2020-12-22, 11:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Alla bör ha varsin röst.

det var egalitärt av dig.

Citat:
Abortlagen gör inte män rättslösa.

vilka (juridiska) rättigheter har män kring abort?
Citera
2020-12-22, 11:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Inga lagar gör män rättslösa, så vitt jag vet?

Vad i mitt inlägg syftade du på?

Jävlar, jag felciterade 😂
Citera
2020-12-22, 11:41
Medlem
Citat:
Jävlar, jag felciterade 😂

Haha! Tack Enhalvboj, jag började undra där en stund vad jag egentligen hade skrivit.
Citera
2020-12-22, 11:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av slö

Visst är det?

Inga, eftersom män inte blir gravida. Däremot har vi.all rätt att inte köra in våra könsorgan i fittor.

Åter igen: citera de lagar som gör oss rättslösa?
Citera
2020-12-22, 11:45
Avstängd
Citat:
biologi är det enda område som män och kvinnor inte kan bli jämställda inom. Det är en omöjlighet. Men socialt, ekonomiskt och politiskt är det möjligt att män och kvinnor är jämställda. Och det är väl det feminister kämpar för alternativ fortsätter att bevara, om läget är hotat på något sätt.

Det är inte det den feministska rörelsen har kämpat för nej, den egalitära däremot....
Citera
2020-12-22, 11:47
Medlem
Citat:

Män har inga rättigheter när det kommer till abort. Och det är helt i sin ordning.
Om det var män som blev gravida hade det varit helt i sin ordning att kvinnor inte hade haft någon som helst att säga till om.

Hur skulle det annars se ut? Om män kunde tvinga kvinnor till abort och ha lagens varma hand bakom ryggen? Eller om kvinnan är livrädd att vara gravid/föda barn (hon kanske är diabetiker och vet att hon kommer ha det mycket svårt under graviditeten och kanske rent av riskera att dö. Samt har en stor förlossningsrädsla) och därför vill göra abort, men mannen vill inte. Ska han då tvinga henne att i nio månader leva i dödsskräck?

Nu drog jag på stora växlar här ovan, men det var bara för att belysa att graviditeten är inom kvinnans kropp. Och att det som är inom någons kropp blir svårt för någon annan att bestämma över. Det vore att göra gravida kvinnor rättslösa.

När det gäller biologi kan det inte bli jämställt. Båda könen får bita i det sura äpplet här. Finns gott om kvinnor som hade velat byta plats med män under graviditeten. Slippa illamående osv. Men ändå få barn! Men det går inte. Biologin är som biologin är.
Senast redigerad av TomatKungen 2020-12-22 kl. 11:50.
Citera
2020-12-22, 11:49
Avstängd
Citat:
Visst är det?

På samma sätt som ISIS passar in som femenistsk rörelse.

Citat:
Inga, eftersom män inte blir gravida. Däremot har vi.all rätt att inte köra in våra könsorgan i fittor.

Klart män har, vi hindras dock av lagen.

Citat:
Åter igen: citera de lagar som gör oss rättslösa?

Abortlagen, du har ju tillochmed förklarat varför.

-så män har ingen juridsk rätt till sin avkomma för de kan inte bli gravida,
Citera
2020-12-22, 11:50
Avstängd
Citat:
Haha! Tack Enhalvboj, jag började undra där en stund vad jag egentligen hade skrivit.

Vettiga grejer har du skrivit!
Citera
2020-12-22, 11:51
Medlem
Citat:
Vettiga grejer har du skrivit!

Tack detsamma!
Citera
2020-12-22, 11:52
Avstängd
Citat:
På samma sätt som ISIS passar in som femenistsk rörelse.

Klart män har, vi hindras dock av lagen.

Abortlagen, du har ju tillochmed förklarat varför.

-så män har ingen juridsk rätt till sin avkomma för de kan inte bli gravida,

På vilket sätt är Daesh feministiskt?

Jo, män har full rätt till sin avkomma. På vilket sätt menar du att vi inte har det?
Citera
2020-12-22, 11:52
Medlem
Citat:
Det är inte det den feministska rörelsen har kämpat för nej, den egalitära däremot....

båda har bidragit, det kan du väl ändå inte blunda för?
Citera
2020-12-22, 11:59
Avstängd
Citat:
Män har inga rättigheter när det kommer till abort. Och det är helt i sin ordning.
Om det var män som blev gravida hade det varit helt i sin ordning att kvinnor inte hade haft någon som helst att kvinnor inte hade haft någon rättighet kring abort.

ratonaliseringe förändrar inte lagstiftningen. det finns ju gott om lagar som inte är jämstälda åt andra hållet (historiskt) ,

Citat:
Hur skulle det annars se ut? Om män kunde tvinga kvinnor till abort och ha lagens varma hand bakom ryggen? Eller om kvinnan är livrädd att vara gravid/föda barn (hon kanske är diabetiker och vet att hon kommer ha det mycket svårt under graviditeten och kanske rent av riskera att dö. Samt har en stor förlossningsrädsla) och därför vill göra abort, men mannen vill inte. Ska han då tvinga henne att i nio månader leva i dödsskräck?

nja, den har vi inte testat, så det är svårt att svara på, men vi har ju hafft annan lagstiftning.
Sen har du snöat iväg på rationaliseringar kring varför det är bra, om det vore bra så hade det väll vara globalt? inte en minioritetsordning.

Att ha lagar som komenderar ut män i krig är väl inte bättre eller sämre än ditt exempel, det är ju inte en rationalisering över att det är bra att män tvingas ut i krig.

Citat:
Nu drog jag på stora växlar här ovan, men det var bara för att belysa att graviditeten är inom kvinnans kropp. Och att det som är inom någons kropp blir svårt för någon annan att bestämma över. Det vore att göra gravida kvinnor rättslösa.

Så kvinnan är rätslös om hon inte har ensamrätt över livet i sin mage , och mannen är rätslös för att det är av godo?

Är det inte bättre om staten äger livet då? (det har varit så)

Citat:
När det gäller biologi kan det inte bli jämställt. Båda könen får bita i det sura äpplet här. Finns gott om kvinnor som hade velat byta plats med män under graviditeten. Slippa illamående osv. Men ändå få barn! Men det går inte. Biologin är som biologin är.

Dumheter, hon kan ju göra abort. mannen har ju inte det valet. så inte lika utfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in