2020-12-23, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Mer än 60 procent av de allvarligt och kritiskt sjuka är mellan 30 och 69 år! :O Det står i den här mycket informativa artikeln om fjärde vågen i Hongkong, men jag hittar inget om vaccinet där:

https://www.scmp.com/news/hong-kong/health-environment/article/3114207/hong-kong-fourth-wave-experts-worried-more-middle

Har det undersökts om vaccinen som finns nu biter på den varianten? Det är ju pudelns kärna. Gör de det, så måste vi bara skynda på med vaccineringen i hela världen så gott det går (och hålla gränserna stängda mellan länder och regioner så mycket som möjligt; men det kommer vår idiotregering att vela så länge med, att det inte är någon idé längre). Om vaccinet INTE funkar, är det jättebråttom för forskarna att modifiera det - och det ska, om jag fattat rätt, kunna göras på "bara" sex veckor med de här nya genetiska vaccinerna.

Så "god natt" är det inte ännu, men det kräver snabba åtgärder nu...
Artikeln du länkar till, är en vecka gammal, och skrevs efter att en 42-årig kvinna dog i covid. Mycket tragiskt, och det visar att det här viruset ska tas på allvar. Värt att notera i artikeln är "Dr Gilman Siu Kit-hang, a Polytechnic University academic who studied the coronavirus strains in the city, said no mutation had been seen in the current type, which was believed to have stemmed from infected travellers from Nepal in October.".

Nu, en vecka senare verkar Aftonbladet gå ut med breaking news:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wed1vG/har-ar-fjarde-virusvagen--nu-varnas-aven-yngre-personer , som får det att låta som att vi har en ny mutation. Först London, sen Sydafrika och nu Hong Kong!!

Det här är ett Aftonbladet scoop - ingen annan tidning i världen rapporterar detta.

Istället för att lita på Aftonbladet så tycker jag att du ska gå till FHMs motsvarighet i Hong Kong - som gör ett mycket bra jobb med smittspårningen.
https://www.coronavirus.gov.hk/eng/index.html

Den fjärde vågen som nämns i Aftonbladets artikel har i själva verket pågått i en månad. Du kan läsa mina inlägg som jag skrev i slutet av november. Situationen har inte förändrats sedan dess. Vi har cirka 70-100 nya diagnisticerade fall varje dag, varav ungefär 1/3del är community spread där dom inte hittat källan.

Jag svarar gärna på frågor om det är något du undrar över Hong Kongs hantering av pandemin.
Citera
2020-12-23, 07:25
Medlem
Merwinnas avatar
Äntligen vågar någon börja ifrågasätta även FHM:s lögner om skolan (och det är väl det sista någon vågar ifrågasätta):

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/siffrorna-visar-fhm-har-fel-om-smittan-i-skolan/

Siffrorna visar: FHM har fel om smittan i skolan

Grundskolorna dominerar i Folkhälsomyndighetens statistik över i vilka miljöer coronautbrott sker.

Trots att myndigheten med bestämdhet hävdat att skolan inte är drivande i smittspridningen.

– Det är ännu ett belägg för hur motsägelsefull informationen från Folkhälsomyndigheten är, säger Andreas Wladis, professor i katastrofmedicin vid Linköpings universitet.

Sedan lämnar jag det öppet, om det ändå kan ha varit en rimlig bedömning - om man väger in all andra faktorer som inte har med coronan att göra - att trots allt ha skolorna öppna.

MEN - en myndighet får aldrig ljuga för sin befolkning, eller för den regering som de ska serva med expertkunskap! Väldigt länge hette det ju, att barn överhuvudtaget inte kan smitta eller smittas med denna infektionssjukdom. Sedan hette det, att "OK de kan smitta och smittas, men det är inte dom som DRIVER smittan" - vad nu skillnaden är.

Utan då ska det redovisas öppet, att "barn smittar i den-här-och-den-här omfattningen, och vi beräknar att det kommer att orsaka si och så många dödsfall bland barn, tonåringar, lärare och övrig skolpersonal och bland föräldrar och syskon därhemma, samt att samhällsspridningen kommer att öka med så många procent jämför med om skolorna skulle vara stängda. Men vi bedömer ändå att det är värt det, när vi tar hänsyn till dom och dom och dom andra hänsynen".

Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Haha! Om man tror på en mer ”smittsam variant”
så har jag snö att sälja till dig i Antarktis.

DET är konstaterat. Det har forskarna sett både på epidemiologiska studier i London East, och genom att studera den nya varianten i labbmiljö - där den förökar sig mycket fortare. Läskigt, tycker jag!
Senast redigerad av Merwinna 2020-12-23 kl. 07:29.
Citera
2020-12-23, 07:26
Medlem
Jag följer den här tråden - och ser att det är över 4.000 inne här nu. Det väldigt stor skillnad från de vanliga 200 besökarna.
Så jag antog att det kommit någon nyhet, men när jag gick in på svt nyheter - så var det inget annat än det vanliga
Blev fundersam - nån som har förklaring?
Citera
2020-12-23, 07:26
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Haha! Om man tror på en mer ”smittsam variant”
så har jag snö att sälja till dig i Antarktis.

