2020-12-22, 17:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Om det nu inte är så att hålet/ sprickan är relaterad till avloppssystemet som Sillaste arbetar med. Den tycks ju vara centrerad i en genomföring av skrovet som kan höra ihop med det. Det finns en läcka här långt tidigare än 01.00, som gör att fartygets innerbotten vattenfylls, och där man försöker köra länspumparna för att få ut vattnet. Då hinner mycket vatten strömma in. Fartyget trimmar på fören och tar in vatten via den trasiga bogrampen och och det trasiga bogvisiret som inte spygatterna hinner släppa ut och som inte kan släppas ut via akterporten. Eventuellt försöker man få ut vattnet genom lotsporten. Läckan förvärras någon gång före 01.00. Sillaste tar sig till ECR. Bryggan skall stänga de vattentäta dörrarna men öppnar dem istället vilket får fartyget att kränga. Man försöker eventuellt räta upp fartyget genom att gira babord. Eftersom det nu finns ett stort hål i skrovet på bildäck och lotsporten eller akterrampen kan vara öppen är det en katastrofal manöver i det läget. Bogvisiret haverar till följd av belastningarna och de tidigare skadorna.

Vi har nu indikationer på att bogvisiret inte ensamt behöver orsakat katastofen eftersom ett stort hål hittats i skrovet. Har detta inte uppkommit när fartyget slog i botten - vilket idag återigen problematiseras i Aftonbladet - ger inte längre Ockham att bogvisiret ensamt orsakade olyckan. Då har vi hålet och dess roll att förklara igen. Dessutom vet vi ju att Treu, Sillaste och Kadak vittnar om att bogrampen var stängd efter 01.02. Detta har hela tiden varit svårförklarligt. HSVA: s försök att tidiigarelägga tidpunkten då Treu ser på monitorn och Sillaste återvänder till ECR håller inte. Det är inte så de beskriver det.

http://www.estoniasamlingen.se/textfiles/Glasgow_Kurm.pdf

Jag skrev ovan missvisande om Kadak. Enligt Kurm så är det när han tittar i monitorn när kameran är riktad mot lotsporten som han ser vatten på bildäck och det är alltså vid styrbordsidan där vattnet vid slagsidan når högt upp till bilarna. När kameran är riktad mot bogrampen ser man inte däcket på bildäck och kan inte se något vatten.

Men: Kadak was watching and clicking the monitor practically all the time when he was in the engine room.

Det läser jag som att Kadak inte bara hade kameran riktad mot lotsporten utan också såg mot bogrampen medan fartyget fick värre och värre slagsida. Det är därför han klickar och växlar mellan olika vyer. Och att rampen var stängd då också.
Kort kommentar om skrovgenomföringen och dess eventuella koppling till avloppssystemet:
Vi vet numera att sagda genomföring är längst ner i sprickan, men den är
av allt att döma hel. Dessutom är det svårt, snarast omöjligt, att tänka sig att något som Sillaste pysslar med inne i ’sewage treatment’ på däck 0 trycker in skrovet i fenderlinjen mellan däck 1 och 2. Eller hur menar du?

Vad som är mer väsentligt är att den nedre delen av sprickan inte kan släppa in vatten i den takt som krävs för att sänka Estonia, definitivt inte så snabb som skedde. Även om vi räknar högt med samma 0.2 m^2 area som jag gjorde tidigare, och ett generöst genomsnittligt* vattendjup på h = 1 m, så blir inströmningen bara
V = v A = sqrt(2gh) A = 0.9 m^3/s, dvs ca 55 ton/minut.
Om vi antar att det krävs 1000 ton för att ge påtaglig slagsida så tar det alltså nästan 20 minuter, även om vi antar att länspumparna inte går. För att sänka henne krävs att WT-dörrarna är öppna, och likväl kommer det att ta betydligt mer än 40 minuter.

