Citat:
Ursprungligen postat av
Jagersro
Fan va du surrar i tråden utan att veta ett skit. Vi kan inte anklaga polisen att vara för hård och var knäböjarpolis i samma andetag. Du snackar om att det är lätt att sätta 1-2 skott i benet .... Du vet inte vad du snackar om.... Har du hållit i en Glock och skjutit någon gång ? Hur vet du att det är en pundare ? Var du på plats och såg vad som hände ? Tagga ner....
Nu vet jag inte hur situationen utspelade sig. Men man lär sig inte att skjuta på benen direkt. Solarplexus är där man sätter skotten. Samtidigt ska man ju inte skjuta någon i solarplexus om det inte innebär akut livsfara för dig som polis.
Om han har rushat mot polisen med kniv, då kan ni andra sluta skriva en massa skit. Har han stått still och blivit skjuten i bröstet, då är det åt helvete. Släpper han inte kniven och samtidigt står still så är det möjligt att sätta ett benskott.
Om du ändå måste skjuta, så skjut ett skott i något område på kroppen som inte innebär direkt död. Han kan givetvis ändå dö, men det är skillnad att skjuta rakt på hjärta och lungor än att försöka sätta skottet mot höger axel. Givetvis om personen står still som i mitt scenario. Men återigen, det är inte omöjligt att skjuta en i benet.
Jag är utbildad i både Glock 17 och försvarets AK4. Det går att skjuta någon i låret från ett par meters håll. Däremot kan man tänka sig att det beroende på skyttens skicklighet kan behövas 1-3 skott innan en kula träffar benet.