2020-12-21, 15:44
Medlem
Man stänger alltså gränsen mot Danmark men inte mot England. Varför?
Citera
2020-12-21, 15:45
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
En forskargrupp finansierad av både USA och Kina för att forska på SARS är de som ligger bakom coronaviruset som nu orsakat pandemi. Enligt gruppens sista officiella rapport 2015 har de framgångsrikt tagit fram ett hybridvirus som inte ska gå att vaccineras mot och som är mer potent i form av smitta och i dödlighet.

.
Har du en källa??
Citera
2020-12-21, 15:49
Medlem
Varför väljer man att stänga mot Danmark men inte Storbritannien? Eller just det, enligt Tegnell kan man ju fortfarande inte smittas på flygplan.
Citera
2020-12-21, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Viktigt att komma ihåg: viruset har redan muterat tusentals gånger sedan det dök upp. Och det muteras fortlöpande.

Detta är fullt normal för ett virus, och något som man följer under hela epidemins förlopp.

Jo men hastigheten på virusets mutationer är häpnadsväckande. Viruset är en trojansk häst som tillverkar nya celler med virusets egen arvsmassa. I den tillverkningsprocessen blir det ibland fel. Om felet är nyttigt för virusets reproduktion kommer det att uppstå en mutation som överlever från generation till generation. För att viruset ska mutera så kraftigt som det gjort på flera ställen så måste smittspridningen ha gått i rasande takt.
Citera
2020-12-21, 15:51
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Som jag förstått det så har man i Danmark hittat 501Y-mutationen, men man vet inte om det är den engelska varianten än. Någon som har bättre koll på detta än vad jag har?

501Y har ju hittats på flera håll i världen (oberoende av varandra). Den engelska varianten har dock flera andra mutationer också.

Ja den ingår i dem aminosyror viruset använder för att binda till ACE2 receptor. Vi måste lyssnar på medcram, hoppas han kommer ut med info om detta snarast. Det är tydligen det dem är rädda för, att detta ska göra att spikeproteinet ändrar sig så vaccinet inte / får svårt att känna igen proteinet på spiken?

Citat:
The lineage B.1.1.71 is of particular interest (see footnote) and is notable for a higher number of mutations
in one lineage than observed previously (Table 1b). It has been speculated that it may have arisen from a
chronically infected individual. One of these (the N501Y mutation) occurs in the region of the Spike protein,
the receptor binding domain (RBD), that the virus uses to bind to the human ACE2 receptor. Changes in
this region of the Spike protein can result in the virus changing its ACE2 binding specificity and alter
antibody recognition.

Ser inte att samma finns / fanns i Danmark. Iallafall inte i rapporten från igår.

Citat:

Y453F was identified in the Netherlands and Denmark associated with mink-human infections and in
particular in Danish cluster 5
which was defined as a cluster of variants carrying four mutations, the 69-
70del and three amino acid replacements (Y453F, I692V and M1229I) in the Spike protein, and spreading
among farmed mink and a small number of people in Denmark (Table 1b). This lineage raised concerns
because of a reported reduction of neutralization activity of sera from people recovered from infection,
but further studies are required. The Y453F mutation, which occurs in the RBM, although rare, has also
been observed previously in SARS-CoV-2 genomes isolated from humans, but never in the UK. This
mutation has arisen independently multiple times in several countries. Y453F has also been shown in
laboratory studies to increase the affinity of Spike protein binding to the hACE2 receptor.

https://www.cogconsortium.uk/wp-content/uploads/2020/12/Report-1_COG-UK_20-December-2020_SARS-CoV-2-Mutations_final.pdf
Citera
2020-12-21, 15:52
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Har du en källa??

Yes.

Projektets framsteg uppmärksammades iom den sista rapporten 2015 och blev hårt kritiserat, bla av Nature.com, varefter de officiellt stängde ner en del av projektet.
https://www.nature.com/news/engineer...search-1.18787

Trots att det varit officiellt stängt har Fauci under Obama har finansierat projektet i olika omgångar efter 2015.
https://www.newsweek.com/dr-fauci-backed-controversial-wuhan-lab-millions-us-dollars-risky-coronavirus-research-1500741
Citera
2020-12-21, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Expressen skriver nu att de ska stänga gränsen mot Danmark.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige-stanger-gransen-mot-danmark-/

Sådan. Det var på tide, men ved man hvor mange positive prøver der bliver sekventeret i Sverige?
Citera
2020-12-21, 15:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SOFOVLAD
Man stänger alltså gränsen mot Danmark men inte mot England. Varför?

Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Varför väljer man att stänga mot Danmark men inte Storbritannien? Eller just det, enligt Tegnell kan man ju fortfarande inte smittas på flygplan.
Beslut om att stänga gränsen mot Storbritannien upphör ju inte bara för att man stänger gränsen mot Danmark!
Citera
2020-12-21, 15:58
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Regeringen och FoHM kallar till pressträff 16.30!
Så Carlsson och FHM är alltså inbjuden att vara med på presskonferensen...
Citera
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
..I år har vi hittills en överdödlighet om drygt 2000 personer jämfört med normalåret.
Betyder det att av de nästan 6000 personer som dött i covid-19 så hade 4000 av dem ändå dött om inte pandemin drabbat oss? Det vet vi inte. Möjligheten finns att vi hade haft ytterligare ett år med förhållandevis låga dödstal och en stigande medelålder. Man ska ju hålla i minnet att dödstalet varierar en del mellan olika år utan att det inträffat något exceptionellt som den här pandemin. Förmodligen hade rätt många av dem som avlidit i covid-19 ändå avlidit under året, men av någon annan orsak.

