• 1
  • 2
2020-12-22, 13:04
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsTERIX1
Använder en kräm som kallas Zalve. Den ska tydligen ge snabbare sårläkning av infekterade sår. Too good to be true?

Tänker att jag kanske kan ha Zalve under ett par korta & tunna plåster. Annars kommer jag fan inte våga gå ut genom dörren liksom...ingen bryr sig egentligen, jag vet. Men är lite self-concious
Antagligen, det ska torka ut, inte bli fuktigare. Kan ta längre tid men göra mindre ont om du håller det fuktigt.
Citera
2020-12-22, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Längst ut på näsan? Bild på den näsan! Men använd INTE imgur
Varför är imgur dåligt
Citera
2020-12-22, 13:27
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Varför är imgur dåligt
Jag kan inte se bilderna därför skrev jag så
Citera
2020-12-22, 13:55
Medlem
AsTERIX1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Antagligen, det ska torka ut, inte bli fuktigare. Kan ta längre tid men göra mindre ont om du håller det fuktigt.

Köpte nyss Klorhexidin kutan lösning. Så för att reducera risken för ärrbildning ska jag alltså hålla rent & torka ut såret? Trodde uttorkad hud bara skapade grogrund för bakterier?
Citera
2020-12-22, 13:58
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsTERIX1
Köpte nyss Klorhexidin kutan lösning. Så för att reducera risken för ärrbildning ska jag alltså hålla rent & torka ut såret? Trodde uttorkad hud bara skapade grogrund för bakterier?
Klorhexidin funkar nog sämre än sprit i detta fall. Skulle i alla fall kört på handsprit typ. Det är inte för att desinfektera området, utan för att driva ut vätska du ska ha på det där. Alsollösning funkar också.

Läs igen så skriver jag att du får längre läkeperiod med blöt hud. Väljer du att punktera pestbölden så ökar omfånget av ett ärr, ja.
Senast redigerad av GoUoD 2020-12-22 kl. 14:02.
Citera
2020-12-22, 15:20
Medlem
Ajaj. Farliga zonen. Venerna i näsområdet tömmer delvis via kärl i hjärnan. Om du kom till mig skulle jag skriva heracillin åt dig. Tråkigt om du skulle få in det där i skallen.
Citera
2020-12-22, 15:25
Medlem
...Kollade på bilderna igen men ser inte så bra. Är lite osäker på om det är var eller sårvätska. Är det rodnat kring?
Du borde visa det där för läkare eller distriktssköterska. Det KAN vara läge för antibiotika.
Citera
2020-12-22, 17:01
Medlem
AsTERIX1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skjultomten
...Kollade på bilderna igen men ser inte så bra. Är lite osäker på om det är var eller sårvätska. Är det rodnat kring?
Du borde visa det där för läkare eller distriktssköterska. Det KAN vara läge för antibiotika.

Kör en kur med Heracillin (1g) nu. Fick det utskrivet efter jag visat bilder på såret. De sa dock inte hur jag skulle behandla området men det vet jag nu, tack vare vissa inlägg. Tack!

God Jul!

PS. Vad är skillnaden på var och sårvätska? Är de båda gula i färgen?
Citera
2020-12-22, 19:45
Medlem
God jul själv! Härligt att du fick ett recept!
Sårvätska och var är båda gulaktiga men var är mer ogenomskinligt, och i princip alltid smetigt. Sårvätska torkar ofta, då blir det mer ”knastrigt”
Citera
2020-12-24, 12:39
Medlem
AsTERIX1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skjultomten
God jul själv! Härligt att du fick ett recept!
Sårvätska och var är båda gulaktiga men var är mer ogenomskinligt, och i princip alltid smetigt. Sårvätska torkar ofta, då blir det mer ”knastrigt”

Detta fick mig att inse hur dåliga mina kunskaper är ang. sårläkning & behandling. Detta är nyttiga grejer att veta alltså. Att vara duktig på att vårda sig själv när dessa saker uppstår är ju oerhört viktigt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in