2020-12-21, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Har inte riktigt tid nu att sätta mig in i det hela och kolla, men jag minns att det var något krångel med det juridiska kring det där.

Min spontana tanke är att UW la allt förtroende i polisens och utredningens händer och kanske inte riktigt fattade att man inte hade gått igenom allt. Det var väl ändå inte så att han nekade utredningen något? Kanske det går att få fram svaret på detta? Jag tycker att det finns något som skvalpar där inne i mitt minne om det. Från rättegången?

UW kontaktade ju polisen om det som fanns i Lenas bagageutrymme i bilen, någon rygga och kartong? Lite så att man får en känsla av att han själv fick påminna om att detta borde kollas?

Om jag minns rätt (finns särskilt PM i LW:s IT-protokoll) så kontaktade UW polisen redan i juni 2018. Nästan exakt ett år senare så fick han logga in i One-mejl under överseende av diverse utredare.

Det räckte alltså med UW:s samtycke.

Det här med inloggningen måste kollas mot lagen. Alltså vad är skillnaden på att å ena sidan logga in på Google och å andra ”bruta” sig in i diverse andra appar som också är kommunikationsmedel för både LW och SD?
Citera
2020-12-21, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Spekulation
Efter trappmötet med JG tror jag SD cyklade blixtsnabbt och bytte om i källaren till mörkare kläder - de mörka jeansen som ses hänga på tvättlinan och den mörkblå jackan som hänger på torkställningen i tvättstugan.
Kläder på tork 15 maj www.bildtagg.se/bild/a3vxfsa9okywt11ijo0fooz
Kläder på tork 16 maj www.bildtagg.se/bild/ksfaauqyicstmhee1zek41ow

På fötterna tar han jobbets gummistövlar, sätter i sitt simkort i en mobil enhet som inte har back up synk i hans nätverk och smyger ut altanvägen.
Stövlarna? www.bildtagg.se/bild/tgi2lglfdd8i6puslvqx6xi2

Han tar sig fram på sin MTB som efter mordet görs rent i mörkret på tomten. När den torkat tas den in och hängs upp i taket för att den inte ska vara så lättåtkomlig?
www.bildtagg.se/bild/4j3mglahsy9mmai06e6cppjb

Till vänster om den blå badbaljan ligger en borste som kan tänkas ha använts för rengöring av ekrarna som stänkts ned av Lenas blod?
www.bildtagg.se/bild/ksfaauqyicstmhee1zek41ow

Vart tog MTB-cykeln vägen?
Vart finns stövlarna?
Borsten som ses bredvid blåa baljan?

Cyklarna i garagetaket är barnens? Finns bilder på deras cyklar i Geo-galleriet.
Citera
2020-12-21, 15:03
Medlem
Citat:
SD var tillsammans med HD och LW stommen i den funktionärsgrupp som ordnade med THOS GT som sponsrades under två år av Örebrokompaniet via medel från Region Örebro tillsammans med fyra kommuner.

Projektet hade en hemsida och en e-postadress "geotoursweinfo@gmail.com" som SD, HD och LW administrerade.

LW fick vikariera för HD som led av sina psykiska besvär, men efter att hon avslöjade otroheten våren -17 piggnade hon till och återtog sina uppgifter. LW fick kliva åt sidan medan HD tog mycket ära av arbete som LW slitit med. Enligt JBE från Region Örebro som aktivt deltog i projektet fick inte LW den offentliga cred hon var förtjänt av. LW kände sig kränkt, men klev åt sidan och visade inte sin besvikelse öppet inför andra, enligt förhör med JBE.

Det står inte alls mycket om projektet THOS GT i FUP, vilket jag tycker är lite konstigt eftersom det upptog så mycket tid i allas liv vid sidan om ordinarie arbeten när de gjorde allt från planeringen -15 till genomförandet av de två THOS GT-premiärerna -16 och -17.

