2020-12-23, 01:01
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och när blir det överbelastning vid körning på hög växel med stort gaspådrag...? Kan du specificera det vid nåt särskilt varvtal etc etc...? Eller är det vara nåt löst tyckande....?

Om en biltillverkare under utveckling testar sina motorer för att tåla full last på 1800rpm och 350Nm, i en massa timmar på raken, med vitglödgad turbo etc etc. Är det överbelastning....?

Samma motor klarar uppenbarligen att mosas upp till över 500Nm på liknande varvtal vid trim utan att krokna nämnvärt.

Dessutom uppger biltillverkaren att motorn ger 350-370Nm vid 1850rpm beroende på årsmodell, och har markerat varvräknaren med grönt fält vid de varvtalen. Och ingenstans i manualen står det nåt om att det skulle vara överbelastning att köra så.

Så när blir det överbelastning....?

Jag kan inte ge exakta siffror, men 50..100 % gaspådrag på femmans växel vid en hastighet av 50 km/h anser jag vara slitande överbelastning. Förstörelse av motorn.

Ett synnerligen dåligt handhavande, präcis om dåligt handhavande av manuella växellådor, som jag skrev ovan om.

Du skriver om motortillverkarens specifikationer, men du förstår inte att vissa beteenden sliter ut motorer likaväl.

En del säger om växellådor: Man kan köra som en kärring, de tål det.

Ja, under en viss tid.
Senast redigerad av Knivur-273 2020-12-23 kl. 01:08.
Citera
2020-12-23, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag kan inte ge exakta siffror, men 50..100 % gaspådrag på femmans växel vid en hastighet av 50 km/h anser jag vara slitande överbelastning. Förstörelse av motorn.

Ett synnerligen dåligt handhavande, präcis om dåligt handhavande av manuella växellådor, som jag skrev ovan om.

Du skriver om motortillverkarens specifikationer, men du förstår inte att vissa beteenden sliter ut motorer likaväl.

En del säger om växellådor: Man kan köra som en kärring, de tål det.

Ja, under en viss tid.

Jaha, och vad grundar du det på...?
Drar du alltså alla olika motorer/bilar över en kam då, oavsett utväxling och faktiskt varvtal etc etc etc.... T ex, hur mycket varvar motorn på femman i 50kmh i en bil en modern 9vxl låda....?

Och om motortillverkaren inte heller med dig, så har du rätt i alla fall, för du vet mycket mer om deras motor än de själva....?

Klart jag inte vet nåt om motorer, har ju bara varit med kört div motorer i bromsbänk i Sverige och nere i Europa, och hållit på med motorer sen 70talet typ...
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2020-12-23 kl. 01:12.
Citera
2020-12-23, 01:10
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Jaha, och vad grundar du det på...?
Drar du alltså alla olika motorer/bilar över en kam då, oavsett utväxling och faktiskt varvtal etc etc etc.... T ex, hur mycket varvar motorn på femman i 50kmh i en bil en modern 9vxl låda....?

Och om motortillverkaren inte heller med dig, så har du rätt i alla fall, för du vet mycket mer om deras motor än de själva....?
Ungefär 750..800 rpm.

Det finns få moderna motorer avsedda för bilar, som går bra under detta varvtal.
Senast redigerad av Knivur-273 2020-12-23 kl. 01:13.
Citera
2020-12-23, 01:12
Medlem
Citat:
Ungefär 750..800 rpm.

Det finns få moderna motorer som går bra under detta varvtal.

Hur vet du det...?
Citera
2020-12-23, 01:13
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Hur vet du det...?
Av erfarenhet.

Självklart kan stora marinmotorer (diesel) operera under betydligt lägre varvtal.

De motorerna kan vara stora som hus eller betydligt större, och med kolvar som soptunnor i storlek, eller ännu större.

Vanliga bilmotorer ger ingen särskild kraft under tomgångsvarvtalet som är ungefär 750..800 rpm
Senast redigerad av Knivur-273 2020-12-23 kl. 01:29.
Citera
2020-12-23, 01:21
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Effetheman
Min 7 växlade merca-automat skulle varva typ 350-400 varv/minut på 7ans växel i 60km/h teoretiskt då det inte går att växla upp så högt i så låg hastighet så kan jag inte prova och därför vet jag inte mer exakt. Men nej, alla kombinationer klarar inte det.

Mercedes med bensin v8 på 388hk och 7 växlad automat.
Tekniskt sett möjligt, praktiskt omöjligt om man inte programerar om lådan. Tomgång är ju där nånstans.
Citera
2020-12-23, 01:28
Medlem
Citat:
Av erfarenhet.

