2020-12-21, 23:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Konstaterandet 2017-08-29 bekräftar att PU i 34 år ljugit för svenska folket, att KP är ohederlig och att SE-tramset är en fantasiprodukt avsedd att vilseleda media och allmänheten.

Men nu är det bekräftat. Nu vet vi att vår inriktning är korrekt.
Polisen Hans Melander gav vid pressträffen intryck av att kanske inte riktigt vara inne på samma linje som åklagaren Krister Petersson. Finns det bra någon teori om vad Melander i så fall tror att Olof Palme råkade ut för?
Citera
2020-12-21, 23:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Visst, kanske misstänker alltså Hans Melander att det handlade om en kuppförsvarsövning som gick ut på att Olof Palme i egenskap av "viktig informationsbärare" skulle likvideras (oklart varför). Och att en stolle i ett övervakningsteam med walkie-talkies sedan inte förstod att det här bara var en övning, och sköt Palme av misstag.

Men varför skulle man i så fall ha lagt locket på? Hade det inte varit bättre då att helt enkelt berätta som det var?
Jag säger inte att man lade locket på. Vi kan ju läsa den offentliga handlingen nu.

Men om man har sannolik övervakning i GS och W/T tidigare på kvällen nära MP, hur kan man då hänga ut en död man som statsministermördare utan några konkreta bevis, och utan att nämna denna sannolika övervakning? Hade du känt till den om inte grävarna i tråden tagit fram den åt oss?

Det är inte osannolikt att det efter 34 år är omöjligt att t.ex. slå fast vilka poliser som var i tjänst och vilka vapen de hade. Men KP hade kunnat offentliggöra det man faktiskt vet och inte vet. Svårt att hävda att knarkspaning skulle vara omöjlig att offentliggöra idag.
Citera
2020-12-21, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag säger inte att man lade locket på. Vi kan ju läsa den offentliga handlingen nu.

Men om man har sannolik övervakning i GS och W/T tidigare på kvällen nära MP, hur kan man då hänga ut en död man som statsministermördare utan några konkreta bevis, och utan att nämna denna sannolika övervakning? Hade du känt till den om inte grävarna i tråden tagit fram den åt oss?

Det är inte osannolikt att det efter 34 år är omöjligt att t.ex. slå fast vilka poliser som var i tjänst och vilka vapen de hade. Men KP hade kunnat offentliggöra det man faktiskt vet och inte vet. Svårt att hävda att knarkspaning skulle vara omöjlig att offentliggöra idag.
Det står även att det med stor sannolikhet funnits okända personer med w-t:s i anslutning till mordplatsen runt 20.30-tiden. Det har inte kunnat finna någon förklaring till dem och då verkar de ha uteslutit dem. Helt obegripligt.

Edit: Såg nu att du har skrivit det också tidigare.
Senast redigerad av Barkarrow 2020-12-21 kl. 23:54.
Citera
2020-12-22, 00:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Det står även att det med stor sannolikhet funnits okända personer med w-t:s i anslutning till mordplatsen runt 20.30-tiden. Det har inte kunnat finna någon förklaring till dem och då verkar de ha uteslutit dem. Helt obegripligt.
Dessa W/T-observationer på Tunnelgatan var uppe redan tidigare. Jag anser personligen att de med all sannolikhet saknar koppling till MOP, helt enkelt eftersom inte finns något skäl för konspiratörer att prata W/T vid en slumpmässig plats utomhus redan innan LOP lämnar GS. I det läget sitter de lämpligen inomhus vid en tfn, eller i en bil, och väntar. Ingen vet att Tunnelgatan skall bli MP förrän LOP korsar Sveavägen 3 timmar senare.

Vad som stör mig är att KP gjorde ett undermåligt jobb när han stängde utredningen med den tragikomiska presskonferensen. Varför lät man inte PU gå igenom vad de hade kommit from till om SA-spåret och W/T först? Sedan hade man kunnat lägga fram det man tyckte talade i riktning mot Skandiamannen och förklara att man inte kommer längre med något av spåren. Jag hade kunna acceptera ett sådant avslut efter 34 år.
Citera
2020-12-22, 00:08
Medlem
Citat:
Dessa W/T-observationer på Tunnelgatan var uppe redan tidigare. Jag anser personligen att de med all sannolikhet saknar koppling till MOP, helt enkelt eftersom inte finns något skäl för konspiratörer att prata W/T vid en slumpmässig plats utomhus redan innan LOP lämnar GS. I det läget sitter de lämpligen inomhus vid en tfn, eller i en bil, och väntar. Ingen vet att Tunnelgatan skall bli MP förrän LOP korsar Sveavägen 3 timmar senare.

Vad som stör mig är att KP gjorde ett undermåligt jobb när han stängde utredningen med den tragikomiska presskonferensen. Varför lät man inte PU gå igenom vad de hade kommit from till om SA-spåret och W/T först? Sedan hade man kunnat lägga fram det man tyckte talade i riktning mot Skandiamannen och förklara att man inte kommer längre med något av spåren. Jag hade kunna acceptera ett sådant avslut efter 34 år.
Ja, precis. De hade ju ett par timmar på sig under PK att lägga fram det på ett bättre sätt åtminstone nu när deras information till allmänheten var ju lika med noll i princip.

Nu stör man sig på både det undermåliga jobbet och att det fortfarande inte är uppklarat. Tack KP!!
Citera
2020-12-22, 00:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Ja, precis. De hade ju ett par timmar på sig under PK att lägga fram det på ett bättre sätt åtminstone nu när deras information till allmänheten var ju lika med noll i princip.

