2020-12-26, 20:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Er det denne bil du henviser til?

https://www.berlingske.dk/danmark/coronavaccine-er-ankommet-til-statens-serum-institut

Hvor læser du teksterne på bilen om hvad den fragter?

"Temperate controlled express transport" - med en PINGVIN på? Vad skulle DU tro att den fraktar - ananas?
Citera
2020-12-26, 20:05
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viejoverde
Förklara för mig eftersom jag inte kan det minsta i ämnet. Kommer det vaccin vi nu ser att vara verkningslöst?
Det vaccin som nu köpts in funkar ganska bra nu, men virus brukar mutera så dagens vaccin kommer nog inte fungera om 1-2 år. Då behöver vi nya coronavaccin.
Citera
2020-12-26, 20:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Någon panik med anledning av rubriken, var det sannerligen inte på Scandinavian Mall i Solna idag,annandag. Fullpackat med köer in till vissa butiker. Lite ironiskt att de släppte bara in en viss mängd i vissa butiker, när det i passagerna var fullpackat. Blev inte där länge. Konstaterade dock att de över 55år var få. 1/10 var munskydd. En tjej hostade rakt ut på väg nerför en rulltrappa..inte nice. Blev inte långvarig därinne. Det underligare var att lite senare var jag in i Gränby galleria Uppsala som i princip har mycket av samma affärer men ju förståss är en mindre galleria. Där var det riktigt lugnt å få människor. Hursomhelst lär minst XXX människor fått covid-19 på Mallen i dag. Hoppas jag inte är en av dem.

Men varför ens vara ute och ränna? En sak att inte staten stänger butikerna men man behöver inte gå dit. Lika bra eller kanske bättre tom prismässigt också att handla via nätet. Utöver mindre att oja sig för.
Citera
2020-12-26, 20:10
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Är det någon som vet om Stockholm kommer redovisa siffror på måndag eller om de kommer först med FHM:s på tisdag?

Man ska nog inte hoppas på för mycket. Har väl varit lite sisådär.
Citera
2020-12-26, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Klart de har.

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/05/d-vitamin-kan-skydda-mot-svar-infektion-vid-covid-19/

Men du kanske bara läser aftonbladet?

Citat. Kan-skydda.... men det er ikke bevist!

Citat fra dit link:

vitamin är billigt och ofarligt inom terapeutiska gränser. Trots att det saknas evidens från randomiserade behandlingsstudier för D-vitaminets skyddande effekt mot covid-19 [19, 20] bör man sträva efter att höja D-vitaminstatus hos riskgrupper som inte når upp till adekvata nivåer genom solljus eller kosten.
Citera
2020-12-26, 20:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Eh, nej. Samhällsspridning konstaterades den 15 mars. Dessförinnan hade vi importfall.

Ej, jo. Det har förekommit samhällssmitta i Sverige sedan början av mars.

10 mars insåg även Folkhälsomyndigheten det. I alla fall officiellt. Det skulle dock dröja ytterligare åtskilliga dagar efter det datumet innan de gav rekommendationen att arbeta hemma. Tegnell motsatte sig hemarbete i intervju daterad 11 mars, med anledning av Spotify gick ut 10 mars och gav rådet att de anställda skulle arbeta hemifrån.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/risken-for-coronaspridning-i-sverige-hojs-till-mycket-hog

Något som varit genomgående är att FHM varit sena på bollen i fråga efter fråga. Obegripligt att du fortfarande argumenterar emot fakta, som är så enkla att få fram. Du gör dig själv onödigt löjlig.
Citera
2020-12-26, 20:14
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Det är inte direkt förvånande att det händer just i Sverige. Jag syftar på flygplanet.
Har sagt det förr.. Sverige skulle behöva ett redigt krig. Sen kanske vi får någon jäkla koll på saker och ting.
Handhjärta!

Tjugonde december landade en person smittad med den nya varianten; h*n befinner sig nu i Södermanland, tänk vad bra det skulle vara med mer specifika uppgifter.
Senast redigerad av Passepartout 2020-12-26 kl. 20:50.
Citera
2020-12-26, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
"Temperate controlled express transport" - med en PINGVIN på? Vad skulle DU tro att den fraktar - ananas?

Du skrev:EU-iltransport", "fryst till extremt låga temperaturer"...

Og nu har vi så konstateret at det står der ikke på bilerne.

Man skal ikke tro - man skal vide.
Citera
Medlem
Citat:
Den bilen fortsatte väl upp till Stockholm? Vaccinet packades ju om på erat Seruminstitut, och fördes sedan omedelbart åt fem olika håll i Danmark med olika bilar. Vad jag förstod det. De där bilarna som har transporterat ut vaccinet från Brüssel under natten, ser troligen likadana ut allihopa... och det är liksom ingen tvekan om, vad som kan finnas i dem. "EU-iltransport", "fryst till extremt låga temperaturer"...

Men nu gick det bra i alla fall.
Der var/er politieskorte under transporten af vaccinen i Danmark.
https://www.berlingske.dk/samfund/nu-er-vaccinerne-med-politieskorte-paa-vej-ud-til-regionerne-det-sker-der
Citera
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vad har du för symtom?

Min hustru förlorade lukt och smak 3/12 efter att veckan innan jobbat med minst 6 covid-patienter, då gick jag hem från jobbet efter en halv dag när hon ringde mig och sa, som man ska göra enligt restriktionerna ,men jag hade inga symtom ÄNNU så jag blev ifrågasatt i början varför jag inte vill jobba pga det.

8/12 förlorade jag också lukt och smak också, då vart det annat ljud i skällan "nej stanna hemma nu för fn"! Efter ett misslyckat prov, jag tog provet fel men det är en annan historia, mitt fel som inte visste hur man skulle göra, fick jag ett andra provsvar att jag var positiv den 16/12 men jag räknar mig infekterad redan 8/12 när jag förlorade lukt å smak.

Nu börjar jag känna lukt å smak igen men inte till 100%.

Jag har varit helsänkt och vet fortfarande inte om allt är över.(rätt va det är dyker det muterade mer aggressiva viruset upp i sverige också)

Man är tillräckligt gammal för att gått igenom hongkong-influensan och den svettades jag ut i , det jag vill minnas,ett töcken men det här är något helt annorlunda .

Just nu har jag inte tagit tempen varje dag men en dag pendlade det mellan 38 och 39 grader. (bara då kände jag mig lite ovanligt varm)

Min blodgrupp är O-negativ så glöm att ni kan känna er säkra,det trodde jag.
Citera
2020-12-26, 20:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men varför ens vara ute och ränna? En sak att inte staten stänger butikerna men man behöver inte gå dit. Lika bra eller kanske bättre tom prismässigt också att handla via nätet. Utöver mindre att oja sig för.

Ja..det var litee tok. Hursomhelst, så lär det bli en ökning av smittade första halvan i januari. Även om jag inte är 100, så tror jag mig haft covid tidigare å hoppas ha lite skydd.
Citera
2020-12-26, 20:17
Medlem
Citat:

Färsk fisk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in