Projekt som sponsras av Örebrokompaniet ska efter projektens avslut redovisas med en sammanfattning inkluderat hur de använt det ekonomiska stödet. Enligt Region Örebro, så har de gett medel till Örebrokompaniet som i sin tur ger medel till de projekt som befrämjar besöksstatistiken. THOS GT visade sig vara ett överskattat projekt vad det gäller besök och resulterade inte i någon ökad statistik för hotellnätter eller handel. Det blev den offentliga anledningen till att RÖ valde att inte sponsra vidare till en fortsättning. Kanske det upplevdes som ett stort misslyckande för främst SD?

Jag försökte forska om projektet och vill ha reda på vilka som ansvarade för att sammanfattning inkl ekonomisk rapport gjordes, men fick inga svar bl a för att min vän som hjälpte mig forska inte ville hjälpa till längre. Jag tänker att det borde vara idékläckaren SD med HD som skulle stå för projektredovisningen och det skulle vara intressant att se hur den ser ut. Hade de ett särskilt bank-konto för projektet för att slippa privata utlägg så mycket som möjligt? I så fall kan det ha funnits ett bank-kort kopplat till projektet.

SD har även en egen firma registrerad sen hösten -15. Eftersom firman är Godkänd för F-skatt och har momsredovisning bör han ha ett separat företagskonto med ett kort kopplat till sin firma, men ingen direkt information om firman och vad han gör i den framkommer i de delar av FUP jag sett.

Jag har (som många sett) tidigare inbillat (?) mig att det fanns något mer LW visste om SD och som inte kommit upp i ljuset ännu i den här mörka relationshistorien. Något som han upplevde som allvarligt hot, men nu lutar jag mer åt att tro att den främsta anledningen mordet handlar om SD:s rädsla att förlora HD och därmed sin sociala status.

Intressant. Bra grävt och klokt tänkt. Kanske något hon kom på i ett senare skede isof för inget i deras konversationen insinuerar väl att LW hade nåt shady att avslöja om SD annat än otrohet.

Ursäkta mitt dåliga minne, men hade HD något alibi för mordnatten (vad isof?) eller hur kom det sig att misstankarna mot henne avskrevs?
Citera
2020-12-21, 15:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aqua-Rell
Se på dig själv. Alla får sina fläckar. Att påvisa att människan har fel och brister innebär ju inte att han är skyldig till mord. Vad vill man bevisa genom tvillingkorter? Hur tänker man då? Kan man leka med tanken att hon var sol och vårare?

"Sol- och- våraren" verkar sakna andra män som blivit sol- och- vårad. Trots att FUP är på 14.000 sidor och sidomaterialet närapå lik stort, så lyser de andra männen som blivit ekonomiskt bedragna med sin frånvaro. Inte ens försvaret har pipit om det.

Några större belopp eller inköp verkar inte Lena ha fått in? På vilken fakta baserar du dina spekulationer?
Citera
2020-12-21, 15:13
Medlem
Citat:
Spekulation
Efter trappmötet med JG tror jag SD cyklade blixtsnabbt och bytte om i källaren till mörkare kläder - de mörka jeansen som ses hänga på tvättlinan och den mörkblå jackan som hänger på torkställningen i tvättstugan.

På fötterna tar han jobbets gummistövlar, sätter i sitt simkort i en mobil enhet som inte har back up synk i hans nätverk och smyger ut altanvägen.

Han tar sig fram på sin MTB som efter mordet görs rent i mörkret på tomten. När den torkat tas den in och hängs upp i taket för att den inte ska vara så lättåtkomlig?

Till vänster om den blå badbaljan ligger en borste som kan tänkas ha använts för rengöring av ekrarna som stänkts ned av Lenas blod?

Vart finns stövlarna?

Frågan är om de mörka jeansen är tillräckligt vida för att kunna dra utanpå stövelskaften?

Hade han haft stövlarna utanpå så är det väl sannolikt att blod skulle ha stänkt över "kanten" på stövlarna? Och sånt material som är på insidan av stövlar brukar ju vara svårt att spola och skrubba riktigt rent från t ex. blåbär eftersom det är lite textilaktigt. Rester av blod skulle väl ha märkts där?

