2020-12-21, 16:59
  #36193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag citerar mig själv igen med några utvidgningar i fetstil.


D) "Killarnas" observation av bilen på gång-/cykelvägen runt 03:30-03:40? Ja.
Fel, denna tiden var runt 02:30
Citera
2020-12-21, 18:07
  #36194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Fel, denna tiden var runt 02:30

Stämmer, men vad var klockan när Lockerudvittnet ser en bil svänga av Marieforsleden i hög fart för vidare färd in på Mariegärdets väg?
Citera
2020-12-21, 22:04
  #36195
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Fel, denna tiden var runt 02:30

Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Stämmer, men vad var klockan när Lockerudvittnet ser en bil svänga av Marieforsleden i hög fart för vidare färd in på Mariegärdets väg?

Förlåt, självklart ska det vara 02:30-02:40 i mitt "tänk" ovan.

Lockerudsvittnet har väl enligt Gatsten nämnt en tid bara ett par minuter efter det att kvinnoskriken hade tystnat. Så om "Hanna" hörde bråket mellan - låt oss säga - 02:15 till 02:20, bör bilen ha setts på Lockerud runt 02:22.
Citera
2020-12-21, 22:06
  #36196
Medlem
Ugglan.s avatar
Jag ber igen om ursäkt för mitt misstag om tiden. Därför lägger jag in hela "tänket" i 36193 ovan igen.

Jag citerar mig själv igen med några utvidgningar i fetstil.

A) Helena och "mannen med pilotglasögon" på Österlånggatan i höjd med Systembolaget? Sannolikt.

B) Helena och "mannen med pilotglasögon" på Marieholmsbron? Sannolikt.

C) Hundvittnet "Hannas" redogörelse? Ja. Hon sa visserligen inte inledningsvis att hon hade hört en bil köra iväg från skogsstigens ingång vid Ekuddenvägen för att vända vid infarten till Bäcken strax bortom hennes hus, men den uppgiften ska hon ha lämnat senare. Om detta är korrekt fanns en bil med redan i det inledande skeendet, vilket jag tror att de flesta håller med om. Sannolikt är det samma bil som "Killarna" observerar runt kanske 03:30-03:40 (se "D" nedan).

D) "Killarnas" observation av bilen på gång-/cykelvägen runt 02:30-02:40? Ja.

E) "Lockerudvittnets" observation? Sannolikt. Skedde i så fall mellan "Hannas" observation och "Killarnas" observation.

F) "Viking711":as iakttagelse vid Sjöängen (vägen ut mot Lugnås) strax före 03:00? Sannolikt. Stämmer förbluffande bra i tidsfönstret, särskilt om "Killarnas" tidsangivelse är korrekt. Min gissning är att om den bilen var inblandad så fortsatte den i riktning mot Lugnås och kan mycket väl ha svängt av mot Prästkvarn, upp mot E20 och kanske upp mot Lugnås-berget. Fynden vid Kusa-bäcken är mycket intressanta i sammanhanget.

G) Observationen på sjukhusparkeringen? Sannolikt. Stämmer också mycket bra i tidsfönstret - särskilt som PK har sagt att man brukade parkera bilen där när man hade gjort något som man inte ville att polisen skulle få reda på.

H) Carinas iakttagelse? Möjligen, men ändå intressant.

I) Vit/ljus bil involverad? Ja. Jag gissar på att bilen i händelsens inledningsfas stod parkerad sannolikt i centrala Mariestad, gissningsvis åt Ekudden-hållet (Esplanaden, Gamla torget, Trädgårdsskolan, Hamngatan etc.), och att den med största sannolikhet togs med redan under Helenas promenad hem - antingen genom att Helena accepterade skjuts hem eller genom att den körde ner på Ekuddenvägen och stannade vid skogsstigens början för att där möta upp Helena (med sannolikt sällskap). Enligt PK var det J*han som körde PK:s sällskap ner till stan och J*han bör rimligtvis ha haft sin bil där, BW påstås ha tagit sin bil ner till stan, PU likaså. Utöver dessa kan N*elsen och J*hnny komma ifråga som personer med tillgång till bil.
Citera
2020-12-21, 23:33
  #36197
Medlem
Ugglan.s avatar
Det går inte bra idag ... Under punkten "C" ska det stå:

C) Hundvittnet "Hannas" redogörelse? Ja. Hon sa visserligen inte inledningsvis att hon hade hört en bil köra iväg från skogsstigens ingång vid Ekuddenvägen för att vända vid infarten till Bäcken strax bortom hennes hus, men den uppgiften ska hon ha lämnat senare. Om detta är korrekt fanns en bil med redan i det inledande skeendet, vilket jag tror att de flesta håller med om. Sannolikt är det samma bil som "Killarna" observerar runt kanske 02:30-02:40 (se "D" nedan).

