2020-12-26, 01:08
Medlem
14-åring dog i covid. ”Skador på lungorna”.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/OQ63QE/14-arig-simmare-dod-i-corona

Hur fan vet man om man har fått skadade lungor? Jag har varit sjuk, har antikroppar och har börjat träna igen.
Citera
2020-12-26, 01:15
Medlem
Tjoflos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Bra argument du har. Du är väl själv en som är drabbad av masshysteri eftersom du blir så kränkt av att bli uppläxad av någon smartare.
Tycker du borde sluta ha en så stark åsikt om något du antar dig ha full kunskap om. Det är lätt att bli expert genom att kolla något klipp där man blir övertygad och sen blint tro på detta. De flesta som åker in för misstänkt Covid har en syresättning i blodet som ligger runt 85 och lägre det är inget man kan bara gör sådär.
Senast redigerad av Tjoflo 2020-12-26 kl. 01:17.
Citera
2020-12-26, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det finns ju faktiskt anledni g att kritisera diverse uttalanden.

Minns du i början när det var orättvist att vissa kunde arbeta hemma men inte alla. Då gick FoHM ut med att ingen skulle arbeta hemma eftersom inte alla kunde göra det.
Ingen tanke på att de som inte trängdes i kollektivtrafiken eller på arbetsplatser bidrog till att minska smittspridningen.
Inte heller någon tanke på att det i sådana fall också var orättvist att vissa yrkesgrupper har sin ordinarie arbetsplats utomhus eller aldrig tvingas vistas nära andra arbetskamrater.
Det är ju så sjukt att det inte finns ord för det utom möjligen idioti?

Hur kan FoHM missa att alla behövs, men att det inte måste vara 100 % rättvist för att det ska bli så bra som möjligt för alla.

De har ju varit stirriga på att det ska bli lika för alla. Vilket det ju aldrig kan bli..
Sen ingår det ju i deras yrkesroll att försöka tänka på hur olika rekommendationer påverkar hela befolkningen - inte bara en grupp.

Jag håller med FHM att man ska försöka hålla barnen i skolan så länge det bara går. Om det inte finns klara indikationer om att barnen är smittspridare då ska de till skolan. Annars blir konsekvenserna - både de ekonomiska och andra - alldeles för omfattande. Ingen människa kommer att orka betala sådana skatter att vi ska kunna prata om välfärdsstat igen efter pandemin.
Citera
2020-12-26, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Vi har varit motvilliga att införa för hårda restriktioner, vilket vi fått betala för med stor smittspridning.

Jag tycker att man gott kunde börjat med hemstudier från början på december för alla barn som klarar sig själva hemma.
Skolan är en underskattad smittspridare, Inga avstånd tar barnen hänsyn till.

Tegnell har vart med för att lugna folket, som regering kan man dock inte kallt räkna med nån enstaka persons åsikt.
Oavsett om man inte trodde på andra våg eller inte, kunde man gjort sig förberedd på det värsta med reglemente för böter när man anordnar fester osv, som andra länder lyckats med.

När man tittar på bilder från utlandet där polisen misshandlar folk utan munskydd då måste jag säga att det känns ändå skönt att bo i Sverige.

Sen vet jag inte vad du menar med "alla barn som klarar sig själva hemma". Vi har ju stängt gymnasierna för att man anser att gymnasieeleverna är tillräckligt mogna för att klara sig en arbetsdag på egen hand. Men grundskoleeleverna gör inte det - om du frågar mig. Det är för mycket begärt av så unga barn.

Pressens roll tycks ha varit att "oroa" folket. Skriva krigsrubriker och värsta falls scenarior tills folk har blivit totalt hispiga.

FHM:s och regeringens roll ha varit att röja upp i skiten och lugna ner folket så att man slapp inbördeskrig.

Lite överdrivet - men ändå.

T o m FHM:s och Tegnells motståndare säger rakt ut att det är oetiskt att oroa folk och inte ge dem hopp i horisonten. Man måste tänka positivt så att sjuksköterskorna och myndigheterna anser att det är ens värt att anstränga sig istället för att bara lägga sig ner - för "vi ska ju ändå dö allihopa.. " - typ så.
Citera
2020-12-26, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
14-åring dog i covid. ”Skador på lungorna”.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/OQ63QE/14-arig-simmare-dod-i-corona

Hur fan vet man om man har fått skadade lungor? Jag har varit sjuk, har antikroppar och har börjat träna igen.

Misstaget med elitidrottare är att de inte lyssnar på sin kropp. De kör på där en vanlig människa skulle avbryta eller lugna ner takten åtminstone.

Man struntar i om man känner smärta för det hör till elitidrotten. Möjligtvis tar man även smärtstillande mediciner för att orka med träningen/tävlingen.

Tror att du kan vara lugn och träna i din takt utan att missa att lyssna inåt.
Citera
2020-12-26, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vill man vaccinera alla verkligen. Räcker det inte med 70+ eller någon annan lagom gräns.

Nej. Man vaccinerar inte alla. Gränsen går vid 18+
Citera
2020-12-26, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Skulle ni gå på denna konsert....?. Regelverket från FHM säger max 50 personer i denna lokal.

