2020-12-22, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
At Least 556,000 People in the U.S. Have Received the COVID-19 Vaccine
Enligt New York Times för ett par timmar sedan.
https://www.nytimes.com/interactive/2020/us/covid-19-vaccine-doses.html

När fler vaccin från fler tillverkare kommer och vaccineringen allt mer strömlinjeformas kommer takten att öka. Vad är realistiskt?

Advisory Committee on Immunization Practices (ACIP) panel rekommenderar den här prioriteringen:
1. Frontline essential workers.
2. Adults 75 and older.
3. Adults aged 65 to 74.
4. People aged 16 to 64 with high-risk medical conditions.

«For the average American, “the earliest will likely be in the spring, but more likely over the summer,” Sandra Albrecht, a Columbia University assistant professor of epidemiology and chief epidemiologist for the science-communication project Dear Pandemic, previously told MarketWatch.»
https://www.marketwatch.com/story/heres-when-most-americans-will-be-able-to-get-a-covid-19-vaccine-11607965758

Är det inte uppenbart att detta är ett race?
Vi vill få så många som möjligt vaccinerade. Om möjligt, inom ett halvår. Under tiden vill vi bromsa smittspridningen så mycket som möjligt. I första hand, om möjligt, med åtgärder som inte får allvarliga konsekvenser för människor, samhälle och ekonomi.

Är det en svår balansgång att hitta vilka åtgärder som ska vidtas? Är det inte uppenbart att t.ex. restriktioner mot inresor från UK måste gälla, minst tills vi vet mer om den nya virusvarianten som sprids snabbare än tidigare varianter?

Finns det en risk att vi vidtar åtgärder som skadar mer än dom gör nytta?

Vilka åtgärder är det, i så fall?

Självklart finns en risk. Om vi drar det till det extrema, säg att dödligheten för den nya mutationen är 0, exakt 0. Samtidigt som flygbolagen som får sina flighter stoppade går i konkurs, och de anställda bara kan ge sina barn det nödvändigaste för att överleva.
Nu tror inte jag på något sätt att dödligheten är 0, men för att illustrera din frågeställning, det finns definitivt risk att åtgärder gör mer skada en nytta.
Känns lite som de gör en försiktighetsåtgärd, i stil med den danska minkmutationen. Till nyår tror jag detta är nedtonat. Inte avblåst, men nedtonat. Att den är något mer smittsam, men inte några 70%.
Försiktighetsprincipen kommer vi nog få leva med en ganska lång tid. Det mesta återgår till normala när de flesta är vaccinerade om något halvår. Så vi kan åter åka till Magaluf på semester. En semester som i värsta fall blir så här:

https://www.youtube.com/watch?v=75xnpdH-0xk

Dagen innan den efterlängtade hemfärden kommer larmet, ny mutation har dykt upp, som potentiellt gör vaccinen som alla tagit verkningslösa. Inga plan får lyfta på en månad. När månaden gått kommer lugnande besked, den nya mutationen påverkar inte alls vaccinerna.
Sådant kommer vi vara med om i flera år, mer eller mindre.
Citera
2020-12-22, 02:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Om ingen vill ta vaccinet, hur ska vi då få slut på den här mardrömmen?

Jag vill - nu direkt - helst igår. Har inga allergier och ett trettiotal trevliga erfarenheter av vaccin varav flera kan ha räddat mig från livsfarliga sjukdomar. Önskar de kunde skicka sprutan med post så jag kunde trycka in den själv.
Citera
2020-12-22, 03:07
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Självklart finns en risk. Om vi drar det till det extrema, säg att dödligheten för den nya mutationen är 0, exakt 0. Samtidigt som flygbolagen som får sina flighter stoppade går i konkurs, och de anställda bara kan ge sina barn det nödvändigaste för att överleva.
Nu tror inte jag på något sätt att dödligheten är 0, men för att illustrera din frågeställning, det finns definitivt risk att åtgärder gör mer skada en nytta.
Känns lite som de gör en försiktighetsåtgärd, i stil med den danska minkmutationen. Till nyår tror jag detta är nedtonat. Inte avblåst, men nedtonat. Att den är något mer smittsam, men inte några 70%.
Försiktighetsprincipen kommer vi nog få leva med en ganska lång tid. Det mesta återgår till normala när de flesta är vaccinerade om något halvår. Så vi kan åter åka till Magaluf på semester. En semester som i värsta fall blir så här:

https://www.youtube.com/watch?v=75xnpdH-0xk

Dagen innan den efterlängtade hemfärden kommer larmet, ny mutation har dykt upp, som potentiellt gör vaccinen som alla tagit verkningslösa. Inga plan får lyfta på en månad. När månaden gått kommer lugnande besked, den nya mutationen påverkar inte alls vaccinerna.
Sådant kommer vi vara med om i flera år, mer eller mindre.

