2020-12-26, 14:34
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag mailade FoHM och frågade varför man inte krävde provtagning och karantän, men fick inget svar på frågan.

Vissa här på FB verkar tycka att det är självklart att FoHM inte har tid att svara på den typen av frågor, men det måste ju finnas ett väldigt enkelt svar som troligen också är kontroversiellt. Annars hade det ju varit lätt att svara.
Nu känner jag mig nästan som en konspirationsteoretiker.

Nu sa Sara Byfors i presskonferensen att hon hoppas och tror att folk följer rekommendationerna när det gäller trängsel.

Det är sån flathet fortfarande att jag har inga ord.
Citera
2020-12-26, 14:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Jag fattar inte varför människor som kommit från Storbritannien sedan 12/12 inte satts i karantän. Det har varit frivilligt att stanna hemma och det är så upprörande att inte den endaste journalist ifrågasätter detta i dagens presskonferens.

Ja, man får en deja vu från i våras. Det där med asymptomatisk spridning har beslutsfattarna inte tagit till sig ännu. Dessutom är ju brittiska sjukan än mer smittsam vilket gör det ännu mer angeläget med karantän.

Undrar hur många London resenärer som åkt taxi från flygplatsen o smittar ner föraren? Några veckor tills Järvafältet får utbrott?
Citera
2020-12-26, 14:38
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Så länge man håller en expressfart med vaccineringen så är det ingen fara med den här personen som nu kommit in. Man kommer att ha vaccinerat 500.000 personer innan sista januari om man håller planen och det är merparten utav våra 80+ are.

Man är inte immun samma dag man får första sprutan. Så när har vi immunitet bland 80+? Om två månader?

Sen är det inte 80+ som fyller upp IVA så dröjer nån månad till innan alla medelålders är immuna så brittiska sjukan kan fortfarande ställa till kaos i sjukvården.
Citera
2020-12-26, 14:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fast tyvärr blev det ju ingen rekommendation, bara ett förslag att företag kan överväga att införa hemarbete.

Ett par veckor senare kom något som kan liknas vid en rekommendation, ett par veckor för sent.
PUBLICERAT 01 APRIL 2020
För att motverka spridningen av covid-19 i Sverige krävs att man alltid stannar hemma när man har symtom, att man är noggrann med handhygien och att alla håller avstånd till varandra. Enligt Folkhälsomyndighetens nya allmänna råd bör större sociala sammanhang undvikas och personer över 70 år bör vara särskilt försiktiga.

Arbetsgivare bör se till att anställda arbetar hemifrån om det är möjligt, samt
se till att anställda undviker onödiga resor.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/april/nya-allmanna-rad-hall-avstand-och-ta-personligt-ansvar/

Edit: Om du har en annan historieskrivning än FoHM:s så får du se till att presentera länkar som visar att du har rätt.
Tills vidare tycker jag FoHM:s historieskrivning får gälla som sanning.
Så med slutledning av vad som sägs i artikeln, vad tror du FHM sade några dagar senare när smittan i Sverige bedömdes vara hög?
Citera
2020-12-26, 14:39
Medlem
Citat:
Jag fattar inte varför människor som kommit från Storbritannien sedan 12/12 inte satts i karantän. Det har varit frivilligt att stanna hemma och det är så upprörande att inte den endaste journalist ifrågasätter detta i dagens presskonferens.
Jag såg på PK tidigare att flyg från UK stoppas.
Även mellandagsrea var inställd.
Begränsningar i butiker.
Regeringen skulle jobba över jul för att färdigställa pandemilagar.
Inget av detta verkar märkligt nog ha skett.
Inte första gången det som uttalas inte håller granskning och inga frågor ställs i vanlig ordning.
Citera
2020-12-26, 14:40
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Om inte det framtagna vaccinet funkar mot muterade versioner på Corona så är vi rökta.
Det ska bli intressant att se hur många som väljer att sätta sig i lockdown för alltid då, eller istället börja glänta på dörren och jobba mot ett fungerande immunförsvar igen

Mycket tragiskt för nästan hela den här tråden, ni lär ju inte våga se dagens ljus igen
Citera
2020-12-26, 14:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Nu sa Sara Byfors i presskonferensen att hon hoppas och tror att folk följer rekommendationerna när det gäller trängsel.

