Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Dessa W/T-observationer på Tunnelgatan var uppe redan tidigare. Jag anser personligen att de med all sannolikhet saknar koppling till MOP, helt enkelt eftersom inte finns något skäl för konspiratörer att prata W/T vid en slumpmässig plats utomhus redan innan LOP lämnar GS. I det läget sitter de lämpligen inomhus vid en tfn, eller i en bil, och väntar. Ingen vet att Tunnelgatan skall bli MP förrän LOP korsar Sveavägen 3 timmar senare.
Vad som stör mig är att KP gjorde ett undermåligt jobb när han stängde utredningen med den tragikomiska presskonferensen. Varför lät man inte PU gå igenom vad de hade kommit from till om SA-spåret och W/T först? Sedan hade man kunnat lägga fram det man tyckte talade i riktning mot Skandiamannen och förklara att man inte kommer längre med något av spåren. Jag hade kunna acceptera ett sådant avslut efter 34 år.
Det enda man kanske ska ta i beaktande är att det var känt att paret Palme skulle besöka Grand och att det då fanns två tänkbara tunnelbanestationer, nämligen Hötorget och Rådmansgatan. Vid Tunnelgatan fanns inte endast Dekorima på östra sidan, där fanns även Hötorgets t-bana på västra sidan. Och där gjordes flera WT-observationer cirka klockan 20-21. Klockan 21 stod det klart att paret Palme valt Rådmansgatan.
Klockan 21.20-21,30 stod en WT-man strax söder om Grand, dvs 5-15 minuter efter att bioföreställningen börjat.
LP berättade i förhör att hon och Olof klockan 19.50 beslutade att se Bröderna Mozart på Grand. Exakt då stod en man utanför deras bostad Västerlånggatan 31. Mannen observerades av två av OP:s medarbetare som råkade gå förbi.
Hemska tanke. Tänk om Palmes telefon var avlyssnad fast polisen inte hittade någon avlyssningsapparatur efter mordet?

Telefonskåpet i Gamla stan?