Har du missat att de börjat ransonera maten i affärerna i UK? Bara en bluff eller?
Citera
2020-12-23, 07:32
Medlem
Märkligt att inte Sverige är mer förberedda trots allt. En variant av ökad smitta som drabbar yngre blir en katastrof. Skall vi hamna i en total ofrivillig lockdown med recession som följd ?
Citera
2020-12-23, 07:36
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag följer den här tråden - och ser att det är över 4.000 inne här nu. Det väldigt stor skillnad från de vanliga 200 besökarna.
Så jag antog att det kommit någon nyhet, men när jag gick in på svt nyheter - så var det inget annat än det vanliga
Blev fundersam - nån som har förklaring?

Absolut de har börjat följa alternativa teorier.

Björnhagberg har kämpat extremt hårt för att alla ska läsa på om :

Ivermectin ( 100-igt effektiv och beprövad , skyddar i flera veckor från en enda dos).
Vitamin C / Tiamin / Salu cortef (Får användas i Norge mot sepsis/ARDS).
Vitamin D3 ( Reducerar svår covid bland äldre med upp till 80%).

Lägg därtill zink som många äldre har brist på samt ÅTERINSTALLERA SYRGAS på alla äldreboenden så har ni helt plötsligt ingen plandemic.

Givetvis är detta ett brott mot Svenska folket att dessa medel inte används på alla äldreboenden.
Citera
2020-12-23, 07:50
Medlem
Hur skulle Sverige klara sig vid en lockdown och stängda gränser ? Ponera att en våg av mutation uppstår som drabbar yngre och en ökad smittspridning... matvarubrist och upplopp ja det kanske inte är så långt borta det scenariot....
Citera
2020-12-23, 07:52
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Då kanske även yngre och medelålders börjar ta det här på allvar och smittspridningen går ner och till slut försvinner?

Precis min tanke.
Citera
2020-12-23, 08:04
Medlem
Danneliuss avatar
Har kollat USA, Polen, Tyskland, UK och Sverige utan ett spår av överdödlighet i någon av dessa länder?? Var är pandemin??
Citera
2020-12-23, 08:12
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Har kollat USA, Polen, Tyskland, UK och Sverige utan ett spår av överdödlighet i någon av dessa länder?? Var är pandemin??

Plandemin? Den är över om ivermectin , vitamin d3 , vitamin c delas ut på äldreboenden samt att syrgas återinstalleras.
Citera
2020-12-23, 08:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Nu är det i vart fall fastslaget att grundskolan är den miljö där vi har högst smittspridning i Sverige.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/siffrorna-visar-fhm-har-fel-om-smittan-i-skolan/

Något jag tjatat om sedan april eller något sådant. Det är ju så genomtydligt att det är på det viset. Ändå sitter FHM och ljuger om att skolorna inte driver smittan. Det FHM sysslar med är ren och skär desinformation. Jag tycker det är sjukt allvarligt faktiskt.

Jag har ju som sagt förstått det här för länge sen. Att hålla skolorna öppna är ett led i flockimmunitetsstrategin. Att försöka smitta ned den del av befolkningen som man tror inte ska bli så sjuk, samt hålla smittan borta från de äldre. Det FHM inte fattat är att det är omöjligt att separera grupper på det viset. När vi får mycket samhällssmitta kommer även de äldre att stryka med. Så har vi också 20 gånger fler döda än exempelvis Finland som satsat på en helt annan strategi.

Känns som ren galenskap att återöppna grundskolorna nu i januari med all samhällssmitta nu när vi ändå är så nära att kunna bli vaccinerade. Det kommer kosta tusentals liv att hålla skolorna öppna under våren. Ytterligare 10-tusentals personer kommer få långtidssymtom och nedsatt arbetsförmåga. Jag undrar om det är värt det, ens ur ett nationalekonomiskt perspektiv. Jag känner mig grymt skeptisk till det. Medicinskt förefaller det i vart fall som rena galenskapen att öppna skolorna.

Lena Einhorn har haft rätt hela tiden om skolornas roll i smittspridningen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qL23Oo/sverige-tycks-inte-forbereda-sig

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/26-forskare-barns-smittsamhet-bor-oroa/

Här är en artikel daterad i april.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nyJQ6/22-forskare-folkhalsomyndigheten-har-misslyckats-med-sin-coronastrate
Citera
2020-12-23, 08:17
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Plandemin? Den är över om ivermectin , vitamin d3 , vitamin c delas ut på äldreboenden samt att syrgas återinstalleras.
Var är alla upprörda på detta ordbajsande?? Ingen överdödlighet i något land jag kollat än, ska kolla down under nu..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in