2020-12-22, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Ger mig på en extremt grov kalkyl, någon annan får gärna förfina.

Ca 47000 londonbor testades positivt senast kompletta vecka som finns tillgänglig (16 dec)

Veckan till 9 dec hade 62% nya strainen men 3 veckor innan det bara 34% så utgår från att ca 70% hade veckan 16 dec.

Det ger 37600 med nya strain den veckan av 8.9 miljoner londonbor = 0.4%

Alltså kan statistiskt sett minst 1 på 220 antas ha nya strainen som reser in till Sverige - med mörkertal på 100% tror jag snarare 1 på 110. Ett londonplan tar väl i genomsnitt kanske 110 personer så på varje plan bör det komma statistiskt sett 1 person hit.

Det verkar gå ca 4 avgångar per dag till stockholm. Lägg till rimligen 2 till malmö/göteborg så 6 personer per dag anlände veckan till 16e (snälla någon dubbelkolla, jag orkar inte).

Den veckan bör det ha kommit 7*6 = 42 personer.

Ytterligare höge smittspridning plus 6 dagar till till flygen stängdes idag ger ytterligare 6*6=36 personer + 50%(?) smittspridning jämfört med tidigare veckan (hört att det ökat sjukt snabbt i London) Då är vi uppe i 54 personer för dessa 6 dagar. (Dessa 54 borde justeras upp med % för nya strain som nu antagligen är 80-90% snarare än 70% men jag orkar inte).

Lägg till att smittan funnits sedan minst 6 veckor tillbaka i London så är min gissning att det kommit in runt 25 personer med nya strainen även tidigare veckor (någon som orkar räkna på tidigare veckor?).

Summa summarium ger 25 + 42 + 54 = 121 personer som kommit in från London senaste veckorna med nya strainen. Och då har vi inte tagit hänsyn till eventuella inkommande via resten av europa. Smittan finns troligtvis lite överallt redan.

Edit: vill påpeka att detta är en grov mellan-tummen-och-pekfingretkalkyl men den visar metoden och att det bör vara närmare 100 än 10. Jag hoppas nån annan orkar plocka upp bollen och förfina den.

Det är säkert inte omöjligt att det rör sig om 100-tals fall. Då är det nog redan kört.
Tid för varianten med 70% mer smittsamhet att nå mer än 50% av smittfallen:

1 fall: 115d
10 fall: 90d
100 fall: 60d
121 fall: 55d
500 fall: 40d
1000 fall: 30d

Det blir också svårt att hitta varianten förrän den har spritt sig rejält. Statistiskt så krävs rätt många sekvensierade prover/dag när det rör sig om få fall.

Vid 100 fall av 10 000 smittfall (1% förekomst) med 99% sannolikhet att hitta varianten så krävs 459 sekvensierade prover. Tror inte att man screenar så stora volymer.

1 fall: 46050 prov
10 fall: 4603 prov
100 fall: 459 prov
121 fall: 379 prov
500 fall: 90 prov
1000 fall: 44 prov
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Misstänker att den finns i tex Skåne o Göteborg.

Kommer ni ihåg larmet om ökningen i avloppsvattnet i Göteborg nyligen? Den nya mutationen ökar antagligen mängden virus som utsöndras o kan förklara den brutala ökningen de såg i avloppsvattnet.

Jag tror också mutationen redan är här. Har man verkligen kollat alla provsvar att så inte är fallet?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ja det blir nog värst i februari med tanke på den nya mutationen. Stänga skolor är det sista Sverige kommer att göra. Så nu blir det en obehaglig start på den nya terminen igen då vi kommer se barn efter barn som smittas. Då kan vi i värsta fall vänta oss fler fall av hyperinflammation hos barn och Kawasakis sjukdom. Sverige kommer genom öppna skolor och dagis tvinga in barn i smitta som i sin tur sprider det vidare. Blir viruset inte mildare i sin form och om immunitet saknas från tidigare genomgången Sars-cov-2 kan vi ha en riktigt otäck 3:dje våg.

