2020-12-20, 11:20
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trendman
Hets mot folkgrupp som uttrycks mot en person (hur det nu går till) är också hets mot folkgrupp.
Hur menar du att det skulle uttryckas mot en enskild men vara riktat mot en grupp? Menar du uttryckas till en enskild?
Citera
2020-12-20, 11:21
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Vad ni tycker om kriminaliseringen av hets mot folkgrupp i största allmänhet är inte ämnet.

/Mod
Citera
2020-12-20, 12:45
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trendman
Det finns ett ordspråk som säger att man kan "tala med mungipan". Det innebär som exempel att jag talar med person A men riktar det till person B. I princip kan jag hetsa mot folkgrupp genom att tala med dig. Fråga mig dock inte hur man gör för jag hetsar aldrig mot folkgrupp eftersom jag tillhör majoritetsgruppen som kan diskutera vad som helst utan att kränka någon. En egenskap som för övrigt är sällsynt på Flashback.
Det är inte ett ordspråk, det är ett talessätt.

Om du säger det till mig så har du riktat det till mig, inte mot. (Om det bara är jag närvarande har du dock näppeligen uppfyllt spridningsrekvisitet.)
Citera
2020-12-20, 13:49
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Såhär lyder er regel om hets mot folkgrupp:

Jag har upplevt det som att regeln inte används till den utsträckning som det var tänkt att det skulle göras. När är det tänkt att den ska användas? Jag får mottaga en hel del rasistiska inlägg och PM dagligen som jag rapporterar som hets mot folkgrupp, men ändå ligger inläggen oftast kvar?

Regel 1.03 (hets mot folkgrupp) och även 1.04 (uppvigling och hot) tillämpas sällan, precis som du skriver. De finns nog i första hand av alibiskäl, därför att BBS-lagen kräver det.

Det är därför ofta meningsfullare att rapportera HMF och uppvigling för 0.03 (trams och off-topic). Denna gummiparagraf kan ju användas för att plocka bort i princip vad som helst, så om moderatorn håller med dig kan även HMF och uppvigling klassas som OT och plockas bort på grund av det.
Citera
2020-12-20, 13:55
Medlem
Prinsessbakelses avatar
Citat:

Jag har upplevt det som att regeln inte används till den utsträckning som det var tänkt att det skulle göras. När är det tänkt att den ska användas? Jag får mottaga en hel del rasistiska inlägg och PM dagligen som jag rapporterar som hets mot folkgrupp, men ändå ligger inläggen oftast kvar?

Jag håller i mångt och mycket med dig om att dagens moderatorer hade kunnat bli bättre på att städa undan inlägg som utgör Hets mot folkgrupp (1.03), även om en del moderatorer sköter sig. Fick ett PM för några månader sedan av en moderator som tackade för att jag uppmärksammat ett inlägg som senare kunde raderas för 1.03, även om jag själv tyckte inlägget snarare bröt mot regel 1.04. Så visst finns solskenshistorier och ljusglimtar.

Jag ser dock fortfarande, på daglig basis, inlägg med grova och avhumaniserande generaliseringar riktade mot vissa folkgrupper. Dessa inlägg får ofta ligga kvar. Tyvärr rapporterar jag sällan (i princip aldrig) dessa inlägg då det helt enkelt inte känns värt besväret. Jag hoppas att jag får anledning till att tänka om i framtiden.
Senast redigerad av Prinsessbakelse 2020-12-20 kl. 14:19.
Citera
2020-12-21, 18:08
Medlem
LKKINGENs avatar
Ja om jag nu skall koppla an till till det TS besvärade sig om så skulle jag kunna lista ut med min lillatå att hets mot folkgrupp är allt som negern vill skall vara hets mot folkgrupp.
Ni måste dock hålla i minnet att en vit och man inte kan bli utsatt för detta eftersom vi är?? ja inte vet jag men så kan vi inte heller bli utsatta för rasism och det känns bra tycker jag.

Heja MP!
Citera
2020-12-21, 19:54
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Hets mot folkgrupp förutsätter att man sprider missaktning till ett större antal personer så rasistiska PM kan aldrig falla under HMF.
Citera
2020-12-21, 19:58
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Hets mot folkgrupp förutsätter att man sprider missaktning till ett större antal personer så rasistiska PM kan aldrig falla under HMF.

Du tycker inte att en hel folkgrupp omfattar "större antal personer" ?
Citera
2020-12-21, 20:01
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Du tycker inte att en hel folkgrupp omfattar "större antal personer" ?
Ett PM skickas till en enskild medlem, inte till en hel folkgrupp.
Citera
2020-12-21, 20:07
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ett PM skickas till en enskild medlem, inte till en hel folkgrupp.

Det är flera medlemmar som skrivit rasistiska tillmälen till mig som omfattar en hel folkgrupp exempelvis:

" Ni negrer har låg IQ och borde förslavas"

Detta borde solklart räknas som HMF.
Citera
2020-12-21, 20:11
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det är flera medlemmar som skrivit rasistiska tillmälen till mig som omfattar en hel folkgrupp exempelvis:

" Ni negrer har låg IQ och borde förslavas"

Detta borde solklart räknas som HMF.
Det räcker inte med att dom skriver om en hel folkgrupp. Dom måste sprida informationen till flera också. Ett PM kan aldrig bli HMF oavsett hur stora grupper som dom skriver om. Inlägg däremot kan vara HMF då dessa sprids som att alla på hela FB kan läsa det.
Citera
2020-12-21, 20:12
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Det räcker inte med att dom skriver om en hel folkgrupp. Dom måste sprida informationen till flera också. Ett PM kan aldrig bli HMF oavsett hur stora grupper som dom skriver om. Inlägg däremot kan vara HMF då dessa sprids som att alla på hela FB kan läsa det.

Det är ju många inlägg som rapporteras för HMF som ligger kvar. Jag skulle vilja ha statistik på hur många som faktiskt får varningar för HMF. Jag får väldigt många inlägg mot mig som bryter mot HMF -lagen på daglig basis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in