2020-12-22, 09:21
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Frågan är om folk här verkligen gör det. Det verkar som att man i denna tråd gillar kaoset och att skrämma upp varandra till vad som helst. Källor med negativa nyheter tas för självklara medan källor med positiva granskas och ifrågasätts.

Nej man skall inte skrämma upp människor i onödan men det är viktigt att alla förstår att läget är allvarligt.
När man läser vad vissa skriver och även ser hur människor fortfarande trängs i butiker, vägrar hålla avstånd utomhus, har fester osv så kan man börja fundera på om det inte vore bättre att skrämma dessa grupper
Senast redigerad av 57Emma 2020-12-22 kl. 09:24.
Citera
2020-12-22, 09:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
https://news.sky.com/story/covid-19-new-variant-could-more-easily-infect-children-scientist-suggests-12169549

Så om den nya mutationen lättare sprids bland barn så kommer vi få sen en explosion några veckor efter skol- och dagisstarten i januari.

Inte alls osannolikt att det blir resultatet, och det är inte heller osannolikt att flockimmunitet nås innan vaccinering har skett på bred front.

På tal om annat.

Jag läste någonstans att vaccinering inte skyddar mot smitta, det kan skydda mot sjukdom.

Det bör i så fall betyda att vaccin inte ,är synonymt med att man inte kan smitta, kanske något att tänka på?
Citera
2020-12-22, 09:24
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så kommer det onekligen att bli - om man nu återöppnar i januari, men jag är rädd för det. Att man kommer öppna. Att hålla skolorna öppna har blivit en prestigegrej för såväl FHM och regeringen. FHM har ju aktivt genom hela pandemin hävdat att viruset inte sprids på skolorna. Att göra en kovändning nu, skulle ju visa på att de haft fel hela tiden. Här kommer prestigen sätta stopp. Jag tror därför att skolorna kommer att återöppnas i januari och att allting kommer gå åt helvete i februari. Den nya smittan är antagligen redan här i Sverige. Har ju redan landat massor av plan från UK där inte en käft har tvingats testa sig. Skulle närmast vara ett under om vi inte får spridning av den muterade varianten. Vårt enda hopp är att stänga ned allt till dess vi kan få vaccin. Om inte kommer smittan och antalet döda att skena. Det är en krassa verkligheten.

Ja det blir nog värst i februari med tanke på den nya mutationen. Stänga skolor är det sista Sverige kommer att göra. Så nu blir det en obehaglig start på den nya terminen igen då vi kommer se barn efter barn som smittas. Då kan vi i värsta fall vänta oss fler fall av hyperinflammation hos barn och Kawasakis sjukdom. Sverige kommer genom öppna skolor och dagis tvinga in barn i smitta som i sin tur sprider det vidare. Blir viruset inte mildare i sin form och om immunitet saknas från tidigare genomgången Sars-cov-2 kan vi ha en riktigt otäck 3:dje våg.
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ledare i GP "pekar ut" invandrare som en nyckel till både smitta och vilka som drabbas hårt av covid-19.

https://www.gp.se/ledare/coronakrisen-%C3%A4r-v%C3%A5rt-st%C3%B6rsta-integrationsmisslyckande-1.38690228

Ja, så enkelt är det förmodligen.
Det är väl ganska uppenbart att strategier inte påverkar speciellt mycket, en homgen befolkning är däremot väldigt viktigt.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
I

Vi var flera som förstod vart det var på väg och att det naturligtvis inte stannande i Kina eller i Italien när det brakade loss där.
Ingen har utgett sig för att vara expert på virus i tråden men det krävs inte mycket för att kunna se troliga scenarier.
Det var inte Sveriges samlade expertis som utsatte oss för allt lidande många experter varnade för utvecklingen i Sverige

Det är lätt att vara efterklok. Det var uppenbarligen ingen i hela världen som kunde förutse detta i början av året. Förutom du då alltså?

Regeringen hade såklart kunnat göra si och så men detta år hade sugit ändå. Jag är HELT övertygad om att det FRAMFÖRALLT var/är faktorer som trångboddhet, stor personalomsättning på äldreboenden och allmänhetens nonchalans som orsakat våra höga dödstal. Och detta skulle inte förändrats ett skit om vi tidigt stängt flygtrafiken från Iran eller infört munskydd i gallerior.

Jag säger inte att vi i Sverige har skött detta bättre eller sämre än andra länder. Våra makthavare har gjort så gott de kunnat i en jävligt rövig situation. Förhoppningsvis går vi mot ljusare tider nu men gnället i denna tråd lär man ju inte slippa på många år.
Citera
2020-12-22, 09:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Frågan är om folk här verkligen gör det. Det verkar som att man i denna tråd gillar kaoset och att skrämma upp varandra till vad som helst. Källor med negativa nyheter tas för självklara medan källor med positiva granskas och ifrågasätts.

