2020-12-23, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det stämmer.

Sjukvården jobbar varje lördag året runt,
så nog skall även FHM & Journalisterna klara av det en gång per år.

Så du menar att journalister, media eller FHM inte synts till under andra helger på året?
Senast redigerad av TAD2 2020-12-23 kl. 10:54.
Citera
2020-12-23, 10:53
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vi vet ju att Tegnells plan är att göra Sverige flockimmunt så fort som möjligt. Det har det varit från första början och det är det fortfarande.
Det är den enkla orsaken till att han vill vänta med att stoppa britterna. Precis som i våras så vill han få in smittan i landet. Den brittiska varianten är ju dessutom mer smittsam så då går det fortare till flockimmunitet. Det verkar inte som att han bryr sig om ifall vården blir överbelastad och hur många som dör. Sjukvården går redan på knäna, men han vill accelerera spridningen.

Nej hans mantra har ju från start varit att

• Skydda de äldre och sköra
  • Se till att sjukvården inte blir överbelastad

Det är ju precis det han & FoHM inte gjort. Det framkommer också tydligt när de frågar honom om han inte kunde gjort ett mer realistisk scenario inför hösten för sjukvården, och hans svar är.

- Ja men vi vill helst inte göra för mörka scenarier då skulle sjukvården säga att de inte klarar av det.

Säkerligen är hans inställning liknande för det han och FoHM har som ingångsvärde i sina prognoser modelleringar scenarier.
Citera
2020-12-23, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om det är sant tycker jag att du ska tipsa Aftonbladet. Det är ju inte HELT omöjligt att någon läkare skulle ha köpt upp ett litet lager utomlands (t.ex. i Ryssland) för att ge till sina favvispatienter, som han är orolig för, innan dessa kommer fram i den vanliga kön... men ändå tjänstefel så vitt jag förstår.

Julens vaccinleverens eskorteras hit av polis.

"Om allt går som det ska börjar de första transporterna av vaccinet på julafton."

Visserligen skulle jag ha förståelse för om man ljög om leverensdatumet bara för att förvilla maffian som är ute efter att kidnappa transporten och sen sälja vaccinet till hutlösa priser men..

Jag tror inte ett ögonblick att en enskild läkare kan köpa ett antal vaccindoser för att dela ut dem till "sina favopatienter" i förtid..

Det låter för magstarkt.

Jag tror dock att stängning av gränserna har bl.a. med detta att göra dvs. att man vill skydda vaccintransporterna - inte att man vill utestänga viruset.

Nu öppnar man förresten återigen gränsen mellan Frankrike och England..
Citera
2020-12-23, 10:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Har en sambo som är lärare. De har tydliga instruktioner att inte träffas i personalrum, fikarum mm för att minimera kontakter lärare-lärare.
De har alltså betydligt mer elevkontakt än kontakt med andra lärare.
Förberedelser o annat arbete som inte involverar elever görs hemma.

Ett stort problem är antagligen "moderna" lokaler med kostnadsoptimerad ventilation o storlek och fasta fönster där elever o lärare vistas stora delar av dagen. Går ju inte att hålla avstånd och tiden de tillbringar där är lång.

Det där eviga snacket om att "hålla avstånd" är bara att förskjuta ansvaret och att upprätthålla en illusion av att man gör något. Skolmiljön är inte ett ställe där avstånd går att upprätthålla samt att gruppstorleken är större än vad vi får vara på julen tex. 30 elever plus lärare blir illa om en elev är superspridare.

Självklart borde elever/lärare ha munskydd.
Min dotter går i sjuan. Genom henne vet jag att den enda Coronaanpassade lokalen i hennes skola är matsalen, där de glesat ut stolarna runt borden. Det är ju bara en signalåtgärd, för de sitter lika rätt som tidigare i klassrummen. Där finns inget utrymme för utglesning.

En ofrivillig coronaåtgärd är att elevernas håltimmar har accelererat under hösten, i takt med att flera lärare har insjuknat. Så istället för organiserad hemundervisning har det blivit oorganiserad ledighet. Då sitter ungdomarna i gäng och snackar, tror inte 13-åringar tänker multum på avstånd alla gånger.