Nu stör man sig på både det undermåliga jobbet och att det fortfarande inte är uppklarat. Tack KP!!
Första gången jag skriver här efter besvikelsen från presskonferensen.

Förstår inte varför man som KP haussar upp allt i 4 månaders förväg och uttalar sig på ett bergsäkert sätt som att man sitter med lösningen. Antingen var KP extremt naiv om SE-teorin eller så ville han bara medvetet skapa uppståndelse med beaktande att SE-teorin var helt befängd.

Hade man stängt utredningen och sagt "vi kommer inte längre" så hade det varit välkommet. Men att trissa upp förväntningarna under 4 månader och sen komma med den presskonferensen är oförlåtligt.

Det här mordet kommer aldrig att lösas. Det är bara att acceptera det.
Citera
2020-12-22, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ragefuel
Första gången jag skriver här efter besvikelsen från presskonferensen.

Förstår inte varför man som KP haussar upp allt i 4 månaders förväg och uttalar sig på ett bergsäkert sätt som att man sitter med lösningen. Antingen var KP extremt naiv om SE-teorin eller så ville han bara medvetet skapa uppståndelse med beaktande att SE-teorin var helt befängd.

Hade man stängt utredningen och sagt "vi kommer inte längre" så hade det varit välkommet. Men att trissa upp förväntningarna under 4 månader och sen komma med den presskonferensen är oförlåtligt.

Det här mordet kommer aldrig att lösas. Det är bara att acceptera det.
Ja, jag tror att han var naiv. De topsade ju SE:s släktingar i tron att få någon träff ang. bekännelsebreven. Helt otroligt....
Citera
2020-12-22, 01:06
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

Det enda man kanske ska ta i beaktande är att det var känt att paret Palme skulle besöka Grand och att det då fanns två tänkbara tunnelbanestationer, nämligen Hötorget och Rådmansgatan. Vid Tunnelgatan fanns inte endast Dekorima på östra sidan, där fanns även Hötorgets t-bana på västra sidan. Och där gjordes flera WT-observationer cirka klockan 20-21. Klockan 21 stod det klart att paret Palme valt Rådmansgatan.

Klockan 21.20-21,30 stod en WT-man strax söder om Grand, dvs 5-15 minuter efter att bioföreställningen börjat.

LP berättade i förhör att hon och Olof klockan 19.50 beslutade att se Bröderna Mozart på Grand. Exakt då stod en man utanför deras bostad Västerlånggatan 31. Mannen observerades av två av OP:s medarbetare som råkade gå förbi.

Hemska tanke. Tänk om Palmes telefon var avlyssnad fast polisen inte hittade någon avlyssningsapparatur efter mordet? Telefonskåpet i Gamla stan?
Senast redigerad av Basfakta 2020-12-22 kl. 01:09.
Citera
2020-12-22, 01:12
Bannlyst
Citat:
Det där väntadet är intressant. AB ser tre personer gå sida vid sida, vilket betyder att GM måste ha stått i alla fall några meter från hörnet. Jag menar att det oavsett ABs uppgifter är mycket osannolikt att GM stod i avfasningen (som ofta fått symbolisera väntplatsen) eftersom han då får närmast kasta sig ut för att hinna skjuta OP vinkelrätt genom ryggen. Och något första skott mot LP är i så fall helt orimligt. Flyttar vi däremot GM säg 5 m från avfasningen så kan både AB och IMs uppgifter stämma.
Tycker man inte ska göra saker krångligare än vad det är. IM ser allting. Han ser att GM står vid avfasningen i närheten till porten och stegrar fram och skjuter. Man kan göra en egen rekonstruktion vid mordplatsen för att se att det är fullt möjligt att få till ett perfekt närmast påsittande vinkelrätt skott i rätt tid, där offret rekonstruktionen faller precis där OP föll.

AB är onykter och uppfattar det som ett sällskap eftersom GM går närmast sida vid sida de sista få metrarna. Samma med AD. Case closed.
Citera
2020-12-22, 01:14
Medlem
Basfaktas avatar
ÅKLAGARMÖTE 2017-03-02

W/T-analysen
Peter Steude drar vad som framkommit vid analysen av W/T-materialet. Sammanfattningsvis kan sägas att det finns ett antal iakttagelser som är intressanta och att man nästan uteslutande pratar om nordiskt eller nordeuropeiskt utseende. Detta gör att vi lägger (maskat) uppslag till handlingarna.
Citera
2020-12-22, 01:47
Medlem
Citat:
ÅKLAGARMÖTE 2017-03-02

W/T-analysen
Peter Steude drar vad som framkommit vid analysen av W/T-materialet. Sammanfattningsvis kan sägas att det finns ett antal iakttagelser som är intressanta och att man nästan uteslutande pratar om nordiskt eller nordeuropeiskt utseende. Detta gör att vi lägger (maskat) uppslag till handlingarna.
Synd att man inte ser det maskade. Att de lägger uppslaget till handlingarna för att de har nordiskt eller nordeuropeiskt utseende kan ju ha två olika betydelser.
Citera
2020-12-22, 01:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Konstaterandet 2017-08-29 bekräftar att PU i 34 år ljugit för svenska folket, att KP är ohederlig och att SE-tramset är en fantasiprodukt avsedd att vilseleda media och allmänheten.

Men nu är det bekräftat. Nu vet vi att vår inriktning är korrekt.

Vet du verkligen att inriktningen är korrekt? WT behöver ju inte ha med mordet att göra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in