2020-12-26, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Min hustru förlorade lukt och smak 3/12 efter att veckan innan jobbat med minst 6 covid-patienter, då gick jag hem från jobbet efter en halv dag när hon ringde mig och sa, som man ska göra enligt restriktionerna ,men jag hade inga symtom ÄNNU så jag blev ifrågasatt i början varför jag inte vill jobba pga det.

8/12 förlorade jag också lukt och smak också, då vart det annat ljud i skällan "nej stanna hemma nu för fn"! Efter ett misslyckat prov, jag tog provet fel men det är en annan historia, mitt fel som inte visste hur man skulle göra, fick jag ett andra provsvar att jag var positiv den 16/12 men jag räknar mig infekterad redan 8/12 när jag förlorade lukt å smak.

Nu börjar jag känna lukt å smak igen men inte till 100%.

Jag har varit helsänkt och vet fortfarande inte om allt är över.(rätt va det är dyker det muterade mer aggressiva viruset upp i sverige också)

Man är tillräckligt gammal för att gått igenom hongkong-influensan och den svettades jag ut i , det jag vill minnas,ett töcken men det här är något helt annorlunda .

Just nu har jag inte tagit tempen varje dag men en dag pendlade det mellan 38 och 39 grader. (bara då kände jag mig lite ovanligt varm)

Min blodgrupp är O-negativ så glöm att ni kan känna er säkra,det trodde jag.
OK. Det låter inte roligt man jag håller nog med infektion att du inte smittar längre.

Jag hoppas verkligen att dina besvär klingar av! Mina besvär klingade av efter cirka två veckor men det är naturligtvis väldigt olika.

(jag minns också Hong-Kong men klarade mig den gången.)
Citera
2020-12-26, 20:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ej, jo. Det har förekommit samhällssmitta i Sverige sedan början av mars.

10 mars insåg även Folkhälsomyndigheten det. I alla fall officiellt. Det skulle dock dröja ytterligare åtskilliga dagar efter det datumet innan de gav rekommendationen att arbeta hemma. Tegnell motsatte sig hemarbete i intervju daterad 11 mars, med anledning av Spotify gick ut 10 mars och gav rådet att de anställda skulle arbeta hemifrån.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/risken-for-coronaspridning-i-sverige-hojs-till-mycket-hog

Något som varit genomgående är att FHM varit sena på bollen i fråga efter fråga. Obegripligt att du fortfarande argumenterar emot fakta, som är så enkla att få fram. Du gör dig själv onödigt löjlig.
Nix. 11 mars höjdes risknivån för samhällssmitta från måttlig till mycket hög. 15 mars konstaterades samhällssmitta och risknivåerna försvann. Då bytte man taktik från att testa och spåra importfall till att minska samhällsspridningen genom åtgärder som att rekommendera hemarbete och begränsa sammankomster.
Citera
2020-12-26, 20:31
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Citat. Kan-skydda.... men det er ikke bevist!

Citat fra dit link:

vitamin är billigt och ofarligt inom terapeutiska gränser. Trots att det saknas evidens från randomiserade behandlingsstudier för D-vitaminets skyddande effekt mot covid-19 [19, 20] bör man sträva efter att höja D-vitaminstatus hos riskgrupper som inte når upp till adekvata nivåer genom solljus eller kosten.

Bevis:
Citat:
“Effect of calcifediol treatment and best available therapy versus best available therapy on intensive care unit admission and mortality among patients hospitalized for COVID-19: A pilot randomized clinical study”
Citat:
Early calcifediol (25-hydroxyvitamin D) treatment to hospitalized COVID-19 patients significantly reduced intensive care unit admissions-Calcifediol seems to be able to reduce severity of the COVID-19.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0960076020302764
Citera
2020-12-26, 20:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Min hustru förlorade lukt och smak 3/12 efter att veckan innan jobbat med minst 6 covid-patienter, då gick jag hem från jobbet efter en halv dag när hon ringde mig och sa, som man ska göra enligt restriktionerna ,men jag hade inga symtom ÄNNU så jag blev ifrågasatt i början varför jag inte vill jobba pga det.

8/12 förlorade jag också lukt och smak också, då vart det annat ljud i skällan "nej stanna hemma nu för fn"! Efter ett misslyckat prov, jag tog provet fel men det är en annan historia, mitt fel som inte visste hur man skulle göra, fick jag ett andra provsvar att jag var positiv den 16/12 men jag räknar mig infekterad redan 8/12 när jag förlorade lukt å smak.

Nu börjar jag känna lukt å smak igen men inte till 100%.

