Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Det är riktigt. Jag känner personligen till en familj som valde att inte resa till Alperna under den här perioden, pga smittspridningen. De fick visserligen inte tillbaka sina pengar, då UD vid denna tid inte hade någon reseavrådan. De hade uppenbarligen koll på smittspridningen, men UD och Folkhälsomyndigheten hade det inte. Ska erkänna att jag inte heller hade koll på europas smittspridning i slutet av feb, men jag har det å andra sidan inte som jobb. Det intressanta är hur påläst allmänhet kan ha bättre koll på situationen än vad UD och den myndighet har, som faktiskt har till uppgift att hålla sig informerade. Jag tycker det är otroligt dåligt skött. Man kan inte säga något annat. Vet inte om hela FHM möjligen hade semester under sportlovsveckan...
Ett av många vansinniga beslut av FHM.
Jag skakade på huvudet och tänkte "försiktighetsprincipen då för i helvete???".
Därefter rullade det på med så många konstigheter så jag tappade räkningen.
Sen är det en sak väldigt många inte förstår när de hänvisar till FHM:s information som underlag för sina egna beslut: Det som är bäst för kollektivet (FHM:s prio) är inte tvunget bäst för den enskilde och den enskildes familj.
Här får man tänka lite extra, om man orkar, om det känns viktigt, och läsa mellan raderna. Ibland blir det ovanligt tydligt, som:
"Viruset kan överföras via förorenade ytor, så kallad indirekt kontaktsmitta men risken för att bli smittad via förorenade ytor bedöms som liten.
Det är ännu inte helt klarlagt hur länge viruset kan överleva på ytor och föremål."
vs "Tvätta händerna, tvätta händerna och tvätta händerna. Tvätta händerna! Ta ditt ansvar! Tvätta händerna!!!"