2020-12-27, 01:54
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
Du vet själv att 3000 är ett rätt dåligt år. Nu har vi 9.000 med restriktioner. Vad säger din hjärna om det? Vi skulle va glada om det var under 50.000 döda om vi fortsatt med fulla arenor och biografer som om det var "En vanlig influensa". Sorry, sjukt puckat resonemang.

Ja verkligen! Vi har trots ett delvis nedstängt samhälle och en sjukvård som går på max höga både dödstal och höga siffror på inlagda på sjukhus.

Dock så kan jag tycka att hela den här dödsfallsexercisen blir lite tjatig. Naturligtvis är det tragiskt att folk dör, men Covid-19 utmärker sig egentligen inte genom höga dödstal. Covid-19 utmärker sig genom att belasta vården hårt och på ett sätt som inga influensor varit i närheten av på över 100 år. Runt 30 000 har i Sverige varit inlagda på sjukhus och många av dessa har fått svåra skador. Gäller även folk som inte intensivvårdats och även folk som inte varit inlagda alls. Hur många brukar vårdas på sjukhus pga influensa? Ja inte direkt tusentals eller tiotusentals. Gamla dör av influensa på sina boenden. Det är ett jävla elakt virus vi pratar om och jag tror tyvärr att vi åratal kommer att få dras med stora hälsoproblem bland befolkningen pga den misslyckade strategin och omfattande smittspridningen.

Man kan försöka och misslyckas med att stoppa viruset, men om man som Sverige och FHM aldrig ens försökte begränsa spridningen av ett nytt virus vilket var fallet i våras - då får man fan ingen guldstjärna! FHM och Tegnell uppträdde på ett skamligt sätt i våras när man agerade som om inget kunde göras trots att vi de inledande veckorna inte alls hade mer smitta än Norge..
Senast redigerad av fernebo 2020-12-27 kl. 01:56.
Citera
2020-12-27, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Absolut, jag kan betala deras löner. De som inte kan jobba och samtidigt ta hand om sina barn borde staten erbjuda tillfällig föräldrapenning. Den betalas via skattsedeln.

Detta är ett statligt jobb. Du måste då fixa två personer som kan ta över arbetsuppgifterna omgående.
Citera
2020-12-27, 01:56
Medlem
Citat:
Mig veterligen är det då skolan är tänkt att återgå till undervisning. Dvs, det är då vårterminen börjar.

Gymnasierna ska väl ha distansundervisning åtminstone till 24:e?
Citera
2020-12-27, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
Du vet själv att 3000 är ett rätt dåligt år. Nu har vi 9.000 med restriktioner. Vad säger din hjärna om det? Vi skulle va glada om det var under 50.000 döda om vi fortsatt med fulla arenor och biografer som om det var "En vanlig influensa". Sorry, sjukt puckat resonemang.

Fast dessa årliga "säsongsmord" har ju hållit på i evigheter. Det blir många mord om man räknar ihop alla år vi haft influensa.
Citera
2020-12-27, 01:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Detta är ett statligt jobb. Du måste då fixa två personer som kan ta över arbetsuppgifterna omgående.

Jasså, det är ett statligt jobb? Nej, då kan de utan vidare "jobba hemma", inte en käft kommer märka deras ev bristande produktivitet Har själv jobbat statligt och inte hände det mycket inte....
Citera
2020-12-27, 01:58
Medlem
Det finns en kunskapslucka i teorin kring virusets förmåga att bli allvarligt hos somliga.

Å ena sidan säger de att det är ens högst individuella immunförsvars reaktion som avgör hur man mår av viruset, medan det å andra sidan finns en tydlig korrelation mellan ålder och sjuklighet, vilket ju inte bör vara fallet om teorin stämmer, då ens genetik inte förändras över tid och immunförsvarets sätt att hantera främmande virus är genetiskt betingat.
Senast redigerad av User30 2020-12-27 kl. 02:00.
Citera
2020-12-27, 01:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Gymnasierna ska väl ha distansundervisning åtminstone till 24:e?

Det vet jag faktiskt inte. Tycker gott både grundskolan och gymnasieskolan kunde haft distansundervisning fram till påsk i vart fall. Förhoppningsvis har man då hunnit med att vaccinera riskgrupperna och tryckt ned smittan till ett minimum.
Citera
2020-12-27, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Den brittiska mutationen kan nog redan vara vida spridd. Att ett par i Kanada har konstaterats smittade utan att ha varit ute och rest låter lite illavarslande:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Det finns många mutationer som finns i ett antal länder. Niklas Arnberg är som sagt skeptisk till att den är så smittsam som det sägs. Uppenbarligen sprids den i Kanada. Deras kurva sticker inte ut alls (tänker inte på julspiken ner, utan på den stabila kurvan i december).

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/canada/
Citera
2020-12-27, 02:02
Medlem
Det blir ett race mellan sprutan och nya Corona-varianten.
Om supercoronan tar över innan vaccineringen tagit fart så riskerar själva vaccineringen att bli ett superspridarevent. Systrarna på min VC har aldrig munskydd även fast dom möter multisjuka 85+ dagligen. Nu hoppas jag verkligen att vården har tänkt om.
Citera
2020-12-27, 02:02
Medlem
Citat:
Det finns många mutationer som finns i ett antal länder. Niklas Arnberg är som sagt skeptisk till att den är så smittsam som det sägs. Uppenbarligen sprids den i Kanada. Deras kurva sticker inte ut alls (tänker inte på julspiken ner, utan på den stabila kurvan i december).

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/canada/

Men det är ju i ett tidigt skede, vi vet inte hur långt det har kommit i Kanada.
Citera
2020-12-27, 02:04
Medlem
Citat:
Jasså, det är ett statligt jobb? Nej, då kan de utan vidare "jobba hemma", inte en käft kommer märka deras ev bristande produktivitet Har själv jobbat statligt och inte hände det mycket inte....

Får tyvärr instämma till viss del, är absolut inte någon hög belastning, även om det finns en del kollegor som hela tiden klagar på hur mycket de har att göra. Faktiskt helt ofattbart. Men, trots allt, det finns käftar som skulle märka om de inte jobbade något till påsk, och som dessutom skulle bli rejält besvikna.
Citera
2020-12-27, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Det blir ett race mellan sprutan och nya Corona-varianten.
Om supercoronan tar över innan vaccineringen tagit fart så riskerar själva vaccineringen att bli ett superspridarevent. Systrarna på min VC har aldrig munskydd även fast dom möter multisjuka 85+ dagligen. Nu hoppas jag verkligen att vården har tänkt om.

Jag kan inte se hur Sverige ska hinna i den här takten. Visst vi räddar många liv med sprutan men spridningen kan lätt gå åt helvete första halvåret. Svenska folket har helt uppenbart gett upp på detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in