Även om arbetsstövlar ofta brukar ha en "fodrad" gummerad kant som går in några centimeter på insidan så är väl skaften i regel rätt breda? Inget som sitter tight mot vaden..
Citera
2020-12-21, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Intressant. Bra grävt och klokt tänkt. Kanske något hon kom på i ett senare skede isof för inget i deras konversationen insinuerar väl att LW hade nåt shady att avslöja om SD annat än otrohet.

Ursäkta mitt dåliga minne, men hade HD något alibi för mordnatten (vad isof?) eller hur kom det sig att misstankarna mot henne avskrevs?

Hon låg och sov med dottern i sin säng...lite oklart
Citera
2020-12-21, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
"Sol- och- våraren" verkar sakna andra män som blivit sol- och- vårad. Trots att FUP är på 14.000 sidor och sidomaterialet närapå lik stort, så lyser de andra männen som blivit ekonomiskt bedragna med sin frånvaro. Inte ens försvaret har pipit om det.

Några större belopp eller inköp verkar inte Lena ha fått in? På vilken fakta baserar du dina spekulationer?
Det kan lika gärna varit så. Det är kopplat till det här svamlet om ett bankkort.
Citera
2020-12-21, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Frågan är om de mörka jeansen är tillräckligt vida för att kunna dra utanpå stövelskaften?

Hade han haft stövlarna utanpå så är det väl sannolikt att blod skulle ha stänkt över "kanten" på stövlarna? Och sånt material som är på insidan av stövlar brukar ju vara svårt att spola och skrubba riktigt rent från t ex. blåbär eftersom det är lite textilaktigt. Rester av blod skulle väl ha märkts där?

Även om arbetsstövlar ofta brukar ha en "fodrad" gummerad kant som går in några centimeter på insidan så är väl skaften i regel rätt breda? Inget som sitter tight mot vaden..

Han ägde ju ett par gaiters enligt Geo-galleriet.

Exempel på såna som finns i alla möjliga varianter och prisklasser:

https://www.naturkompaniet.se/fjallraven-unisex-trekking-gaiters-stone-grey-f79520/?channable=00f4926964004e414b5f3733323334353035333 33932321f&gclid=EAIaIQobChMIqcjemaLf7QIV0keRBR2xow ImEAQYByABEgJqOvD_BwE
Citera
2020-12-21, 15:24
Medlem
Citat:
Spekulation

Vart finns stövlarna?

Om jag inte missminner mig, så ska SD ha haft ett par byxor som dom aldrig hittade. Också trekvarts-jeans?
Citera
2020-12-21, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Han ägde ju ett par gaiters enligt Geo-galleriet.

Exempel på såna som finns i alla möjliga varianter och prisklasser:

https://www.naturkompaniet.se/fjallraven-unisex-trekking-gaiters-stone-grey-f79520/?channable=00f4926964004e414b5f3733323334353035333 33932321f&gclid=EAIaIQobChMIqcjemaLf7QIV0keRBR2xow ImEAQYByABEgJqOvD_BwE

Hur skulle han fått såret på benet om han varit så påklädd?
Citera
2020-12-21, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Hur skulle han fått såret på benet om han varit så påklädd?

Han sprang runt i trekvartsbyxor dagen innan och dagen efter. Han hade säkert såna på sig på kvällen/natten också. Såret på högerbenet var precis där byxan slutar och blodstänken på platsen var inte högre än 60 cm.
Måste nästan vara en reva i långbrallan om såna använts om sån skada ska uppstå med ”taggiga” märken?
Citera
2020-12-21, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Fick för mig att det var en vanlig "kisstund" på toa LW pratade om. Det är ju också något som "rinner av".
Förvisso. Det skulle ha varit efter att S varit hos L. Vad var det som hon egentligen menade som rann av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in