2020-12-26, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Wow, du upptäckte Bechdeltestet idag, grattis.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bechdel_test

Det tog alltså 35 år.
Är du ens så gammal?
Den feministiska drygheten personifierad. Jag upptäckte testen för kanske ett år sedan, i tv.nu, eftersom jag inte är med i dina feministiska näyverk. Ser tyvärr godkänd test som litet av en varningssignal.
Citera
2020-12-26, 11:56
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
För att de nazistiska rötterna lever kvar bland svenska nationalister. Inte bara hos AfS och Nmr utan emellanåt även Sd-sympstisörer och -företrädare. Antisemitiska konsprationsteorier märks ofta bland anonyma flashback-troll.

Hörde just att kristendomen grundades av en jude. Det är en konspiration!

Klassikt av judeälskare/judar att avfärda fakta som antisemitism.
Citera
2020-12-26, 12:51
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Ha! Otippat att Bechdel är en jude https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bechdeltestet

Dock så är testet inte jättesvårt att klara
Och, ve och fasa Wallace är skotte! De där jävla skottarna infiltrerar allt.
Citera
2020-12-26, 14:27
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Den feministiska drygheten personifierad. Jag upptäckte testen för kanske ett år sedan, i tv.nu, eftersom jag inte är med i dina feministiska näyverk. Ser tyvärr godkänd test som litet av en varningssignal.
Jag är inte med i några feministiska nätverk, jag har ogillat Bechdeltestet och annan politisk korrekthet i mer än 35 år. Jag blev bara lite förvånad att det startas en upprörd tråd om det just nu, som vore det något nytt. Det är ju som att skapa en upprörd tråd för att man upptäckt att det finns kommunister.
Citera
2020-12-26, 14:28
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Och varför skulle det vara relevant information om en film?
Det är det inte, tycker jag, men många pk-människor tycker det, så att känna till det, även om man ogillar det, tillhör kulturell allmänbildning.
Citera
2020-12-26, 14:31
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Är du helt allvarlig nu? Väntar du dig verkligen att alla vuxna människor ska veta vad Bechdeltestet är för något? Om så är fallet så lever du i en fantasivärld. Jag tror dock att du mest bara vill vara dryg för att du läst genus på någon folkhögskola.

Mvh
Jag är civilekonom, och kulturellt intresserad. Jag känner till marxism, postmodernism och intersektionalitet också, trots att jag ogillar det.
Intresserar man sig för film och filmkritik kan man inte ha undgått Bechdel, som ju funnits hyfsat länge.
Att skryta om sin obildning verkar faktiskt lite obildat.
Citera
2020-12-26, 14:43
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellanbob
Ändå märkligt få filmer som klarar kraven.

Dvs att:

ha minst två (namngivna) kvinnliga rollfigurer
… som pratar med varandra
… om något annat än män.

Speciellt filmer som riktar sig mot kvinnor. "50 Shades of Grey" anyone?
Citera
2020-12-26, 14:48
Medlem
Ratads avatar
Bechdels bror är förövrigt den kände keyboardisten John Bechdel från Ministry, Fear Factory, Prong och Killing Joke med flera.

Enligt Wikipedia är familjen katoliker... men man kan ha stor näsa ändå. Hela min (trevliga) ingifta släkt har stora näsor och de är spaggar.
Citera
2020-12-26, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Jag är civilekonom, och kulturellt intresserad. Jag känner till marxism, postmodernism och intersektionalitet också, trots att jag ogillar det.
Intresserar man sig för film och filmkritik kan man inte ha undgått Bechdel, som ju funnits hyfsat länge.
Att skryta om sin obildning verkar faktiskt lite obildat.
Och du tror att alla härinne är intresserade av film och filmkritik? Tror du alltid att alla deltagare har just dina intressen?
Citera
2020-12-26, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
För att de nazistiska rötterna lever kvar bland svenska nationalister. Inte bara hos AfS och Nmr utan emellanåt även Sd-sympstisörer och -företrädare. Antisemitiska konsprationsteorier märks ofta bland anonyma flashback-troll.

Hörde just att kristendomen grundades av en jude. Det är en konspiration!
Du har alldeles fel, som ser judehat som en nationalistisk företeelse. Det är lika vanligt i de flesta partierna, bland medlemmarna, men inte lika öppet bland ledarna.
Citera
2020-12-26, 15:10
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Och du tror att alla härinne är intresserade av film och filmkritik? Tror du alltid att alla deltagare har just dina intressen?
Att inte känns till Bechdel i ett forum för medier och journalistik är ett underbetyg, ja. Har man öppnat en tidning de senaste trettio åren kan man inte ha undgått Bechdel.
Men skryt gärna mer om din obildning.
Citera
2020-12-28, 15:26
Medlem
Citat:
Du har alldeles fel, som ser judehat som en nationalistisk företeelse. Det är lika vanligt i de flesta partierna, bland medlemmarna, men inte lika öppet bland ledarna.

Nej. Svenskar är ofta ett Israelkritiskt folk, det gäller även mig. Endast kd är sionistiskt. Men få sprider konspirationsteorier mot judar. Bland inte ihop antisemitism och antisionism. Vänstern är kritiska mot kapitalister över huvud taget, oavsett deras etnicitet och religion. Religion ska osynliggöras i vänsterns idealsamhälle. Klass är vänsterns traditionella förklaringsmodell för alla inrikes samhällsproblem, och imperialism och kolonialt arv är förklaringsmodell för maktbalansen i världen. Därför är vänstern pro-palestinisk. Sd däremot sprider konspirationsteorier om muslimer, av samma typ som sionister sprider, och sd har därför ett tudelat förhållande till Israel.

Finns det någon annan tråd du vill fortsätta denna diskussion i så säg till.
Senast redigerad av guru1966 2020-12-28 kl. 16:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in