2020-12-23, 15:59
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Du antar att polisen kunde agerat annorlunda lika mycket som jag tror att hen inte kunde göa det. Ser hen brottslingen som hotfull så måste hen agera. Hen kan inte bli av med vapnet och riskera sitt eget liv samt hens kollegors. Vi får väl se vad utredningen säger.

Erkänner - jag spekulerar, liksom du. Men med tanke på hur skjutglad den svenska polisen är så är det en rimlig maximum likelihood gissning är att det rör sig om en livrädd hästsvans som tappar kontrollen över situationen.
Citera
2020-12-23, 16:01
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
Fan va du surrar i tråden utan att veta ett skit. Vi kan inte anklaga polisen att vara för hård och var knäböjarpolis i samma andetag. Du snackar om att det är lätt att sätta 1-2 skott i benet .... Du vet inte vad du snackar om.... Har du hållit i en Glock och skjutit någon gång ? Hur vet du att det är en pundare ? Var du på plats och såg vad som hände ? Tagga ner....

Nu vet jag inte hur situationen utspelade sig. Men man lär sig inte att skjuta på benen direkt. Solarplexus är där man sätter skotten. Samtidigt ska man ju inte skjuta någon i solarplexus om det inte innebär akut livsfara för dig som polis.

Om han har rushat mot polisen med kniv, då kan ni andra sluta skriva en massa skit. Har han stått still och blivit skjuten i bröstet, då är det åt helvete. Släpper han inte kniven och samtidigt står still så är det möjligt att sätta ett benskott.

Om du ändå måste skjuta, så skjut ett skott i något område på kroppen som inte innebär direkt död. Han kan givetvis ändå dö, men det är skillnad att skjuta rakt på hjärta och lungor än att försöka sätta skottet mot höger axel. Givetvis om personen står still som i mitt scenario. Men återigen, det är inte omöjligt att skjuta en i benet.

Jag är utbildad i både Glock 17 och försvarets AK4. Det går att skjuta någon i låret från ett par meters håll. Däremot kan man tänka sig att det beroende på skyttens skicklighet kan behövas 1-3 skott innan en kula träffar benet.
Citera
2020-12-23, 16:01
Medlem
30Lugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Har du någon gång skjutit med ett vapen så vet du hur svårt det är att träffa små ytor. Lägg därtill enormt adrenalinpåslag och pressad situation med lite tid att tänka och agera. Du siktar inte mot benen, du siktar där kroppen är störst och trycker av.

Korrekt. Vi ska också komma ihåg att det här var mitt på natten vid den tid på året när det är som mörkast och att ljusförhållandena troligtvis var dåliga. Då är det betydligt svårare att snabbt hitta riktmedlen. Alla som har skjutit mörkerfält med pistol vet detta. Vi ska också komma ihåg att målet rör på sig.
Citera
2020-12-23, 16:07
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Fan va du surrar i tråden utan att veta ett skit. Vi kan inte anklaga polisen att vara för hård och var knäböjarpolis i samma andetag. Du snackar om att det är lätt att sätta 1-2 skott i benet .... Du vet inte vad du snackar om.... Har du hållit i en Glock och skjutit någon gång ? Hur vet du att det är en pundare ? Var du på plats och såg vad som hände ? Tagga ner....

...lovar att "tagga ner" då det ändå är Jul... Jo, jag har skjutit med både pistol (Beretta) och revolver - vad det nu har med saken att göra.

"utan att veta ett skit" ...njo vill jag påstå, ingick i en grupp som var remissinstans för den nya polisutbildningen. Mina invändningar mot bl a sänkta fyskrav och mindre flum (lite mer raffinerat uttryckt.) bifölls inte.

Om jag lovar tagga ner kan du återgälda det med att upphöra med gissningar om att jag "inte vet ett skit" om t ex skytte och den nya (avsevärt sämre) polisutbildningen. Deal or no deal?
Citera
2020-12-23, 16:08
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Nu vet jag inte hur situationen utspelade sig. Men man lär sig inte att skjuta på benen direkt. Solarplexus är där man sätter skotten. Samtidigt ska man ju inte skjuta någon i solarplexus om det inte innebär akut livsfara för dig som polis.

Om han har rushat mot polisen med kniv, då kan ni andra sluta skriva en massa skit. Har han stått still och blivit skjuten i bröstet, då är det åt helvete. Släpper han inte kniven och samtidigt står still så är det möjligt att sätta ett benskott.

Om du ändå måste skjuta, så skjut ett skott i något område på kroppen som inte innebär direkt död. Han kan givetvis ändå dö, men det är skillnad att skjuta rakt på hjärta och lungor än att försöka sätta skottet mot höger axel. Givetvis om personen står still som i mitt scenario. Men återigen, det är inte omöjligt att skjuta en i benet.

Jag är utbildad i både Glock 17 och försvarets AK4. Det går att skjuta någon i låret från ett par meters håll. Däremot kan man tänka sig att det beroende på skyttens skicklighet kan behövas 1-3 skott innan en kula träffar benet.

