2020-12-22, 12:29
Medlem
Får inte riktigt ihop vad hans plan är när han ringer polisen angående "överfallet" vid cykelöverfarten. Först tänker man ju att det är en klassisk spårplantering han sysslar med. Åklagaren menar att han hade tänkt mörda LW senare under kvällen på den platsen. Ungefär. Och då skulle polisen tänka: Aha vi har ju en anmälan här om mystiska män. Det kanske var dem.

Då är problemet att han i högsta grad har placerat sig själv på platsen, i och med larmsamtalet. Om han nu inte är så dum att han inte förstår att sådant spelas in. Dessutom är han ju på plats när polisen kommer. Då vore det väldigt dumt att döda henne där sedan.
Möjligen är det så att han inte tror att polisen kommer åka på en sån sak och blir överraskad. Planen går i stöpet.

Sen möter han sin granne och berättar om detta. Varför gör han då det?
Citera
2020-12-22, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
32 mm armeringsjärn dödar sannolikt snabbt och effektivt. I det här fallet verkar mordet ha skett plågsamt utdraget. Kanske antalet slag är kopplat till att tillhygget inte hade den effekt mördaren förväntade sig och då talar det för att ett järn med dimension 32 inte använts till att börja med. Kanske hen börjar med att slå till med något taktiskt verktyg, skadar sig själv och trädet? Det fungerade inte som väntat och dödsmisshandeln avslutas med något mer verkningsfullt tillhygge som det du föreslår?

---

Det tunnare 90 gradersvinklade järn som tillhörde jobbet, påstod SD fanns hemma hos honom. Kanske det är översta delen av järnet som syns lutat mot väggen nedanför det vänstra fönstret i garaget?
Förstoringsglas, originalbild och falkögon krävs: www.bildtagg.se/bild/4j3mglahsy9mmai06e6cppjb

Hade underlättat om man fick veta hur breda de cylinderformade och cirkelformade märken på kroppen var. Men märken i träd lär ge en ledtråd.

Det armeringsjärn de haft i bilen lär ha varit rätt smalt. Typ runt 10mm om det skulle ner i jorden för att testa markförhållanden. Sen hade man kanske slipat till det vassa lite i ändarna då de som sagt blir sylvassa där vid kapning.

Ja vilken effekt har en hammare vs ett armeringsjärn?

Hammare kommer med sving då och hammarens huvud väger 16 eller 20oz. 1 oz är 28g.

Snickare föredrar nog 20oz. Alltså 560g hammarhuvud mot skallen ska sättas i relation till att man ”hugger” med änden på ett brett armeringsjärn. Blir inte lika snärtig svingkraft kan jag tänka. Man får nog nöta ett tag och speciellt om offret värjer sig och gör motstånd och skriker. Och skallfrakturer i all ära men det är först när det börjar göra skada innanför som det är dödande.

Är en hammare tillräckligt vass för att göra märken i träden eller skulle barken och kambium se mer spjälkad ut och inte som i det här fallet mera snittad?

En penhammare gör nog mer skada än en klassisk snickarhammare vars spiksyl är böjd bak på huvudet:

https://verktygsboden.se/verkstadshammare/penhammare?vat=1&gclid=EAIaIQobChMIxsHkjcDh7QIVDWY YCh3pdQnBEAQYAiABEgJNYPD_BwE

Tror det är varje byggtekniskt intresserad killes dröm att behålla ett 30-50 cm långt 32mm armeringsjärn man hittar på ett bygge.

Sen har väl alla observerat cementblandaren som står på SD:s garageuppfart. Till altanen använde han stolpskor/järn för att sätta ner i cementen/betongen. Men de har lite för annorlunda form.

