Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Har inte riktigt tid nu att sätta mig in i det hela och kolla, men jag minns att det var något krångel med det juridiska kring det där.
Min spontana tanke är att UW la allt förtroende i polisens och utredningens händer och kanske inte riktigt fattade att man inte hade gått igenom allt. Det var väl ändå inte så att han nekade utredningen något? Kanske det går att få fram svaret på detta? Jag tycker att det finns något som skvalpar där inne i mitt minne om det. Från rättegången?
UW kontaktade ju polisen om det som fanns i Lenas bagageutrymme i bilen, någon rygga och kartong? Lite så att man får en känsla av att han själv fick påminna om att detta borde kollas?
Om jag minns rätt (finns särskilt PM i LW:s IT-protokoll) så kontaktade UW polisen redan i juni 2018. Nästan exakt ett år senare så fick han logga in i One-mejl under överseende av diverse utredare.
Det räckte alltså med UW:s samtycke.
Det här med inloggningen måste kollas mot lagen. Alltså vad är skillnaden på att å ena sidan logga in på Google och å andra ”bruta” sig in i diverse andra appar som också är kommunikationsmedel för både LW och SD?