2020-12-24, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Brittons problem är att han litat på FHM och att de producerat trovärdig data. Tror inte det är nått fel på hans modeller men han är väldigt naiv. All data som kommit från FHM har varit medvetet korrumperad så att Tegnell ska få fortsätta med sin flockimmunitetstanke utan att nån kommer och sätter käppar i hjulet.

FHM har konsekvent förkastat resultat från antikropptest och hittat på helt egna siffror som ska passa agendan. Brittons kalkylker hade antagligen varit bättre om han inte använt sig av FHMs dåliga data. Nu har det blivit skit in, skit ut.

Dels har Britton litat på FHM, dels så har han antagit att alla kontakter är likvärdiga i sina simuleringar. Dessa två saker i kombination har lett till väldigt dåliga siffror.

Tyvärr är det inte så lätt att sätta upp en modell för hur smittan sprider sig, så att han litat på FHM är det som han kan klandras för.
Citera
2020-12-24, 11:00
Medlem
Surtrutens avatar
Ett julrim till Anders Tegnell jag hittat i SvD.
Till: Anders Tegnell

Julklapp: VR-glasögon

I snart ett år har du fått navigera,
I stugornas knorvas: ”Vi orkar inte mera!”
När världen stått still, har du valt att gå.
I stugornas undras: ”Varför gör han väl så?”

Sverige har blivit ditt eget experiment.
I Stugorna frågas: ”Vad är det som hänt?”
För när folk dör som flugor och platån sluttar upp,
står du likväl i rutan, stolt som en tupp.

Jag måste berömma ditt eviga driv,
Men din verklighet, tycks vara alternativ.
Om det är där du trivs bäst, tuta och kör!
Men snälla Tegnell, lämna oss utanför.
Har du dessa för ögat, kan vi andas ut,
Och kommande år få ett friskare slut.
Medan du tar en tur bland drakar, demoner,
Simmar bland hajar och havsanemoner,
Utforskar rymden och kör formel-1
Tar någon annan befälet, och leder oss rätt.

Henrik Sundbom

Citera
2020-12-24, 11:05
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Här har ni ännu en sopa från Sverige som vi av någon anledning högaktar. Han är precis lika dålig som Tegnell på detta, han är dock inte lika självgod:

Björn Olsen: "Det kommer nog ingen andra våg av covid-19"

"– Det är dags att ta av sig influensaglasögonen när det gäller den här smittan. Man får inte ha ett influensatänkande utan man måste tänka att det här är en annan typ av infektion som inte ligger som en bombmatta över hela samhället, utan den borrar ned sig i kluster, antingen i vissa områden, vissa befolkningsgrupper eller vissa företeelser i samhället som till exempel på äldreboenden eller sjukhus, säger Björn Olsen."

"Att sars-cov-2 skulle särskilja sig från andra coronavirus, det tror jag inte på. Jag tror att det istället kan förklaras med att det är en variation i en stor befolkningsgrupp, att vissa kommer utveckla immunitet väldigt raskt precis enligt skolboken, andra kommer avvika på något "sätt och en del kanske får en antikroppsnivå som inte ens går att mäta, säger han och fortsätter:

https://www.lifesciencesweden.se/article/view/719904/bjorn_olsen_det_kommer_nog_ingen_andra_vag_av_covi d19

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Han pratade om klusterutbrott i våras då viruset börjat spridasig. Kluster var precis det vi hade då och under en längre tid.

Jag har förstått det som att det handlar om semantik gällande både Tegnell och Olsen. Enligt deras epidemiologiska och virologiska termer så är en 2:a våg definitionen av att viruset muterar till en helt annan struktur % och startar då en 2:a våg.

Tegnell höll länge fast vid det (nördigt) och det var nästan olidligt att se honom säga det var en 2:a våg för epidemiologiskt var det inte det. Och det stämmer ju vetenskapligt.