Har inte sagt att det omöjligt att skjuta 2 skott i benet... ! Vänder mig mest mot hans enorma surrande i tråden utan att egentligen veta ett skit... Tror inte han hållit i en pistol... Kollar hans andra inlägg tidigare... Säger sig vara fd universitetslärare..... !
Citera
2020-12-23, 16:11
Medlem
Känner någon till namnet på den skjutne?
Citera
2020-12-23, 16:11
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
...lovar att "tagga ner" då det ändå är Jul... Jo, jag har skjutit med både pistol (Beretta) och revolver - vad det nu har med saken att göra.

"utan att veta ett skit" ...njo vill jag påstå, ingick i en grupp som var remissinstans för den nya polisutbildningen. Mina invändningar mot bl a sänkta fyskrav och mindre flum (lite mer raffinerat uttryckt.) bifölls inte.

Om jag lovar tagga ner kan du återgälda det med att upphöra med gissningar om att jag "inte vet ett skit" om t ex skytte och den nya (avsevärt sämre) polisutbildningen. Deal or no deal?

Veta ett skit om Tråden som så !! Vet vi att det är en pundare , vet du om situationen som så , mörkt , hotfullt , flera gärningsmän ? Nej ingen vet något alls verkar det som..... Men du surrar på om allt tvärsäkert ..... !!
Tycker vi väntar med alla tvärsäkra inlägg till vi VET något ! Deal ?
Senast redigerad av Jagersro 2020-12-23 kl. 16:13.
Citera
2020-12-23, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insvept
Det här ska bli intressant.

Kommer ni ihåg den där gårdsägaren som sköt ihjäl en påtänd kille som trängde sig in i hans hus och dödshotade gårdsägaren?

Där dömdes att det inte var nödvärn. Gårdsägaren skulle tydligen kunna ha gjort mer, såsom att låsa in sig i ett rum eller ringa polisen.

Jag antar att polisen blir av med sitt arbete, vapenlicenser och kännbara påföljder som fängelse och skadestånd om det ska dömas konsekvent.

Ja alltså, det är fan orimligt att en jävla polis kan skjuta en inbrottstjuv utan konsekvens men inte en privatperson som får inbrott i sitt hem. Trams.
Citera
2020-12-23, 16:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av insvept
Det här ska bli intressant.

Kommer ni ihåg den där gårdsägaren som sköt ihjäl en påtänd kille som trängde sig in i hans hus och dödshotade gårdsägaren?

Där dömdes att det inte var nödvärn. Gårdsägaren skulle tydligen kunna ha gjort mer, såsom att låsa in sig i ett rum eller ringa polisen.

Jag antar att polisen blir av med sitt arbete, vapenlicenser och kännbara påföljder som fängelse och skadestånd om det ska dömas konsekvent.
Only in Absurdistan!
Citera
2020-12-23, 16:18
Medlem
stortans avatar
Är det nu alla Svenskar ska ställa in skinkan i kylen igen och skippa det sista av julbaket. Skita i att värma glöggen inför uppesittarkvällen och ge oss ut o kaosa i grupp i protest för det grova övervåld och den förföljelse Polis utsätter oss för. Om vi lyckas hålla på hela natten så kommer nog media imorgon och några av oss får mediatid där vi kan beklaga oss över att ha hamnat i detta rasistiska land och påtala att vi längtar till Bali så här i jultid.

Upp till strid Eksjö, töm det av Ing2 som finns kvar och ut o tjut.
Citera
2020-12-23, 16:19
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Veta ett skit om Tråden som så !! Vet vi att det är en pundare , vet du om situationen som så , mörkt , hotfullt , flera gärningsmän ? Nej ingen vet något alls verkar det som..... Men du surrar på om allt tvärsäkert ..... !!
Tycker vi väntar med alla tvärsäkra inlägg till vi VET något ! Deal ?

Du har rätt! Deal. Jag retirerar, skyller på julspriten. Har spekulerat FÖR mycket, erkännes. Men jag är så inihelvete less på svensk "modern" polis... ...och inget hindrar mig från att förvisso TRO att det scenario jag spekulerar i är rätt, och tro för allt i världen inte att internutredningen mynnar ut i något annat än "hotad polisman som tvingas skjuta" - typ så - vad som än hände.
Senast redigerad av GoggeGogelius 2020-12-23 kl. 16:22.
Citera
2020-12-23, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillevicken
Attackerad? Haha trams.
Han har väl höjt näven mot snuten så fegisen drog fram pickadollen o avrättade honom. Snuten kommer garanterat frias, så brukar det bli i detta landet.

Jag som betalar snutens lön kräver att snuten kan hantera en trängs situation. Idag ska man anställa allt annat än duktiga och vältränade män så att snuten skjuter hej vilt får vi vänja oss vid

Samhällsmässigt är det fantastiskt att polisen skjuter ihjäl folk, mera sådant!
Är bara vänsterfolk som tycker synd om och arbetar för kriminellas rättigheter ändå, TRAMS!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in