2020-12-21, 15:19
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Den engelska artikeln nämndes redan igår i tråden, den är ju också relevant.
Kanske, men varför missar kvällstidningen då att nämna att variantens eventuella farlighet inte är klarlagd tro? Vore inte det en faktor värd att ta upp ifall man vill vara relevant?
Citera
2020-12-21, 15:19
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Viruset muterar redan kraftigt och det finns många olika ingångar via ACE2. Vi är inte på något sätt i något slutskede, speciellt inte så som Sverige hanterar det. Betänk hur man redan planerar att isolera UK. Sverige med vår usla hantering kommer att vara nästa land som isoleras.
Vet inte riktigt hur din kommentar relaterar till men tidigare inlägg, men kan i korthet säga att jag i stort håller med dig, dock har ju detta virus relativt den stora smittspridningen tack och lov inte skapat några större skillnader pga muterimg fram tills nu.
Citera
2020-12-21, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Kanske, men varför missar kvällstidningen då att nämna att variantens eventuella farlighet inte är klarlagd tro? Vore inte det en faktor värd att ta upp ifall man vill vara relevant?

Mejla dem och tipsa!
Citera
2020-12-21, 15:23
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Mejla dem och tipsa!
Varför, det var du som klistrade in länken? Du kan ju tipsa dem.
Citera
2020-12-21, 15:26
Medlem
Jag hittade en bra artikel som förklarar problemen det nya engelska viruset:
- https://www.sciencemag.org/news/2020/12/mutant-coronavirus-united-kingdom-sets-alarms-its-importance-remains-unclear

Drt verkar vara två mutationer (av 17) som ställer till det. Den ena gör att ACE2-bindningarna blir lättare att få till för viruset (501Y) och den andra utelämnar två aminosyror i spikeproteinet vilket gör att immunförsvaret får svårare att känna igen viruset.

Det senare låter som att det skulle kunna leda till sämre effekt på vacciner, men i den frågan gissar jag bara utifrån annat jag läst.
Citera
2020-12-21, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Varför, det var du som klistrade in länken? Du kan ju tipsa dem.

Nej jag tycker artikeln är bra som den är.

Epidemiologen citeras när han säger ”possibly more severe among young adults” och det tycker jag är informativt, det var du som tyckte de borde ha understrukit mer att det inte är säkerställt.
Citera
2020-12-21, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag hittade en bra artikel som förklarar problemen det nya engelska viruset:
- https://www.sciencemag.org/news/2020/12/mutant-coronavirus-united-kingdom-sets-alarms-its-importance-remains-unclear

Drt verkar vara två mutationer (av 17) som ställer till det. Den ena gör att ACE2-bindningarna blir lättare att få till för viruset (501Y) och den andra utelämnar två aminosyror i spikeproteinet vilket gör att immunförsvaret får svårare att känna igen viruset.

Det senare låter som att det skulle kunna leda till sämre effekt på vacciner, men i den frågan gissar jag bara utifrån annat jag läst.

Givetvis ingen som vill medge att det kan lura vaccinet, det hade ju varit en smocka rakt på näsan.

Vi får hoppas på det bästa hur som är det nog en bra broms för allvarlig sjukdom.
Citera
2020-12-21, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Har dom förväxlat Danmark med England?

Är väl England som är ett hot

Det nya mutationen har upptäckts i Danmark också, så Dk är ett hot.
Citera
2020-12-21, 15:36
Medlem
Citat:

De har ju redan sagt att man skall begränsa in resorna från England
Citera
2020-12-21, 15:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Den nya virusvarianten har påvisats i Danmark.
Citera
2020-12-21, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det nya mutationen har upptäckts i Danmark också, så Dk är ett hot.
Som jag förstått det så har man i Danmark hittat 501Y-mutationen, men man vet inte om det är den engelska varianten än. Någon som har bättre koll på detta än vad jag har?

501Y har ju hittats på flera håll i världen (oberoende av varandra). Den engelska varianten har dock flera andra mutationer också.
Citera
2020-12-21, 15:42
Medlem
Surtrutens avatar
Regeringen och FoHM kallar till pressträff 16.30!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in