Jag har varit helsänkt och vet fortfarande inte om allt är över.(rätt va det är dyker det muterade mer aggressiva viruset upp i sverige också)

Man är tillräckligt gammal för att gått igenom hongkong-influensan och den svettades jag ut i , det jag vill minnas,ett töcken men det här är något helt annorlunda .

Just nu har jag inte tagit tempen varje dag men en dag pendlade det mellan 38 och 39 grader. (bara då kände jag mig lite ovanligt varm)

Min blodgrupp är O-negativ så glöm att ni kan känna er säkra,det trodde jag.

Intressant, det har man ju hamrat ut i tidningarna att blodgrupp 0 skulle vara immuna.
Citera
2020-12-26, 20:34
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Intressant, det har man ju hamrat ut i tidningarna att blodgrupp 0 skulle vara immuna.

Immuna har de väl aldrig sagt, däremot löper man mindre risk att smittas
Citera
2020-12-26, 20:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Immuna har de väl aldrig sagt, däremot löper man mindre risk att smittas

Skrev lite snabbt där, i princip immuna. Det är rätt, men de vill gärna framhålla det som viktigt.
Citera
2020-12-26, 20:37
Medlem
Citat:
Man ska nog ta "tidningarna" med en skopa salt, åtminstone aftonbladet och expressen . .
Citera
2020-12-26, 20:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Man ska nog ta "tidningarna" med en skopa salt, åtminstone aftonbladet och expressen . .

Ja jo men folk tror ju på vad som står där. Är det dessutom bakom lås och bom som deras artiklar är så tror folk att det är en sanning eller till och med en vetenskaplig artikel.
Citera
2020-12-26, 20:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nix. 11 mars höjdes risknivån för samhällssmitta från måttlig till mycket hög. 15 mars konstaterades samhällssmitta och risknivåerna försvann. Då bytte man taktik från att testa och spåra importfall till att minska samhällsspridningen genom åtgärder som att rekommendera hemarbete och begränsa sammankomster.

Nej, redan i början av mars fanns det samhällssmitta i Sverige. Det var därför Spotify fattade beslut om att sin personal skulle jobba hemifrån from 10 mars. 11 mars intervjuades Tegnell om saken. Den berömda intervjun då han inte ansåg det vara lämpligt med hänsyn till att det inte var jämlikt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpAlkl/spotify-ber-medarbetare-jobba-hemifran

Att FHM hela tiden har legat 7 steg efter är inget som förändrar något. Historien ligger där.

Varför tror du David Ek rekommenderar sina anställda att jobba hemma redan 10 mars, om det inte fanns samhällssmitta? Varför dröjer FHM så länge med att rekommendera hemarbete? Varför är FHM alltid så saktfärdiga?

För övrigt så hade Stockholm sportlov mellan 24 feb - 1 mars. De numera ökända flygen med hemvändande alpresenärer landade på Arlanda vid månadsskiftet. Det var redan vid det laget vida känt att det förekom en omfattande smittspridning i norra Italien vid det läget. Ändå släppte man in resenärerna utan tester. Det förekom flera vittnesmål om att resenärer låg raklånga över flygplatssäten och hostade rakt ut. Cirka 10 mars hade smittspridningen nått sådan nivå i Stockholm att Spotifys VD inte ansåg det säkert för de anställda att ta sig till sin arbetsplats med kollektiva färdmedel. Samhällsspridningen ansågs för omfattande. Därav rekommendationen att arbeta hemma. Varför FHM dröjde ytterligare en vecka med att komma med denna rekommendation är anmärkningsvärt.

På samma sätt vägrade FHM att erkänna den andra vågen av smittspridningen under lång tid. Man ville absolut inte kalla den ökade smittspridningen för en andra våg.
Citera
2020-12-26, 20:41
Avslutad
Citat:
Det är ännu mycket oklart hur länge effekten av vaccin mot covid håller i sig. Det är inte en självklar väg till flockimmunitet. Vi vet ännu alltför lite om vaccinets fullständiga effekt, skriver professor Anders Björkman.
https://www.svd.se/vaccin-inte-en-sjalvklar-vag-till-flockimmunitet

Väldigt vettig artikel om att man kan inte se vaccineringen som en lösning innan den påbörjats.
Citera
2020-12-26, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Bevis:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0960076020302764

"seems to be able"

Javel ja!
Citera
2020-12-26, 20:47
Medlem
Citat:
Ja jo men folk tror ju på vad som står där. Är det dessutom bakom lås och bom som deras artiklar är så tror folk att det är en sanning eller till och med en vetenskaplig artikel.
Ja jag kan bara hålla med, revodneb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in