47 pers gick in i denna lokal plus bandet på 3st som spelade
Storlek uppskattad till kanske 90m2 med angränsande rum inräknat.
1 synligt avluftsventil i taket c:a 125mm tallriksventil som ev kan vara kopplad till fläkt.
1 synlig tilluftsventil på c:a 200mm kvadratiskt utförande som bör vara fläktkopplad
1 synligt tillluftsventil på långväggen c:a 125mm tallriksventil utan fläkt.
1 värmepump som kastar ut varm eller kall luft genom dörröppningen, kanske 650m3/tim

Ni går in och sitter där runt 35 min.....kanske 1 tim...
Så här ser stället ut,- skulle ni sätta er ner eller välja att vända i dörren ? https://ibb.co/8j8BTZZ
Källa: Svd - tyvärr betal idag: https://www.svd.se/spridareventet-pa-gotland-alla-gjorde-ju-ratt

Jag förstår mig inte på det där "uppdämda" behovet att få träffas..

Man pratar ju inte om exempelvis familjemedlemmar utan ett regelrätt krogbesök. Visserligen inte så väldigt många människor, men också en liten lokal.

Måste kännas hemskt nu i efterhand inse att vuxna människor inte kunde tänka klart och därför finns inte ens av dem längre kvar..
Citera
2020-12-26, 04:46
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGeeky
Läste om hur Israel, som har ungefär samma antal invånare som Sverige kommer vaccinera 100.000 personer om dagen. De har redan hunnit med 270.000.

Någon som känner till om Sverige har något tydligt uttalat mål?

100.000 per dygn skulle innebära att vi kunde vaccinera hela befolkningen på 3-4 månader.

Ja, vi kommer att få 80 000 doser i veckan, så målet är att vaccinera 40 000 personer i veckan (hälften av doserna sparas, eftersom varje person ska ha två doser). Så småningom kan detta trappas upp, när fler vacciner blir godkända och börjar levereras hit.
Citera
2020-12-26, 04:55
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Var det inte massvaccineringar i mässhallar under nån vaccinering.
Information om detta borde redan vara ute hos folket. Vilka postnummer som ska infinna sig när och var osv,.

Postnummer rakt av funkar inte i börjar, eftersom det är riskgrupper, personalgrupper och åldersgrupper först. Men sedan skulle man kunna använda sig av postnummer. Vad jag förstår ska Sverige inte ha den åldersindelning som Storbritannien har (efter de allra sköraste, äldsta och riskgrupperna). De ska ta in femårs-åldersgrupper för vaccinering: 65-70-åringar, sedan 60-65-åringar, sedan 55-60-åringar, och slutligen 50-55-åringar. Därefter alla yngre utan särskild ordning. Det sparar antagligen ett antal liv, så här på sluttampen...

Jo, fast eftersom det här är luftburet (eller whatever, orkar inte dra igång den diskussionen igen), så är det inte bra att tränga in en massa människor i en mässhall... I så fall måste man dela av separata bås ordentligt med plast-draperier, och väktare måste se till att avstånd hålls på väg till och från båset. Samt att dörrar står öppna i båda ändarna så att det är luftväxling överallt hela tiden.

Jag tror mer på tält (flera mindre, inte ett stort), som är lite öppna så att det sker luftväxling hela tiden. Sjuksköterskorna får väl ta på sig koftor...

Citat:
Ursprungligen postat av sno

Äntligen skulle man kunna sysselsätta vana missbrukare ;-)

Underbart! (Fast de är nog inte tillräckligt stadiga på handen. Inte i abstinensfasen i alla fall.)
Senast redigerad av Merwinna 2020-12-26 kl. 05:36.
Citera
2020-12-26, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Kul att du har en nykter inställning. Men det jävligaste nu är att dårarna på denna tråd vill köra total lockdown. Och regeringen nu är de facto fem före. Allt pga syrianska bröllop och ungdomsfester. Så sjukt tragiskt så många som ska lida pga dem

Klart det måste till en lockdown ifall restriktionerna inte hjälper för att sjukvården ska klara det hela.
Citera
2020-12-26, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
När man tittar på bilder från utlandet där polisen misshandlar folk utan munskydd då måste jag säga att det känns ändå skönt att bo i Sverige.

Sen vet jag inte vad du menar med "alla barn som klarar sig själva hemma". Vi har ju stängt gymnasierna för att man anser att gymnasieeleverna är tillräckligt mogna för att klara sig en arbetsdag på egen hand. Men grundskoleeleverna gör inte det - om du frågar mig. Det är för mycket begärt av så unga barn.

Pressens roll tycks ha varit att "oroa" folket. Skriva krigsrubriker och värsta falls scenarior tills folk har blivit totalt hispiga.

FHM:s och regeringens roll ha varit att röja upp i skiten och lugna ner folket så att man slapp inbördeskrig.

Lite överdrivet - men ändå.

T o m FHM:s och Tegnells motståndare säger rakt ut att det är oetiskt att oroa folk och inte ge dem hopp i horisonten. Man måste tänka positivt så att sjuksköterskorna och myndigheterna anser att det är ens värt att anstränga sig istället för att bara lägga sig ner - för "vi ska ju ändå dö allihopa.. " - typ så.
Det är nedslående att se hur människor instinktivt vänder sig mot varandra i en tid av kris, och att media slår mynt av det. Tyvärr är det nog så människan har fungerat i alla tider.
Citera
2020-12-26, 06:45
Avstängd
Merwinnas avatar
Danskarna är inte rädda för att visa hur lastbilarna ser ut, som levererar vaccinet. Nu blir väl vårt vaccin kapat på vägen upp...

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article8413127.ece
Senast redigerad av Merwinna 2020-12-26 kl. 07:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in