2020-12-22, 22:28
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
tar livet av oss

Nej, så dystert är det inte.

Tänk på alla forskare som oftast är hemliga med sina projekt, som sitter och delar de olika mutationerna och hjälps åt att korrigera vaccinet så det passar de nya mutationerna. Jag tror även att många vaccintillverkare varit medvetna om worst case scenario.

Okej, jag väljer att göra det iallafall.
Citera
2020-12-22, 22:29
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Skamligt det som händer inom äldreomsorgen !
Nu vidtar de åtgärder ? Vad menar dom med det, måste de väl gjort för ett år sedan ? Eller ?

Ingen politiker vet hur äldreomsorgen fungerar. Du behöver inte ge dom ETT år, dom kommer inte fatta även om du ger dom 100 år.
Citera
2020-12-22, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ingen har dött av det nya viruset....

Tidningsanka och clickbait.

Cirkulera.
Nu kom det i expressen också..läs hela texten.
https://www.expressen.se/kvallsposten/muterat-coronavirus-i-danmark-oro-for-att-vaccinet-inte-hjalper/
Citera
2020-12-22, 22:31
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Passerar vi 10.000 döda redan första veckan i januari?

Lågoddsare på det.

Hemskt!!😷
Citera
2020-12-22, 22:32
Medlem
Citat:
Det kommer nya vacciner efterhand baserade på olika principer. Några av dessa kommer alltid att fungera.

https://www.raps.org/news-and-articles/news-articles/2020/3/covid-19-vaccine-tracker

Corona-virus är förhållandevis stabila så oron för mutationer är överdriven.

Att coronavirus är relativt stabila är sant. Problemet är dock att virusets genpool nu är enormt stor i världen, och en selektion för mer "vaccinokänsliga" varianter under vaccination är sannolik.
Citera
2020-12-22, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nej, så dystert är det inte.

Tänk på alla forskare som oftast är hemliga med sina projekt, som sitter och delar de olika mutationerna och hjälps åt att korrigera vaccinet så det passar de nya mutationerna. Jag tror även att många vaccintillverkare varit medvetna om worst case scenario.

Okej, jag väljer att göra det iallafall.

Det gör du rätt i!
Människan är en överlevare av stora mått. Vi hittar ett sätt.

Problemet just nu är att Darwin har satts ur spel, då de som är riktigt idiotiska och borde utrota sig själva, istället tar död på någon annan..
Citera
2020-12-22, 22:33
Medlem
Sunimods avatar
Senare delen av dagen (tisdag) kom nyheten om att alla som vill vaccineras kommer få göra det senast april 2021

Oj vad bråttom man fick till det.

Då uppkommer frågan, vad är det de ser som inte informeras?
Alltså någon orsak till att vi kommer forcera en vaccination. Det verkar som att allt är tillåtet bara man hinner uppnå så många som möjligt. Bonus till de som lyckas ???

Har de räknat på smittspridningen med nya virusformerna är katastrof?
Att de nya formerna inte går hantera med de vaccin vi har på gång?
Att antalet sjuka som behöver sjukhusvård kraftigt kommer öka med följd av sjukvårdens kollaps?
Att dödligheten är rejält mycket värre?
Eller är det bara oro för sin plats i riskdagen?
Citera
2020-12-22, 22:40
Medlem
Citat:
Man får dock skilja på korrelation och kausalitet. Det finns även andra förklaringar till att en strain försvinner och en annan blir vanligare. Slumpen är en t ex. Superspridare en annan.

Nu hör jag på Aktuellt att reportern säger rakt ut i direktsändning "Nu har vi ett muterat mer smittsamt virus som är på väg till Sverige..."....

Finns bara misstankar än så länge, men inga bevis att så är fallet.

Snacka om skräckpropaganda på lösa grunder.
Jag håller heeeelt med om att det sprids skräckpropaganda.

(Jag brukar säga att om kvällstidningarna var min enda nyhetskälla skulle jag vara förvånad att jag levt så länge om jag nu har . . . . )
Citera
2020-12-22, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Jo jag vet, och det är väl vad många läkare och experter har försökt kommunicera också. Kanske svårt att greppa för många?

Nej, ett väldigt dödligt virus hade ju inte kunnat få sån spridning, och de som ligger i den här bollsparken är ju snäppet för farligt för att kunna få riktigt fäste. Kanske inte för mänsklighetens överlevnad, men för att kunna sänka sjukvården vilket är nog så allvarligt. Med tiden kommer det ju bli ett av alla höstvirus i mängden som helst, just för att det ligger i virus natur, evolution om det får att prata om virus som levande
Ja, jag kan bara hålla med.
Citera
2020-12-22, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja och det har vi sett med den variant som kom från Kina.
Mycket få har den varianten av SARS-CoV-2.
Den som nu är dominerande här är den som förknippas med virus från Italien.
Snart kommer den från Storbritannien bli den dominerande. Kanske med visst inslag av den från Danmark.
Vanlig evolutionsteori.
Den starka vinner.
Ja, precis.

Man kan ju ta influensa som exempel; Det har ju haft hundratals år, antagligen att optimera sin spridning.

En viss men inte extremt hög, dödlighet utan många infekterade med en ganska lindrig infektion
Citera
2020-12-22, 22:45
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tänker att det kan vara bra att ha med sig i diskussionen.

Kan någon berätta hur man mäter skyddsgraden på de aktuella vaccinen?

Till exempel 95% skydd, är det ett genomsnitt?

Hur länge efter injektion gäller 95% skyddsgrad?

Dom pratade om det i dagens presskonferens.

Man ger vaccinet till ett antal testpersoner samt ett overksamt ämne till en annan grupp testpersoner.
Efter att man sett hur många som har blivit smittade i respektive grupp kan man beräkna vaccinets skyddsgrad.
Citera
2020-12-22, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja, jag kan bara hålla med.
Blir lungorna förstörda av influensa? Är det vanligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in