2020-12-21, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Gäller inte arbetspendlare. De får åka fram och tillbaka hur som. Kan ju bara vara de som är här och ska shoppa som kan sprida smitta, det sprids ju inte på arbetsplatser eller vänta nu...

Aj det är så ologiskt allting att jag knappt orkar läsa MSN eller höra PKs längre.

Fast exakt så ologiskt var det även i grannlandet när de försökt styra pendlarna vid gränsområdena.

T o m att man hade "ett seriöst förhållande" med någon andra sidan gränsen var en godtagbar orsak att åka över. Otroligt nog tycktes det vara en himla massa seriösa förhållanden hit och dit när det tillfrågades..
Citera
2020-12-21, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Det är inte tandlöst. Det är ju exakt samma som gällt åt andra hållet..
Inser du hur många danskar som jobbar i vården i Skåne och vise versa?

Exakt samma sak i Tornedalen. Stänger man gränsen helt - då stannar sjukhusen också..
Citera
2020-12-21, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
250 personer på fest i Södertälje där det inte dricks alkohol men där 50 pers dansar hand i hand...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQyGXA/polis-larmades-till-storfest--250-gaster

Och så undrar man varför vissa grupper i samhället är överrepresenterade bland smittade.

Åtminstone kan vi vara 100% på att det inte är en finsk grupp som håller på sådär. En fest utan sprit..
Citera
2020-12-21, 20:31
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
250 personer på fest i Södertälje där det inte dricks alkohol men där 50 pers dansar hand i hand...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQyGXA/polis-larmades-till-storfest--250-gaster

Och så undrar man varför vissa grupper i samhället är överrepresenterade bland smittade.

Det är väl Darwinism i praktiken?
Citera
2020-12-21, 20:32
Medlem
hardusettminapas avatar
https://www.washingtonexaminer.com/news/study-finds-84-fewer-hospitalizations-for-patients-treated-with-controversial-drug-hydroxychloroquin e?_amp=true&__twitter_impression=true

Den lättillgängliga, billiga och harmlösa drogen hydroxoklorokin, som i våras förbjöds i stora delar av världen, har återigen visst sig vara mycket effektiv mot covid19. 84% färre sjukhuspatienter bland de som fick drogen enligt studie från November.

Så synd bara att drogen blev förbjuden, och just i år också när vi verkligen hade behövt den. Himla otur.
Citera
2020-12-21, 20:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Exakt samma sak i Tornedalen. Stänger man gränsen helt - då stannar sjukhusen också..

Och om vi får in mängder med smittade individer över gränsen, särskilt med den nya muterade varianten som smittar 70% lättare, vad händer med sjukvården då, för att inte tala om vårdpersonal som smittas i stort antal?
Citera
2020-12-21, 20:35
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Mat är inte prio på. Det är pandemi då handlar det om att överleva.

Trotts allt behövs mat för att överleva.. Jag har svårt att se att det finns vettiga skäl för att stoppa varutransporter. Det är liksom inte läge att ägna sig åt bestraffningar nu.
Citera
2020-12-21, 20:35
Medlem
Citat:

"Södertälje har bland den högsta smittspridningen i landet. Festerna har varit återkommande under pandemin och förekommer fortfarande."

Jag skulle nog ändå vilja påstå att Finland har klarat sig bättre bl a därför att de inte har så många av den här sorten som dansar hand i hand utan sprit..
Citera
2020-12-21, 20:36
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det handlar ju om att minska det onödiga resandet. På så sätt minskar man smittspridningen med. 5000 sprider smittan sämre än 10 000. Men sen har vi ju problemet med allt onödigt resande som sker inom sverige också.

Jag är själv skyldig till det. Där borde man också införa restriktioner.

Jo det är jag medveten om. Men om smittan av den nya varianten redan finns här kommer det gå undan, jag tror den redan cirkulerat ett par veckor. Då vet jag inte riktigt vad det har för effekt att stoppa danskar i Malmö och ett par flygplan från London. OM det inte funnits strikta karantänsregler, testning och smittspårning, då kanske det gjort liten skillnad. Men det var inte många länder som klarade det i våras med aggressiv karantän, testning och spårning. Det spred sig oavsett.

Sedan inrikes, personer som prompt måste göra dessa icke-nödvändiga resor, shoppande eller vad det nu må vara. Dem kommer helt enkelt bege sig någonstans om en väg är stängd. En ganska stor del tvärvägrar att låta sig begränsas.
Citera
2020-12-21, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Åtminstone kan vi vara 100% på att det inte är en finsk grupp som håller på sådär. En fest utan sprit..
Klädsen tyder väl dock på det?
Citera
2020-12-21, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och om vi får in mängder med smittade individer över gränsen, särskilt med den nya muterade varianten som smittar 70% lättare, vad händer med sjukvården då, för att inte tala om vårdpersonal som smittas i stort antal?

Katastrof. Hur man än vrider och vänder på det.. Inget under att FHM och regeringen får ha tungan rätt i mun när de ska annonsera ut nya bestämmelser och uppmaningar.

Jag har liiite svårt att förstå att man inte kan få slut på det privata festandet med hundratals deltagare. Men jag förstår bättre att det är svårt att stänga gränserna så som vissa här skulle önska.
Citera
2020-12-21, 20:39
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Tack för ditt inlägg. Så bra att belysa detta. Och vi har ju massor med positiv input också, dels alla forskare som nu tillsammans utvecklar vaccin på rekordfart, med fler personer i 3 fas än tom pandermix (stavning?).

Sen är det viktigt att kommunicera ut till befolkningen allvaret i detta, då många följer ju inte råden och rekommendationerna från FoHM? Hur ska vi nå dem, om inte med allvaret i pandemin? Ge mig din åsikt jag vill gärna veta.

Jag tror ändå på att folk generellt skulle följa rekommendationer bättre, om man någonstans såg ett slags slut eller åtminstone en ljusning. Denna eviga negativism och undergångskänsla som råder på löpsedlar och i nyheter, kan inte vara bra i längden.

Det är viktigt att förmedla positiva aspekter. Svenskar överlag har aldrig varit utsatta för riktiga kriser som i många andra länder - vi har liksom ingen tolerans eller ork. Jag förstår att man måste kommunicera risker och allvarliga situationer, men det får finnas en gräns och inte bara för att skrämma upp människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in