Olsen talade länge om att vi använder vårt ute beteende från sommaren in i hösten (in på arbetplatser skolor osv), och att vi därför får en svallvåg av 1:a vågen. Han höll länge fast vi det, och trodde liksom Anders Tegnell att det inte skulle bli en sån skarp och hög spridning vi nu fick i 2:a vågen. Olsen sa tidigt i våras att det var kluster vilket Tegnell förnekade. Det var ju också kluster som kom in i våras Italienresenärer och andra, för att sen bli en samhällspridning väldigt snabbt.

Där tror jag alla de länder som lyckades gjorde rätt, Island Norge Finland och de andra. Man förstod direkt att NU ska vi testa testa smittspåra och karantänsätta. Alla länder som inte gjort det har i princip misslyckats förutom Tyskland som jag inte vet vad som hänt med i höst vinter.

Att bedöma 2:a vågen är ju så mycket knepigare nu när nya mutationer som trumfar original virus. Det fanns också i början från Kina och Sydkorea en idé om 2 olika delar av covid19, ett S starkare och ett X (kommer inte ihåg) som var mildare. Detta verkar vara i diskussioner om mutationen nu också som jag läste någonstans?
Citera
2020-12-24, 11:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det stämmer att Sveriges befolkning ökar över tid, men vi har också en åldrande befolkning.

Folkmängden har de senaste 30 åren ökat med 1,8 miljoner. Antalet personer över 70 år har ökat med nästan en halv miljon under samma period. De senaste 10 åren har andelen män över 90 år ökat med nästan 40 procent, kvinnor med nästan 20 procent.
På bara ett år, mellan 2018 och 2019, ökade gruppen äldre än 90 år med 1 324 personer.

Om man tittar på vilka som hittills avlidit under pandemin så är nästan alla över 70 år.
Hela 90 % av de som hittills avlidit I covid-19 var 70 år eller äldre.
Hälften av alla avlidna var 85 år eller äldre .
En fjärdedel var 90 år eller äldre.

Eftersom det nästan bara är den äldsta delen av befolkningen som avlidit av covid-19 ( hittills har 755 personer under 70 avlidit) och andelen äldre ökat kraftigt de senaste 30 åren så tror jag att det är precis tvärtom mot vad du säger: Pandemin har skördat fler dödsoffer i dag än vad den hade gjort på 90-talet.

Lägger man till att nästan hälften av alla som hittills dött I covid-19 bodde på särskilt boende och ytterligare en fjärdedel hade hemtjänst blir det ännu tydligare vad den katastrof som är pandemin egentligen består av.
Det blir också ännu tydligare att det är rätt beslut att först av alla vaccinera de här två grupperna.
För dem är vaccinet bokstavligt talat en fråga om liv och död.

Ja du kan ha rätt.

Men min poäng är även lite varför 97 000 dödsfall 1993 inte innebar en så hög överdödlighet som folk kanske tror idag... Just för att dödstalen var mycket högre på den tiden och inte har ökat i takt med befolkningen.

Och att man även bör ta hänsyn till hur dödstalen har förändrats pga att färre dör i andra sjukdomar och inte bara att befolkningen har förändrats.

Dödstalen från 1993 klumpas ofta ihop med att ”88 000 - 92 000 dör varje år”. Som är hur många som har dött mellan år 2004-2019, men inte hur många som vanligtvis avled på 90-talet. Man jämför såklart just överdödlighet med åren innan och inte med årtal 27 år fram i tiden :-)

Åren innan 1993 avled över 95 000 flera år. 1993 var därför 97 000 dödsfall cirka 2000-3000 över snittet. I nutid har däremot snittet legat på drygt 90 000 dödsfall/år vilket gör att 97 000 dödsfall blir cirka 7 000 över snittet... Över dagens ”normala”.

