2020-12-22, 13:50
Medlem
getbusys avatar
Fan va veligt jävla tänk, det ska flyta på bra när man kör inte hoppa och studsa lägg i växel jävel efter hastighet gå på känslan inte efter nån jävla hastighet karta för fan.
Citera
2020-12-22, 13:50
Medlem
HK1997s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Man kan ju alltid köpa en automatare om man inte vet vad man håller på med...

Manuell låda är ju ändå på utdöende, och förmodligen helt borta om tjugotalet år.

Det var det jag gjorde. Fast jag vet inte om det är jag som är felinformerad om ECO-driving över hur man växlar eller om det är jag som inte vet hur man kör överhuvudtaget. Räknas halvautomat som automat? Har bara haft erfarenhet att det bara är halvautomater som börjar rycka när man kör på för höga växlar som en manuell bil.

Även med automatväxlad kan man också växla manuellt. Då återstår frågan om det är bra för växellåda och motor att växla en automatbil manuellt i syfte att köra på så höga växlar som möjligt? På automatbilar börjar den automatiskt växla ned om det skulle börja rycka för att förhindra motorstopp.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag hoppas detta dör ut snart, är det ens ett krav på uppkörningen att man ska hoppa över växlar och sånt?

Folk som propagerar för detta borde testa att köra en äldre dieselbil, typ husbil, med smalt användbart spann på varvtalet, där måste man lära sig att växla helt rätt!

Har kört lite skåpbilar och lastbilar, då måste man växla lite annorlunda om inte automat som det brukar vara. Måste man verkligen kunna detta för körkort för personbil?
Citera
2020-12-22, 14:05
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llanz
Nja tänk dig bilar innan 2010 blir svårt att starta på 2an utan att knulla kopplingen. Har en diesel om lägger jag 6an på 60kmh så kommer de inte vara så bra. Kommer tappa fart och kraft för rpm är så låg.
Ja, jag har också en dieselbil och att lägga i sexan i 60km/h är otänkbart på den. Sexan funkar i 100km/h, men där är gränsen. I 110 har jag 1900 rpm och det är först där man börjar få en liten aning laddtryck och vrid.
Citera
2020-12-22, 14:15
Medlem
Swe1227s avatar
Skit i eco-driving. Körskolorna lär ut en hel del skit. När du har erfarenhet kommer du köra sparsamt även fast du inte följer deras råd.

Edit: En riktlinje: med 5 vxl bil: jag tycker de brukar stämma ofta att växla till fyran när du når 60km/h och femman när du når 80km/h.

Med 6vxl bil kan du lägga i fyran i 55km/h och femman i 75km/h. 6'an brukar vara överväxel så du ska ha rätt bra fart innan du lägger i den. Minst 100km/h.

Sen att du har för högt varvtal på för höga växla. Det betyder att du kör för fort ;l

Som sagt. Låga varvtal är dåligt för motor. Det är ganska exakt som att springa med full fart in i en vägg.
Senast redigerad av Swe1227 2020-12-22 kl. 14:25.
Citera
2020-12-22, 14:22
Medlem
Är såpass bekant med min bil att jag växar efter motorljudet. Det gör att motorn i regel snurrar runt 2500-3000 varv när den gör sig påmind i kupén och det är dags för nästa växel för att sedan ligga runt 2000 varv vid körning på femman. Är utan att var motorexpert nästan säker på att för låga varv skadar mer än lite gymnastik i form av höga varvtal.
Citera
2020-12-22, 14:26
Medlem
Körskollärare har många idéer som inte är förankrade i verkligheten.

De som tävlar i att köra med lägst bränsleförbrukning (s.k. hyper miling) är de man skall lyssna på vad gäller "eco driving", och de växlar så här:

1. Acceleration sker runt det varvtal motorn ger mest vridmoment; c:a 4000-5000 rpm för en fyrcylindrig bensinmotor. Detta eftersom motorn då använder bränslet till att förflytta bilen effektivast. Det går åt mer bränsle per sekund såklart, men eftersom accelerationen går snabbare så blir bränsleförbrukningen sammanlagt minst.
2. Att köra med bibehållen hastighet kräver den högsta möjliga växeln (precis innan bilen börjar skaka), och samtidigt så mycket gaspådrag som möjligt (utan att bilen börjar accelerera). För att bibehålla 110km/h kanske man behöver 30 hästkrafter, så man vill plocka ut så lite' effekt som möjligt ur motorn; d.v.s. lägsta möjliga varvtal.
I en bensinbil så går en stor del av effekten åt till att övervinna sugmotståndet förbi trotteln. (Jämför med att andas genom ett sugrör) Eftersom gaspedalen bara styr luftflödet i en bensinbil, så vill man trycka ned pedalen så mycket som möjligt för att minimera motståndet i insuget, samtidigt som man inte vill börja accelerera. Dock även när man vill accelerera, så behöver man hålla kvar pedalen lite' innan full gas, eftersom bilens dator annars berikar bränsleblandningen enligt en förinställd algoritm.
En dieselmotor har maximalt luftflöde hela tiden, och det är bland annat därför de generellt drar mindre bränsle.
Citera
2020-12-22, 14:26
Avslutad
Har bilen 6 växlar så ska du definitivt använda högsta växeln på motorväg. Blev nämligen kuggad för att jag körde i 85 med femman i en v60 diesel. Då är det ej eco driving enligt inspektören. Hade bara kört femväxlad bil innan så var lite skraj
Citera
2020-12-22, 14:31
Medlem
Pekka-s avatar
Det där beror väl lite på bil, hade en gammal clio för många år sedan och den kunde jag köra på 4an i 50km/h och den gick bra. Hade senare en dieselbil och då var det trean i 50 annars hamnade jag på för låga RPM och bilen höll på att dö.

Dom vill väl att man ska ligga runt 1500 varv på varje växel på körskolan. Men dom har nog ändrat sig sen annan tog körkort för 8 år sen.
Citera
2020-12-22, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av llanz
Hahahaha äger du ens en bil?
Ja en bil. Ingen skottkärra...
Citera
2020-12-22, 15:43
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag hoppas detta dör ut snart, är det ens ett krav på uppkörningen att man ska hoppa över växlar och sånt?

Folk som propagerar för detta borde testa att köra en äldre dieselbil, typ husbil, med smalt användbart spann på varvtalet, där måste man lära sig att växla helt rätt!
Fick bannor på uppkörningen i juli att jag hoppade över växlar, för nya bilar var så effektiva.
Citera
2020-12-22, 15:53
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Vilken bil som helst klarar högsta växeln i 60km/h
Nej.
Citera
2020-12-22, 15:53
Medlem
Du ligger på högsta växel där motorn inte låter ansträngd. Om motorn
låter ansträngd så har du för hög växel.

Så fort det blir lite lite uppförsbacke eller du behöver accelerera, så växlar ned.

Så fort behöver vara beredd på en möjlig "situation" så växlar du ned. Som tex
om åker in i en rondell. Även om känns som skulle klara det med 4:an så kan
vara lämpligt att lägga i 3:an eller 2:an, så kan accelerera lite om skulle behövas
för att samsas bra med annan trafik och undvika faror.

Det handlar om att försöka köra snålt inom ramen för sunt förnuft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in