2020-12-21, 20:08
Medlem
Skolorna tror jag kommer hålla stängt efter jullovet. Jag jobbar själv som lärare och har en kontakt på Skolverket. Han i sin tur har sagt han känner någon i något utbildningsutskott i riksdagen och att denna person sagt att skolstängning/distans diskuteras nu även för grundskolan. Men detta är bara vad jag hört, vet inte om det stämmer.
Citera
2020-12-21, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kasta in 300 personer på en färja och två bär på smittan, hur tror du det går, skulle du vilja ta risken?

Diamond Princess, har du redan glömt?

Det går sannolikt, men är det klokt?

Vem ska jobba på karantänhotellet, hur hålla samtliga isolerade och hur garanterar man att smittan inte sprids på hotell eller färja?

Betala för förmånen att med stor sannolikhet smittas med Covid-19, särskilt om man är i riskgruppen, kan kanske bo enskilt i livbåtarna då?

Det är ur smittspridningssynpunkt troligen bäst att isolera sig i sin egen bostad och endast umgås med närmsta familj.

Det där är en intressant fråga.
Om friskluftsventilen blåser ut 100% friskluft, och inte en kombination av friskluft och recirkulerad luft, så borde det inte vara ett problem?

Jag vet inte tryckförhållandena på en båt, men tänker att utrymmet utanför hytterna "borde" ha satts i undertryck relativt hytterna så att korridorsluft inte utan vidare läcker in i hytterna när man t.ex skulle öppna för att hämta in maten.

Men kanske finns det risk ändå pga turbulens när hyttdörren öppnas - även om det är övertryck i hytten så kommer trycket utjämnas och möjligen momentant kunna oscillera till undertryck i hytten jmfrt med korridoren så att virus ändå kommer in.

Att köra en klorindusch kring hyttdörren strax före öppning kanske kan minska ett sådant problem.
Citera
2020-12-21, 20:13
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Skolorna tror jag kommer hålla stängt efter jullovet. Jag jobbar själv som lärare och har en kontakt på Skolverket. Han i sin tur har sagt han känner någon i något utbildningsutskott i riksdagen och att denna person sagt att skolstängning/distans diskuteras nu även för grundskolan. Men detta är bara vad jag hört, vet inte om det stämmer.
Ja diskuteras görs det säkert men jag tror inte att det blir så...
Citera
2020-12-21, 20:14
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
I Finland är det som här: bara en rekommendation och ingen kollar ifall resenären de facto har följt reglerna. Man litar på sina medborgare.

Men Finland är ju också mycket mer homogen i jämförelse med Sverige.

Jag anser dock att böter och straff är en trist väg att gå. Man måste spionera på folk och det brukar leda till helt absurda scener där man jagar folk på stränderna där de inte kan smitta en kotte.
Har inte direkt med homogenitet att göra - handlar mer om vad man fått sig itutat innanför pannbenet. Vilken ”kultur” landet har.
Vårt problem är ”Sverigebilden”, och den ”homogeniteten” är snarare skadlig, så visst, en poäng har du med ”homogenitet”.
Citera
2020-12-21, 20:18
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Hur blev det med arbetspendlare som åker till Danmark varje dag?
I och Med att det inte verkar gälla dom blir det ju rätt tandlöst.

Gäller inte arbetspendlare. De får åka fram och tillbaka hur som. Kan ju bara vara de som är här och ska shoppa som kan sprida smitta, det sprids ju inte på arbetsplatser eller vänta nu...

Aj det är så ologiskt allting att jag knappt orkar läsa MSN eller höra PKs längre.
Citera
2020-12-21, 20:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Det där är en intressant fråga.
Om friskluftsventilen blåser ut 100% friskluft, och inte en kombination av friskluft och recirkulerad luft, så borde det inte vara ett problem?

Jag vet inte tryckförhållandena på en båt, men tänker att utrymmet utanför hytterna "borde" ha satts i undertryck relativt hytterna så att korridorsluft inte utan vidare läcker in i hytterna när man t.ex skulle öppna för att hämta in maten.

