2020-11-21, 08:49
Medlem
borrizs avatar
Någon mer än jag som fastnat för danskarnas senaste dokumentär?

Tydligen fanns det planer på att Polen skulle erövra Danmark på bara sex dagar, om det kalla kriget blev allvar. Det fanns även planer på att beväpnadanska robotar med kärnvapen.

https://www.dr.dk/drtv/episode/atombomberne-over-danmark_-danmark-faar-atomvaaben_205446
Citera
2020-11-21, 17:50
Medlem
Kethowes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz

Tydligen fanns det planer på att Polen skulle erövra Danmark på bara sex dagar, om det kalla kriget blev allvar. Det fanns även planer på att beväpnadanska robotar med kärnvapen.

https://www.dr.dk/drtv/episode/atombomberne-over-danmark_-danmark-faar-atomvaaben_205446
Intressant!
Tyvärr är ju talad danska ett språk som jag förstår dåligt, sämre än tyska och engelska (danska barn lär ju vara de som senast börjar tala p.g.a. komplexiteten i rotvälskan deras föräldrar levererar).
Citera
2020-11-21, 20:37
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kethowe
Intressant!
Tyvärr är ju talad danska ett språk som jag förstår dåligt,

Programmet är textat (på danska).
Citera
2020-11-23, 12:18
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz

Men är det egentligen inte samma gamla polska anfallsplan som omfattade 7 dagar för att nå fram till Rhen ???
Jag tycker att mycket påminner om det iaf.

Iaf var det ju inte just Danmark som de var så värst intresserade av, utan det var mest tänkt att installera sig i Danmark för att skydda farlederna ut till Norrsjön och Nordatlanten.

Danmark hade ju gått snabbare att ta över än sex dagar.

Det finns t.o.m. sovjetiska krigsplaner på att helt sonika spränga sig en väg genom Öresund med kärnvapen, i det fall svenskarna tillsammans med danskarna hade hunnit minera sundet före ryska flottan hunnit ta sig ut.
Och då antar jag att sovjeterna helt enkelt inte brydde sig så värst mycket om Danmark, inte tillräckligt mycket för att bemöda sig om att Ockupera landet alltså.

De sovjetiska marinsoldaterna skulle sitta instängda i fartygen medan de seglade genom det radioaktiva Öresund ...

Danskarna hade kunnat bita ifrån om de bara hade fått förvarning i god tid.
De hade kustartilleri utanför Köpenhamn som hade sitt målområde öster om Skåne.
Dvs de skulle alltså skjuta missilerna över Skåne, för att pricka den ryska flottan när den stävade framåt på andra sidan Skåne.

Västtyskland hade fått södra Östersjön som ansvarsområde, och det var där de hade sina ubåtar på patrull. Dessa hade väl också kunnat utgöra ett slags fjärrskydd mot ryska flottans seglats mot Danmark.

Men annars så var det ju tänkt att Västtyska flottan skulle söka nödhamn i Sverige, så fort ryssen började löpa över gränsen.
Karlskrona var en sådan nödhamn för Västtysklands krigsbåtar - kanske därför som U-137 var just där och nosade ...
Citera
2020-11-24, 08:06
Medlem
borrizs avatar
Den danska som talas i dokumentären är knappast sluddrig, anstränger man sig bara så kan även en 08-människa förstå.
Citat:
Ursprungligen postat av Kethowe
Troligtvis, men hans låtar och sång är bättre!
Menar du före eller efter att han fått tänderna tillbaks i mun?
Citera
2020-11-24, 09:51
Avstängd
Känt sedan åtminstone tidigt 2000-tal då forskare kom över den gamla Warszawapaktens anfallsplaner i händelse av krig med NATO.
Citera
2020-12-18, 23:19
Moderator
Neksnors avatar
Då har jag sett hela serien...

Tanken var visst att danska armén skulle möta fienden tillsammans med västtyska trupper någonstans i området runt Kiel/Hamburg. Strax söder om gränsen, alltså i Västtyskland, fanns det också kärnvapen som skulle kunna användas i försvaret av Danmark. Jag tolkar det som att de skulle användas till luftvärnet (Nike), antagligen för att kunna skjuta ner större styrkor bombflyg och fallskärmsstyrkor.