*) i verkligheten ligger nedre delen av sprickan strax under vattenlinjen, så 1 m genomsnittsdjup är definitivt i överkant.
Citera
2020-12-22, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HKR1975
Det nya hålet beror med största sannolikhet inte på att båten stötte emot botten utan precis som jag och många andra har trott en explosion eller en kollision med en ubåt eller en avfyrad torped. Nu måste alla kort upp på bordet!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86Pdzx/bottenundersokningen-visar-530-meter-lera-vid-estonia

Jag tror själv mest på en sprängladdning eller mina som satts på båten.

Citat:
Anser du att det okända hålet i skrovet kan ha uppstått när fartyget slog i botten, trots att botten består av ett så tjockt lager lera?

– Arbetet med den preliminära bedömningen pågår och det är för tidigt att uttala sig om orsakerna till hålens uppkomst, säger Jonas Bäckstrand, chef för Estoniautredningen på Statens haverikommission
.

sen är det var det ju omöjligt att göra undersökningar av botten precis under skadan 94-96, nu har Estonia flyttat sig så att det är möjligt.
Citera
2020-12-22, 17:53
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kort kommentar om skrovgenomföringen och dess eventuella koppling till avloppssystemet:
av allt att döma hel. Dessutom är det svårt, snarast omöjligt, att tänka sig att något som Sillaste pysslar med inne i ’sewage treatment’ på däck 0 trycker in skrovet i fenderlinjen mellan däck 1 och 2. Eller hur menar du?

Vad som är mer väsentligt är att den nedre delen av sprickan inte kan släppa in vatten i den takt som krävs för att sänka Estonia, definitivt inte så snabb som skedde. Även om vi räknar högt med samma 0.2 m^2 area som jag gjorde tidigare, och ett generöst genomsnittligt* vattendjup på h = 1 m, så blir inströmningen bara
Om vi antar att det krävs 1000 ton för att ge påtaglig slagsida så tar det alltså nästan 20 minuter, även om vi antar att länspumparna inte går. För att sänka henne krävs att WT-dörrarna är öppna, och likväl kommer det att ta betydligt mer än 40 minuter.

*) i verkligheten ligger nedre delen av sprickan strax under vattenlinjen, så 1 m genomsnittsdjup är definitivt i överkant.

Jag går på det Anders Björkman skriver här: http://heiwaco.com/sewagetanks.htm

Han har ett inflöde genom en läcka på 0,2 kvm på 50-100 ton/minut, så jag betraktar din och hans beräkning som relativt samstämmiga. Jag har inte de fartygstekniska kunskaperna att beskriva exakt ett tänkbart olycksförlopp givet hur det upptäckta hålet ser ut.

Men det är givetvis så som du skriver att om det skall gå ihop behövs det att det läckt in vatten under en betydligt längre tid än ett par minuter efter det att Sillaste orsakat en läcka. Idén från Björkmans sida måste då vad jag förstår det vara att läckan redan funnits där en längre tid, hur länge är oklart, kanske ända sedan de lämnade hamn. Det som händer under arbetet är att den förvärras och nu börjar släppa in dina 50 ton/minut, vilket länspumparna inte klarar. Då finns redan vatten i fartygsbotten. Men man tror fortfarande att det går att lösa.

Din invändning är också vad jag förstår att Sillaste och den tidigare läckan oavsett inte kan orsaka en fyra meter vertikal spricka utgående från den tidigare mindre läckan. Men skulle inte det kunna vara en följd av belastningen på fartyget av slagsida och det hårda vädret? Jag tänker mig nog då främst att fartyget knäcks här pga det rör sig i längdled. Fartyget stampar hårt i de höga vågorna.

Och i så fall är det återigen en fråga om en kombination av orsaker som orsakar katastrofen. Vi har fortfarande även om visiret inte är borta en mängd vatten på bildäck som samlas på styrbordssidan och förvärrar slagsidan och vi har till det nu alltså en fyra meter hög spricka över bildäck som vid slagsidan hamnar under vatten och släpper in vatten den vägen.