OCH INGENTING ANNAT GÄLLANDE TIDEN! Tiden för "Killarnas" observation ska i samtliga fall vara 02:30-02:40.
Citera
2020-12-22, 13:31
  #36198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
[u]Utöver dessa kan N*elsen och J*hnny komma ifråga som personer med tillgång till bil.

Pratade med en person som tidigare haft viss inblick i utredningen. Han tycker Cold Case ska göra omtag på ”danskspåret”, utan att precisera det mer än så.
Citera
2020-12-22, 21:25
  #36199
Bannlyst
Rekommenderar er att läsa Lotte Dalgaards serie om Helenafallet. Den heter "Mareridtet i Mariestad" med undertext "Historien om Helena Anderssons forsvinden". Kom förra veckan.

Hon har pratat med en hel del folk som har kopplingar till fallet, men jag fastnade lite för en intervju med vittnet Carina vars iakttagelse ju har diskuterats här i tråden. Carina berättar att hon tror att bilen är en Ford. När Lotte är tillbaka i Danmark efter research i Mariestad i höstas gör hon det som polisen aldrig gjorde. Hon skickar en massa bilder på Ford-bilar hatchback från 80.talet. Carina säger: Jag är nästan säker: Det var en Ford Sierra.En vit.
Carina berättade om sin upplevelse till polisen i samband med dörrknackning som gjordes i området 1992. Sedan dess har polisen aldrig hört av sig till henne till dags dato. Bedrövligt i min mening!

Lars Johansson hävdar att utredningen hade mycket kontakt med Carina under den här perioden och att hon beskrev bilens färg som brun-metallic.

Men det finns mer intressant i den här serien som jag tycker ni ska avvara några minuter till!

Sedan skulle jag vilja reflektera lite till "hundvittnets" utsaga när hon berättar angående tumultet i dungen "Enligt förhörsberättelsen, som P4 Skaraborg lagt ut på sin hemsida, säger kvinnan att hon är hundra procent säker på att det var Helena Andersson som skrek. Mansrösterna ska ha varit aggressiva och skriket avslutats med att en bildörr stängdes.

Skriket avslutas med att en bildörr stängdes tyder enligt mig på att skrikandet fortsatte inne i en bil. Jag tror inte att Helena bragtes om livet i dungen, utan att persedlar tillhörande Helena placerades ut i efterhand.

https://www.expressen.se/gt/okanda-vittnet-jag-horde-helena-skrika/

Ska tillägga att Lotte Dalgaard jobbade 1992 på danska Extra-bladet och beordrades av sin arbetsgivare till Mariestad för att bevaka utvecklingen med anledning av att en dansk medborgare var misstänkt.
__________________
Senast redigerad av Kvasta-Sara 2020-12-22 kl. 21:45.
Citera
2020-12-22, 23:51
  #36200
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Rekommenderar er att läsa Lotte Dalgaards serie om Helenafallet. Den heter "Mareridtet i Mariestad" med undertext "Historien om Helena Anderssons forsvinden". Kom förra veckan.

Hon har pratat med en hel del folk som har kopplingar till fallet, men jag fastnade lite för en intervju med vittnet Carina vars iakttagelse ju har diskuterats här i tråden. Carina berättar att hon tror att bilen är en Ford. När Lotte är tillbaka i Danmark efter research i Mariestad i höstas gör hon det som polisen aldrig gjorde. Hon skickar en massa bilder på Ford-bilar hatchback från 80.talet. Carina säger: Jag är nästan säker: Det var en Ford Sierra.En vit.
Carina berättade om sin upplevelse till polisen i samband med dörrknackning som gjordes i området 1992. Sedan dess har polisen aldrig hört av sig till henne till dags dato. Bedrövligt i min mening!

Lars Johansson hävdar att utredningen hade mycket kontakt med Carina under den här perioden och att hon beskrev bilens färg som brun-metallic.

Men det finns mer intressant i den här serien som jag tycker ni ska avvara några minuter till!

Sedan skulle jag vilja reflektera lite till "hundvittnets" utsaga när hon berättar angående tumultet i dungen "Enligt förhörsberättelsen, som P4 Skaraborg lagt ut på sin hemsida, säger kvinnan att hon är hundra procent säker på att det var Helena Andersson som skrek. Mansrösterna ska ha varit aggressiva och skriket avslutats med att en bildörr stängdes.

