2020-12-27, 10:26
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Chefen för finska motsvarigheten till FHM säger nu i intervjun att man var alldeles för blåögt och slitade på WHO i pandemin början. Man litade på (des)informationen som kom från WHO och man trodde att de agerade enligt vetenskapens etiska regler när det sen visade sig att det hela handlade om politik.

Skulle ha få göra om det man gjorde i i våras så skulle han fatta egna självständiga beslut utan att lyssna på WHO.

Han anser att folk på WHO:s ledning är tillsatta på politiska grunder och att WHO:s uttalanden måste tas med en nypa salt samt komma ihåg "vems ärenden" WHO:s agerar på.

Säg vad man vill om Trump, men han fattade ett rätt beslut när USA lämnade skiten..
WHO (och alla FN-organ) har sina brister. Ibland stora sådana.
Men att lämna WHO mitt under en pågående pandemi är hål i huvudet.
Bättre att jobba för att förändra och förbättra organisationen. Ett fungerande WHO behövs verkligen.
Citera
2020-12-27, 10:32
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är verkligen olika bud om detta. Vissa har sagt att coronavirus muterar mycket, andra att det är stabilt. Men uppenbarligen muterar det en del i alla fall. Dock är det naturligtvis så att 99% av alla mutationer är till det sämre för viruset. Det är bara en minimal andel av mutationerna som gör viruset effektivare precis som det är för allt annat levande.
Vad jag misstänker är att detta virus muterar mer än förkylningsvirus på grund av att man är sjuk så länge. När de skulle spåra varifrån den brittiska mutationen härstammar så tror man att det är från någon patient som har haft långtidscovid.
En annan anledning till murationer är att det kan hoppa mellan djur och människa. Det verkar som de flesta djur kan bli sjuka, inte minst minkar.
Tyvärr är det så att ju mer smittan sprids desto större sannolikhet att det muterar.

Håller med, mycket är osäkert.
Vissa forskare har en teori att viruset muterat hos någon med långtidscovid. Kanske är det så men då undrar jag, budskapet är ju att efter x antal dagar smittar du inte längre (i Sverige iaf) hur kan då en långtidssjuk ha smittat någon?
Kan det vara så att viruset är gömt i kroppen och skapar sjukdom samt smittar även när personen testar negativt?
Citera
2020-12-27, 10:41
Medlem
IMBILDENs avatar
DN har idag en liten artikel som handlar om de bägge vaccinen från Pfizer och Moderna.

Läste något intressant.

"En skillnad är dock att Modernas vaccin inte är testat på personer under 18 år, medan Pfizers har testats på 16–18-åringar. Dessutom verkar andelen som drabbas av tillfälliga biverkningar vara något högre för Modernas vaccin än Pfizers, även om det inte rör sig om någon avgörande skillnad, menar hon.
– Det kan bero på att Modernas vaccin ges i en lite högre dos, 100 mikrogram mot för Pfizers 30 mikrogram, säger hon."

Just det där med att Modernas ger i en högre dos fastnade jag för. Skillnaden är ju inte direkt liten. Modernas vaccin ges alltså i en dos som är mer än 3 gånger så hög. Varför då kan man ju undra. Är det en fördel eller en nackdel?

Får man bättre skydd med Modernas vaccin? Blir varaktigheten bättre? Eller innebär det bara en ökad risk för biverkningar? Kan det rent av vara skadligt? Vilket är bäst Pfizers eller Modernas?

Artikeln i DN är fortfarande öppne, men tyvärr brukar de ju låsa den efter ett tag.

https://www.dn.se/ekonomi/sa-bra-ar-modernas-vaccin-jamfort-med-pfizers/
Citera
2020-12-27, 10:42
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Googlade lite o tiden att sekvensera kan ta ett par dagar. Sen är det väl inte FHM som utför det? Borde väl va lab i regionerna?

Sen har man förstått att UK o Danmark satsar mycket mer på sekvensera. Hörde att UK stod för nästan hälften av all sekvensiering i världen.

"This innovative approach allows to rapidly (1–2 days) obtain a consensus sequence directly from clinical samples loaded with as few as 50 genome copies per reaction."

Ok. Ja jag vet inte, hörde bara vad Sara Byfors sa.

Citera
2020-12-27, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Håller med, mycket är osäkert.
Vissa forskare har en teori att viruset muterat hos någon med långtidscovid.

Officiellt säger dom det. Men det är snarare i en mus det har muterat.
Citera
2020-12-27, 10:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Chefen för finska motsvarigheten till FHM säger nu i intervjun att man var alldeles för blåögt och slitade på WHO i pandemin början. Man litade på (des)informationen som kom från WHO och man trodde att de agerade enligt vetenskapens etiska regler när det sen visade sig att det hela handlade om politik.

Skulle ha få göra om det man gjorde i i våras så skulle han fatta egna självständiga beslut utan att lyssna på WHO.

