Citat:
Ursprungligen postat av
ormbiten
Man kan ju alltid köpa en automatare om man inte vet vad man håller på med...
Manuell låda är ju ändå på utdöende, och förmodligen helt borta om tjugotalet år.
Det var det jag gjorde. Fast jag vet inte om det är jag som är felinformerad om ECO-driving över hur man växlar eller om det är jag som inte vet hur man kör överhuvudtaget. Räknas halvautomat som automat? Har bara haft erfarenhet att det bara är halvautomater som börjar rycka när man kör på för höga växlar som en manuell bil.
Även med automatväxlad kan man också växla manuellt. Då återstår frågan om det är bra för växellåda och motor att växla en automatbil manuellt i syfte att köra på så höga växlar som möjligt? På automatbilar börjar den automatiskt växla ned om det skulle börja rycka för att förhindra motorstopp.
Citat:
Ursprungligen postat av
sommarlov
Jag hoppas detta dör ut snart, är det ens ett krav på uppkörningen att man ska hoppa över växlar och sånt?
Folk som propagerar för detta borde testa att köra en äldre dieselbil, typ husbil, med smalt användbart spann på varvtalet, där måste man lära sig att växla helt rätt!
Har kört lite skåpbilar och lastbilar, då måste man växla lite annorlunda om inte automat som det brukar vara. Måste man verkligen kunna detta för körkort för personbil?