2020-12-26, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Är det någon region som rapporterar på allvar de här dagarna under helgen? Hur ska de då veta vad de ska prata om? Ska de berätta att vaccinet inte fungerar?
Ska väl visa någon av följande bilder

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/pressbilder/vaccinleverans/
Citera
2020-12-26, 13:57
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Jag frågade när Sverige ska få större leveranser?

Har du några bevis för att leveranserna kommer öka?
Jag har ett svar.

Sverige har skrivit avtal om drygt 23 miljoner doser.

Moderna: 1,8 miljoner doser
Pfizer/Biontech: 4,5 miljoner doser
Astra Zeneca: 8 miljoner doser
Janssen-Cilag: 4,5 miljoner doser
Curevac: 4,5 miljoner doser

Det finns givetvis ingen garanti för att alla fabrikat blir godkända, men AZ ligger bra till (januari/februari) och de två sista i april (om allt går vägen).
Citera
2020-12-26, 14:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja? Precis som sägs i intervjun det är bra att göra om smittspridningen är hög.
Fast tyvärr blev det ju ingen rekommendation, bara ett förslag att företag kan överväga att införa hemarbete.

Ett par veckor senare kom något som kan liknas vid en rekommendation, ett par veckor för sent.
PUBLICERAT 01 APRIL 2020
För att motverka spridningen av covid-19 i Sverige krävs att man alltid stannar hemma när man har symtom, att man är noggrann med handhygien och att alla håller avstånd till varandra. Enligt Folkhälsomyndighetens nya allmänna råd bör större sociala sammanhang undvikas och personer över 70 år bör vara särskilt försiktiga.

Arbetsgivare bör se till att anställda arbetar hemifrån om det är möjligt, samt
se till att anställda undviker onödiga resor.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/april/nya-allmanna-rad-hall-avstand-och-ta-personligt-ansvar/

Edit: Om du har en annan historieskrivning än FoHM:s så får du se till att presentera länkar som visar att du har rätt.
Tills vidare tycker jag FoHM:s historieskrivning får gälla som sanning.
Senast redigerad av Surtruten 2020-12-26 kl. 14:06.
Citera
2020-12-26, 14:11
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Så är det ju absolut. Problemet är att mänskligheten aldrig tidigare upplevt en pandemi av ett coronavirus. Vi lever i ovisshet.
Alla tidigare pandemier härrör från bakterier, parasiter och influensavirus.

Vi vet faktiskt inte alls hur detta kommer utveckla sig. De nya varianterna har medfört att andelen av befolkningen som måste vaccineras höjts med ca 10 % enheter, till ca 90 %.

Tror att hela 2021 är ett förlorat år i samma regi som år 2020.

Allt handlar om sannolikhet. Det kan uppstå ett muterat virus nästa sekund som dödar alla på hela planeten på två veckor. Är det sannolikt att det händer under just vår livstid? Nja.
Citera
2020-12-26, 14:15
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

I det här fallet tror jag mera på FoHM än på en otrevlig flashbackare.
[indent]PUBLICERAT 10 MARS 2020
Folkhälsomyndigheten ser tecken på samhällsspridning i Region Stockholm och i Västra Götalandsregionen. Samhällsspridning i hela landet ser myndigheten inte, men risknivån höjs nu till den högsta – mycket hög risk för samhällsspridning i Sverige. /.../[/url]

Den 15 mars var vi drygt en vecka från den punkt där maximal samhällsspridning mest sannolikt inträffade.

Rätt åtgärd vid rätt tillfälle, eller Noll Koll?
Citera
2020-12-26, 14:15
Bannlyst
Om inte det framtagna vaccinet funkar mot muterade versioner på Corona så är vi rökta.
Citera
2020-12-26, 14:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Låter precis som när vi fick första fallet med Covid i Jönköping. Kvinnan då hade åkt buss men det fanns ju ingen risk då heller....

"Personen insjuknade efter ankomsten, men har under hela färden betett sig på ett perfekt sätt, säger Sigmar Mäkitalo, smittskyddsläkare i regionen, och tillägger att personen isolerat sig från det att hen kom fram.

Enligt smittskyddsläkaren är det väldigt låg sannolikhet att andra smittats av den här personen"

Omni.se
Citera
2020-12-26, 14:20
Medlem
Så länge man håller en expressfart med vaccineringen så är det ingen fara med den här personen som nu kommit in. Man kommer att ha vaccinerat 500.000 personer innan sista januari om man håller planen och det är merparten utav våra 80+ are.
Citera
2020-12-26, 14:22
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Låter precis som när vi fick första fallet med Covid i Jönköping. Kvinnan då hade åkt buss men det fanns ju ingen risk då heller....

"Personen insjuknade efter ankomsten, men har under hela färden betett sig på ett perfekt sätt, säger Sigmar Mäkitalo, smittskyddsläkare i regionen, och tillägger att personen isolerat sig från det att hen kom fram.

Enligt smittskyddsläkaren är det väldigt låg sannolikhet att andra smittats av den här personen"

Omni.se

Jag fattar inte varför människor som kommit från Storbritannien sedan 12/12 inte satts i karantän. Det har varit frivilligt att stanna hemma och det är så upprörande att inte den endaste journalist ifrågasätter detta i dagens presskonferens.
Citera
2020-12-26, 14:22
Medlem
Larasofts avatar
Det krävs två doser för optimalt skydd med tre veckors mellanrum. Vaccinationstakten verkar överskattad.
Citera
2020-12-26, 14:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Jag fattar inte varför människor som kommit från Storbritannien sedan 12/12 inte satts i karantän. Det har varit frivilligt att stanna hemma och det är så upprörande att inte den endaste journalist ifrågasätter detta i dagens presskonferens.
Jag mailade FoHM och frågade varför man inte krävde provtagning och karantän, men fick inget svar på frågan.

Vissa här på FB verkar tycka att det är självklart att FoHM inte har tid att svara på den typen av frågor, men det måste ju finnas ett väldigt enkelt svar som troligen också är kontroversiellt. Annars hade det ju varit lätt att svara.
Nu känner jag mig nästan som en konspirationsteoretiker.
Citera
2020-12-26, 14:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Nya coronasmittan anländer till Sverige för våra utlandsfödda ska ut och resa. Fy fan!
Det är väl ingen som vet?
Det är cirka 100 000 svenskar som arbetar i Storbritannien.
Jag misstänker att många av dem är svenskfödda och även har svenskfödda föräldrar om de reser hem för att fira jul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in