Edit. I sitt scenario skriver Björkman att vatten i hålskeppet skulle gjort fartyget mer stabilit, varför han har en hypotes om öppen lotsdörr och/eller akterport som gör att det strömmar in vatten därifrån som ger slagsida. En fyra meter lång spricka i skrov och överbyggnad kan bara vad jag förstår förbättra den teorin då.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2020-12-22 kl. 18:05.
Citera
2020-12-22, 17:54
Medlem
Citat:
Vittnet Reint*mm ser något vitt i vattnet på babordssidan när fartyget redan har kraftig slagsida. Vad det än är så har det inte med hålet på SB sida att göra.
Vittnet ser något vitt i vattnet. Han erkänner att han inte e sjöman o kan inte uttala sig vad han ser. E han då trovärdig vilken sida han stod på i all hetts som var?
Citera
2020-12-22, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Allt har så klart med hålet i skrovet att göra. Det går inte att plocka russinen ur vittnesmålen för att ”bevisa” en förutbestämd teori.
Vittnet såg garanterat de han vittnar om. Men var det styrbord eller barbord? Han har inte den sjövanan o precisera
Citera
2020-12-22, 18:05
Medlem
Citat:

De enda bilder som finns på skrovgenomföringen visar att sprickan finns på båda sidor om den. Det finns ingen bild som visar att sprickan slutar vid genomföringen. Av den anledningen så är din uträkning bara en gissning utan belägg.
Citera
2020-12-22, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Ja du tror att skeppet landar mjukt bara för att det är lera på botten? 15000ton som kraschar ner på botten kommer att ge upphov till enorma krafter och orsaka vridningar på skrovet, jag skulle också gissa på att den är dom som orsakat sprickan.

sprickan ligger ju på den sida som fått mest stryk/belastning när fartyget träffade botten.

Ser man någon vridning då? Nej.. då hade hela skeppet vridit sig. Men något sådant ser man inte....
Citera
2020-12-22, 18:14
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
De enda bilder som finns på skrovgenomföringen visar att sprickan finns på båda sidor om den. Det finns ingen bild som visar att sprickan slutar vid genomföringen. Av den anledningen så är din uträkning bara en gissning utan belägg.

Vad tror du om min teori som jag bygger på Björkmans, att sprickan genom genomförningen orsakas av fartygets stampande rörelse som gör att ett fartyget knäcks i ett område som är svagare? Jag tänker mig att det i så fall också skulle kunna ge upphov till svårtydda ljud för passagerarna. Smällar, skrapande ljud osv.
Citera
2020-12-22, 18:18
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag går på det Anders Björkman skriver här: http://heiwaco.com/sewagetanks.htm

Han har ett inflöde genom en läcka på 0,2 kvm på 50-100 ton/minut, så jag betraktar din och hans beräkning som relativt samstämmiga. Jag har inte de fartygstekniska kunskaperna att beskriva exakt ett tänkbart olycksförlopp givet hur det upptäckta hålet ser ut.

Men det är givetvis så som du skriver att om det skall gå ihop behövs det att det läckt in vatten under en betydligt längre tid än ett par minuter efter det att Sillaste orsakat en läcka. Idén från Björkmans sida måste då vad jag förstår det vara att läckan redan funnits där en längre tid, hur länge är oklart, kanske ända sedan de lämnade hamn. Det som händer under arbetet är att den förvärras och nu börjar släppa in dina 50 ton/minut, vilket länspumparna inte klarar. Då finns redan vatten i fartygsbotten. Men man tror fortfarande att det går att lösa.

Din invändning är också vad jag förstår att Sillaste och den tidigare läckan oavsett inte kan orsaka en fyra meter vertikal spricka utgående från den tidigare mindre läckan. Men skulle inte det kunna vara en följd av belastningen på fartyget av slagsida och det hårda vädret? Jag tänker mig nog då främst att fartyget knäcks här pga det rör sig i längdled. Fartyget stampar hårt i de höga vågorna.

Och i så fall är det återigen en fråga om en kombination av orsaker som orsakar katastrofen. Vi har fortfarande även om visiret inte är borta en mängd vatten på bildäck som samlas på styrbordssidan och förvärrar slagsidan och vi har till det nu alltså en fyra meter hög spricka över bildäck som vid slagsidan hamnar under vatten och släpper in vatten den vägen.

