2020-12-22, 21:25
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Säkert, men jag är övertygad om att vi sammantaget, när det kommer att undersökas, kommer att se:

– Viktökning.
– Minskat motionerande.
– Fler depressioner.

Bara för att ta några exempel.

Min tanke, om det nu är så, var att försöka stämma i bäcken.

Att sitta hemma och vänta på att man kan gå ut utan att riskera COVID-19 gör väl ingen glad?

Håller med, men det kommer också komma gott ur denna skit.

Vissa har kunnat lära sig att det går att arbeta hemifrån så i den bästa av världar kan vi fortsätta med det någon dag i veckan när det passar. Skönt att slippa en arbetsresa och skönt med mindre trängsel för de som måste till arbetet.

Vissa har lärt sig att man kan ha digitala möten och hur man genomför dem vilket förhoppningsvis kan minska resandet en del.

Vissa har förstått att semester i Sverige också kan vara bra, kanske blir det lite färre "onödiga" semesterresor.

Det finns möjlighet att påverka utvecklingen i en klimatanpassad riktning när olika stöd delas ut.

Framför allt hoppas jag att vi kan ha lärt oss att inte låta Mittens rike komma allt för mycket i centrum.
Citera
2020-12-22, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Så de mest bäst kapacitet för sekvensiering hittar mutationen o blir isolerade. Logiskt.

Säg att 1/100 har engelska sjukan. Då kommer den väl dominera om några månader? Om det blir 1.4 gånger fler ungefär var 5 dag.

Ja, i teorin går det rätt fort från en så hög nivå som 1/100. Ett par månader får jag när jag räknar lite på det. Men det förutsätter nog att man inte har för mycket kluster och att smittspårningen och isoleringen inte är alltför effektiv etc. Rent statistiskt sett kan ju en variant också dö ut om den inte får bränsle eller om man lyckas isolera den.
Citera
2020-12-22, 21:37
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det här är på riktigt en bra idé. Det är klart att folk blir deppiga när Potatisnäsan Löfven står och suckar varje dag i TV om att allt ska ställas in och alla kommer dö. Bara snack om vad man absolut inte ska göra och inget om vad man kan göra istället. Nä bort med den dysterkvisten nu och in med någon spralligare som kan prata om alternativa sätt att fira jul till exempel.
Lite förändringar har skett.

Jag har börjat baka matbröd som blir riktigt gott och saftigt/mjukt och jag tycker det är kul.

Vi har träffat vänner ute sedan i mars, lite oberoende av väder. Bla:
En nära nog frostbitande skogspromenad med grillning och smarrigt fika.
Sommarmidag i ösregn under ett nästan tätt parasoll.
Midag med barnbarn, dotter och måg i lekparken.
Drink före maten via Skaype.
Lekt hårfrisering på varandra med varierat resultat.
Grillen och utemöblerna gör fortfarande tjänst.
Osv, osv.

Det går att göra lite nya saker som blir både konstiga, roliga och minnesvärda.
Citera
2020-12-22, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är inte spridningen i sig de tittar på utan andelen. I London så har det nya viruset nästan trängt undan det gamla helt.

Att olika strains kommer och går är i sig inget märkligt. Att det skulle vara nån slags evolutionär urvalsprocess som påverkar detta håller jag för rätt osannolikt. Superspridare och stokastiska effekter räcker rätt långt som förklaringsmodell kan man nog misstänka.

Det andra är att mutationerna som skett inte verkar speciellt relevanta. Det är mest fernissa på ett i sig stabilt Corona-virus.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-12-22 kl. 21:39.
Citera
2020-12-22, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Dvärgen körde över han totalt i studion, han grät nästan när han fick höra hur Sverige hade misslyckats med allt haha...
Det är svårt att känna empati med politikerna. Dock är ju inte Damberg ensam ansvarig. Det är ligger på hela det politiska etablissemanget i Sverige.
Sveriges misslyckade strategi har varit bestämd flera år innan pandemin kom.
Den är i första hand uppbyggd kring att gränserna skall hållas öppna och ekonomin skall hållas igång. Sedan skall man undvika att göra folk rädda.
Man har antagit att en pandemi inte skulle bli så allvarlig och att sjukvården skulle klara av de svåraste fallen.
Citera
2020-12-22, 21:42
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nu säger Anders Tegnell att smittan från England redan funnits här sedan oktober om det är så, och att stoppa några flygplan inte bidrar så mycket till smittspridningen.

- Det är långt ifrån otänkbart att viruset funnits där.

Den ström av människor som kom igår och i förrgår gjorde ingen större skillnad, pga att de redan rest därifrån sen september när man upptäckte smittan i Storbrittanien.

- Vi kommer jobba ännu hårdare än idag för att få ner smittspridningen, tvätt händer, avstånd och andra rekommendationer.

- Är det så stor smittspridning de säger i Storbritannien så är nog oddsen att det inte är här rätt så små.
Intressant att denna extremt smittsamma variant upptäcktes redan i september men inte får britterna att larma förrän nyss. Man kan verkligen undra vad detta egentligen handlar om. Varför just nu?
Jag tänker Brexitkaos och årsskifte.
Citera
2020-12-22, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Att olika strains kommer och går är i sig inget märkligt. Att det skulle vara nån slags evolutionär urvalsprocess som påverkar detta håller jag för rätt osannolikt. Superspridare och stokastiska effekter räcker rätt långt som förklaringsmodell kan man nog misstänka.

Det andra är att mutationerna som skett inte verkar speciellt relevanta. Det är mest fernissa på ett i sig stabilt Corona-virus.
Ett virus som sprids lättare, tränger ju undan en mutation som inte sprids lika bra, enligt Darwin.
Citera
2020-12-22, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ett virus som sprids lättare, tränger ju undan en mutation som inte sprids lika bra, enligt Darwin.

Man får dock skilja på korrelation och kausalitet. Det finns även andra förklaringar till att en strain försvinner och en annan blir vanligare. Slumpen är en t ex. Superspridare en annan.

Nu hör jag på Aktuellt att reportern säger rakt ut i direktsändning "Nu har vi ett muterat mer smittsamt virus som är på väg till Sverige..."....

Finns bara misstankar än så länge, men inga bevis att så är fallet.

Snacka om skräckpropaganda på lösa grunder.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-12-22 kl. 21:54.
Citera
2020-12-22, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Intressant att denna extremt smittsamma variant upptäcktes redan i september men inte får britterna att larma förrän nyss. Man kan verkligen undra vad detta egentligen handlar om. Varför just nu?
Jag tänker Brexitkaos och årsskifte.
Så va det med både Wuhan viruset och danska minkviruset. Upptäcktes flera månader innan det rapporterades.
Citera
2020-12-22, 21:55
Medlem
Någon som har insikt i vad viruset teoretiskt sätt kan hitta på som i sin tur minimerar vaccinets effekt? Mutationer är ju inte en indikation på att vaccinet förlorar effekt, men ändå uttrycks en oro för detta av vissa.
Citera
2020-12-22, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Någon som har insikt i vad viruset teoretiskt sätt kan hitta på som i sin tur minimerar vaccinets effekt? Mutationer är ju inte en indikation på att vaccinet förlorar effekt, men ändå uttrycks en oro för detta av vissa.

Det kommer nya vacciner efterhand baserade på olika principer. Några av dessa kommer alltid att fungera.

https://www.raps.org/news-and-articles/news-articles/2020/3/covid-19-vaccine-tracker

Corona-virus är förhållandevis stabila så oron för mutationer är överdriven.
Citera
2020-12-22, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Vad? Har du länk?
Här är texten.
Den nye coronavariant med det mundrette navn N439K skaber bekymring hos Statens Serum Institut, fordi mutationen ifølge SSI viser tegn på nedsat følsomhed over for neutraliserende antistoffer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in