Sista veckan innan jul blev det dock hastigt o lustigt hemundervisning pga påbudet från regeringen. Skolan blev så tagen på sängen att de fick ge eleverna ledigt på måndagen, för att hinna organisera hemundervisning till tisdan. Så skola tis-tors den veckan, för måndag gavs ju ledigt o fredan var skolavslutning o jullov.

Nu har vi ingen aning om hur det blir efter jullovet. Ingen info finns att få, förmodligen inte för skolorna heller. Mer distansundervisning eller ska de tillbaka till skolmiljön och hjälpa Tegnell att uppnå flockimmunitet?
Citera
2020-12-23, 10:58
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Larmet från Sälen: ”Inga restriktioner följs”

När Folkhälsomyndigheten och regeringen presenterade de skärpta råden inför jul- och nyårsledigheten så lät det på följande vis:
”Begränsa resandet, undvik trängsel och fira jul och nyår i en mindre krets.”
Många svenskar har trots rekommendationerna valt att åka till fjällen för att fira jul och enligt SVT Dalarna är det fullbokat på flera håll i Sälenfjällen och tusentals är på plats.

En person som upplever att restriktionerna i själva tätorten inte följs, är Karin Bäck, boende i Sälen.
– De kommer ner hit till byn och köar till Systembolaget. Jag har aldrig sett på maken. Inga restriktioner om avstånd följs, säger hon till Expressen.
I en intervju med SVT från tidigare i dag berättade hon också om kösystemen till Systembolaget och i affärerna i Sälen, som hon menar inte fungerar.
– Det fungerar jättejättedåligt. Jag har själv haft corona och jag säger det, jag blir så besviken. De säger att man måste hålla avstånd och alla måste hjälpa till, men det är få som gör det.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/larmet-fran-salen-inga-restriktioner-foljs/

Anders Tegnell kan inte skylla på svenska folket nu.

Det var han själv som rekommenderade skidresorna.

Här kan du se denna Karin in person och samtidigt se video på exemplariskt köande människor till systembolaget. Så jag vet inte vad det skulle vara för restriktioner som inte följs.
Sen håller jag med Karin om att just spriten kunde resenärerna gott ha köpt med sig på förhand.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/stor-oro-for-smittspridning-i-fullbokat-salenfjallen
Citera
2020-12-23, 11:04
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Här kan du se denna Karin in person och samtidigt se video på exemplariskt köande människor till systembolaget. Så jag vet inte vad det skulle vara för restriktioner som inte följs.
Sen håller jag med Karin om att just spriten kunde resenärerna gott ha köpt med sig på förhand.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/stor-oro-for-smittspridning-i-fullbokat-salenfjallen

Smart av Tegnell att samla tusentals svenskar i Sälen och 20000 svenskar i Åre under jul och nyår så att smittan sprids ordentligt.

Vintermiljö. Sprit. Stora fester i små stugor.

Förnekare av din sort måste vara riktigt imponerade?
Citera
2020-12-23, 11:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Dessutom går det minst 20 elever på varje lärare, så det är ju garanterat eleverna som är motorn i det här. Allt blir en enda smältdegel i skolan. Men egentligen är det rätt ointressant huruvida det är eleverna som smittar lärarna, eller om det är lärarna som smittar eleverna, eller om det är lärarna som smittar varandra. Det vi i vart fall kan konstatera med lätthet är att skolan är en stor arena för smittspridning av Covid19. Lösningen skulle kunna vara att övergå till distansundervisning även i grundskolan till dess vaccin har distribuerats brett i Sverige. Att återöppna grundskolan i januari känns som komplett vansinne.

Jag tror också att skolan tyvärr är en riktig smittspridare. Jag är egentligen ganska kritisk till distansundervisning men i just det här läget vi är i nu så kan man inte komma ifrån distansundervisning är att föredra, i alla fall för högstadiet och gymnasiet. Vi får se vad som händer.
Citera
2020-12-23, 11:06
Medlem
Såsom fruktat var måndagens nergång i dödstalen bara skenbar, vilket innebär att gårdagens siffror i världen var 43% högre än i förrgår och i Europa 49% högre. 5695 avlidna i den gamla kontinenten är dessvärre rekord och mycket tyder på att det blir värre pga kaoset i UK samt att januari alltid haft hög dödlighet.