Det är sån flathet fortfarande att jag har inga ord.
Problemet är att Regeringen lagt framtagning av en tillfällig pandemilag i byrålådan istället för att jobba fram den när tid fanns.

Ett annat alternativ hade ju varit att hålla liv i den lösning som fanns i våras (Regeringen fick fatta beslut som Riksdagen skulle godkänna i efterhand), men den dog ut i somras utan att någon gjorde något för att bibehålla den.
Citera
2020-12-26, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Man är inte immun samma dag man får första sprutan. Så när har vi immunitet bland 80+? Om två månader?

Sen är det inte 80+ som fyller upp IVA så dröjer nån månad till innan alla medelålders är immuna så brittiska sjukan kan fortfarande ställa till kaos i sjukvården.
Första "sprutan" av Pfizer's vaccin skall ge ett någorlunda gott skydd.

(Dec. 22, 2020)
New coronavirus cases quickly tapered off in the vaccinated group of volunteers about 10 days after the first dose, according to one graph in the briefing materials. In the placebo group, cases kept steadily increasing.

Despite the early protection afforded by the first dose, it’s unclear how long that protection would last on its own, underscoring the importance of the second dose. Previous studies have found that the second dose of the Pfizer-BioNTech vaccine gives the immune system a major, long-term boost, an effect seen in many other vaccines.

The efficacy of the vaccine after the first dose is about 52 percent,
After the second dose, that rises to about 95 percent.
https://www.nytimes.com/2020/12/08/health/covid-vaccine-pfizer.html

Men med den andra sprutan får man tidsmässigt ett mer fullgott skydd samt högre grad av generellt skydd.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-12-26 kl. 15:01.
Citera
2020-12-26, 14:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Då har du svårt att höra med öronen.

Nej och jag har redan skickat dig länkar på de intervjuer han har gjort. Du är bara löjlig som håller på och förnekar det hela. Rådet att jobba hemma kom cirka 2 veckor efter det att allmän smittspridning hade konstaterats i Sverige. Cirka en vecka efter det att Spotify kom med rådet och där Tegnell uttryckte sig skeptisk mot hemarbete då det inte gynnar jämlikheten.
Citera
2020-12-26, 14:51
Medlem
Finns det någonstans man uppdaterar läget nu under julen?? Eller är det helt dött?
Citera
2020-12-26, 14:52
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, man får en deja vu från i våras. Det där med asymptomatisk spridning har beslutsfattarna inte tagit till sig ännu. Dessutom är ju brittiska sjukan än mer smittsam vilket gör det ännu mer angeläget med karantän.

Undrar hur många London resenärer som åkt taxi från flygplatsen o smittar ner föraren? Några veckor tills Järvafältet får utbrott?

Hade väl kommit förr eller senare ändå. Gick bara snabbare när genier som dessa tillåts vara ute/är på rymmen från dagcentret. https://forumbilder.com/i/rqoi

Människan är nog fan förlorad, det har varit trevligt att hänga med er!
Citera
2020-12-26, 14:53
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Så med slutledning av vad som sägs i artikeln, vad tror du FHM sade några dagar senare när smittan i Sverige bedömdes vara hög?
Det är inte vad vi tror har hänt jag talar om utan vad som faktiskt har hänt.

Enligt FoHM utfärdades det en rekommendation den 1 april om att arbetsgivare bör se till att anställda arbetar hemifrån om det är möjligt, samt se till att anställda undviker onödiga resor.

Om du har en annan historieskrivning än FoHM:s så får du se till att presentera länkar som visar att du har rätt.
Tills vidare tycker jag FoHM:s historieskrivning får gälla som sanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in