Och SD måste ha jobbat nära armeringsmomentet i byggen som kontrollansvarig.
Saxat från nätet:

Kontroll av armering kan i princip indelas i två delar, nämligen kontroll av armeringsmaterial och kontroll av arme- ringsarbete.
Kontrollen i samband med armering är mycket väsentlig. Ansvaret för denna kontroll åvilar ytterst byggherren. Enligt regelverket är det byggherren som ansvarar för egenkontrollen och tillsynen över betongarbetet på arbetsplatsen. Detta ansvar kan dock enligt PBL dele- geras till en sakkunnig kontrollant inom området om byggherren så bestämmer. Byggherren ansvarar även för att arbetet utförs enligt gällande bestämmelser och godkända handlingar samt att kontroll utövas i erforderlig omfattning.”
Citera
2020-12-22, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toccooa80
Får inte riktigt ihop vad hans plan är när han ringer polisen angående "överfallet" vid cykelöverfarten. Först tänker man ju att det är en klassisk spårplantering han sysslar med. Åklagaren menar att han hade tänkt mörda LW senare under kvällen på den platsen. Ungefär. Och då skulle polisen tänka: Aha vi har ju en anmälan här om mystiska män. Det kanske var dem.

Då är problemet att han i högsta grad har placerat sig själv på platsen, i och med larmsamtalet. Om han nu inte är så dum att han inte förstår att sådant spelas in. Dessutom är han ju på plats när polisen kommer. Då vore det väldigt dumt att döda henne där sedan.
Möjligen är det så att han inte tror att polisen kommer åka på en sån sak och blir överraskad. Planen går i stöpet.

Jag tror det bara snurrar i huvudet på honom här. Se bara hur han beter sig i chatten med HD runt 8/5. Galen pga kaninburar och vill typ avsäga sig faderskapet. Springer på ”dejt” med ungdomskärleken i Västerås och bombar ut 8-10 bilder på henne från utflykten, hanterar LW, resa, barn,jobb, skilsmässa, stökigt hus osv osv.

Sånt som kan röra till det i huvudet på vem som helst.

Men han tar det irrationella till än högre nivå. Jag är inne på lite samma som du. Han är rent generellt jäkligt konstig och funkar inte som andra. Han gör val som andra inte skulle göra.
Fhl PS är ju beredd att nästan spöa på honom för att ha ränner efter mystiska män när hans älskarinna väntar oroligt runt hörnet och barnen är hemma själva.

Då om man tänker sig att han funkar jäkligt annorlunda så har han nog ett scenario i huvudet att mörda. Repeterar i huvudet hur det ska kunna gå till. Stressad av att HD ska på romantisk weekend och LW till Norge med killsällskap.
Ska stackars han bli kvar solo då? Singel-Steffe som ingen längre vill ha?

Han föreställer sig hur polisen kommer och att grannar kan vara ute och gå på natten.

Nog en enda röra i hans huvud alltså och därför är inget med hans beteende rationellt för fem öre 11/5. Det kan alltså inte förklaras med logik eller nåt rationellt.

Varför ringa polisen ang hot? Och sen mörda själv nån dag senare? Det talar mot all sans och logik då han själv är en nattmänniska som det nu är dokumenterat att han rör sig i dessa kvarter i princip varje natt för att sträcka på ryggen.

Jag har skrivit det förut. Den här killen är runt 45 år och vet inte hur andra människor tänker. Liksom att han kan mörda älskarinnan och inte bli misstänkt. Det verkade inte ens finnas på hans karta. Mer bekymrad var han att HD skulle få reda på den fortsatta relationen. Man tar sig för pannan.
Citera
2020-12-22, 13:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
1. Tanken väcktes hos mig när HD i förhör ska peka ut det träd den satt på. Två ggr var hon där. Först att logga den med SD och sen med några vänner kort innan den sabbades. (Det är vän hon som sabbade den väl eller...).

Hon sätter då ett kryss där trädet borde stå men inte gör det längre typ. Finns några träd där men hon sättet alltså krysset på en yta där inget träd står.

Är trädet borta? Gropen i marken är det resterna av att ha grävt upp ett mindre träd? Långsökt men att HD är så här detaljerad i sitt utpekande av ett träd som borde stå där hon markerar är rätt så ovanlig tydlighet i hennes förhör.

Enligt hennes förhör så har hon inte diskuterat platsen med SD mer än att de tagit en burk där. Han är alltså misstänkt för mord på hans älskarinna och det är i samma kvarter som HD bor och de båda har besökt platsen och känner alltså till den, HD har åkt förbi avspärrningarna på motorvägen och den har synts i media.
Men HD och SD har INTE diskuterat denna plats menar hon. Det är väl klart som korvspad att de har diskuterat den efter mordet?
Lojala pappsen och världens mest storsinte svärfar SOA verkar ju ha haft en två timmar lång monolog på väg hem från Arlanda med uppdatering av fallet. Mig övertygar hon inte att de inte diskuterat allt det hon förnekar de inte diskuterat.