ja, det där är ju worst case, men jag är rädd för att det är precis dit vi är på väg. FHM har genom hela pandemin tonat ned skolans betydelse i smittspridningen. Denna nya mutation är precis vad vi INTE behöver med den svenska strategin. Ett virus som sprids lättare bland barn och totalt cirka 70% lättare. Denna variant är det absolut sämsta som kunde hända Sverige nu.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Sluta nu tramsa nu, isf kan du glömma vaccin.
Klart som fan du blir immun.

Hur vet du att man blir immun för evigt med antikroppar?
Citera
2020-12-22, 09:49
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Jag hör till dem som tror att restriktionerna och reaktionerna mot covid-19 är värre än själva sjukdomen. Det innebär att det är värre att skrämma upp folk. Medvetenhet om sjukdomen och dess inverkan på sjukvården är dock fortfarande viktigt.

Sveriges höga antal dödsfall tycks finna sin förklaring i att folk dog i ovanligt liten utsträckning 2019. Om vi haft mer normala dödstal då, kanske runt hälften eller ännu färre dött vid det här laget.

Sedan är ju själva dödsorsaken svår att fastställa. Det verkar som att man redovisar alla fall där en person dött med covid-19 i kroppen. Enligt de siffror jag sett, har covid-19 helt ensamt endast stått för runt 15 % av dödsfallen.

Håller inte alls med om att restriktioner är värre än sjukdomen, för de allra flesta ja men för många har det blivit katastrof.

Håller inte heller med dig när du skriver att förklaringen är att färre människor dog 2019, löjligt det är läkare som skriver dödsorsak, vi kan inte misstro alla läkare.

Du dör av skadorna som covid-19 åsamkat kroppen, hjärtan kan stanna, blodproppar, organ slutar att fungera m fl dessa är pga covid
Citera
2020-12-22, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du kunde förutse när man såg Kina i början hur det spred sig och hur allvarligt de såg på smittan.
När det sedan kommer information från Iran och även Italien så fortsätter Sveriges "experter" vi kommer bara att se enstaka fall, vi är väl förberedda.

De faktorer du räknar upp ökar givetvis smittspridningen men hade personal på alla boenden redan från början tvingats använda munskydd och visir hade det inte blivit så illa. Satt alla hemvändande från Kina, Iran och Italien i karantän så hade vi haft ett mycket bättre läge.
Man kan inte säga har du symtom skall du stanna hemma men barnen kan gå till skolan, det kallar jag inga försök till att förhindra smittspridningen. Givetvis skall hela hushållet sitta i karantän om en är sjuk

Du har absolut rätt men tänker vi efter så
har fhm, Sverige haft 1-2 orsaker till deras beteende/handlande/icke handlande.

Sverige har inte haft tillräckligt med resurser och produkter/material samt/eller velat stävja viruset.

Det senare har de erkänt genom att tegnell
sagt att Sverige ska bli flock-immuna.

Vem ska ställas till svars?
Är det ansvarsfrihet i detta med?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Tanke: om vaccin inte biter på detta virus, och vi alla därigenom kommer att bli smittade & sjuka, så är inte en evig "lockdown" en fungerande lösning.

När studier på 40 000 personer visar att vissa vacciner är 95% effektiva, och mRNA-vacciner kan enkelt ändras för att fungera på mutationer, är det extremt osannolikt att vaccinet inte kommer att fungera.
Citera
Medlem
Citat:
Immun till viss del av vaccin - absolut.
Garanti för att inte bli smittad - nej.
Rimligen mildare sjukdom om vaccinerad - ja.

Till viss del?