Intressant serie, men jag undrar varför polackerna, eller någon annan skulle vilja erövra Danmark. Enda anledningen jag kan komma på är att man vill eliminera eventuella fientliga trupper i området samt, viktigast, kontrollera inloppet till Östersjön. För att göra det bör man nog även kontrollera södra Sverige, men Sverige nämndes inte alls.
Citera
2020-12-23, 10:04
Medlem
GoFuckADucks avatar
Kan aldrig tänka mig ett begränsat kärnvapen krig i europa. USA hade väl skickat iväg allt dom hade om Sovjet hade invaderat ett Nato land. Slutsatsen är väl att alla hade förlorat i slutändan.
Citera
2020-12-24, 17:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Då har jag sett hela serien...

Tanken var visst att danska armén skulle möta fienden tillsammans med västtyska trupper någonstans i området runt Kiel/Hamburg. Strax söder om gränsen, alltså i Västtyskland, fanns det också kärnvapen som skulle kunna användas i försvaret av Danmark. Jag tolkar det som att de skulle användas till luftvärnet (Nike), antagligen för att kunna skjuta ner större styrkor bombflyg och fallskärmsstyrkor.

Intressant serie, men jag undrar varför polackerna, eller någon annan skulle vilja erövra Danmark. Enda anledningen jag kan komma på är att man vill eliminera eventuella fientliga trupper i området samt, viktigast, kontrollera inloppet till Östersjön. För att göra det bör man nog även kontrollera södra Sverige, men Sverige nämndes inte alls.
Det fanns väl olika varianter under olika perioder av kalla kriget, i några skulle Sverige angripas med massiva kärnvapenanfall över hela linjen. I några skulle enbart norra och södra delarna av Sverige angripas ( för att ta Nordnorge och Skåne) allt för att samtidigt ta Danmark.
Ytterligare planer fanns för Sverige där vi lämnades ifred helt och hållet, åtminstone initialt.
Citera
2020-12-25, 08:11
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det fanns väl olika varianter under olika perioder av kalla kriget, i några skulle Sverige angripas med massiva kärnvapenanfall över hela linjen. I några skulle enbart norra och södra delarna av Sverige angripas ( för att ta Nordnorge och Skåne) allt för att samtidigt ta Danmark.
Ytterligare planer fanns för Sverige där vi lämnades ifred helt och hållet, åtminstone initialt.
Klart att det fanns planer på att inta delar av Sverige.
Man måste planera för varje tänkbart scenario, allt annat är tjänstefel.
Citera
2020-12-25, 09:22
Medlem
Frontlinjens avatar
Hela bilden av Warzawapaktens planer är inte komplett då de sovjetiska planerna inte kommit ut till civila forskare skillnad från övriga länder som numera är västländer.

Säkerligen hade de ansvar för allt norr om Blekinge, med detaljerade planer på att nå norska hamnar.

Läste förövrigt någonstans att ryssarna hade fullt förtroende för den östtyska krigsmakten, att den skulle leverera i skarpt läge. Den polska - inte lika fullt.

Hade säkert medfört att polska förband inte fick i uppgift att ta avgörande områden.
Citera
2020-12-25, 20:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Hela bilden av Warzawapaktens planer är inte komplett då de sovjetiska planerna inte kommit ut till civila forskare skillnad från övriga länder som numera är västländer.

Säkerligen hade de ansvar för allt norr om Blekinge, med detaljerade planer på att nå norska hamnar.

Läste förövrigt någonstans att ryssarna hade fullt förtroende för den östtyska krigsmakten, att den skulle leverera i skarpt läge. Den polska - inte lika fullt.

Hade säkert medfört att polska förband inte fick i uppgift att ta avgörande områden.
Tvärtom var den Polska krigsmakten ansedd som effektivare än den Östtyska och den bästa efter Sovjets egen inom WP.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in