Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Någon kanske har svarat redan, men eftersom jag tillförde neandertalperspektivet svarar jag.
Vad jag förstått av artikeln är det inte risken att smittas som ändras med neandertalgener utan risken att få ett sämre sjukdomsförlopp.
Den rapport du länkade till visar vad jag förstår inte risken att smittas utan hur smittan spridit sig fram till den 7 maj. Mest anmärkningsvärt är att finländare har en så hög dödlighet. Om detta skulle vara genetiskt betingat (mycket neandertalgener) är det ju väldigt bra att de lyckats så pass bra med att begränsa smittspridningen i Finland.
Värdet av rapporten tycker jag egentligen är rätt tveksamt när det gäller generell information om smittspridning och sjukdomsförlopp i olika delar av befolkningen. Det är en väldigt kort tid inledningsvis av pandemin man tittar på och små populationer.
Några få smittade eller döda påverkar statistiskt väldigt mycket.
FoHM verkar ha en annan uppfattning om rapportens värde, men jag kanske läste slarvigt.
Ja, finländarna sticker verkligen ut, men medianåldern är också 82 år i det underlaget, för gruppen somalier är den 68. Jag tänker gamla utslitna försupna arbetarkroppar som levt halva sitt liv på industri, och den andra halvan med en koskenkorva i näven, kanske med skador på lungor från industrin, rökning, övervikt och ovanpå det högt blodtryck före jag börjar tänka och dra slutsatser att det måste bero på genetiska anlag de delar med neanderthalare.
Att forskarna ens nystar i detta på detta sätt mer än ett år efter viruset kom igång är som jag skriver, de visar återigen hur aningslösa de är! Det här är väl något man måste kunna testat ut seriöst på mindre än ett par veckor med tiotusendals döda och få säkra analyser eller? Det borde ju bara vara att ta ordentliga prover på alla som har avlidit av eller med corona och sätta igång och översätta deras kroppar/dessa prover till data och sedan låta algorithmer hitta gemensamma nämnare, eller?
Det har de förstås misslyckats med att göra helt och hållet. Kanske inte ens tänkt tanken. Det är som det här dravlet med att vissa blodgrupper skulle vara mer förekommande/drabbas allvarligare eller d-vitaminbrist etc. Usch.
Vad fan har vi för forskare egentligen. Den här skiten med neanderthalare är hittepåforskning för de inte vet vad de ska göra.
edit: Använd dig av siffrorna så får ser du ju skillnaderna emellan och det är väl ganska lätt att extrapolera det till sannolikhet att själv bli smittad jämfört med annan etnisk grupp, dödsfall med annan etnisk grupp och så vidare.
Vi är ju 8.8 miljoner svenskfödda(alla finländares barn, somaliers barn etc räknas som svenskfödda om de är födda i sverige bara så du vet), men oavsett om en hel del finländare och somalier räknas som svenska är det ändå självklart att i det totala antalet kommer det vara fler svenskfödda som får allvarliga symtom och dör, men det går inte säga att det är enbart etniskt svenska. Det här är flashback du måste förstå varför.