Finns nog sådana ja. Jag har hela tiden ställt mitt hopp till vaccin. 90-95% skydd skulle bringa ned smittan till ett minimum om minst 70-80% låter vaccinera sig. Det blir ju bara en matematisk funktion av R-talet. Sprids nu däremot en variant som är 70% mer smittsam som dessutom vaccinet ev inte biter på. Då är vi rökta som jag ser det. Då kommer alla bli smittade om vi inte stänger ned totalt...
Citera
2020-12-22, 09:25
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nej man skall inte skrämma upp människor i onödan men det är viktigt att alla förstår att läget är allvarligt.
När man läser vad vissa skriver och även ser hur människor fortfarande trängs i butiker, vägrar hålla avstånd utomhus osv så kan man börja fundera på om det inte vore bättre att skrämma dessa grupper
Jag hör till dem som tror att restriktionerna och reaktionerna mot covid-19 är värre än själva sjukdomen. Det innebär att det är värre att skrämma upp folk. Medvetenhet om sjukdomen och dess inverkan på sjukvården är dock fortfarande viktigt.

Sveriges höga antal dödsfall tycks finna sin förklaring i att folk dog i ovanligt liten utsträckning 2019. Om vi haft mer normala dödstal då, kanske runt hälften eller ännu färre dött vid det här laget.

Sedan är ju själva dödsorsaken svår att fastställa. Det verkar som att man redovisar alla fall där en person dött med covid-19 i kroppen. Enligt de siffror jag sett, har covid-19 helt ensamt endast stått för runt 15 % av dödsfallen.
Citera
2020-12-22, 09:26
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Det faller på sin egen omrimlighet.
Ifall någon med "långtidscovid" fortsatte producera virus månad efter månad, så skulle dessa personer bli sjukare och sjukare.

Viruset replikeras genom att friska celler luras att producera viruspartiklar - samdigt som cellen dör. En patient med pågående infektion blir svagare och svagare, tills man dukar under.
Faktum är att det är en av teorierna som engelska forskare har. Att människor med nedsatt immunförsvar, som har covid länge och får upprepad plasmabehandling kan vara en anledning till mutationen. Det är redan känt att viruset diversifierar hos dessa personer:
https://virological.org/t/preliminary-genomic-characterisation-of-an-emergent-sars-cov-2-lineage-in-the-uk-defined-by-a-novel- set-of-spike-mutations/563
Citera
2020-12-22, 09:27
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finns nog sådana ja. Jag har hela tiden ställt mitt hopp till vaccin. 90-95% skydd skulle bringa ned smittan till ett minimum om minst 70-80% låter vaccinera sig. Det blir ju bara en matematisk funktion av R-talet. Sprids nu däremot en variant som är 70% mer smittsam som dessutom vaccinet ev inte biter på. Då är vi rökta som jag ser det. Då kommer alla bli smittade om vi inte stänger ned totalt...
Vad är det du tänker ska hända när du säger att vi "är rökta"? Viruset har väldigt låg dödlighet, så vi kommer knappast se likhögar på gatorna.
Citera
2020-12-22, 09:27
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inte alls osannolikt att det blir resultatet, och det är inte heller osannolikt att flockimmunitet nås innan vaccinering har skett på bred front.

På tal om annat.

Jag läste någonstans att vaccinering inte skyddar mot smitta, det kan skydda mot sjukdom.

Det bör i så fall betyda att vaccin inte ,är synonymt med att man inte kan smitta, kanske något att tänka på?

Men om man inte blir särskilt sjuk tack vare vaccin utsöndrar man heller inte lika mycket virus och bör då heller inte smitta så mycket?
Citera
2020-12-22, 09:31
Medlem
Citat:
Ledare i GP "pekar ut" invandrare som en nyckel till både smitta och vilka som drabbas hårt av covid-19.

https://www.gp.se/ledare/coronakrisen-%C3%A4r-v%C3%A5rt-st%C3%B6rsta-integrationsmisslyckande-1.38690228

Stämmer mycket väl med vad vi sett i vårt land. Man skriver att det inte är invandrarnas eget fel, men det håller jag bara med om delvist. Det är t ex obegripligt att man fortfarande 8-9 månader in i pandemin i slutet på november och i början på december samlar 200-300 syrianer till kalas/bröllop i Södertälje. Detta trots att många släktingar till dessa har avlidit under pandemin med covid. Dessa påverkar också sjukvården på många olika sätt, och hela samhället.

Tegnell sa ju sanningen (Att invandrarna är drivande i detta) men fick backa från detta.
Citera
2020-12-22, 09:31
Medlem
Citat:
Jag hör till dem som tror att restriktionerna och reaktionerna mot covid-19 är värre än själva sjukdomen. Det innebär att det är värre att skrämma upp folk. Medvetenhet om sjukdomen och dess inverkan på sjukvården är dock fortfarande viktigt.

Sveriges höga antal dödsfall tycks finna sin förklaring i att folk dog i ovanligt liten utsträckning 2019. Om vi haft mer normala dödstal då, kanske runt hälften eller ännu färre dött vid det här laget.

Sedan är ju själva dödsorsaken svår att fastställa. Det verkar som att man redovisar alla fall där en person dött med covid-19 i kroppen. Enligt de siffror jag sett, har covid-19 helt ensamt endast stått för runt 15 % av dödsfallen.

Att ni fortsätter spinna... du bör läsa kommissionens rapport.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in