2020-12-26, 11:55
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag ser bara att 6 stycken fått anafylaktisk chock, vilka är de andra allvarliga biverkningarna?
Enligt länken så är dom sex vanligaste biverkningarna (vanligaste först): Pain at the injectionsite, fatigue, headache, muscle pain, chills, joint pain. Först på sjunde plats kommer feber.

Så det verkar inte vara tal om några allvarliga biverkningar. Men så verkar länken vara till nån slags blogg nyhetssida där det spekuleras friskt om att vaccinerna är gjorda av fostervävnad och chimpanser. En antivaxxarsida med andra ord...
Citera
2020-12-26, 11:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är riktigt. Jag känner personligen till en familj som valde att inte resa till Alperna under den här perioden, pga smittspridningen. De fick visserligen inte tillbaka sina pengar, då UD vid denna tid inte hade någon reseavrådan. De hade uppenbarligen koll på smittspridningen, men UD och Folkhälsomyndigheten hade det inte. Ska erkänna att jag inte heller hade koll på europas smittspridning i slutet av feb, men jag har det å andra sidan inte som jobb. Det intressanta är hur påläst allmänhet kan ha bättre koll på situationen än vad UD och den myndighet har, som faktiskt har till uppgift att hålla sig informerade. Jag tycker det är otroligt dåligt skött. Man kan inte säga något annat. Vet inte om hela FHM möjligen hade semester under sportlovsveckan...

Folket i den här tråden hade koll. Det är märkligt att man på myndigheter kan ta semester från sitt jobb. Jag minns exempelvis under 9/11 när jag fastnade i USA, inte fan satt jag på röven då utan ringde runt till kunderna och kollade så allt var ok samt meddelade att jag inte kunde komma hem, vilket var ok. Men det verkar vara symptomatiskt för Sverige att stå handfallna inför kriser, tsunamin, estonia, terrorattacker, pandemier, krig mm.
Citera
2020-12-26, 11:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Så vad är ditt problem med att FHM rekommenderar ojämlika åtgärder?

Problemet är att de sa att det är ojämlikt att jobba hemifrån från början. De ska inte ens bry sig om sådana petitesser, de ska bekämpa pandemin utan politik, varken mer eller mindre.
Citera
2020-12-26, 11:59
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Illamående räknas som Typ A-biverkning och det räknas inte som en allvarlig biverkning.

Jaså?

Om du läser källan som din svenska källa översatt och lagt till ordet allvarliga så ser du att det enda som avses är "health impact events".
https://sharylattkisson.com/2020/12/cdc-more-than-5000-covid-19-vaccine-recipients-have-reportedly-suffered-health-impact-event/?utm_source=ActiveCampaign&utm_medium=email&utm_co ntent=Sharyl+Attkisson+Daily+Newsletter&utm_campai gn=Daily+Newsletter

CDC definierar health impact event som:
unable to perform normal daily activities, unable to work, required care from doctor or health care professional

I mina ögon låter det som att det handlar om subjektiv bedömning av sin hälsa. Om en vaccinerad får huvudvärk och därmed blir sängliggande så är det en health impact event. Motbevisa mig gärna.
Ingenstans står det att det är "allvarliga" biverkningar.
Citera
2020-12-26, 12:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ja det brukar man få när man sprutar in något i en muskel som förflyttar cellerna med mekaniskt våld. Blir exakt samma om man sprutar in en saltlösning, det svider och spänner.

Japp. Jag vill nog läsa om dessa "förskräckliga" biverkningar från någon säker och betrodd källa, innan jag avbryter mina planer på att låta vaccinera mig i vart fall. Det här vaccinet kommer sätta stopp för dårarna som tycker att viruset bara ska få ha sin gång. De är uppenbart besvikna över att att vaccin gick att få fram på mindre än ett år. De minnesgoda läsarna av denna tråd dumförklarade ju oss vaccinförespråkare som sa att denna tidsplan var fullt rimlig. Enligt skeptikerna (dit man troligen även kan räkna Tegnell & Co), skulle det ju ta åtskilliga år att utveckla vaccin. Därav flockimmunitetsstrategin genom nedsmittning. Nu sket sig det. Tillräckligt många blir inte smittade (tack och lov) och de som ändå blivit det är inte immuna tillräckligt länge. Till på köpet visade det sig helt omöjligt att hålla smittan ifrån känsliga grupper, vilket i sig inte var särskilt svårt att förutse med hänsyn till hur smittan gestaltar sig med en hög grad asymptomatisk och presymptomatisk smitta.
Citera
2020-12-26, 12:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Biverkningar från sticket var ju nästan exakt lika för båda grupperna under fas 3.
Stick och sveda på stickstället oavsett vaccin eller placebo..