Den region som noterar snabbast ökning i dödstalen är sedan ca. en vecka Baltikum, vars totala antal döda ökat med läskiga 30% (Litauen 32%, Lettland 29%, Estland 19%). Även Tyskland (+19%) och Österrike (+22%) ligger mycket högt även jämfört med utomeuropeiska länder medan Skandinavien än så länge ligger på +7% under sista veckan.

Covid-19 mortality in the second "wave"
(Sep 25-Dec 22) per million inhabitants
and % share of total

1092.8 Slovenia 94.0%
940.1 Czechia 93.9%
897.9 Bosnia & Hercegovina 78.9%
883.2 Bulgaria 88.6%
819.4 Hungary 91.8%
782.7 North Macedonia 69.6%
754.2 Croatia 92.5%
743.9 Belgium 45.8%
627.1 Poland 90.8%
581.7 Switzerland 71.8%
559.0 Georgia 98.9%
550.2 Austria 86.1%
542.6 Italy 46.6%
523.2 Romania 68.6%
437.2 Moldova 55.4%
435.6 France 45.9%
423.8 Portugal 69.1%
393.2 United Kingdom 37.7%
382.3 Greece 91.6%
374.7 USA 37.1%
365.7 Spain 34.6%
347.8 Lithuania 82.2%
319.4 Ukraine 78.1%
300.7 Slovakia 97.6%
295.2 Serbia 73.2%
261.4 Albania 67.3%
251.2 Netherlands 40.6%
225.4 Germany 66.3%
222.8 Russia 62.0%
220.3 Latvia 92.2%
212.9 Sweden 27.1%
136.2 Canada 35.9%
127.6 Turkey 58.1%
73.4 Denmark 39.8%
30.9 Finland 33.3%
25.0 Norway 33.3%
---------------------------------
448.9 average 66.0%

Source: Worldometers.info
Citera
2020-12-23, 11:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det är länge sedan lärare hade tid att sitta och fika i lärarrummet i någon större utsträckning, möjligen hände det någon gång på 90-talet. Lärare tillbringar mesta delen av tiden i klassrummet tillsammans med 30-35 tätt placerade och ivrigt flåsande och högljudda elever (jfr. körsång som brukar anges som ett typiskt super-spreader-event). Tidsfaktorn och ljudnivån är således avgörande för när det är mest sannolikt att smittas. Tråkigt att kunskapen om hur det ser ut i skolan såväl som i äldrevården anno 2020 i Sveriges avlånga land är så begränsad i vissa kretsar. Dessvärre fick det katastrofala följder. Sverige kan numera inte bara titulera sig avlångt utan också trångsynt.

Bra jämförelse med körsång. Jag tror det är på samma riskfyllda nivå som det tyvärr. Och som du säger, större delen av arbetstiden är många personer på en förhållandevis liten yta.
Citera
2020-12-23, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katapulten
Tror ni Pandemin är över till sommaren?

Den börjar klinga av rejält i alla fall. Tack vare många som är flockimmunna och att vaccinet gjort sitt till.
Citera
2020-12-23, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jo. Fram till 30 november var överdödligheten i Sverige ca +5000.

När året är slut hamnar vi på ännu högre siffror.

Och förra året hade vi en underdödlighet.

Någon gång ska man ju ändå dö. Även i välfärdssamhället Sverige.

Man överdriver katastrofen angående dödssiffrorna och låtsas inte om att en del av dem som dog nu i november "borde" egentligen ha dött redan under förra året.
Citera
2020-12-23, 11:16
Medlem
Danmark lyckades pressa ner R-värdet till nära 1 på en vecka. Blir intressant att se om de lyckas få ner det under 1 också. Det som Sverige inte lyckas med.

https://renkulab.shinyapps.io/COVID-19-Epidemic-Forecasting/_w_3ad97a78/_w_f3735ace/_w_f3764ddd/?tab=jhu_pred&country=Denmark

Vi harvar forfarande på över 1 tyvärr, vilket innebär ökande smitta. Vi får se om Julen hjälper eller stjälper. Ledigheter kan inverka positivt på smittspridningen men knappast mellandagsrea. Får vi sedan det aviserade väderomslaget till kallare och torrare väder så ser det inte bra ut. En ny peak efter nyår kan inte uteslutas.

https://renkulab.shinyapps.io/COVID-19-Epidemic-Forecasting/_w_3ad97a78/_w_f3735ace/_w_f3764ddd/?tab=jhu_pred&country=Sweden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in