När det gäller frasen ”88 000 - 92 000 dör varje år” som jag har sett nämnas hela pandemin så gissar jag hur som helst på att det blir allt mer sällsynt att man hör om det... För vi är nästan uppe i 88 000 dödsfall innan ens December har räknats, det passar inte längre ;-)

Det behövs bara ytterligare cirka 5 000 dödsfall totalt sett i December nu för att bli det dödligaste året på 15 år. Det behövs bara cirka 7500 dödsfall i December för att 2020 även ska sluta som det dödligaste året på hela 2000-talet.

Det har inte dött färre än 7800 i december på årtionden så det blir högst sannolikt ett rekordår.

Tillägg: Om det blir cirka 9 500 dödsfall i December så blir 2020 enda året sedan 1918 som har haft över 97 100 dödsfall. Cirka 1500 fler dödsfall än vanligt i December är allt som behövs för det. Men då kommer befolkningsökningen bli allt viktigare, som ingen har brytt sig i när de har nämnt dödstalen från 1993 innan. (Fast då passade det dödstalet fortfarande)
Senast redigerad av sjelvefan 2020-12-24 kl. 11:20.
Citera
2020-12-24, 11:14
Avslutad
Nån som har tillgång till Anders Tengells krönika i di och kan sammanfatta?

https://www.di.se/nyheter/det-troliga-ar-att-covid-19-ar-har-for-att-stanna/
Citera
2020-12-24, 11:23
Medlem
Sitkins avatar
Antalet döda per dag i Sverige har varit på nedgång sedan den 7 december. Vad är det man alarmerar för? Är det risken att det kan komma en tredje våg?
Vilka åtgärder gjorde man i Sverige för att minska spridningen av corona? Observera också att antalet döda är mycket lägre nu än under första vågen. Kunde ha blivit värre men det blev det inte. Trycket på intensivvården har också varit lägre trots större antal positiva tester. Det tyder på en mildare form av corona.

Sen får vi inte glömma att corona kommer alltid döda oavsett om vi vaccinerar oss eller inte. Frågan är när media och myndigheterna anser att nu får det räcka med restriktioner och medias massiva nyhetsreportage utan att ta hänsyn till masspsykosen som det har lett till bland det svenska folket. När blir corona(covid-19) det normala så att regeringen inte längre bryr sig om att skydda våra gamla och andra riskgrupper?

Jag tycker också att det har varit mer folk ute under andra vågen än första men det är inget jag kan backa med studier utan är endast min personliga åsikt.
Citera
2020-12-24, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Antalet döda per dag i Sverige har varit på nedgång sedan den 7 december. Vad är det man alarmerar för? Är det risken att det kan komma en tredje våg?
Vilka åtgärder gjorde man i Sverige för att minska spridningen av corona? Observera också att antalet döda är mycket lägre nu än under första vågen. Kunde ha blivit värre men det blev det inte. Trycket på intensivvården har också varit lägre trots större antal positiva tester. Det tyder på en mildare form av corona.

Sen får vi inte glömma att corona kommer alltid döda oavsett om vi vaccinerar oss eller inte. Frågan är när media och myndigheterna anser att nu får det räcka med restriktioner och medias massiva nyhetsreportage utan att ta hänsyn till masspsykosen som det har lett till bland det svenska folket. När blir corona(covid-19) det normala så att regeringen inte längre bryr sig om att skydda våra gamla och andra riskgrupper?

Jag tycker också att det har varit mer folk ute under andra vågen än första men det är inget jag kan backa med studier utan är endast min personliga åsikt.
Det finns lögn, förbannad lögn och statistik.

Talen faller inte sedan den 7:e december, alla döda är inte inrapporterade ännu.

Det ser snarare ut som vi ligger på en platå:
https://adamaltmejd.se/covid/
Citera
2020-12-24, 11:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag anser inte det är att tillgodose befolkningens behov av smittskydd när man strävar efter flockimmunitet. Det är i princip detsamma som fri spridning. Därmed anser jag att FHM bryter mot lagen.

