2020-12-21, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Många detaljer för SD att hålla reda på
SD visar många gånger att han har extremt detaljminne samtidigt som han visar en konstig selektiv demens i förhör och i tingsrätten. Förargligt nog måste han vidhålla att hans minne är dåligt i vissa sammanhang och eftersom minnet är så växlande frågar åklagaren om han fått någon diagnos för sin minnesproblematik. Pinsamt för en person som vill framstå som duktig.

SD:s lögner och minnesproblematik kommer knappast att fungera i HR som ska lyssna igenom alla delar från rättegången innan han och vittnen ska höras live. Hans yrke, fritidsintresse och tekniska kunskaper talar för en multifunktionell person med ypperligt detaljminne.

SD menar att hans tidslinje för gmail-kontot saabstef*n ska bevisa att han varit hemma. Klantigt nog har försvaret lämnat in en bilddump som visar att bildredigeringsprogrammet Paint är öppet på datorn. Skribenten Avel noterade den intressanta detaljen på bilden för tidslinjen som finns med i huvudprotokollet (Aktbilaga 145 pdf sida 339 i den version jag laddat ned).

Flera epost-konton
SD har en känd e-post på sitt arbete och utöver den har han flera G-mailkonton. Jag funderar på vilket konto han var inloggad på under tiden han sysslade med Företaget Mord. Kan det ha varit kontot Herrteamdavidss*n som återställdes dagen efter Lena hittades?

Några av SD:s Gmail-konton som nämnts i tråden är:
herrteamdavidss*n
ks.davidss*n
saabstef*nspam - adressen som "okänd" sökte på 7/10 -18 och som endast kan ha varit känd av SD och LW
geotoursweinfo - gemensam adress för projektet THOS-GT ( The Heart Of Sweden Geo Tour ) som SD, HD och LW hade inlogg till

Hade han även ett gemensamt konto med Lena? I hennes dator fanns kontot htdlwd@gmail.c*m

Verifieringarna 12 maj och 20 maj
Natten mellan 11-12 maj fick SD en Google verifieringskod på mail och sms. Kan det bero på att han loggade in på en ny och okänd enhet?

Om SD satte sitt simkort i en annan enhet båda kvällarna, så känner systemet igen den enheten på måndagskvällen och det krävdes ingen verifiering igen (för den ordnade han natten till lördagen).

Frågan är då om hans Back Up Synk till enheterna även tappade internetkontakten natten till lördag, alltså precis som de drygt tre timmarna mellan måndag och tisdag. Någon som sett? Har man glömt ta med det i FUP eller helt enkelt missat att kolla Back Up Synk från kl 01 den 12 maj?

Har någon i tråden sett om SD fått några frågor om varför han fick en verifieringskod den 20 maj för att återställa Gmailkontot Herrteamdavidss*n?

Han fick någon form av meddelande från en geocachare under helgen där hen frågade nåt i stil med "har du skaffat ett nytt konto?"
Ska försöka kolla igenom mina gamla poster och kolla när det var. Vet att jag nämnt det meddelandet tidigare.
Kanske av noll relevans, men ändå..

Edit: citerar ur inlägget jag skrev

På s.154 så skickar J*ani ett meddelande till SD kl 22.20 den 11e:

"Har du skaffat nytt konto?" eftersom han skickat nån form av vänförfrågan.
Så vad pysslar han med den kvällen..?
Kl 01.34 och 02.05 på natten så tar han upp kontakten igen. Har han jagat klart efter gangsters då?
Han nämner iaf inget om dessa till honom
.*
Senast redigerad av uncommon-name 2020-12-21 kl. 14:33.
Citera
2020-12-21, 14:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Inte fattig? Ändå fick hon 50K av sina föräldrar för att klara sig.

Låna pengar för att slippa logga in på banken? Den här tråden blir ju bara värre och värre!

