2020-12-23, 15:38
Medlem
Scandinavian Biogas

https://www.redeye.se/arena/posts/scandinavian-biogas-driver-vaerldens-stoersta-lbg-anlaeggning

https://marknadssok.fi.se/Publiceringsklient/sv-SE/Search/Search?SearchFunctionType=Insyn&Utgivare=Scandinav ian+Biogas+Fuels+International+AB&PersonILedandeSt %C3%A4llningNamn=&Transaktionsdatum.From=&Transakt ionsdatum.To=&Publiceringsdatum.From=&Publicerings datum.To=&button=search&Page=1
Citera
2020-12-23, 19:34
Medlem
Har varit mycket snack om Brighter här, nu är VD misstänkt för brott.
Citera
2020-12-23, 22:11
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av houddoe
Scandinavian Biogas

https://www.redeye.se/arena/posts/scandinavian-biogas-driver-vaerldens-stoersta-lbg-anlaeggning

https://marknadssok.fi.se/Publiceringsklient/sv-SE/Search/Search?SearchFunctionType=Insyn&Utgivare=Scandinav ian+Biogas+Fuels+International+AB&PersonILedandeSt %C3%A4llningNamn=&Transaktionsdatum.From=&Transakt ionsdatum.To=&Publiceringsdatum.From=&Publicerings datum.To=&button=search&Page=1

Denna ser intressant ut och den har rusat sen den börsnoterades i mitten på december. Än så länge har den "bara" gått upp 33% varav hela 21% idag i skrivande stund. Med tanke på hur färsk denna är på marknaden med under 400 avanza ägare så antar jag att resan är långt ifrån över.

Nån som har några spekulationer på vilka nivåer aktien kan ligga i under 2021? Just nu är den på 48kr i skrivande stund. Är den fortfarande billig tro? Jag gissar ja. Ha även i åtanke att regeringen har skyfflat 200 miljoner till biogasindustrin för 2021.
Senast redigerad av Nordoxen 2020-12-23 kl. 22:15.
Citera
2020-12-23, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Denna ser intressant ut och den har rusat sen den börsnoterades i mitten på december. Än så länge har den "bara" gått upp 33% varav hela 21% idag i skrivande stund. Med tanke på hur färsk denna är på marknaden med under 400 avanza ägare så antar jag att resan är långt ifrån över.

Nån som har några spekulationer på vilka nivåer aktien kan ligga i under 2021? Just nu är den på 48kr i skrivande stund. Är den fortfarande billig tro? Jag gissar ja. Ha även i åtanke att regeringen har skyfflat 200 miljoner till biogasindustrin för 2021.

Scandinavian Biogas grundades 2005 och är en ledande producent av biogas i Norden. Bolaget säljer förnybar energi baserad på både komprimerad och flytande biogas. Bolaget driver fem produktionsanläggningar i Henriksdal, Södertörn, Bromma (Sverige), Skogn (Norge) och Ulsan City (Sydkorea). Genom sin verksamhet stödjer Scandinavian Biogas en hållbar övergång från fossil till förnyelsebar energi genom att omvandla lokalt organiskt avfall till förnyelsebar energi i form av biogas och biogödsel, samtidigt som nettoutsläppen till atmosfären är noll.

2020-12-18
Scandinavian Biogas har slutfört förvärvet av Ekdalens Biotransporter AB (Cision)
Ekdalens är en marknadsledande aktör inom transporter av organiskt material. Ekdalens har de senaste åren haft en positiv operationell och finansiell utveckling med flera nya kunder och en hög beläggning.
Biogasproducenter behöver en stark logistikpartner med en hög grad av expertis. Ekdalens är en sådan stark aktör vars kompetens kommer att vara viktig och nyttigt för hela biogasindustrin i Sverige, likväl som för Scandinavian Biogas kommande tillväxtprojekt.

http://www.scandinavianbiogas.com/

https://scandinavianbiogas.com/produktion/produktion-skogn/

https://scandinavianbiogas.com/produktion/produktion-henriksdal/

https://m.youtube.com/watch?v=peMaNYosGV0

https://m.youtube.com/watch?v=sQFSW6a79qY
Citera
2020-12-24, 01:01
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FragarAtEnKompis1
Hej, jag är 18+ men frågar år min 16 åriga kompis som är relativt ny till börsen. Han försöker lära sig TA och har nått 20% avkastning på 1,5 månad. Hans fråga är hur ni som jagar raketer filtrerar fram potentiella raketer. Var och hur undrar han.

Tack på förhand

Några tips är att inte fastna för mycket på teknisk analys. Den kommer lite mer per automatik under tiden man lär sig mer och mer. Att förstå sig på marknaden och att lägga fundamentala analyser är det viktigaste.

Teknisk analys så som candlestick-formationer är i regel bullshit. Jag använder mig egentligen enbart av "doji" där i samband med RSI för att få en tydligare bild av vändning i kursens momentum. RSI och MACD är vettigt, och att kunna plotta ut stöd/motståndslinjer. Lägg tid på att lära dig studera orderdjup och volymer snarare.

