2020-12-23, 08:23
Medlem
Nu måste jag fråga flashback.. i min stad har man börjat vaccinera, men det hålls väldigt tyst om de varför? Borde det inte vara en hjälte nyhet?
Citera
2020-12-23, 08:24
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

DET är konstaterat. Det har forskarna sett både på epidemiologiska studier i London East, och genom att studera den nya varianten i labbmiljö - där den förökar sig mycket fortare. Läskigt, tycker jag!

”Det är konstaterat”...???

Av vilka? Samma forskare som i mars i år skrev att miljoner människor skulle dö i Kåråna?

Visa mig en in vivo studie där de isolerat, renat denna nya farliga sträng av viruset!
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2020-12-23 kl. 08:29.
Citera
2020-12-23, 08:25
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu är det i vart fall fastslaget att grundskolan är den miljö där vi har högst smittspridning i Sverige.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/siffrorna-visar-fhm-har-fel-om-smittan-i-skolan/

Något jag tjatat om sedan april eller något sådant. Det är ju så genomtydligt att det är på det viset. Ändå sitter FHM och ljuger om att skolorna inte driver smittan. Det FHM sysslar med är ren och skär desinformation. Jag tycker det är sjukt allvarligt faktiskt.

Jag har ju som sagt förstått det här för länge sen. Att hålla skolorna öppna är ett led i flockimmunitetsstrategin. Att försöka smitta ned den del av befolkningen som man tror inte ska bli så sjuk, samt hålla smittan borta från de äldre. Det FHM inte fattat är att det är omöjligt att separera grupper på det viset. När vi får mycket samhällssmitta kommer även de äldre att stryka med. Så har vi också 20 gånger fler döda än exempelvis Finland som satsat på en helt annan strategi.

Känns som ren galenskap att återöppna grundskolorna nu i januari med all samhällssmitta nu när vi ändå är så nära att kunna bli vaccinerade. Det kommer kosta tusentals liv att hålla skolorna öppna under våren. Ytterligare 10-tusentals personer kommer få långtidssymtom och nedsatt arbetsförmåga. Jag undrar om det är värt det, ens ur ett nationalekonomiskt perspektiv. Jag känner mig grymt skeptisk till det. Medicinskt förefaller det i vart fall som rena galenskapen att öppna skolorna.

Lena Einhorn har haft rätt hela tiden om skolornas roll i smittspridningen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qL23Oo/sverige-tycks-inte-forbereda-sig

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/26-forskare-barns-smittsamhet-bor-oroa/

Här är en artikel daterad i april.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nyJQ6/22-forskare-folkhalsomyndigheten-har-misslyckats-med-sin-coronastrate

Det har varit klart en längre tid att skolorna är en stor drivande kraft när det gäller spridningen. Att FHM och Tegnell medvetet vilselett befolkningen borde få konsekvenser, men det lär det ju inte bli. Det handlar om att FHM använder barnen för att snabbare nå flockimmunitet. Förkastligt.

Covid-19 skulle vara ett väldigt märkligt virus om det inte spreds genom skolorna som alla andra virus.
Citera
2020-12-23, 08:26
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Märkligt att inte Sverige är mer förberedda trots allt. En variant av ökad smitta som drabbar yngre blir en katastrof. Skall vi hamna i en total ofrivillig lockdown med recession som följd ?
Finns inget överdödlighet alls i Svea.. Australien kommer ha 30k mindre döda än 2019 tack vare "pandemin",,,
Citera
2020-12-23, 08:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Har kollat USA, Polen, Tyskland, UK och Sverige utan ett spår av överdödlighet i någon av dessa länder?? Var är pandemin??

Varför tror du dig kunna mäta pandemin i termer av överdödlighet? För övrigt har vi rätt stor överdödlighet i Sverige just nu.
Citera
2020-12-23, 08:27
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Har du missat att de börjat ransonera maten i affärerna i UK? Bara en bluff eller?

Varför i hela Hisingen skulle det bevisa att en ny farligare virus sträng existerar?
Citera
2020-12-23, 08:27
Medlem
Att skolor är smitthärdar fattade jag i mars och att vitaminer är bra Björn det är sant men inte lösningen på allt.
Citera
2020-12-23, 08:28
Medlem
Det farliga är konsekvenserna på samhället inte överdödlighet eller ej....
Citera
2020-12-23, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Da exakt baserar du den gissningen på?
Du menar att vid fjärde mutationen så blir folk mer sjuka pga att det skulle vara framtagits i labb?

Nej bara en gissning och känslan av att varje mutation är värre och mer smittsam och det kommer våg efter våg efter våg.

Jag kan inte hur vanligt virus är i starten men det börjar kännas mer planerat än från djur.
Men bara min känsla inget annat
Citera
2020-12-23, 08:30
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu är det i vart fall fastslaget att grundskolan är den miljö där vi har högst smittspridning i Sverige.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/siffrorna-visar-fhm-har-fel-om-smittan-i-skolan/

Ja, och dessutom för FoHM oss medvetet bakom ljuset med sitt sätt att hantera data o att blanda tyckande med vetenskap. De har som du säger börjar med detta i syfte att få högre smittspridning i "rätt" målgrupp. Detta har varit känt i tråden sen mars.

"När man släpper ut saker från en myndighet som sysslar med så här svår materia, då kan man inte hålla på och spekulera. Man måste vara jättetydlig med vad vetenskapen säger och vad man tror, säger Wladis."

"Dessutom delas inte elever och lärare upp i underlaget till rapporten. Det gör det omöjligt att dra några slutsatser om vem av de inblandade som egentligen står för smittspridningen i skolan, enligt Wladis.

– Man brukar inom forskningen prata om ”shit in, shit out”. Stoppar du in bristfällig statistik i diagram, så blir det också svårt att göra vederhäftiga tolkningar av det, säger han."
Citera
2020-12-23, 08:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det har varit klart en längre tid att skolorna är en stor drivande kraft när det gäller spridningen. Att FHM och Tegnell medvetet vilselett befolkningen borde få konsekvenser, men det lär det ju inte bli. Det handlar om att FHM använder barnen för att snabbare nå flockimmunitet. Förkastligt.

Covid-19 skulle vara ett väldigt märkligt virus om det inte spreds genom skolorna som alla andra virus.

Så är det. Sedan finns de starka intressegrupper att hålla skolorna öppna. Både arbetsgivarorganisationer och fackförbund. Man vill inte köra på distans. Man vill inte att det här ska hota positionen som anordnare av utbildning och den rätta skolan. Sedan måste svenskt näringsliv få sitt behov av arbetskraft tillgodosett anser man. Därför finns det en konsensus bland intresseorganisationer att "skolan inte driver smittan", av rent politiska orsaker. Det är i vart fall inget medicinskt konstaterande.
Citera
2020-12-23, 08:31
Medlem
Kritiken mot Hallengren växer: https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/hallengren-kan-sparkas-far-bara-hundhuvudet/

Både KD och Liberalerna har anmält henne till konstitutionsutskottet. Kvinnan har bara skyllt ifrån sig till andra.
Senast redigerad av vinc 2020-12-23 kl. 08:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in