Citat:
Ursprungligen postat av
Ducadream
Såhär lyder er regel om hets mot folkgrupp:
Jag har upplevt det som att regeln inte används till den utsträckning som det var tänkt att det skulle göras. När är det tänkt att den ska användas? Jag får mottaga en hel del rasistiska inlägg och PM dagligen som jag rapporterar som hets mot folkgrupp, men ändå ligger inläggen oftast kvar?
Jag håller i mångt och mycket med dig om att dagens moderatorer hade kunnat bli bättre på att städa undan inlägg som utgör Hets mot folkgrupp (1.03), även om en del moderatorer sköter sig. Fick ett PM för några månader sedan av en moderator som tackade för att jag uppmärksammat ett inlägg som senare kunde raderas för 1.03, även om jag själv tyckte inlägget snarare bröt mot regel 1.04. Så visst finns solskenshistorier och ljusglimtar.
Jag ser dock fortfarande, på daglig basis, inlägg med grova och avhumaniserande generaliseringar riktade mot vissa folkgrupper. Dessa inlägg får ofta ligga kvar. Tyvärr rapporterar jag sällan (i princip aldrig) dessa inlägg då det helt enkelt inte känns värt besväret. Jag hoppas att jag får anledning till att tänka om i framtiden.