2020-12-26, 09:26
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Måste väl finnas data vid det här laget om någon som är vaccinerad trots det har fått symptom eller cov 19.?
Miljontals är nu vaccinerade.

Ingen har ännu fått två doser, som krävs för fullgott skydd. Så har någon otur kan de få det nu ändå och det vore inte konstigt.

Pfizers vaccin är 95% effektivt. Vilket betyder att under testningarna så var det ett antal som fick sjukdomen trots att de var vaccinerade. Om jag kommer ihåg rätt var det 8 st, av en massa tusen personer.

Du kan lita på att det blir stora rubriker i Aftonbladet när någon som vaccinerats ändå får covid-19.
Citera
2020-12-26, 09:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
2 barn, annars hade jag troligen aldrig satt min fot här.

Hur kan du komma in i SG? Det är stängt.
Citera
2020-12-26, 09:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det finns ju faktiskt anledni g att kritisera diverse uttalanden.

Minns du i början när det var orättvist att vissa kunde arbeta hemma men inte alla. Då gick FoHM ut med att ingen skulle arbeta hemma eftersom inte alla kunde göra det.
Ingen tanke på att de som inte trängdes i kollektivtrafiken eller på arbetsplatser bidrog till att minska smittspridningen.
Inte heller någon tanke på att det i sådana fall också var orättvist att vissa yrkesgrupper har sin ordinarie arbetsplats utomhus eller aldrig tvingas vistas nära andra arbetskamrater.
Det är ju så sjukt att det inte finns ord för det utom möjligen idioti?

Hur kan FoHM missa att alla behövs, men att det inte måste vara 100 % rättvist för att det ska bli så bra som möjligt för alla.
Sluta ljuga om detta med hemarbete. De har aldrig gått ut med att ingen ska arbeta hemifrån utan har alltid varit en av de viktigaste åtgärderna. Rekommendationen om hemarbete kom snabbt så fort vi hade konstaterad samhällsspridning, ungefär samtidigt som Norge stängde restauranger, frisörer och skolor. (Och kom nu inte dragandes med den där expressen-intervjun som gjordes dagen innan rekommendationen om hemarbete kom där Tegnell säger att det är ojämlikt att alla inte kan arbeta hemifrån.)
Citera
2020-12-26, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ett vaccin är för dom svaga som behöver hjälp och trygghet.

Vad finns det för studier för att just D-vitamin är mirakel grejen?
Det är A och C vitamin som det talas om i samband med immunförsvaret och förkylningar.

Vi behöver både A, B, C, D och E vitamin för ett fullständigt immunförsvar. A, B, E får de flesta via kosten, om man äter bra. C kan man också få via kosten om man äter färska grönsaker och frukt varje dag. Vid infektion höjs dock behovet av C kraftigt. D är dock nästan omöjligt att få via kosten. Då får man äta som våra förfäder, massor av fet fisk varje dag, och det är ju få som gör det idag . D är superviktigt just mot Covid eftersom det bla dämpar hyperinflammationen, det är den som är farlig.
Citera
2020-12-26, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Danskarna är inte rädda för att visa hur lastbilarna ser ut, som levererar vaccinet. Nu blir väl vårt vaccin kapat på vägen upp...

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article8413127.ece

Hvorfor skulle man være rädda för att visa hur lastbilarna ser ut?

Bilerne er beregnet til af køre vaccine ud til danske destinationer - har intet med svensk vaccine at gøre.
Citera
2020-12-26, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag är inte insatt i hur många gram en genomsnittsperson behöver per dag. Men vi vet att kroppen tar det den behöver resten försvinner, vi kan inte lagra c-vitamin.
Vi behöver inte så mycket när vi är friska.Två apelsiner och en halv paprika räcker per dag om du är frisk. Vid infektion stiger behovet dock kraftigt!!
Citera
2020-12-26, 09:41
Medlem
TaxenSixtens avatar
Fler än jag som får svårt att andas när man läser tråden?
Citera
2020-12-26, 09:48
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ingen har ännu fått två doser, som krävs för fullgott skydd. Så har någon otur kan de få det nu ändå och det vore inte konstigt.

Pfizers vaccin är 95% effektivt. Vilket betyder att under testningarna så var det ett antal som fick sjukdomen trots att de var vaccinerade. Om jag kommer ihåg rätt var det 8 st, av en massa tusen personer.

Du kan lita på att det blir stora rubriker i Aftonbladet när någon som vaccinerats ändå får covid-19.
Någon som kan förklara hur åtta smittade personer av en massa tusen visar på 95 % effektivitet?
Hur bedömer man hur effektivt ett vaccin är?
Citera
2020-12-26, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nej. Man vaccinerar inte alla. Gränsen går vid 18+

Gränsen går vid 16 års ålder för att få vaccin. Tror det är narkolepsi man är rädd för ska hända igen.
Citera
2020-12-26, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Någon som kan förklara hur åtta smittade personer av en massa tusen visar på 95 % effektivitet?
Hur bedömer man hur effektivt ett vaccin är?
Eftersom det var betydligt fler (cirkus 20 ggr) i placebogruppen som smittades, det stora flertalet drabbades inte under studieperioden eftersom man i allmänhet inte smittar folk med flit.

Den senare frågan är lite större men det finns gott om mer utförliga förklaringar om man googlar lite.
Citera
2020-12-26, 10:02
Medlem
xmzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Fler än jag som får svårt att andas när man läser tråden?

Njae det är nog inte många. Men är du hypokondriker så kan jag lugna dig med att Covid-19 inte sprids via Flashback.
Citera
2020-12-26, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
När man tittar på bilder från utlandet där polisen misshandlar folk utan munskydd då måste jag säga att det känns ändå skönt att bo i Sverige.

Sen vet jag inte vad du menar med "alla barn som klarar sig själva hemma". Vi har ju stängt gymnasierna för att man anser att gymnasieeleverna är tillräckligt mogna för att klara sig en arbetsdag på egen hand. Men grundskoleeleverna gör inte det - om du frågar mig. Det är för mycket begärt av så unga barn.

Pressens roll tycks ha varit att "oroa" folket. Skriva krigsrubriker och värsta falls scenarior tills folk har blivit totalt hispiga.

FHM:s och regeringens roll ha varit att röja upp i skiten och lugna ner folket så att man slapp inbördeskrig.

Lite överdrivet - men ändå.

T o m FHM:s och Tegnells motståndare säger rakt ut att det är oetiskt att oroa folk och inte ge dem hopp i horisonten. Man måste tänka positivt så att sjuksköterskorna och myndigheterna anser att det är ens värt att anstränga sig istället för att bara lägga sig ner - för "vi ska ju ändå dö allihopa.. " - typ så.

Från års 5 tycker jag man kan klara sig hemifrån, sätta sig framför datorn på videolänk å följa.

Dom kör ju från års 5 i Danmark, bara för oss att se och lära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in