Citat:
Ursprungligen postat av
arcsin
Man sa att liknande saker skulle hända i våras. Ändå har vi inte sett någon kollaps hos sjukvården, trots att vi inte har lika hårda restriktioner som andra länder. Du glömmer också att man har en annan medvetenhet om viruset idag. Jag tror inte vi behöver oroa oss särskilt mycket för den nya varianten.
Jag tror man får ta nyhetsrapportering med en viss nypa salt också. Man sa att det aldrig var fullt på IVA i våras, att det fanns lediga platser. Ändå kom täta rapporter runt hela regionen att patienter vägrades plats. Jag tror det var viktigt att upprätthålla fasaden att det fanns ledig kapacitet. Frågan är om platserna fanns på riktigt. Nu har vi färre intensivvårdsplatser än vad vi hade i våras. Alltså en total minskning. Samtidigt har vi fler inlagda på sjukhus än i våras. Lättnaden efter våren inföll med varmare klimat och framförallt var det väl sommarlovet som bringade ned smittan till mycket låga nivåer. Sedan steg de gradvis när skolorna återöppnade igen. Det tog tid innan vi fick den stora smittspridningen under hösten, men det berodde på att det knappt fanns någon smitta i slutet av agusti. Vid exponentiell smittspridning går det fortast på slutet. 2 smittade som blir 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024, 2048 osv osv osv. Tänk dig en 7-10 dagar mellan varje sådant steg. Då tar det 10-12 veckor innan smittan blir riktigt jobbig från en mycket låg nivå. Det var väl där vi hamnade någonstans i slutet av okt, början av nov. Sedan har det bara fortsatt till dess man införde hårdare restriktioner, som stängda gymnasieskolor m.m. i början av december.