Citat:
Ursprungligen postat av
borriz
Någon mer än jag som fastnat för danskarnas senaste dokumentär?
Tydligen fanns det planer på att Polen skulle erövra Danmark på bara sex dagar, om det kalla kriget blev allvar. Det fanns även planer på att beväpnadanska robotar med kärnvapen.
https://www.dr.dk/drtv/episode/atombomberne-over-danmark_-danmark-faar-atomvaaben_205446
Men är det egentligen inte samma gamla polska anfallsplan som omfattade 7 dagar för att nå fram till Rhen ???
Jag tycker att mycket påminner om det iaf.
Iaf var det ju inte just Danmark som de var så värst intresserade av, utan det var mest tänkt att installera sig i Danmark för att skydda farlederna ut till Norrsjön och Nordatlanten.
Danmark hade ju gått snabbare att ta över än sex dagar.
Det finns t.o.m. sovjetiska krigsplaner på att helt sonika spränga sig en väg genom Öresund med kärnvapen, i det fall svenskarna tillsammans med danskarna hade hunnit minera sundet före ryska flottan hunnit ta sig ut.
Och då antar jag att sovjeterna helt enkelt inte brydde sig så värst mycket om Danmark, inte tillräckligt mycket för att bemöda sig om att Ockupera landet alltså.
De sovjetiska marinsoldaterna skulle sitta instängda i fartygen medan de seglade genom det radioaktiva Öresund ...
Danskarna hade kunnat bita ifrån om de bara hade fått förvarning i god tid.
De hade kustartilleri utanför Köpenhamn som hade sitt målområde öster om Skåne.
Dvs de skulle alltså skjuta missilerna över Skåne, för att pricka den ryska flottan när den stävade framåt på andra sidan Skåne.
Västtyskland hade fått södra Östersjön som ansvarsområde, och det var där de hade sina ubåtar på patrull. Dessa hade väl också kunnat utgöra ett slags fjärrskydd mot ryska flottans seglats mot Danmark.
Men annars så var det ju tänkt att Västtyska flottan skulle söka nödhamn i Sverige, så fort ryssen började löpa över gränsen.
Karlskrona var en sådan nödhamn för Västtysklands krigsbåtar - kanske därför som U-137 var just där och nosade ...