Snabbt agerande men inte i panik
Det borde gå att hitta en balans. Jag beklagar ofta att den här pandemin så ofta politiseras, så att vinst av några politiska poäng har större betydelse än att förlita sig på vad som är vetenskapligt fastställt.
Samtidigt vacklar jag lite om evidensbaserad forskning, kanske främst inom medicin. I princip tycker jag att den är bra och motiverad, men jag kan samtidigt se att den kan utgöra en broms i situationer då snabba åtgärder krävs. Men att vidta snabba åtgärder som präglas av panik är inte bra.

Hmmm...

Citera
2020-12-22, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det du letar efter har du själv beskrivit.

Citat:
Dessutom, Storbritaniens kurvor ser märkliga ut. Andra halvan av november sjunker smittan kraftigt, på ett par veckor nästan halveras R0. Lockdown visst, men det rimmar ändå illa med med en 70% mer smittsam variant, som får mer och mer fotfäste. Sedan tvärvänder kurvan, och gör en V-sväng uppåt, närmast över en natt. Som om mutationen från en dag till en annan gått från att vara obetydlig, till att bli dominerande.

Det är orsaken bakom V-svängen som orsakar "paniken".

Är kanske trög, men är inte helt säker på om du håller med mig eller inte? Tolkar jag dig rätt om du också tror att upphörandet av lockdownen leder till ökningen, och inte att viruset blivit mycket mer smittsamt?
Citera
2020-12-22, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKula2012
Tror inte riktigt du fattat vad det handlar om. När det kommer till Virus som kan bli en pandemi så chansar man inte. Därför reagerar alla så hårt man gör.

När WHO håller ett panikmöte idag så ska man dra öronen åt sig lite ivarjefall.
Jag svarar på ett inlägg från Januari, men efter att ha snabbspolat till December, kan jag konstatera att du hade helt rätt. Man bör inte chansa. Försiktighetsprincipen ftw.
Citera
2020-12-22, 03:12
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Om ingen vill ta vaccinet, hur ska vi då få slut på den här mardrömmen?

Jag är övertygad om att en majoritet vill vaccineras. Men om, säg 40-50% tvekar eller tänker att det räcker om alla andra vaccineras, så är det ett problem.

Kanske är det i det läget, om det uppstår, som en rad restriktioner kommer att införas for dom som inte kan uppvisa vaccinationsintyg?

Kanske med hjälp av nya smittskyddslagar?

Citera
2020-12-22, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, och det som är värst med att bo just i Sverige om det värsta händer, är att svenska myndigheter är så förbannat flata. Andra länder kan införa inreseförbud, karantän, utegångsförbud... Men vår regering kommer inte att ta till några kraftfulla åtgärder förrän det är för sent.
Återigen svarar jag på ett inlägg från Januari.
Respekt för att du hade absolut 100% rätt.
Citera
2020-12-22, 03:15
Avslutad
Citat:
OK, visst, men att en mutation som är 70% mer smittsam efter 3 månader enbart ger större effekt i östra London, och inte så mycket någon annanstans, känns faktiskt ännu mer osannolikt. Känns faktiskt snarare som att de av någon anledning har en topp. Hade Bergamo av någon anledning fått sin topp nu och inte i februari, så hade det väl sagts att vi har en 250% mer smittsam mutation. Rinkeby i mars kanske också varit 70% mer smittsamt. Kanske dumt att raljera alltför mycket, visst kan det vara mer smittsamt, men 70% känns inte sannolikt alls.

Har du kollat London? Orkar inte hitta originalinlägget men detta nedan var intressant. Om du vill veta borde du sätta dig in i utvecklingen i London först. Att bli 70% mer smittsamt innebär ju med alla lockdowns nu att det går från t ex 0.85 till 1.4 vilket fortfarande är mycket lägre än vad originalet var i vintras (ca 2.5-3) så det behöver inte betyda den hyperspridning du verkar tro. Kom ihåg att UK är under benhård lockdown med 6000 pund i böter om man trotsar reglerna. Vad som skulle hända i mesiga Sverige är mindre kul att tänka på.

