2020-12-26, 13:19
Medlem
Antikroppen för att stoppa ett pågående virusutbrott

Antikroppen har fått namnet AZD7442 och tagits fram av läkemedelsföretaget AstraZeneca. Behandlingen skulle kunna ge direkt immunitet för personer som blivit utsatta för coronaviruset och hindra så att de i sin tur inte utvecklar covid-19.

Forskarna hoppas att antikroppen ger skydd från covid-19 i upp till ett år.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/nya-behandlingen-kan-radda-tusentals/
Citera
2020-12-26, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
De olika varianterna av viruset som är i omlopp är ett stort orosmoln.

Mutationerna lär inte påverka vaccinets effektivitet på kort sikt men på lång sikt är det högst oklart.

Inte kul att läsa om att viruset ger komplicerade sjukdomsförlopp för yngre människor i allt större utsträckning heller för den delen.

Vi har med all säkerhet de mörkaste dagarna framför oss.

Å andra sidan... kan man säkert ändra vaccinet också med tiden. Särskilt när det kommer att existera många olika slsgs vaccin på marknaden.

Ungefär som vi varje år vaccinerar oss mot influensa.
Citera
2020-12-26, 13:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Lättlurad. Fel lastbilar.

Vadå - var det en decoy? Hur vet du det?
Citera
2020-12-26, 13:28
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
De olika varianterna av viruset som är i omlopp är ett stort orosmoln.

Mutationerna lär inte påverka vaccinets effektivitet på kort sikt men på lång sikt är det högst oklart.

Inte kul att läsa om att viruset ger komplicerade sjukdomsförlopp för yngre människor i allt större utsträckning heller för den delen.

Vi har med all säkerhet de mörkaste dagarna framför oss.

Fast alla virus vi har runt oss muterar hela tiden och har alltid gjort det. Risken att just detta virus skulle råka mutera till ett supervirus som det inte går att vaccinera sig mot är ofantligt liten. Jag tror att det värsta är över. För den här gången.
Citera
2020-12-26, 13:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Hvorfor skulle man være rädda för att visa hur lastbilarna ser ut?

Bilerne er beregnet til af køre vaccine ud til danske destinationer - har intet med svensk vaccine at gøre.

Alla bilarna lär ju se likadana ut. När skurkarna såg bilderna i de danska tidningarna i morse klockan 6, kunde de mycket väl ha satt upp en vägspärr någonstans på väg mot Stockholm. Du kan ju tänka dig vad den där lasten är värd på svarta börsen - förmodligen många miljoner kronor! De rika är villiga att betala mycket för att få till sig och sina familjemedlemmar först, och slippa oron sedan.

Sverige har ju hållit hemligt vart lastbilarna ska köra, och vilket klockslag, för att det inte ska hända.
Citera
2020-12-26, 13:32
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fast alla virus vi har runt oss muterar hela tiden och har alltid gjort det. Risken att just detta virus skulle råka mutera till ett supervirus som det inte går att vaccinera sig mot är ofantligt liten. Jag tror att det värsta är över. För den här gången.

Så är det ju absolut. Problemet är att mänskligheten aldrig tidigare upplevt en pandemi av ett coronavirus. Vi lever i ovisshet.
Alla tidigare pandemier härrör från bakterier, parasiter och influensavirus.

Vi vet faktiskt inte alls hur detta kommer utveckla sig. De nya varianterna har medfört att andelen av befolkningen som måste vaccineras höjts med ca 10 % enheter, till ca 90 %.

Tror att hela 2021 är ett förlorat år i samma regi som år 2020.
Citera
2020-12-26, 13:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag har uppenbarligen lika svårt att höra med mina öron som IMBILDEN, konstigt!?
Enklast är väl att lyssna så vet man vad som AT sade.

Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Så gör det då!
Alla som inte hör med öronen kan läsa delar av intervjun här.
--------------------------------------
AT:
Det är hans beslut (ang. Spotefy:s beslut om hemarbete)
Det kan ju finnas anledningar i delar av världen där man har mycket smittspridning som Italien idag att kan man driva sina företag på det viset så kanske det är bra.

Expressen:
Kan det vara bra även i Sverige att göra så?

AT:
Det finns en aspekt som handlar om jämlikhet.
Det är vissa grupper i samhället som kan göra på det här viset, men inte alla och hur ska vi få till det, så det blir på ett bra sätt, så vi fortsätter ha en jämlikhet i samhället, och alla har samma chans att hålla sig friska. Jag tycker man bör tänka igenom konsekvenser av den typen av beslut ganska brett innan man fattar dem, i synnerhet om man är en myndighet eller stort företag.
Jag håller absolut med att man som myndighet bör tänka igenom konsekvenserna av sina beslut.
Citera
2020-12-26, 13:34
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Du lever alltså fortfarande i tron att 80.000 är maxtaket för vad som kommer levereras per vecka?
Bara för att de första veckorna i januari har den volymen så måste det fortsätta så, oavsett vad de som vet något säger?
Jag frågade när Sverige ska få större leveranser?

Har du några bevis för att leveranserna kommer öka?
Citera
2020-12-26, 13:44
Avslutad
Citat:
Alla som inte hör med öronen kan läsa delar av intervjun här.
AT:
Det är hans beslut (ang. Spotefy:s beslut om hemarbete)
Det kan ju finnas anledningar i delar av världen där man har mycket smittspridning som Italien idag att kan man driva sina företag på det viset så kanske det är bra.

Expressen:
Kan det vara bra även i Sverige att göra så?

AT:
Det finns en aspekt som handlar om jämlikhet.
Det är vissa grupper i samhället som kan göra på det här viset, men inte alla och hur ska vi få till det, så det blir på ett bra sätt, så vi fortsätter ha en jämlikhet i samhället, och alla har samma chans att hålla sig friska. Jag tycker man bör tänka igenom konsekvenser av den typen av beslut ganska brett innan man fattar dem, i synnerhet om man är en myndighet eller stort företag.
Jag håller absolut med att man som myndighet bör tänka igenom konsekvenserna av sina beslut.
Kan du med slutledning av det som sägs i intervjun lista ut vad som rekommenderades några dagar senare efter att smittspridningen konstaterats vara hög i Sverige?
Citera
2020-12-26, 13:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Kan du med slutledning av det som sägs i intervjun lista ut vad som rekommenderades några dagar senare efter att smittspridningen konstaterats vara hög i Sverige?
Jag har redan skrivit ett inlägg där du kan läsa vad FoHM skriver i mitten av mars.
Något i stil med att företag kan överväga att låta sina anställda arbeta hemifrån.

Edit: Jag hade precis som du önskat att det kommit en tydlig rekommendation om hemarbete från FoHM tidigt, men det gjorde det tyvärr inte.
Senast redigerad av Surtruten 2020-12-26 kl. 13:52.
Citera
2020-12-26, 13:53
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Folkhälsomyndigheten, Socialstyrelsen och MSB håller i dag presskonferens klockan 14 för att informera om covid-19-läget i Sverige.

Är det någon region som rapporterar på allvar de här dagarna under helgen? Hur ska de då veta vad de ska prata om? Ska de berätta att vaccinet inte fungerar?
Citera
2020-12-26, 13:54
Avslutad
Citat:
Jag har redan skrivit ett inlägg där du kan läsa vad FoHM skriver i mitten av mars.
Något i stil med att företag kan överväga att låta sina anställda arbeta hemifrån.
Ja? Precis som sägs i intervjun det är bra att göra om smittspridningen är hög.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in