95% är mer än ”viss del” enligt mig.
Om alla omkring också är vaccinerade är risken nästintill obefintlig
Citera
2020-12-22, 09:51
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det är säkert inte omöjligt att det rör sig om 100-tals fall. Då är det nog redan kört.
Tid för varianten med 70% mer smittsamhet att nå mer än 50% av smittfallen:

1 fall: 115d
10 fall: 90d
100 fall: 60d
121 fall: 55d
500 fall: 40d
1000 fall: 30d

Det blir också svårt att hitta varianten förrän den har spritt sig rejält. Statistiskt så krävs rätt många sekvensierade prover/dag när det rör sig om få fall.

Vid 100 fall av 10 000 smittfall (1% förekomst) med 99% sannolikhet att hitta varianten så krävs 459 sekvensierade prover. Tror inte att man screenar så stora volymer.

1 fall: 46050 prov
10 fall: 4603 prov
100 fall: 459 prov
121 fall: 379 prov
500 fall: 90 prov
1000 fall: 44 prov

Eller så får man träff på det första provet som man gensekvenserar.
Sannolikheten är den samma bland alla samples.
Citera
2020-12-22, 09:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Vad är det du tänker ska hända när du säger att vi "är rökta"? Viruset har väldigt låg dödlighet, så vi kommer knappast se likhögar på gatorna.

Det är precis det jag tror kommer hända. Höjer du R-talet med 70% kommer vården inte ha en suck att hinna med (fungerar ju inte ens nu), om man inte tar till fler åtgärder. Närmast till hands ligger väl att inte återöppna skolorna (även grundskolor), samt stänga ned all handel som inte är mat eller mediciner, samt införa munskyddskrav i butiker. Ev stänga ned alla former av kollektiva transporter. Hela världen skriker efter vaccin nu.
Citera
2020-12-22, 09:52
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du kunde förutse när man såg Kina i början hur det spred sig och hur allvarligt de såg på smittan.
När det sedan kommer information från Iran och även Italien så fortsätter Sveriges "experter" vi kommer bara att se enstaka fall, vi är väl förberedda.

De faktorer du räknar upp ökar givetvis smittspridningen men hade personal på alla boenden redan från början tvingats använda munskydd och visir hade det inte blivit så illa. Satt alla hemvändande från Kina, Iran och Italien i karantän så hade vi haft ett mycket bättre läge.
Man kan inte säga har du symtom skall du stanna hemma men barnen kan gå till skolan, det kallar jag inga försök till att förhindra smittspridningen. Givetvis skall hela hushållet sitta i karantän om en är sjuk

Som sagt - det är lätt att vara efterklok. Jag reste runt i Sydostasien i början av 2000-talet då fågelinfluensan var på tapeten. Experterna fattade såklart att det KUNDE utveckla sig till en pandemi men inget land började stänga gränser osv även om många fall rapporterats från flera asiatiska länder. Det är lätt att döma med facit i hand.
Citera
2020-12-22, 09:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Tanke: om vaccin inte biter på detta virus, och vi alla därigenom kommer att bli smittade & sjuka, så är inte en evig "lockdown" en fungerande lösning.

Vi måste snart analysera vilka effekter stödåtgärderna har på produktiviteten/skatteintäkterna i samhället, vi kommer inte kunna finansiera räddningsinsatser i all evighet.

Och när stödet till olika branscher försvinner, så kommer arbetslösheten att skjuta i höjden snabbt.
Människor utan inkomst eller med en låg ersättning från a-kassan kommer att kräva att kommunerna betalar ut försörjningsstöd. Detta ska finansieras via sjunkande skatteintäkter.

Samtidigt kräver vi som medborgare att äldrevården ska byggas ut, och finansieras med kommunala skattemedel.

Enda lösningen är då att vi fortsätter leva och arbeta, men med fortsatt respekt för virus och sjukdom. Men vi som samhälle kommer då inte längre kunna hålla utsatta branscher under armarna.

Det skulle bli en jättesvår situation ja. Har emellertid fortsatt hopp till vaccinet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in