Men i övrigt lastas i princip allt ansvar på den enskilde och smittskyddsläkare.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/smittskyddslag-2004168_sfs-2004-168
Men den här lagen om medveten smittspridning som du ansåg att Tegnell skulle åtalas för att ha brutit mot har du alltså hittat på själv.
Citera
2020-12-24, 11:30
Medlem
qwerty-66s avatar
Kanske kommer inhalatorer med antikroppar. Intressant forskning om nano antikroppar som kan andas in.

"Then the team showed that the NIH-CoVnB-112 nanobody could be effective at preventing coronavirus infections. To mimic the SARS-CoV-2 virus, the researchers genetically mutated a harmless "pseudovirus" so that it could use the spike protein to infect cells that have human ACE2 receptors. The researchers saw that relatively low levels of the NIH-CoVnb-112 nanobodies prevented the pseudovirus from infecting these cells in petri dishes.

Importantly, the researchers showed that the nanobody was equally effective in preventing the infections in petri dishes when it was sprayed through the kind of nebulizer, or inhaler, often used to help treat patients with asthma."

https://www.sciencedaily.com/releases/2020/12/201222081257.htm
Citera
2020-12-24, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin

Behöver inte tyda på en mildare variation, kan mycket möjligt vara så att det är fler yngre som smittas nu än tidigare och därför förblir trycket på vården lägre.
Citera
2020-12-24, 11:37
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det finns lögn, förbannad lögn och statistik.

Talen faller inte sedan den 7:e december, alla döda är inte inrapporterade ännu.

Det ser snarare ut som vi ligger på en platå:
https://adamaltmejd.se/covid/

Ser ju ut som att vi saknar drygt 10 procent av dödsrapporterna kring den 7de på hans statistik. Tror snarare vi är på en "uppåt lutande" platå då IVA o Sjukhusinläggningar ökar sakta.
Citera
2020-12-24, 11:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Det har forskats i 10 månader minst, och över hela världen.

Är det inte sjukt konstigt att dom fortfarande inte hittat något som lindrar! Redan i våras pratades det om d vitamin. Och än idag finns inga studier på att det fungerar? Detta är mycket mycket skumt
Det är väl inte konstigare än att man inte hittar något som lindrar många andra (virus)sjukdomar.

Många huskurer visar sig ju vara verkningslösa när man testar dem vetenskapligt, men vist finns det undantag.

Jag har inte sett några vetenskapliga resultat från studier med D-vitamin, men minns att det pratats om det.
Googlade nu och det är väldigt spretigt, allt från att det hjälper till att man riskerar att bli blir sjukare.
https://www.google.com/search?client=tablet-android-samsung&source=android-browser&sxsrf=ALeKk00kZGB65mjR0lHdGu_eyfw4EiJJNA%3 A1608805968009&ei=UG7kX_UK8amuBL3SmegE&q=vitamin+d +covid+19&oq=vitamin+d+covid&gs_lcp=ChNtb2JpbGUtZ3 dzLXdpei1zZXJwEAEYADIICAAQxwMQywE6BAgjECc6CggAEAgQ ChAeEBM6BQgAEM0COgcIIxCwAhAnO ggIABAHEB4QEzoGCAAQBxAeOgYIABANEB46CAgAEAgQBxAeOgo IABCxAxCDARBDOgQIABBDOgUIABCxAzoHCAAQsQMQQzoICAAQB xAKEB46BQgAEMsBOgQIABATOgwIABANEAUQChAeEBNQ4tsSWI6 TE2D-tBNoAHAAeACAAeoBiAGOD5IBBjEzLjUuMZgBAKABAcABA Q&sclient=mobile-gws-wiz-serp#ip=1

Själv är jag inte tillräckligt intresserad av kosttillskott som läkemedel för att läsa och sätta mig in i allt som finns åt läsa om detta.
Senast redigerad av Surtruten 2020-12-24 kl. 11:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in