Skulle ni gå på denna konsert....?. Regelverket från FHM säger max 50 personer i denna lokal.
47 pers gick in i denna lokal plus bandet på 3st som spelade
Storlek uppskattad till kanske 90m2 med angränsande rum inräknat.
1 synligt avluftsventil i taket c:a 125mm tallriksventil som ev kan vara kopplad till fläkt.
1 synlig tilluftsventil på c:a 200mm kvadratiskt utförande som bör vara fläktkopplad
1 synligt tillluftsventil på långväggen c:a 125mm tallriksventil utan fläkt.
1 värmepump som kastar ut varm eller kall luft genom dörröppningen, kanske 650m3/tim
Ni går in och sitter där runt 35 min.....kanske 1 tim...
Så här ser stället ut,- skulle ni sätta er ner eller välja att vända i dörren ? https://ibb.co/8j8BTZZ
30 smittade, 1 död (foto hedersplats i öppna spisen).
Krogägaren följde regelverket
Det finns några fanatiker här så jag tänkte ställa er en fråga. Alla som varken har eller haft covid-19, varför skulle de vaccinera sig?
I won’t! Jag visade negativt.
Senast redigerad av Tribolt 2020-12-25 kl. 22:24.
Jag menade bara att det är optimistiskt att tänka (om du nu överhuvudtaget gjorde det) att 65% skulle vaccinera sig. Jag tror inte det.
Folk gnäller och skäller och ojar sig och kritiserar regeringen och FHM - men i slutändan vill de inte utsätta sig för "experimentet". Någon ANNAN får agera försökskanin. De äter popcorn och observerar ifall dessa "andra" kommer att få allvarliga sidoeffekter av vaccinet eller ej.
De som gnäller högst här i tråden tillhör dem som vill "vänta och se".. Hellre 10 år i lock down än vaccination..
Det var inte andelen jag var intresserad av. Jag tror inte det är några problem att distribuera 10miljoner doser på kort tid. Det finns det utbyggd infrastruktur för. Sen om man kommer upp i tillräckligt många är en annan femma. Får man inte upp tillräckligt många tror jag man kommer reglera det med indirekta metoder. Krav på flyg och liknande.
Men den handlar enbart om vilka grupper som skall prioriteras, så att det blir jättvist. I Sverige är det nog viktigare att det blir jättvist än att det går fort.
Ursprungligen postat av Honken55
Är det inte rätt vedertaget att vaccinet inte kommer stoppa smittspridningen då det inte hindrar dig från att smitta andra eller hindrar dig från att smitta. Du kommer förhoppningsvis bli mindre sjuk dock och det uppskattar ju sjukvården då du slipper belasta den.
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Var har du fått det ifrån?
Men det är väl ganska logiskt om en vaccination medför att kroppen efter ett tag bryter ned viruset, så har vi tidslinjen från smitta där viruset börjar föröka sig i svalget, tills dess att antikropparna gör slut på dessa virus, får vi då en reaktion som kan ta 1-2 i kroppen är väl risken ganska uppenbar att denna person kan sprida smitta ett kort tag, då som asymptomatisk och inte ha ett hum om att denna genomgår en smittperiod, utan tror då att hen är helt safe från corona-angrepp iom att hen är vaccinerad. Hade vaccinet omöjligjort detta hade i nog hört det ganska omgående, men fortfarande hymlas det om detta, fastän man haft 2 testfaser, så jag skulle inte ta vaccinet som givet just nu....
Men den handlar enbart om vilka grupper som skall prioriteras, så att det blir jättvist. I Sverige är det nog viktigare att det blir jättvist än att det går fort.
Men det är ju vaccineringssamordnaren och regionerna som ansvarar för den planeringen.
Men vi kan såklart fortsätta att kritisera FHM och framförallt Tegnell för det också.
Kanske kan vi passa på att ge en känga till Giesecke också när vi ändå är i farten?
Alternativt ville man ge folket ett andrum, hopp, en känsla av att det har lönat sig att stå ut med restriktionerna.
Om man hela tiden har samma sorts restriktioner så vänjer sig folket med dem och börjar slarva än mer. Man undrar också varför om nu de dagliga talen visar positiva siffror.
Sen om situationen blir värre har man ingen möjlighet att skruva åt än mer.
Uppriktigt sagt är inte Tegnell ensam om att inte ha trott på andra vågen. Även hans "fiender" har varit lika godtrogna.
Vi har varit motvilliga att införa för hårda restriktioner, vilket vi fått betala för med stor smittspridning.
Jag tycker att man gott kunde börjat med hemstudier från början på december för alla barn som klarar sig själva hemma.
Skolan är en underskattad smittspridare, Inga avstånd tar barnen hänsyn till.
Tegnell har vart med för att lugna folket, som regering kan man dock inte kallt räkna med nån enstaka persons åsikt.
Oavsett om man inte trodde på andra våg eller inte, kunde man gjort sig förberedd på det värsta med reglemente för böter när man anordnar fester osv, som andra länder lyckats med.
Enligt din källa ligger Sverige på 46:e plats vad gäller test/1m. Att ligga 25:a i döda är en katastrof enligt många här, och ja det vore ju bra om vi inte låg så högt där. Hade vi legat 46:e för döda hade det varit samma rop om massmord och att åtala Tegnell. Så kom inte längre och säg att Sverige inte testar. Det var sant i mars-maj som också räknas med i Worldometers total. Numera ligger Sverige i toppskiktet när det gäller testning, vi testar 2,5 % av befolkningen varje vecka.
Enligt din källa ligger Sverige på 46:e plats vad gäller test/1m. Att ligga 25:a i döda är en katastrof enligt många här, och ja det vore ju bra om vi inte låg så högt där. Hade vi legat 46:e för döda hade det varit samma rop om massmord och att åtala Tegnell. Så kom inte längre och säg att Sverige inte testar. Det var sant i mars-maj som också räknas med i Worldometers total. Numera ligger Sverige i toppskiktet när det gäller testning, vi testar 2,5 % av befolkningen varje vecka.
Osäkra tester och det är folk som dött med "corona" som räknas. Inte av "corona".
Snacka om att det blivit masshysteri. Folk kan inte andas och tappar lukt och smak. Allt för att media skrämmer upp folk och får mindre smarta människor att inbilla sig massa strunt. Sjukt.
Säg det till alla dom som ligger på IVA just nu och kämpar för sina liv. Pajas.