Självklart kan stora marinmotorer (diesel) operera under betydligt lägre varvtal.

De motorerna kan vara stora som hus eller större, och med kolvar som soptunnor i storlek, eller ännu större.

Kollade upp en bil nu, merca med 9vxl låda, den varvar 1250rpm i 50 på femman.
Citera
2020-12-23, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Tekniskt sett möjligt, praktiskt omöjligt om man inte programerar om lådan. Tomgång är ju där nånstans.

Kollade en 9vxl merca nu, den skulle varva 750rpm i 60 på nian
Citera
2020-12-23, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HK1997
Har återgått till körskolan då jag ansåg mig utgöra en trafikfara med körkort. Har blivit tillsagd att jag kör på för hög växel på för högt varvtal. Nedan följer mina hastigheter för respektive växel.

1:an - parkering och starta
2:an - 20-35
3:an - 35-45
4:an - 45-60
5:an - motorväg eller landsväg
6:an - nästan enbart på motorväg där det är skyltat 100+

Enligt min körskolelärare är detta för höga växlar och när jag kör på lägre växlar börjar motorn skaka och minsta lilla inbromsning får motorn att skaka ännu mer och ibland motorstopp. Detta är tydligen ECO-driving, att köra på högsta möjliga växel för att spara bränsle.

Jag tvivlar inte att man sparar bränsle på lägre varvtal men är osäker om det är trafiksäkert och säkert rent tekniskt för bilen att köra på gränsen till motorstopp. Måste exempelvis köra ned halva gaspedalen i 2:an vid 5km/h och konstant bromsa när den kommer upp i normala varvtal bara för att parkera. Vridmomentet existerar nästan inte vid så höga växlar.

Kanske detta fungerar på mer motorkraftiga bilar typ V70 men inte en liten Polo?
Är detta verkligen ECO driving?
Slits inte motor och växellåda ut i förväg med allt skakande? Kopplingen borde slitas mer i samband att man växlar mer, låter logiskt.
Gäller samma principer diesel eller bensinbilar?
Min automatbil tillåter inte att gå på så höga växlar vid så låga hastigheter som han rekommenderar. Gäller samma principer för automat som manuella bilar?

Misstänker min lärare inte vill att jag ska lära mig rätt så han ska behålla mig i körskola längre så han kan lura mig på mer pengar. Har jag blivit lurad?

Jag tror det råder osäkerhet här kring begreppen.

1:an - parkering och starta
2:an - 20-35
3:an - 35-45
4:an - 45-60
5:an - motorväg eller landsväg
6:an - nästan enbart på motorväg där det är skyltat 100+

Detta är väl fine - sannolikt kan du växla upp lite tidigare än vad du gör. 5:an kan man använda i regel på raksträcka över 50 km/h med nyare bil (bättre vridmoment). Känn efter!

Enligt min körskolelärare är detta för höga växlar och när jag kör på lägre växlar börjar motorn skaka och minsta lilla inbromsning får motorn att skaka ännu mer och ibland motorstopp.
Att det blir hackigt eller skakigt betyder att du har i för hög växel. Använd lägre växel och återigen känn efter!

Slits inte motor och växellåda ut i förväg med allt skakande?
Sätts det i system så är det givetvis inte bra. Att det händer någon gång är inget att oroa sig för.

Kopplingen borde slitas mer i samband att man växlar mer, låter logiskt.
Gäller samma principer diesel eller bensinbilar?

Definitivt om du slirar mycket på kopplingen när du växlar. Annars inget att tänka på.

Personligen revmatchade jag min f.d. bil som var manuell. Numera kör jag automat, men den kopplingen lär i alla fall inte vara ett bekymmer för nuvarande ägare inom närmsta framtiden.
Citera
2020-12-23, 01:32
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Kollade en 9vxl merca nu, den skulle varva 750rpm i 60 på nian
Skulle fortfarande slå, skriver ingenstans att det är nyttigt nej'. Vad har du tagit för motor/låda så jag också kan beräkna.
Citera
2020-12-23, 01:35
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Kollade upp en bil nu, merca med 9vxl låda, den varvar 1250rpm i 50 på femman.
Min hitlerkälke varvade ~7000 rpm på femman vid ~ 190 km/h, 700 på ettan vid ~ krypfart, så vad är skillnaden ?
Senast redigerad av Knivur-273 2020-12-23 kl. 01:49.
Citera
2020-12-23, 01:47
Medlem
Skaffa automat, problem solved 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här