2020-12-26, 12:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Problemet var ju att FHM borde gett skarpa råd 11 Mars som absolut senast.
Men nu tonade man ner allvaret och gav exempelvis inte råd om att jobba hemma förrän måndagen 16:e Mars, varpå yttterst få arbetsplatser ställde om innan nästföljande måndag: 23:e Mars.

En veckas tidigare agerande hade mycket väl kunnat leda till cirka 1/3 lägre smittspridning och cirka 65 döda/dag vid toppen och knappt 3000 döda totalt i första vågen istället för 6000.

Men i regimens ögon var det viktigare med flockimmunitet, då får man inte bryta det exponentiella förloppet för tidigt. Rätt åtgärder vid rätt tidpunkt...

I apologeternas skallar är det viktigaste ständigt åsidosätta den verklighet där R<1 skedde redan kring 23:e Mars. För det bevisar ju att smittspridningen inte var något ostoppbart utan tvärtom något som Sverige kunde stoppa när man väl tagit höjd för det. Det näst viktigaste är att vara 100% nöjd med R=0.90-0.95, även om utgångsläget är 100 döda/dag.

Tiden är en av de viktigaste faktorerna. Det ser man exempelvis i Asien där de reagerar omedelbart och tar till storsläggan direkt. Flockimmunitet via infektion är rent vansinne, speciellt när man handskas med ett nytt och okänt, potentiellt livsfarligt virus.
Citera
2020-12-26, 12:08
Medlem
Har visserligen inte följt "jämlikhetsspåret" i media i någon större utsträckning (brasklapp) men när det gäller kommunikation i officiella kanaler jämfört med hur debatten gått här verkar det inte som det i första hand är det offentliga som haft det som käpphäst som går att kofota in i varje resonemang.
Citera
2020-12-26, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Jämlikhet verkar vara ett genomgående tema på FHM som trumfar smittskydd.

Var det därför de rekommenderade hemarbete dagen efter att de sa att det var ojämlikt?

Sen finns det såklart i Sverige, precis som i alla länder på jorden, väldigt väldigt mycket som trumfar smittskydd.
Citera
2020-12-26, 12:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja jag tar hellre vaccinet än en vända inom IVA, det sistnämnda kan ge mycket allvarliga följdverkningar.

Jag tror du resonerar helt rätt på den punkten (liksom många andra punkter).
Citera
2020-12-26, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja jag tar hellre vaccinet än en vända inom IVA, det sistnämnda kan ge mycket allvarliga följdverkningar.

Det är för tidigt att säga ifall vaccinet är ofarligare än viruset för alla personer.
Citera
2020-12-26, 12:30
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nix, 15 mars konstaterades samhällssmitta. Sverige införde hemarbete och begränsade sammankomster dagen efter att Norge stängde skolorna.

Bra att Tegnell ville "skydda" befolkningen.

Vad innebar "begränsade sammankomster" rent konkret?
Citera
2020-12-26, 12:32
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Men nej din dumma fan. 15 mars konstaterades samhällssmitta. Då dök de första fallen upp som inte kunde härröras till utlandsresenärer.

Då lade man ner den tidigare strategin med att testa och smittspåra alpresenärer och gick in för att begränsa samhällssmittan. De första åtgärderna blev begränsade sammankomster och att rekommendera hemarbete. Precis som man sagt.

I det här fallet tror jag mera på FoHM än på en otrevlig flashbackare.
PUBLICERAT 10 MARS 2020
Folkhälsomyndigheten ser tecken på samhällsspridning i Region Stockholm och i Västra Götalandsregionen. Samhällsspridning i hela landet ser myndigheten inte, men risknivån höjs nu till den högsta – mycket hög risk för samhällsspridning i Sverige. Alla med symtom på luftvägsinfektion, även lindriga, uppmanas nu att avstå sociala kontakter som riskerar att sprida smitta.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/flera-tecken-pa-samhallsspridning-av-covid-19-i-sverige/
Citera
2020-12-26, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är riktigt. Jag känner personligen till en familj som valde att inte resa till Alperna under den här perioden, pga smittspridningen. De fick visserligen inte tillbaka sina pengar, då UD vid denna tid inte hade någon reseavrådan. De hade uppenbarligen koll på smittspridningen, men UD och Folkhälsomyndigheten hade det inte. Ska erkänna att jag inte heller hade koll på europas smittspridning i slutet av feb, men jag har det å andra sidan inte som jobb. Det intressanta är hur påläst allmänhet kan ha bättre koll på situationen än vad UD och den myndighet har, som faktiskt har till uppgift att hålla sig informerade. Jag tycker det är otroligt dåligt skött. Man kan inte säga något annat. Vet inte om hela FHM möjligen hade semester under sportlovsveckan...
Ett av många vansinniga beslut av FHM.
Jag skakade på huvudet och tänkte "försiktighetsprincipen då för i helvete???".
Därefter rullade det på med så många konstigheter så jag tappade räkningen.

