2020-12-22, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Såklart finns det andra faktorer som spelar in men påståendet att alla länder kommer ligga lika i dödstal när pandemin är över, är inte realistiskt. Tror du Island kommer komma ikapp Italien t.ex.?

Är det så intressant eg ?

Klart det kommer skilja mellan länder det kommer det även göras inom Sverige...

Men poängen var nog att det inte spelar så stor roll vad man gör...
Citera
2020-12-22, 13:20
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samurajsven
Nån som vet varför de först sa att Sveriges befolkning som inte är prio-grupp skulle få vaccin efter sommaren, och nu är det tidigarelagt så att ALLA planeras ha fått vaccineras innan juni?

för att den nya mutationen (den i uk + den i afrika) är mycket värre än man vill ge sken av.

drabbar barn lättare
gör yngre människor sjukare
risk för ADE osv

ingenting bekräftat ännu, men åtgärderna tyder på att det är påväg att bli riktigt illa riktigt snabbt.
Citera
2020-12-22, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
299 på IVA nu.

Jag antar att vi passerar 300 i vilket ögonblick som helst nu?

Blir du glad då...?

Känns som det finns folk här som gottar sig i elände...
Citera
2020-12-22, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Såg att vissa danska politiker nu surnat till för att trafiken Danmark->Sverige stoppas. Tydligen visar svenska myndigheter upp en arrogans gentemot danska medborgare. Har danskarna helt glömt hur dem behandlade svenska medborgare under våren?
I grunden vill såklart ingen att gränsen ska vara stängt men nu är det som det är.
Man kan förstå dom då det enligt officiella uttalanden inte är pga smittskydd utan rent moraliskt, danskar ska inte "komma hit och ha trevligt"

Själv kan jag tycka det är bra pga bieffekten att minska risken för muterat virus men uttalandet i sig känns inte särskilt diplomatiskt.
Citera
2020-12-22, 13:25
Medlem
kristofferGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
för att den nya mutationen (den i uk + den i afrika) är mycket värre än man vill ge sken av.

drabbar barn lättare
risk för ADE osv

ingenting bekräftat ännu, men åtgärderna tyder på att det är påväg att bli riktigt illa riktigt snabbt.
Hörde att den nyaste mutationen har en dödlighet på 85% - och dödar bara flashbackare. Seriöst, lägg ner med konspirationerna, eller presentera källor för påståendet.
Citera
2020-12-22, 13:27
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Såklart finns det andra faktorer som spelar in men påståendet att alla länder kommer ligga lika i dödstal när pandemin är över, är inte realistiskt. Tror du Island kommer komma ikapp Italien t.ex.?
När sades det att alla länder kommer att ligga lika i dödstal när pandemin är över?
Antar att det var när man trodde att vaccin skulle komma tidigast om några år.
Citera
2020-12-22, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell

drabbar barn lättare
risk för ADE osv

Har du några källor på detta?
Det som sprids mest är att det är 70% mer smittsamt men jag kan inte hitta något underlag för det heller.
Citera
2020-12-22, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Hörde att den nyaste mutationen har en dödlighet på 85% - och dödar bara flashbackare. Seriöst, lägg ner med konspirationerna, eller presentera källor för påståendet.
Att den lättare drabbar barn finns det flera länkar till Expressen och till Daily mail. Läs de två senaste sidorna så hittar du dem.

Jag undrar om inte skolutbrotten I bland annat Göteborg med omnejd kan kopplas till denna mutation då även de vanliga smittfallen I Göteborg stiger mycket snabbt nu. Men det är min teori och inga fakta.
Citera
2020-12-22, 13:33
Medlem
okok1s avatar
Ska de som har haft viruset också vaccineras?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Har du några källor på detta?
Det som sprids mest är att det är 70% mer smittsamt men jag kan inte hitta något underlag för det heller.
50-70% mer smittsamt enligt läkaren I Daily Mail.

Det finns även ett inlägg i tråden för ett par timmar sidan där de räknade ut att Re skenat på slutet I London. Jag tror den postaren kommit fram till Re=1.52 I London just nu.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Är det så intressant eg ?

Klart det kommer skilja mellan länder det kommer det även göras inom Sverige...

Men poängen var nog att det inte spelar så stor roll vad man gör...

Ja det är väl högst intressant vad man gör eftersom det inte är enbart slumpen som avgör vilka dödstal du landar på. Det avgörande torde vara vilka åtgärder du utför samt i vilken tid.
Citera
2020-12-22, 13:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
När sades det att alla länder kommer att ligga lika i dödstal när pandemin är över?
Antar att det var när man trodde att vaccin skulle komma tidigast om några år.

Det var så jag tolkade det ursprungliga inlägget av skribenten d.v.s. att alla länder komma ligga lika när pandemin är över. Ingen utanför Flashback har dock hävdat detta vad jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in