Det finns någon stubbe på mordplatsen. Jag förmodar att man kan ha rensat där i samband med att man byggde det nya planket. Men cachen var nya än planket, så det förklarar inte att HD pekar ut en plats där det inte finns några träd. Jag förmodar att man gallrar vid vägen då och då, men... här ser jag inte att det ska behövas?

Jag önskar att jag kunde (hade tid) att titta lite närmre på alla nya uppslag du kommer med. Du jobbar snabbare än blixten. Vet att det finns många bilder på cachen, både före och efter flytten. Du kanske hittar något som gör att du kan placera den på platsen bättre?
I brist av tid, länkar jag till två inlägg om de opublicerade caherna som lena hade. Jag vet att jag även skrivit om My Real Six string någonstans, men du hittar nog det du vill ha i FUP själv.

https://www.flashback.org/sp70821397

https://www.flashback.org/p70821406#p70821406

Att HD och SD inte diskuterar, ja det tänker jag beror på att HD inte vill ifrågasätta öppet, och SD har med all säkerhet beskrivit allt hon behöver veta (s a s).

Svärfar verkar vara mer av en handlingens man, än en man som funderar/ grubblar över livets gåtor. Minns att HDs vän T*herese berättade att SOA åkte hem till SD i samband med att otroheten uppdagades. Då för att fråga SD hur han mådde. Och i samband med att SD blev anhållen, ringd SOA till SDs arbetsplats (SR) för att berätta om anhållandet.

Kanske HD och SOA inte pratar så mycket i bilen hem. Kanske har han velat tysta ner det hela, skydda HD som har problem med psyket sedan länge. Inte vet jag, men "annorlunda" känns approachen. Personligen skulle mina tankar knappt kunna tänka på något annat. Och vem skulle man prata med om inte sina närmaste?

Klart att man skulle reagera på att Lena hittats just på den platsen av alla? Förutom just det faktum att hon bor där! Och att hon inte ens har hittats efter fem dagar. Hundar och poliser överallt. Själv bor du där med dina barn.

Nä, jag vet inte om jag får tag i vad det handlar om...
Citera
2020-12-22, 13:28
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
När jag frågar om din källa att SD klagat på LWs "klet" vid sex, så svarar du "FUP". Det gamla vanliga knepet när man inte har något mer konkret än att hänvisa till än 14.000 sidor. Bättre kan du om du vill bli trodd. Annars inte.

Konversationerna mellan SD och LW är inte 14k sidor. De är bara en liten del av FUP och borde läsas av alla trådskribenter som verkligen vill förstå relationen mellan BO och MGM och därmed motivet till mordet. För mig räckte det med dessa konversationer för att inse att SD hatade LW tillräckligt för att kunna döda henne.

God Jul till alla.
Citera
2020-12-22, 13:30
Medlem
Det telefonsamtalet där L berättar för sin väninna då S gått Där avslöjar hon själv att hon sitter på toaletten och Rinner av. Det finns inspelat att själv lyssna på, och rimligtvis borde bidra till ny bevisning i detta kriminalfall.
Citera
2020-12-22, 13:38
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Jag tror det bara snurrar i huvudet på honom här. Se bara hur han beter sig i chatten med HD runt 8/5. Galen pga kaninburar och vill typ avsäga sig faderskapet. Springer på ”dejt” med ungdomskärleken i Västerås och bombar ut 8-10 bilder på henne från utflykten, hanterar LW, resa, barn,jobb, skilsmässa, stökigt hus osv osv.

Men han tar det irrationella till än högre nivå. Jag är inne på lite samma som du. Han är rent generellt jäkligt konstig och funkar inte som andra. Han gör val som andra inte skulle göra.
Fhl PS är ju beredd att nästan spöa på honom för att ha ränner efter mystiska män när hans älskarinna väntar oroligt runt hörnet och barnen är hemma själva.

Då om man tänker sig att han funkar jäkligt annorlunda så har han nog ett scenario i huvudet att mörda. Repeterar i huvudet hur det ska kunna gå till. Stressad av att HD ska på romantisk weekend och LW till Norge med killsällskap.