Edit. I sitt scenario skriver Björkman att vatten i hålskeppet skulle gjort fartyget mer stabilit, varför han har en hypotes om öppen lotsdörr och/eller akterport som gör att det strömmar in vatten därifrån som ger slagsida. En fyra meter lång spricka i skrov och överbyggnad kan bara vad jag förstår förbättra den teorin då.
Nja, nu tycker jag nog du flyger fritt och lämnar det rimligas värld.
- Hur Sillaste än försöker så kan han inte åstadkomma ett 0.2 m^2 stort hål i skrovet någonstans. Vi pratar ett hål som du eller jag kommer igenom. Det krävs snarast en RSV-laddning för det.
- Han kan definitivt inte åstadkomma ett hål vid en skrovgenomföring som ligger på däck 1 när han själv befinner sig på däck 0.
- Vad gäller hålet/sprickan så har de spekulerats i att det uppstått av spänningar i skrovet. Vid första anblicken verkar det lite märkligt att det uppstått en 1 m djup buckla i skrovet utan tryck utifrån, men eftersom det tycks ligga ett tvärskott innanför så jag kan föreställa mig att det kan ha dragit inifrån. Men detta är i så fall ett argument för att hålet/sprickan kan ha uppstått av mycket större böjkrafter på botten, även utan stenar.

Till sist skriver du att det finns vatten på bildäck. Men om den 4 m långa sprickan fanns innan förlisningen så borde vattnet runnit ut där, inte in. Det är ju 2 m upp till bildäck.
Citera
2020-12-22, 18:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Nja, nu tycker jag nog du flyger fritt och lämnar det rimligas värld.
- Hur Sillaste än försöker så kan han inte åstadkomma ett 0.2 m^2 stort hål i skrovet någonstans. Vi pratar ett hål som du eller jag kommer igenom. Det krävs snarast en RSV-laddning för det.
- Han kan definitivt inte åstadkomma ett hål vid en skrovgenomföring som ligger på däck 1 när han själv befinner sig på däck 0.
- Vad gäller hålet/sprickan så har de spekulerats i att det uppstått av spänningar i skrovet. Vid första anblicken verkar det lite märkligt att det uppstått en 1 m djup buckla i skrovet utan tryck utifrån, men eftersom det tycks ligga ett tvärskott innanför så jag kan föreställa mig att det kan ha dragit inifrån. Men detta är i så fall ett argument för att hålet/sprickan kan ha uppstått av mycket större böjkrafter på botten, även utan stenar.

Till sist skriver du att det finns vatten på bildäck. Men om den 4 m långa sprickan fanns innan förlisningen så borde vattnet runnit ut där, inte in. Det är ju 2 m upp till bildäck.

Varför kan han inte åstadkomma ett större hål? Har du läst Björkmans scenario? Det går ut på att Sillaste och möjligen någon annan står och slår med släggor på ett blockerat Sea valve. Eftersom skrovet redan är försvagat och utsatt för påfrestningar uppstår då ett större hål i skrovet.

Ja, en variant är att sprickan uppstår när fartyget träffat botten, men fungerar inte det också då ihop med fartygets stampning som orsak?

Ja, givetvis skulle sprickan släppa ut vatten så länge den befinner sig över vattenlinjen, men poängen är ju att den efter att fartyget fått slagsida förklarar hur fartyget kan sjunka genom att vatten kommer in på bildäck när den ligger under vatten. Uppkommer den inte förrän just innan 01.00 då alla de konstiga ljuden hörs så ligger den kort därefter under vatten. Lotsporten och akterrampen släpper också ut vatten när de ligger över vattnet, det är ju poängen för besättningen med att de hypotetiskt står öppna, men när slagsidan väl är ett faktum får de ju motsatt funktion.