Det är enklare att jaga kortvariga raketer på t.ex. NASDAQ, där man kan titta på hur kursen går för ett visst bolag i "pre-market". Detta måste du alltid sätta i kontext till en katalysator, en trigger. Det kan vara en nyhet bolaget gått ut med.

Det finns flera sidor för detta ändamål. Vill du investera längre så är tipset att aldrig lägga samma ägg i en och samma korg. Köp in dig i minst 5 intressanta bolag (det räcker att ett bolag raketar duktigt så kan du göra fin profit) där du gjort en vettig fundamental analys - titta alltid på trender och hur marknaden kan tänka sig att reagera. Gå inte in i Bosses Syjunta AB bara för att din mor gillar att sticka liksom.

Det är mycket svårt att hitta en riktig raket där man sedan ligger kvar tillräckligt länge i för att mjölka maximum. TESLA är ett bra exempel. Hur många sålde inte ut sig för några år sedan med en helt OK vinst och tittar tillbaka på kursen nu. A och O är förvisso att lära sig ta hem vinster, men man måste även vara kylig och ha stora bollar.

Ett till tips, undvik pumperier. Finns en uppsjö av dessa, ofta ses dem på sidor som Aktieraketer m.m. Visst kan man göra enkla pengar här och följa med kursen upp, men du lär dig inget.

Självklart, sist men inte minst. Har du ett eget intresse inom något, eller en större kunskap inom en viss sektor, t.ex. biotech, så har du såklart ett försprång. Läs på, läs på, läs på, var insatt. Då kan du snabbt avlägga en analys om bolaget är vettigt att kliva in i, ifall en intressant produkt finns som trigger t.ex. Att hålla på med aktiehandel är sjukt allmänbildande. Jag känner till många avskrap som knappt orkar kolla vad man köpt aktier i för bolag ens. Man hoppar på när gräshoppssvärmen går in.

Gröna bolag "trendar" duktigt nu med hög FOMO bakom. Allt från el-bilar (EV), laddningsstolpar, förnybara bränslen, m.m. och då särskilt på NASDAQ. Lås dig INTE till svenska börsen.
Senast redigerad av stockcock 2020-12-24 kl. 01:10.
Citera
2020-12-24, 10:56
Medlem
bajssprutans avatar
Bajsis är på lite YOLO-humör såhär inför julafton och köpte lite gamestop igår och la i tramslådan.
Vad jag förstår det riskerar alla kortklämmors moder att uppstå inom kort.
Alltid trevligt att deltaga i att kasta en bajskorv i hedgefondernas maskineri.
Citera
2020-12-24, 13:13
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Bajsis är på lite YOLO-humör såhär inför julafton och köpte lite gamestop igår och la i tramslådan.
Vad jag förstår det riskerar alla kortklämmors moder att uppstå inom kort.
Alltid trevligt att deltaga i att kasta en bajskorv i hedgefondernas maskineri.
Notera: Detta är absolut ingen rekommendation. Gör inte som jag gör, gör som jag säger.
Citera
2020-12-24, 14:39
Medlem
bajssprutans avatar
GEVO inc rusar 25% i förhandeln. Man tackar för tipset stockis.
Jag får nog leta fram stora bärplockaren och rensa i Bertas kånkelskog så att du kommer åt ordentligt.
Citera
2020-12-24, 15:37
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
GEVO inc rusar 25% i förhandeln. Man tackar för tipset stockis.
Jag får nog leta fram stora bärplockaren och rensa i Bertas kånkelskog så att du kommer åt ordentligt.

Haha, såg det.

Hoppas du gör en liten vinst så att du har råd med en fin traktor. Gått nedåt lite nu men tror den kommer klättra på vidare rejält nästa år.

God jul! 🥳
Citera
2020-12-24, 17:31
Medlem
Tackar verkligen för GEVO. Köpte igår en hygglig post och idag upp 44% så långt. Fin julklapp. Borde så klart tryckt in lite mer men så känns det ju alltid. Tack!
Citera
2020-12-24, 17:47
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bewings-hatt
Tackar verkligen för GEVO. Köpte igår en hygglig post och idag upp 44% så långt. Fin julklapp. Borde så klart tryckt in lite mer men så känns det ju alltid. Tack!

Nice!

Kul att fler kommit in i GEVO så att vi kan dela glädjen ihop!

Rekyl ned och vinsthemtagningar ses nu, tyvärr kursen faller tillbaka lite. Jänkarna brukar vara nojiga över att ligga kvar inför långhelg. Jag ligger kvar.
Citera
2020-12-24, 19:59
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Nice!

Kul att fler kommit in i GEVO så att vi kan dela glädjen ihop!

Rekyl ned och vinsthemtagningar ses nu, tyvärr kursen faller tillbaka lite. Jänkarna brukar vara nojiga över att ligga kvar inför långhelg. Jag ligger kvar.
Jag vill också tacka. Hade dock bara råd med 57 stycken och inte 200 som du beordrade oss att köpa.

Edit: 100 var det visst du ville att vi skulle köpa.

Men då är jag lite närmare och behöver inte vara fullt så bitter haha
Senast redigerad av B. Mystic 2020-12-24 kl. 20:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in