Han föreställer sig hur polisen kommer och att grannar kan vara ute och gå på natten.

Nog en enda röra i hans huvud alltså och därför är inget med hans beteende rationellt för fem öre 11/5. Det kan alltså inte förklaras med logik eller nåt rationellt.

Varför ringa polisen ang hot? Och sen mörda själv nån dag senare? Det talar mot all sans och logik då han själv är en nattmänniska som det nu är dokumenterat att han rör sig i dessa kvarter i princip varje natt för att sträcka på ryggen.

Jag har skrivit det förut. Den här killen är runt 45 år och vet inte hur andra människor tänker. Liksom att han kan mörda älskarinnan och inte bli misstänkt. Det verkade inte ens finnas på hans karta. Mer bekymrad var han att HD skulle få reda på den fortsatta relationen. Man tar sig för pannan.

Kan inte annat än att hålla med dej. Det blev helt enkelt för mycket för honom till slut plus att han har inga sociala antenner, han bryr sej helt enkelt inte vad andra tycker och tänker. Men jag tror också att det här är en familj som sopar mycket av problemen under mattan och hoppas att dom försvinner, Den uppfattningen har jag av SOA sitt vittnesmål i TR där han bagatelliserar svärsonens otrohet i 6 år. Jag väntar med spänning på våren 2021.
Citera
2020-12-22, 13:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toccooa80

Jag misstänker att de två veckorna innan mordet är det en extremt dålig stämning i SDs huvud. HD har S*illen som hon cachar med och Gud allena vet hur mycket SD har koll på vad hon skriver till S*illen. Lena har börjat bli något lite starkare (av sin påbörjade terapi ?) och gillar inte att SD åker till USA med HD. Lena har den senaste tiden dragit upp kortet "avslöja allt för HD" och det finns ett flertal färdigskrivna brev som ho skulle när som helst kunna skicka iväg till HD. Lena skriver till SD att hon inte längre är rädd för att förhållandet blir avslutat, han har inget grepp om henne längre. Det har varit den hållhake han har haft på lena tidigare. Med den har han kunnat styra henne. Om Lena avslöjar allt för HD, då vet Lena att allt är över. Och nu är hon alltså inte längre rädd för det. Lena är som en bomb som kommer att brissera...när som helst. Förstöra den återförening som SD vill ha med HD.

Det är alltså bråttom med att sätta sina planer i verket. Tankar som han har haft en längre tid, men som inte utformats till fulländning.

Den 11- 12 maj kanske var uttänkt som första tillfälle. Kanske blev det väldigt hastigt påtänkt? Men allt gick i stöpet. Lenas son sov ensam hemma och SD visste att hon inte skulle gå längre sträckor med honom hemma. Kanske trodde han inte att polisen skulle koppla ihop honom med samtalet och sedan mordet? Inte heller att polisen skulle ryck ut så snabbt? Han blev tagen på sängen minst sagt. Och redan stressad av allt som lett till mordiska tankar, blir han än mer stressad och förvirrad. Agerar inte samlat som han normalt skulle göra. Och så kommer grannen på det. Vad ska han förklara att han är ute och gör? Och sedan frågar han sig (ärligt) vad sjutton är grannen ute och gör så sent, han kunde ju ha stött på honom efter mordet.

Därför blev den 14:e det enda alternativet innan resan. Och då fick det bli nära. Hon hade ju planerat en cache där. Hur skulle han annars kunna få henne på något annat ställe i närheten, nu när cachen i Vivallaskogen redan var fixad (Abslute X-mas cachen).

Så mordplaner a la viss planering samtidigt som det blev något "bråttom".
Citera
2020-12-22, 13:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Jamen, exakt så jag tänker.
Helt galna tankar att man ska lösa relationsproblemen med mord för att få tillbaka frugan. vem tänker på det sättet?
Citera
2020-12-22, 14:01
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det finns någon stubbe på mordplatsen. Jag förmodar att man kan ha rensat där i samband med att man byggde det nya planket. Men cachen var nya än planket, så det förklarar inte att HD pekar ut en plats där det inte finns några träd. Jag förmodar att man gallrar vid vägen då och då, men... här ser jag inte att det ska behövas?