Men kanske finns det risk ändå pga turbulens när hyttdörren öppnas - även om det är övertryck i hytten så kommer trycket utjämnas och möjligen momentant kunna oscillera till undertryck i hytten jmfrt med korridoren så att virus ändå kommer in.

Att köra en klorindusch kring hyttdörren strax före öppning kanske kan minska ett sådant problem.

Redan där(fetade) faller hela grejen anser jag. Det går inte att skapa ett "karantänhotell" bara sådär, om man med karantän avser att garantera att ingen inom karantänen smittas eller smittar, ingen smitta förs ut eller in.

Till och med på en svensk infektionsklinik där man förutsätter att det råder någon form av riskmedvetenhet samt rutiner kan smittan spridas till 70% av personalen.

Jag tror inte på det där med karantänbåtar och hotell.
Citera
2020-12-21, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Känns väldigt troligt medtanke på smittspridningen bland grundskoleelever.
Håll gärna oss andra uppdaterade om du hör något mer.
Citera
2020-12-21, 20:24
Avslutad
Ras i antal smittade i Stockholm

Region Stockholm har släppt sina siffror för den gångna helgen. Antalet smittade minskade med närmare 20% jämfört med förra helgen.

4-7 dets: 4 335
11-14 dets: 4 301
18-21 dets: 3 466

www.sll.se
Citera
2020-12-21, 20:25
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Gäller inte arbetspendlare. De får åka fram och tillbaka hur som. Kan ju bara vara de som är här och ska shoppa som kan sprida smitta, det sprids ju inte på arbetsplatser eller vänta nu...

Aj det är så ologiskt allting att jag knappt orkar läsa MSN eller höra PKs längre.
Det handlar ju om att minska det onödiga resandet. På så sätt minskar man smittspridningen med. 5000 sprider smittan sämre än 10 000. Men sen har vi ju problemet med allt onödigt resande som sker inom sverige också.

Jag är själv skyldig till det. Där borde man också införa restriktioner.
Citera
2020-12-21, 20:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Skolorna ska vara stängda till 24 Jan minst.

Det har jag helt missat. Var finns denna information?
Har alltid uppfattat det som en prestigesak för regeringen att inte stänga grundskolorna.
Citera
2020-12-21, 20:27
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Frågan är vad som händer efter jullovet. Nu panikstängs i princip allting. Ska skolor med miljontals elever öppna upp som vanligt i början av januari och köra som vanligt, samtidigt som man nu stänger igen närmast allt. Fritidsaktiviteter för barnen ställs in. Idrottshallar, fritidsgårdar och bibliotek stängs.
Har svårt att se att läget skulle vara väsentligt annorlunda om 15-20 dagar. Vaccinen börjar ju inte på allvar att rullas ut förrän nästa år och hörde jag rätt får Sverige tillgång till 80 tusen doser i veckan, varav hälften sparas för att kunna ges som dos2. Skyddad är man dessutom först cirka 14 dagar efter första dosen. Tror vi först kommer se en reell skillnad med hänsyn till vaccinet först någon gång under mars/april. De nedstängningar Sverige gör nu, borde man gjort redan i början av dec. Då hade man haft chansen att kombinera detta med jullovet och skapat en naturlig karantän som hade kunnat pressa ned smittan.

Nu sket man det från statens sida och tillät skolan att köra på ända in i kaklet och öppnar man upp detta igen under januari kommer man göra det i ett läge då vi har mycket hög smittspridning. Jag undrar hur det ska gå. Tror inte det kommer gå bra. Proaktiva åtgärder har inte varit FHM och regeringens starka sida under denna pandemi.

Vi kommer inte se någon skillnad förrän till sommaren. Har haft mailkontakt med ansvariga i VGR. Jag tillhör riskgrupp och kommer att få innan den stora massan, om jag har tur blir spruta 1 i mars
Citera
2020-12-21, 20:28
Medlem
guldkorns avatar
250 personer på fest i Södertälje där det inte dricks alkohol men där 50 pers dansar hand i hand...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQyGXA/polis-larmades-till-storfest--250-gaster

Och så undrar man varför vissa grupper i samhället är överrepresenterade bland smittade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in