Att vi har en så pass liten överdödlighet under året i jämförelse med hur många som avlidit av covid-19 tycker jag visar att Sverige som nation misslyckats kapitalt med att ta hand om och skydda de allra sköraste och äldsta medborgarna.
Både under pandemin och tidigare.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Har du lust att redogöra för hur du beräknar en överdödlighet på 2 000? Tittar vi på olika data eller?

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...tik-over-doda/

SCBs data visar ju att det i perioden 1 jan 2020 - 14 juli 2020 (tom v28) har dött 53 000 personer + ytterliggare 1 400 med okänd dödsdag.

Under samma period 2015-2019 så dog det i genomsnitt 49 000 + 1 100 med okänd dödsdag (pro rata för 28 / 52 veckor).

Hur kan du få det till en överdödlighet på "drygt 2 000"? Väldigt drygt i så fall, du får dryga till det med flera tusen till för att komma upp i de siffror som datan visar.

Dessutom så är det tveksamt att det ens är relevant att titta på perioden innan mitten av mars. Om du tittar på tabell 9b så har ju till och med SCB presenterat data från och med vecka 12, vilket verkar betydligt mer rimligt. Gör man det så ser man en överdödlighet på drygt 5 000 personer, vilket stämmer hyfsat bra överens med vad FHM har rapporterat som dödstal.
… [ Visa mer ]

Citat:
Det är svårt att ta dina beräkningar om dödlighet på allvar. Jag tittade tillbaka på gamla inlägg från några månader sedan (augusti) och noterade att du under en lång tid inte tycktes inkludera dödsfall med okänd dödsdag. Dessutom envisas du om att smeta ut coviddödlighet på fjolårets underdödlighet från en mild influensasäsong.

Men om du tar dig tid att kolla på den senaste Excelfilen från SCB:
https://scb.se/hitta-statistik/stati...tik-over-doda/ och sen kör följande scenario:

Du ersätter varje dag från och med 1a december med dess 5-årsgenomsnitt, och sen lägger till 40. Fortsätt fram till 15e mars 2021.

Sen kan du räkna totalt antal döda under två-årsperioden 16e mars 2019 till 15e mars 2021. Vi är dessvärre på väg att få 190 000 döda under denna period. Även om du envisas med att "smeta ut", så kommer vi nog landa på, i genomsnitt, 95 000 döda per år under de senaste två åren.

Ditt snack om överdödlighet på 2 000 är önsketänkande.
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Lägg ned, JedanProblem. Du gör bara bort dig.

Som alla kan se redde jag ut dessa frågor i ett svar till dig redan den 8 augusti:
Jag korrigerade mig själv eftersom jag mindes fel. Det skulle ha varit en överdödlighet på drygt 3000 personer under året fram till den 29 juni beräknat med SCB:s preliminära data.
Som alla kan se har jag varit helt transparent med hur jag gjort mina beräkningar och hur jag hanterat dödsfall med okänd dödsdag.
Resten kan den som vill läsa i nedanstående citat.

Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Citat:
Först måste jag pudla. Jag hade inte siffrorna framför mig utan jag mindes fel.
Det ska vara en överdödlighet på drygt 3000 personer under året fram tills 29 juni.

Vi använder samma källa från SCB. Tabell 1 Antal rapporterade dödsfall till SCB per dag åren 2015-2020 (Hela riket)
Som jag påpekat tidigare statistiken preliminär. Framför allt de senaste två veckorna kommer att justeras.
Jag har ändå valt att ta med dem för enkelhetens skull då det är omöjligt att säga hur många dödsfall som tillkommer.
Jag har valt att bortse från döda med okänd dödsdag av lätt insedda skäl.

Under året har det hittills dött 55 765 personer (tom 29 juli).
Under motsvarande period har det under åren 2015 - 2019 i genomsnitt dött 52 394 personer.
Överdödligheten för perioden blir då 3371 personer.

Som jämförelse ger din beräkning en överdödlighet på 4300 personer under året tom 14 juli.

Ingen vet ännu hur den här pandemin och hur alla åtgärder som vidtagits kommer att påverka det slutgiltiga dödstalet för år 2020 och om det blir en överdödlighet och hur stor den i så fall blir. Det kan bara tiden utvisa.

De tabeller som ingår i SCB:s preliminära statistik över dödsfall innehåller uppgifter från årsskiftet förutom just tabell 9b. Tabell 9b innehåller dessutom bara statistik om utrikesfödda efter födelseland, vilket gör ditt argument om att "till och med SCB presenterat data från och med vecka 12" till genomskinlig cherrypicking i syfte att maximera överdödligheten så att den blir lika stor som antalet döda i covid-19.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Beslut om att stänga gränsen mot Storbritannien upphör ju inte bara för att man stänger gränsen mot Danmark!
Riktigt men det beslutet har väl inte tagits? Eller har jag missat något? Det går snabbt nu.
Citera
2020-12-21, 16:00
Medlem
sannes avatar
Kallar de till pressträff för att berätta att vi godkänt det nya vaccinet?

Då är det uppenbart att det handlar om ekonomi, att de har så stora intressen i UK. Eftersom de stänger Danmark som har fler personer som pendlar över sundet där.

Vad tror ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in