Edit. Jag försöker förstå vilka öppningar i skrovet som kan ha hört ihop med avloppssystemet. Är det klart att det inte hade förbindelse direkt med havet? Systemet kan väl både haft möjlighet att släppa in havsvatten från under vattenlinjen och att suga ut det från en öppning över vattenlinjen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Seacock
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2020-12-22 kl. 18:45.
Citera
2020-12-22, 19:37
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Jag skall chocka dig och dina likasinnade:

Nej, jag tycker inte det finns skäl att ännu en gång utreda transporter av militärmateriel på Estonia hösten 1994. För det första är det redan gjort, när det var betydligt färskare, och svaret var att två transporter skedde tidigare i september men inte olycksnatten. För det andra, det finns inget som tyder på att transporterna var smuggling eller olagliga i sig. För det tredje, och det här är det som du uppenbarligen har svårt att ta till dig: det finns ingen som helst klarlagd koppling mellan dessa transporter och haveriförloppet. Det har tjatats i 25 år om bomber utan minsta spår, och när man nu i stället hittar ett intryckt hål ovan vattenlinjen så dyker i stället en ubåt upp som boven i dramat. Kan det bli mer enkelspårigt?

Det här var det sista i mitt ”spela-dum-spel” med dig. Jag är fullständigt ointresserad att diskutera transporter av militärmateriel med dig, eller någon annan här. Jag är intresserad av vraket och förlisningen. Men det hindrar inte er att diskutera med varandra!

Det fetade stämmer inte. Med all respekt för att du inte vill diskutera saken och du slipper förstås om du så önskar, men det var inte så det var.

Jag skall citera Filters artikel på tal om militärtrasporterna och Hirschfeldt "utredning" och den frustration många kände över resultatet:

Samtidigt är det så den svenska staten är konstruerad. I länder med maktdelning (...j har de folkvalda medel att tvinga fram edsvurna redogörelser för vad militär och underrättelsetjänst håller på med, vilket också sker emellanåt. I Sverige har de självständiga myndigheterna övertaget och KSI har aldrig någonsin öppet redovisat någonting.

Du och Mattias Göransson kanske anser att der är som det bör vara, det gör inte jag, maktdelning eller inte maktdelning. Men det spelar ingen roll, poängen är att de här människorna anser sig vara u stånd att ljuga eller undanhålla sanningen fritt.

Hirschfeldt fungerade som regeringens mörkläggare även i affären runt Tsunamikatastrofen. Han är uppenbart helt solidarisk med staten och anser inte att allmänheten har rätt till några svar. Han var dessutom jävig som stående nära Ingvar Carlsson: https://kvartal.se/artiklar/den-militara-smugglingen-pa-estonia-nar-visste-regeringen/

Det hans undersökning sade var att han inte hade fått kännedom om några transporter olycksnatten, men glidningarna innebar att att det alltså var i militärens officiella regi och såvitt han fått kännedom om. Det material han grundade dennna slutsats på förstörde han och han förhörde inga vittnen som måste tala sanning. Eftersom det inte är troligt att försvaret och försvarets materielverk var de som öht var inblandade var utredningen helt meningslös och alltså givet avsett som mörkläggning av verkliga fakta och avsedd att lura allmänheten.

De som eventuellt fraktade något med Estonia olycksnatten var hemliga delar av försvaret, då väl närmast i form av KSI, som med all säkerhet gjorde det via bulvan om de gjorde det. De anser sig av princip inte behöva redovisa något, ungefär som Göransson skriver.

Sanningen är alltså att de inte öht är utrett om Sverige fraktade militärt material olycksnatten eftersom man utrett något helt annat än verkliga förhållanden. Så om man tycker att sådant borde utredas alls borde det förstås utredas i grund. Om du anser att sådant bör hållas hemligt även om det kan ha påverkat katastrofförloppet och myndigheter inte ha något ansvar alls eller redovisa något för medborgarna är din inställning till Estoniafallet förstås rimlig i sig, men endast då. Inställningen har inte med logik eller vetenskap att göra, ur sådana synpunkter är det förstås så att detta är faktorer vi bör ha kunskaper om för att kunna göra en så god bedömning som möjligt.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2020-12-22 kl. 19:39.
Citera
2020-12-22, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Ser man någon vridning då? Nej.. då hade hela skeppet vridit sig. Men något sådant ser man inte....

Jag påstår inte att det var så stora krafter att hela skeppet skulle kunna vrida sig, men kanske tillräckligt för att en svetsfog spricker där belastning är som värst.

Den sida som har skadan är den som får utså mest belastning när estonia slår i botten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in