Sen är det en sak väldigt många inte förstår när de hänvisar till FHM:s information som underlag för sina egna beslut: Det som är bäst för kollektivet (FHM:s prio) är inte tvunget bäst för den enskilde och den enskildes familj.
Här får man tänka lite extra, om man orkar, om det känns viktigt, och läsa mellan raderna. Ibland blir det ovanligt tydligt, som:

"Viruset kan överföras via förorenade ytor, så kallad indirekt kontaktsmitta men risken för att bli smittad via förorenade ytor bedöms som liten.

Det är ännu inte helt klarlagt hur länge viruset kan överleva på ytor och föremål."

vs "Tvätta händerna, tvätta händerna och tvätta händerna. Tvätta händerna! Ta ditt ansvar! Tvätta händerna!!!"
Citera
2020-12-26, 12:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

I det här fallet tror jag mera på FoHM än på en otrevlig flashbackare.
PUBLICERAT 10 MARS 2020
Folkhälsomyndigheten ser tecken på samhällsspridning i Region Stockholm och i Västra Götalandsregionen. Samhällsspridning i hela landet ser myndigheten inte, men risknivån höjs nu till den högsta – mycket hög risk för samhällsspridning i Sverige. Alla med symtom på luftvägsinfektion, även lindriga, uppmanas nu att avstå sociala kontakter som riskerar att sprida smitta.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/flera-tecken-pa-samhallsspridning-av-covid-19-i-sverige/
Ja den 10 mars höjdes risknivån för samhällssmitta från låg till mycket hög i ett steg. Den 15 mars konstaterades samhällssmitta och risknivåerna togs bort. Rekommendationen om hemarbete nämndes för övrigt redan sent på em den 13 mars men gick inte ut på den officiella presskonferensen förrän nästkommande vardag.
Senast redigerad av Ipsi 2020-12-26 kl. 12:42.
Citera
2020-12-26, 12:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ja den 10 mars höjdes risknivån för samhällssmitta från låg till mycket hög i ett steg. Den 15 mars konstaterades samhällssmitta och risknivåerna togs bort. Rekommendationen om hemarbete nämndes för övrigt redan sent på em den 13 mars men gick inte ut på den officiella presskonferensen förrän nästkommande vardag.

Spotify införde det 10 mars. Tegnell uttalade sig negativt om detta i intervju 11 mars.
Citera
2020-12-26, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Ett av många vansinniga beslut av FHM.
Jag skakade på huvudet och tänkte "försiktighetsprincipen då för i helvete???".
Därefter rullade det på med så många konstigheter så jag tappade räkningen.

Sen är det en sak väldigt många inte förstår när de hänvisar till FHM:s information som underlag för sina egna beslut: Det som är bäst för kollektivet (FHM:s prio) är inte tvunget bäst för den enskilde och den enskildes familj.
Här får man tänka lite extra, om man orkar, om det känns viktigt, och läsa mellan raderna. Ibland blir det ovanligt tydligt, som:

"Viruset kan överföras via förorenade ytor, så kallad indirekt kontaktsmitta men risken för att bli smittad via förorenade ytor bedöms som liten.

Det är ännu inte helt klarlagt hur länge viruset kan överleva på ytor och föremål."

vs "Tvätta händerna, tvätta händerna och tvätta händerna. Tvätta händerna! Ta ditt ansvar! Tvätta händerna!!!"
Ja risken för indirekt kontaksmitta verkar vara minimal, vilket är bra. Men FHM har från start nästan bara talat om att tvätta händerna, vilket alltså är mer eller mindre onödigt.
Smittan sprids huvudsakligen genom luften. Därför borde man i stället gå ut med vilka krav som man skall ställa på andningsskydd och instruktion om hur man använder dem.
Det har säker tio gånger högre effekt än att tvätta händerna.
Citera
2020-12-26, 12:53
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Media rapporterar gång på gång att denna vecka fick Sverige 10000 doser vaccin och sedan kommer 80000 doser vaccin levereras per vecka.

Min fråga är när Sverige ska få större leveranser vaccin?

Det tar 2 år, 125 veckor, att ge svenskarna sin första dos vaccin om Sverige får 80000 doser i veckan.

Sveriges befolkning är 10000000, alltså:

10000000/80000=125veckor=2 år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in