väl se om flera äldre överlever nu än under våren.

Jag har tidigare påpekat att jag tycker det är för mycket fokus på de som dör och för lite på de 100 000 till 200 000 som blir långtidssjuka. De flesta hoppas jag verkligen blir (i stort sett) återställda.

Döden är oåterkallelig så det är ju hemskt att många, främst äldre, dött och att de inte ens fått ta farväl av sina anhöriga och vice versa.

Men tänk om långtidssjukan hos tex. barn och unga också är oåterkallelig. Livslång invaliditet är ju också ett hemskt pris att betala för en helt misslyckad coronastrstrategi.

Jag är otroligt tacksam att jag och min fru kunnat vara hemma sedan den 1 mars och inte behövt riskera att bli smittade annat än vid veckans livsmedelsinköp. De vi träffat frivilligt har vi träffat utomhus utom barn och barnbarn som vi då och då träffat hemma hos oss nu under hösten. Kanske onödig risk, men det kändes ju rätt okej med smittspridningen tom. oktober eller så. Kanske dags att omvärdera lite.

Är det någon som har mera information om långtidssjuka, hur många de är, hur olika åldersgrupper drabbats etc.
Citera
2020-12-27, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
IVA = döden för många äldre. Det är en påfrestande behandling.
...

Många som nekades vård var inte extremskröpliga. Allt tyder på att man underlät att remittera många äldre oavsett om de hade klarat respirator eller ej. Men visst, naturligtvis måste vården anpassas till vad de hade klarat. Men många kom inte ens så långt så att en läkare tittade på dem. På så sätt slapp man använda fältsjukhuset, det är vidrigt.
Citera
2020-12-27, 15:57
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Många som nekades vård var inte extremskröpliga. Allt tyder på att man underlät att remittera många äldre oavsett om de hade klarat respirator eller ej. Men visst, naturligtvis måste vården anpassas till vad de hade klarat. Men många kom inte ens så långt så att en läkare tittade på dem. På så sätt slapp man använda fältsjukhuset, det är vidrigt.

För många kunde det ha räckt med bara dropp och syrgas, kvar på boendet. D.v.s. ingen avancerad sjukvård alls.
Citera
2020-12-27, 15:58
Medlem
Hur var der nu igen med dödstalen i sverige? Enligt några här inne skulle vi ha över 50tusen döda. Var finns ni idag? Stämde inte era statistik😂 nu skriver ni hellre om munskydd och försöker gissa er fram till om att det ger skydd eller inte ❤️
Citera
2020-12-27, 15:58
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
I Italien har man även tagit en pilot med smittan (ej samma person som jag nämner ovan). Hann inte uppfatta (nyhetssändning i natt, RAI) om piloten var ”i trafik” eller för vilka hen flög/flugit.
Det var Kalle81 jag citerade, inte dig!
Citera
2020-12-27, 16:04
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:

Det kallas för vållande till annans död. Diskuterades i realtid när det hände i just denna tråd. Ett halvår senare insåg myndighetena: hoppsan, vi har nog dödat människor!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in