Citat:
Ursprungligen postat av
TrotylHasse
CÖ har utan tvivel varit den drivande i detta brott. Men utan VK som medbrottsling hade dådet aldrig skett heller. Går inte utesluta att det var VK som ströp Suzanne och VKs skoavtryck på hennes kropp går inte att bortförklara hur som helst. Hittade ingenstans i förundersökningen att VK på något sätt försökte hindra eller avstyra CÖ innan eller under brottet. Och efter morden är VK fortsatt lojal och håller med CÖ när mordoffren hånas.
Nä VK hade förvisso extrem undergivenhet för CÖs hot ("Cristian har folk sitter utanför Ida och dom går in på mitt kommando") men ja, han hade nog kunnat avstyra, eller? Han är ju ändå på ritkigt rädd i 6 månader att alla fantasifoster existerar.
Att han trampar Suzanne på axeln förklarar han ju med att han knuffas in i rummet för att hämta något, det är inte en orimlig förklaring.
Men visst, han kan lika gärna ha blivit tvungen att plasta henne också. Som du säger, med kniven redo...
Mycket komplext, synd att den tekniska bevisning inte kan styrka någon enskild berättelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
2britter
Jag tycker att dina förslag på straffen är riktigt bedömda. Även om VK skulle vara en medlöpare ska han absolut inte ha mindre än 12 år. Han hade dessutom en stor påse med narkotika hittat i något av hans utrymmen. Jag tror att upprinnelsen till denna händelse består till stor del av narkotikahantering där det uppstått stora skulder som måste lösas. Dom är lika stora skitstövlar båda två. Detta var ju väl planerat och skulle bli kul.
Inte VKs påse, den var CÖs och var väl bara några gram.
Jag lutar dock åt att det är 12+ år, kanske 18 år.
Det finns ju en del frågetecken som gör att de måste dömas i samråd ändå och då kanske det inte kan skilja för mycket.
Knarkskulden är uppenbar, de hade grävt ner narkotika för några hundra tusen som försvann. CÖ skyllde på VK som fick pröjsa själv.
Båda är skitstövlat men VK är totalt dominerad och hotad av CÖ för att ens kunna säga emot. Men ja, han hade ändå kunnat undvika rånet. Men morden var ju absolut inte planerade är min uppfattning.