SD skrev till LW att han inte ville ha henne längre även om han inte fick tillbaka HD. Han hade sett för mycket av hennes negativa sidor.
Han hade ingen anledning att ha ett gemensamt bankkonto med henne. Han försökte få henne att fatta att han inte ville ha henne längre. Därför fungerar det inte med motivet svartsjuka som motiv för SD.

Hon hade en hygglig lön och hade över 100 000 på ett konto samt fonder värda lika mycket:
A 145/293

"På diverse bankkonton och fondsparande framkommer ett innehav om xxx xxx kronor
på konto samt xxx xxx kronor i fonder enligt bouppteckningen, vars fön'ättningsdag
var den 24 augusti 2018.
"

Efter hennes död blev det också en större summa för lägenheten över. Hon ägde ju också en bil, även om den var enkel. Det fanns en lön att hämta ut plus något på försäkringskassan( Trygghansa.

Att hon fick pengar av sina föräldrar får man se som en gåva, då det var besvärligt ekonomiskt under den längre sjukskrivningsperiod hon hade. Som ensamstående förälder bör du alltid ha buffert, vilket hon såg till att ha.

SD skrev till Lena att han valde HD, men ändå avslutade han inte med Lena.
Lenas hot om avslöjande låg som ett ständigt hot över SD. Varför väljer han då inte att lämna?

Han kanske inte heller klarade att ta sig ur den destruktiva relationen? Men av andra skäl än Lena?

Han kanske kände att det enda sättet att kunna kravla sig ur det här (med "hedern" i behåll) och samtidigt kunna återvinna HD, var att bara lösa det på för honom det "smartaste" sättet?

Det skulle kunna lösas genom att Lena bara "försvann" och han aldrig kunde kopplas till mordet? Ett genidrag enligt honom?

Ingen skulle väl tro att han var så dum att han mördade henne på sin egen gata, mitt i villakvarteret? Även om de hade haft en affär, så ville han ju inte längre ha henne?

Och visst, de hade ju haft kontakt på kvällen, men det finns inga bevis att de träffats. Faktum är att det inte finns något skriftligt om att de skulle ha stämt träff, och dessutom hade han en kväll fullt bokad med aktiviteter närapå varenda minut, fram tills hon är död, och även efter. Hur skulle han hinna?
Citera
2020-12-21, 14:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Den här cykeln har jag skrivit om några gånger och jag har trott hela tiden att den är av vikt.
Han ritade väl även ut vart den stod på en karta? I samband med Mållgans?
Han parkerade väl en cykel längs en cykelbana vid nåt tillfälle? Var det denna mån tro?

Jag vet inte vilken cykel han hade för att jag Mållgorna, men han ritade ut på kartan att han parkerade den på en av de tre, fyra gatorna som löper upp mot Vivallaskogen.
Oxelbärsgatan heter den nog, och den löper till Fågelbärsgatan. Fritt ur minnet nu.

Jag minns att du tog upp cykeln som SD hävdade blivit stulen.
Jag håller med att det finns ett möjligt samband med "resten". Det känns som att det blir lite för mycket saker som händer på en gång, samtidigt kan man inget bevisa.

Men ju mer jag läser (och läser om igen) framträder bilden av en opålitlig person som inte drar sig för att lura varken HD eller sin bästa vän, utan även sitter och ljuger på det mest uppenbara vis, såsom få personer skulle klara av. Om man är en vanligt normalhederlig person vill säga. Man tappar ju hakan.

Man frågar sig när cykeln blev stulen. Var det verkligen flera år sedan? Eller är det helt enkelt så att han hade planer på att den skulle "försvinna" på bästa sätt?
Citera
2020-12-21, 14:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
LW:s närstående gav samtycke till att gå in i Gmail och andra konton ungefär vid den här tiden. Ett år efter mordet ungefär...
Jag hade gett dem det lite snabbare om jag var i samma situation inbillar jag mig.

Har inte riktigt tid nu att sätta mig in i det hela och kolla, men jag minns att det var något krångel med det juridiska kring det där.

Min spontana tanke är att UW la allt förtroende i polisens och utredningens händer och kanske inte riktigt fattade att man inte hade gått igenom allt. