2020-12-22, 20:53
Medlem
Tja. Har fått hem en bashan 300cc som jag försöker få igång. Ett kul projekt att pilla med.

Men den är stendöd, så jag tog ur tändstiftet och tryckte på starten. Allt som kom var luftpuffar. Bör det inte flyga ut bensin?

Video:
https://youtu.be/lVvHdCLOIWc

Annars finns det både komp och gnista. Antar att bränsle är sista ingridiensen för att få den att starta.

Säkerligen något med förgasaren, hade isär och rengjorde den lite i förrgår men är ingen expert så har säkert missar något eller skruvat ihop den fel igen haha
Citera
2020-12-22, 21:02
Medlem
Amazon-mannens avatar
Inte skvätta ur bensin, förgasaren skall ju finfördela bensinen till mikroskopiska droppar så det vi upfattar som enbart luft är luft+finfördelad bensin..
Citera
2020-12-22, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Inte skvätta ur bensin, förgasaren skall ju finfördela bensinen till mikroskopiska droppar så det vi upfattar som enbart luft är luft+finfördelad bensin..

Okej. Men när jag håller handen eller papper för hålet så luktar det inte bensin efteråt. Även om det är finfördela så bör det väl lukta något?

Förövrigt så hittar jag bara en luftskruv på förgasaren men det kanske inte ens finns en skruv för bensinen?
Citera
2020-12-22, 21:51
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Utan tändstift ingen kompression, då sugs inte blandningen in i cylindern på samma sätt. (nu vet jag inte vad en bashan 300 är utan utgår från att det är en moped med förgasare)
Citera
2020-12-22, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Utan tändstift ingen kompression, då sugs inte blandningen in i cylindern på samma sätt. (nu vet jag inte vad en bashan 300 är utan utgår från att det är en moped med förgasare)

Ja men det bör väl redan vara bensin i cylindern eftersom jag även testat med stiftet i?

Vad kan det annars tänkas vara för del? Isf har jag bensin, gnista och komp men ändå tänder det inte 😒

Bashan är förövrigt en quad 🙂
Citera
2020-12-22, 22:11
Medlem
Moottorijumalas avatar
Som sagt så krävs ett vakuum från förbränningskammaren för att något bränsle ska dras in, men om det ändå inte kommer något när tändstiftet sitter i får du nog plocka isär förgasaren och kolla om det finns nåt bränsle där flottören är. Bränslekranen kan säkert kärva på kinagrejer också, så leta efter soppa!

Droppa i lite bränsle i cylindern och dra igång motorn annars
Citera
2020-12-22, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moottorijumala
Som sagt så krävs ett vakuum från förbränningskammaren för att något bränsle ska dras in, men om det ändå inte kommer något när tändstiftet sitter i får du nog plocka isär förgasaren och kolla om det finns nåt bränsle där flottören är. Bränslekranen kan säkert kärva på kinagrejer också, så leta efter soppa!

Droppa i lite bränsle i cylindern och dra igång motorn annars

Tackar. Om jag öppnar avtappningsventilen under flottören så rinner det bensin så nog finns det där 🙂
Citera
2020-12-22, 22:28
Medlem
Är bensinen gammal?
Citera
2020-12-22, 22:30
Medlem
killawifes avatar
Det sprutar inte direkt bensin ur cylindern när man kör runt den utan tändstift men det ska bli blött om du sätter fingret i hålet och drar runt motorn några gånger. Du bör även kunna känna på lukten om det pumpas in bränsle. Du kan annars bara hälla i lite bensin i hålet, sätta i tändstift och dra runt. Får du tändning så vet du ju vad problemet är sen.
Citera
2020-12-22, 22:35
Medlem
HeddonBorborellos avatar
En flaska startgas är bra när det gäller felsökning, kostar runt en 50-lapp. Tänder den på gas så är det ingen bränsletillförsel och om den inte tänder finns ingen gnista. Billigt sätt att förenkla felsökning.
Citera
2020-12-22, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankil35
Är bensinen gammal?
Nej den är ny.

Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det sprutar inte direkt bensin ur cylindern när man kör runt den utan tändstift men det ska bli blött om du sätter fingret i hålet och drar runt motorn några gånger. Du bör även kunna känna på lukten om det pumpas in bränsle. Du kan annars bara hälla i lite bensin i hålet, sätta i tändstift och dra runt. Får du tändning så vet du ju vad problemet är sen.
Har satt fingret i hålet men känner ingen lukt alls. Hur mycket bensin bör man hälsa i? Antar att det beror på cylindestorlek.

Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
En flaska startgas är bra när det gäller felsökning, kostar runt en 50-lapp. Tänder den på gas så är det ingen bränsletillförsel och om den inte tänder finns ingen gnista. Billigt sätt att förenkla felsökning.
Startgas har jag
Citera
2020-12-23, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Nej den är ny.

Har satt fingret i hålet men känner ingen lukt alls. Hur mycket bensin bör man hälsa i? Antar att det beror på cylindestorlek.

Startgas har jag

Tänder den på startgas?

Gissar att det är en 4 takts 300cc atv
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in