Jag önskar att jag kunde (hade tid) att titta lite närmre på alla nya uppslag du kommer med. Du jobbar snabbare än blixten. Vet att det finns många bilder på cachen, både före och efter flytten. Du kanske hittar något som gör att du kan placera den på platsen bättre?
I brist av tid, länkar jag till två inlägg om de opublicerade caherna som lena hade. Jag vet att jag även skrivit om My Real Six string någonstans, men du hittar nog det du vill ha i FUP själv.

https://www.flashback.org/sp70821397

https://www.flashback.org/p70821406#p70821406

Att HD och SD inte diskuterar, ja det tänker jag beror på att HD inte vill ifrågasätta öppet, och SD har med all säkerhet beskrivit allt hon behöver veta (s a s).

Svärfar verkar vara mer av en handlingens man, än en man som funderar/ grubblar över livets gåtor. Minns att HDs vän T*herese berättade att SOA åkte hem till SD i samband med att otroheten uppdagades. Då för att fråga SD hur han mådde. Och i samband med att SD blev anhållen, ringd SOA till SDs arbetsplats (SR) för att berätta om anhållandet.

Kanske HD och SOA inte pratar så mycket i bilen hem. Kanske har han velat tysta ner det hela, skydda HD som har problem med psyket sedan länge. Inte vet jag, men "annorlunda" känns approachen. Personligen skulle mina tankar knappt kunna tänka på något annat. Och vem skulle man prata med om inte sina närmaste?

Klart att man skulle reagera på att Lena hittats just på den platsen av alla? Förutom just det faktum att hon bor där! Och att hon inte ens har hittats efter fem dagar. Hundar och poliser överallt. Själv bor du där med dina barn.

Nä, jag vet inte om jag får tag i vad det handlar om...

Tänk om SD kunde se hela deras konversation ,och blev otroligt förbannad när han såg att de skrev om honom ?

Han gav sig då iväg till LW för att påpeka sitt ogillande...något sådant ?

För honom kan det ju inte ha varit kul att bli påhoppad utav en reviewer ,eftersom han vill ha god sämja hos folk.?

Och då måste han ju ha bara dykt upp hos LW ; och LW blev paff ....

Därav den abrupta pausen ifrån de hon chattade med ...

Visst var det väl så att de som gick ner mot bullerplanket ,pratade argt med varandra?

Kanske han tyckte att hon gjort så att han blev nedvärderad inför/utav geocachanhängare till råga på allt de som beslutar om cacher- för att LW "strulade"/flyttade på sin cachgömma?
Det gjorde förbaskat ont hos honom ,hans ilska var på bristningsgränsen...??

Antar att han hatade att bli dumförklarad utav henne .Tror LW var bra på att tala om vad hon tyckte; rakt på !

Inget som gick hem hos honom ,han blev bara ännu argare då !??

Det blev Vulkanutbrott bakom planket !

(Spekulation)
Senast redigerad av landbandy 2020-12-22 kl. 14:19.
Citera
2020-12-22, 15:06
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Han verkar ju ringa om både allvarliga (hotfulla män) och mindre allvarliga (sin gamla biltemacykel) incidenter.

Han kanske ville testa hur lång tid det tog innan någon svarar hos polis och/eller SOS alarm? Samt hur angelägna de är att skicka ut patrull etc. Det hela kanske handlar om en tidsplanering (under förutsättning att han är GM) där han i förväg rekade svars- och handlingstider hos räddningstjänst. Så om någon privatperson skulle larma om oväsen under pågående mord på LW (vilket ju mycket riktigt hände när Dal*an larmade och polisen ej åkte ut på larmet), så hade han en uppfattning om hur tidsfönstret från initierat larm fram till polisens fysiska infinnande kunde sträcka sig. Detta skulle kunna ha gett honom en uppfattning om hur lång tid han kunde befinna sig på BP innan det blev dags att sjappa.
Citera
2020-12-22, 15:43
Medlem
OM det nu var ett armeringsjärn (genomgjutet) eller stålrör som var mordvapnet så är det lätt att gömma: Man slår helt enkelt ner det i marken någonstans med hjälp av en slägga. Kanske vore det en bra ide' att söka på SDs tomt med hjälp av en ...vad heter det ...apparat som man kan söka efter metall i jorden med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in