Ursprungligen postat av fabbe2
Laddade just ner data från London och om man bortser från explosionen igår (då det ökade med 67% på en dag) och tar 7 dagars rullande medelvärden för den senaste 14 dagarna och sedan ser hur många gånger det ökar på 5 dagars intervall så får man ett R-värde på 1.43 (1.38 -1.55). I början av December var R = 1.06 så det innebär en ökning på 38% på väldigt kort tid! Då skall man komma ihåg att den nya varianten av viruset inte har hunnit tagit över helt ännu.

https://coronavirus.data.gov.uk/details/download
Senast redigerad av text-tv-202 2020-12-22 kl. 03:18.
Citera
2020-12-22, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Har du kollat London? Orkar inte hitta originalinlägget men detta nedan var intressant. Om du vill veta borde du sätta dig in i utvecklingen i London först. Att bli 70% mer smittsamt innebär ju med alla lockdowns nu att det går från t ex 0.85 till 1.4 vilket fortfarande är mycket lägre än vad originalet var i vintras (ca 2.5-3) så det behöver inte betyda den hyperspridning du verkar tro. Kom ihåg att UK är under benhård lockdown med 6000 pund i böter om man trotsar reglerna. Vad som skulle hända i mesiga Sverige är mindre kul att tänka på.

Ursprungligen postat av fabbe2
Laddade just ner data från London och om man bortser från explosionen igår (då det ökade med 67% på en dag) och tar 7 dagars rullande medelvärden för den senaste 14 dagarna och sedan ser hur många gånger det ökar på 5 dagars intervall så får man ett R-värde på 1.43 (1.38 -1.55). I början av December var R = 1.06 så det innebär en ökning på 38% på väldigt kort tid! Då skall man komma ihåg att den nya varianten av viruset inte har hunnit tagit över helt ännu.

https://coronavirus.data.gov.uk/details/download

Men det borde fortfarande märkas på fler ställen än London om det verkligen är 70% mer smittsamt, eller 50% också för den delen. Från London går plan till runtom i världen. Det ger inte hyperspridning överallt direkt, men efter tre månader ger det rimligen en märkbar ökning på väldigt många ställen. Ändå accelererar inte ökningen globalt.
Citera
2020-12-22, 03:33
Avslutad
Citat:
Men det borde fortfarande märkas på fler ställen än London om det verkligen är 70% mer smittsamt, eller 50% också för den delen. Från London går plan till runtom i världen. Det ger inte hyperspridning överallt direkt, men efter tre månader ger det rimligen en märkbar ökning på väldigt många ställen. Ändå accelererar inte ökningen globalt.

Det förra spreds i oktober i wuhan och fanns i flera europeiska städer i september. Det skulle dröja flera månader innan det gav utslag i t ex Sverige trots noll immunitet, noll restriktioner och fullt resande. Det är inte det minsta konstigt att det inte går fortare i ett toklockdownat UK med viss bromsande flockimmunitet. Det betyder inte att underliggande potentialen är hög och att det kan vara 70% mer smittsamt.

Det jag försöker säga är att varken du eller jag har kompetens eller data att bedöma det här. Lägg ner bara.

https://www.google.se/amp/s/www.cnbc.com/amp/2020/11/15/coronavirus-emerged-in-italy-earlier-than-thought-study-shows.html

The new coronavirus was circulating in Italy since September 2019, a study by the National Cancer Institute (INT) of the Italian city of Milan shows.
Citera
2020-12-22, 03:39
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Återigen svarar jag på ett inlägg från Januari.
Respekt för att du hade absolut 100% rätt.

Japp. Jag skrev just det här häromdagen, att om jag och tre-fyra till ifrån den här tråden (ingen nämnd och ingen glömd) hade fått styra upp pandemihanteringen i Sverige, så hade vi varit i ett helt annat läge idag. Det krävdes liksom ingen epidemiologutbildning - det som krävdes var lite sunt förnuft, allmänbildning, livserfarenhet och människokännedom... och naturligtvis förmågan att ta till sig många olika experters och forskares rapporter, och sovra fram det som överensstämde.
Citera
2020-12-22, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Det förra spreds i oktober i wuhan och fanns i flera europeiska städer i september. Det skulle dröja flera månader innan det gav utslag i t ex Sverige trots noll immunitet, noll restriktioner och fullt resande. Det är inte det minsta konstigt att det inte går fortare i ett toklockdownat UK med viss bromsande flockimmunitet. Det betyder inte att underliggande potentialen är hög och att det kan vara 70% mer smittsamt.

Det jag försöker säga är att varken du eller jag har kompetens eller data att bedöma det här. Lägg ner bara.

https://www.google.se/amp/s/www.cnbc.com/amp/2020/11/15/coronavirus-emerged-in-italy-earlier-than-thought-study-shows.html

The new coronavirus was circulating in Italy since September 2019, a study by the National Cancer Institute (INT) of the Italian city of Milan shows.

OK, men enligt teorin var det förra också 70% mindre smittsamt. Minst ska sägas, för det är sannolikt att det under året blivit gradvis mer och mer smittsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in