Det känns nästan som man vill skrämma upp folk att inte ta vaccinet. Andra vanliga biverkningar är ju huvudvärk, feber, chills mm. Det får man även av andra vaccin och är ett kvitto på att det fungerar och att ditt immunförsvar arbetar på problemet.
Citera
2020-12-26, 12:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Enligt länken så är dom sex vanligaste biverkningarna (vanligaste först): Pain at the injectionsite, fatigue, headache, muscle pain, chills, joint pain. Först på sjunde plats kommer feber.

Så det verkar inte vara tal om några allvarliga biverkningar. Men så verkar länken vara till nån slags blogg nyhetssida där det spekuleras friskt om att vaccinerna är gjorda av fostervävnad och chimpanser. En antivaxxarsida med andra ord...

Det låter rimligt. Man kan fråga sig om antivaxxarna vill fortsätta leva som vi gör nu?
Citera
2020-12-26, 12:03
Medlem
Citat:
Där tycker jag att vi kan begrava ipsis lilla damage control. 5 dagar kan tyckas vara en kort tid, men i en pandemi är tiden avgörande. Sveriges agerande är reaktivt istället för proaktivt, ett virus väntar inte.

Problemet var ju att FHM borde gett skarpa råd 11 Mars som absolut senast.
Men nu tonade man ner allvaret och gav exempelvis inte råd om att jobba hemma förrän måndagen 16:e Mars, varpå yttterst få arbetsplatser ställde om innan nästföljande måndag: 23:e Mars.

En veckas tidigare agerande hade mycket väl kunnat leda till cirka 1/3 lägre smittspridning och cirka 65 döda/dag vid toppen och knappt 3000 döda totalt i första vågen istället för 6000.

Men i regimens ögon var det viktigare med flockimmunitet, då får man inte bryta det exponentiella förloppet för tidigt. Rätt åtgärder vid rätt tidpunkt...

I apologeternas skallar är det viktigaste ständigt åsidosätta den verklighet där R<1 skedde redan kring 23:e Mars. För det bevisar ju att smittspridningen inte var något ostoppbart utan tvärtom något som Sverige kunde stoppa när man väl tagit höjd för det. Det näst viktigaste är att vara 100% nöjd med R=0.90-0.95, även om utgångsläget är 100 döda/dag.
Citera
2020-12-26, 12:04
Avslutad
Citat:
Problemet är att de sa att det är ojämlikt att jobba hemifrån från början. De ska inte ens bry sig om sådana petitesser, de ska bekämpa pandemin utan politik, varken mer eller mindre.
Det är bara ett problem för er som sätter likhetstecken mellan ojämlikt och otänkbart.
Citera
2020-12-26, 12:04
Medlem
Citat:
Det är intressant att du använder ordet "vänstermuppar" när du försvarar regeringen och Folkhälsomyndigheten vars GD hålls under armarna av den rödgröna vänsterliberal-regeringen....

Ja, det är ju väldigt vänster att värna befolkningens hälsa. Det är inte kritikerna till FHM och regeringen som tagit liv av 8000 svenska medborgare, flertalet svenska pensionärer.

Så vilka grupper är det som har drabbats värst? Man kan ju påstå att det både är en höger och vänster-fråga både rörande migration och välfärd. Är det tidigare 20 års politik som grundlagt det hela? Har de som bor i Sverige samma förutsättningar till god hälsa?
Citera
2020-12-26, 12:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Japp. Jag vill nog läsa om dessa "förskräckliga" biverkningar från någon säker och betrodd källa, innan jag avbryter mina planer på att låta vaccinera mig i vart fall. Det här vaccinet kommer sätta stopp för dårarna som tycker att viruset bara ska få ha sin gång. De är uppenbart besvikna över att att vaccin gick att få fram på mindre än ett år. De minnesgoda läsarna av denna tråd dumförklarade ju oss vaccinförespråkare som sa att denna tidsplan var fullt rimlig. Enligt skeptikerna (dit man troligen även kan räkna Tegnell & Co), skulle det ju ta åtskilliga år att utveckla vaccin. Därav flockimmunitetsstrategin genom nedsmittning. Nu sket sig det. Tillräckligt många blir inte smittade (tack och lov) och de som ändå blivit det är inte immuna tillräckligt länge. Till på köpet visade det sig helt omöjligt att hålla smittan ifrån känsliga grupper, vilket i sig inte var särskilt svårt att förutse med hänsyn till hur smittan gestaltar sig med en hög grad asymptomatisk och presymptomatisk smitta.

Ja jag tar hellre vaccinet än en vända inom IVA, det sistnämnda kan ge mycket allvarliga följdverkningar.
Citera
2020-12-26, 12:06
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen

Att jämföra med "biverkningarna" av att få covid-19
Några märker inget, vissa lite, några blir sjuka en tid, en del bestående skador, vissa dör.

Fråga mig 100 gånger om jag ska ta vaccin och du får 100 gånger samma svar, JA TACK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in