Han anser att folk på WHO:s ledning är tillsatta på politiska grunder och att WHO:s uttalanden måste tas med en nypa salt samt komma ihåg "vems ärenden" WHO:s agerar på.

Säg vad man vill om Trump, men han fattade ett rätt beslut när USA lämnade skiten..
Det hade varit bättre att arbeta för en förändring kan jag tycka.

Sedan har väl Trumps USA inte direkt varit bäst på att hantera corona.
USA har 58 smittade och en död per 1000 invånare.
USA är näst sämst i hela världsdelen efter Peru, USA är tom. sämre än Sverige!
Citera
2020-12-27, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Läkarvetenskapen har 1000 ggr mer koll än nån i denna tråden

Det har de säkerT men de är inte överens i denna fråga.
Citera
2020-12-27, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
Rätta om fel, men ”långtidscovid” är väl nån sorts inflammationstillstånd i kroppen som kvarstår trots att själva viruset är nedkämpat. Jag tror att teorin är att en person med nedsatt immunförsvar har haft en aktiv virusinfektion under längre tid, vilket är nåt annat, och kanske mindre vanligt?

Tror du har helt rätt. Jag blev efter Covid allergisk mot pollen, vilket jag inte varit tidigare, det är ett tecken på kvarvarande inflammation. Antihistamintabletter med Desloratadin fungerade utmärkt. Man borde testa desloratadin och annat antiinflammatoriskt mot långtidscovid.
De kan också ha D-vitaminbrist, man förbrukar större mängder dvitamin under en infektion och D-vitamin verkar också antiinflammatoriskt. Olika typer av kortison skulle säkert också ha effekt.
Citera
2020-12-27, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
Rätta om fel, men ”långtidscovid” är väl nån sorts inflammationstillstånd i kroppen som kvarstår trots att själva viruset är nedkämpat. Jag tror att teorin är att en person med nedsatt immunförsvar har haft en aktiv virusinfektion under längre tid, vilket är nåt annat, och kanske mindre vanligt?

Det kan också vara halvt utbrända människor som har för låga halter av kortisol. Kortisol är antiinflammatoriskt och kontrollerar nödvändiga inflammationer. För lågt kortisol gör att inflammationer löper amok.
Citera
2020-12-27, 11:10
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
DN har idag en liten artikel som handlar om de bägge vaccinen från Pfizer och Moderna.

Läste något intressant.

"En skillnad är dock att Modernas vaccin inte är testat på personer under 18 år, medan Pfizers har testats på 16–18-åringar. Dessutom verkar andelen som drabbas av tillfälliga biverkningar vara något högre för Modernas vaccin än Pfizers, även om det inte rör sig om någon avgörande skillnad, menar hon.
– Det kan bero på att Modernas vaccin ges i en lite högre dos, 100 mikrogram mot för Pfizers 30 mikrogram, säger hon."

Just det där med att Modernas ger i en högre dos fastnade jag för. Skillnaden är ju inte direkt liten. Modernas vaccin ges alltså i en dos som är mer än 3 gånger så hög. Varför då kan man ju undra. Är det en fördel eller en nackdel?

Får man bättre skydd med Modernas vaccin? Blir varaktigheten bättre? Eller innebär det bara en ökad risk för biverkningar? Kan det rent av vara skadligt? Vilket är bäst Pfizers eller Modernas?

Artikeln i DN är fortfarande öppne, men tyvärr brukar de ju låsa den efter ett tag.

https://www.dn.se/ekonomi/sa-bra-ar-modernas-vaccin-jamfort-med-pfizers/

Det där skulle jag också vilja ha svar på! Ställ frågan till klockrena och vänliga Matti Sällberg.
Citera
2020-12-27, 11:11
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
WHO (och alla FN-organ) har sina brister. Ibland stora sådana.
Men att lämna WHO mitt under en pågående pandemi är hål i huvudet.
Bättre att jobba för att förändra och förbättra organisationen. Ett fungerande WHO behövs verkligen.

Jag vet inte, vad gör WHO egentligen i såna här lägen?
De är bra för att ge sjukvård till fattiga länder utan pengar, vi betalar så WHO kan åka runt i Afrika och dela ut våra pengar, en U-hjälp.

Framtagandet av vaccinet kommer utan WHO.

Idag gick WHO chefen ut och sa " vi kan förvänta oss fler pandemier..."
No shit?? hur många hundra år har han gått i utbidlning för att konstatera det?? löjeväckande.
Citera
2020-12-27, 11:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Frågan är om fördelen kvarstår, med den nya virusvarianten som har det lättare att haka i cellerna. För det var där fördelen fanns för 0-negativa: att viruset inte hade så lätt att haka i deras celler. (Något med receptorerna, jag kan inte detaljerna.)

Jag kan inte heller svara på den frågan. En släkting till mig har 0 i blodgrupp och han har varit lite kaxig just pga det, vore trist om han åker på skiten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in