Skriket avslutas med att en bildörr stängdes tyder enligt mig på att skrikandet fortsatte inne i en bil. Jag tror inte att Helena bragtes om livet i dungen, utan att persedlar tillhörande Helena placerades ut i efterhand.

https://www.expressen.se/gt/okanda-vittnet-jag-horde-helena-skrika/

Ska tillägga att Lotte Dalgaard jobbade 1992 på danska Extra-bladet och beordrades av sin arbetsgivare till Mariestad för att bevaka utvecklingen med anledning av att en dansk medborgare var misstänkt.

Stort tack för tipset om boken!

Jag hoppas att du återger innehållet om Carina korrekt, men jag med flera tråddeltagare har länge tänkt i banor om en Ford Sierra. Utseendemässigt passar modellen (med sluttande bakparti) in mycket bra i den beskrivning som "Killarna" lämnade. Jag skulle gissa att bilen var några år gammal, kanske årsmodell 1986-1987? Ford-bilar var mycket vanliga i Sverige - och Mariestad - under den här tiden och då särskilt Ford Escort. Vittnet på Lockerud har nämnt att bilen i vart fall var ljus till färgen, sannolikt vit. Bilen på sjukhusparkeringen ska också ha varit vit. Bilen som "Killarna" såg var ljus, sannolikt vit. Är det samma bil som också Carina ser? Det här tål att fundera över.

Jag håller däremot inte riktigt med om beskrivningen att skriket avslutades med att en bildörr stängdes. Som jag har uppfattat "Hanna" hörde hon att Helenas sista ord var typ "Ååååhhneeeejjj" och att hon därefter hörde en bildörr slås igen och att det sedan blev tyst. Det är viktigt att vi är noggranna här, eftersom det är en stor skillnad på att "skriket avslutades med att en bildörr stängdes" och att "Helenas sista ord var "Ååååhhneeeejjj" och att hon ("Hanna") därefter hörde en bildörr slås igen och att det sedan blev tyst".

I övrigt har tanken slagit mig många gånger och jag har nämnt det i tråden: Kanske var Helena död och lämnades kortvarigt i Kohagen? Kanske var Helena död och togs med i bilen direkt? Eller var Helena inte död när bilen som "Hanna" hörde lämnade platsen? I de förstnämnda fallen skulle vi kunna prata om dråp eller vållande till annans död, men i det sistnämnda fallet pratar vi sannolikt om rent mord.

Om Helena togs med direkt i bilen som "Hanna" hörde, hade då bilen som "Killarna" såg ändå med fallet att göra? Kom den tillbaka av någon orsak? Och bilen som Carina såg, var det samma bil igen? Det låter väl inte särskilt troligt, men vem vet. Om bilen som "Killarna" såg hade med fallet att göra även om Helena hade tagits med redan i det första skedet, varför kommer bilen då tillbaka? Hade gärningspersonen/gärningspersonerna tappat något? Visste de att Helena hade lämnat något efter sig? Och bilen som Carina såg: Den iakttagelsen krockar väl med den som gjordes på sjukhusparkeringen - eller är båda iakttagelserna tidsmässigt möjliga? Sannolikt är båda iakttagelserna möjliga, då vittnenas tidsangivelser säkerligen är mycket ungefärliga.

Jag vill ändå tro att Helena lämnades kvar i det första skedet och att bilen som "Killarna" såg kom tillbaka för att på lekplatsen lasta in Helena. Det är då som bland annat ringarna faller av. Detta är min personliga huvudtes, även om jag självklart håller andra varianter öppna.
__________________
Senast redigerad av Ugglan. 2020-12-22 kl. 23:55.
Citera
2020-12-27, 00:01
  #36201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Pratade med en person som tidigare haft viss inblick i utredningen. Han tycker Cold Case ska göra omtag på ”danskspåret”, utan att precisera det mer än så.

När du säger viss inblick vad betyder eg det? Flera har hänvisat till källor med inblick men ändå vet vi så lite om mycket. Ska tas som en kommentar, ingen kritik mot inlägget. Alla hoppas vi i alla fall på cold case.
Citera
2021-01-01, 22:22
  #36202
Medlem
Ugglan.s avatar
Nu hoppas vi alla (eller?) att att Cold case bryter igenom under det här året!
Citera
2021-01-06, 18:08
  #36203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Nu hoppas vi alla (eller?) att att Cold case bryter igenom under det här året!


Vi får hoppas på det!
Citera
2021-01-12, 17:59
  #36204
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Nu hoppas vi alla (eller?) att att Cold case bryter igenom under det här året!
Vill du verkligen det????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in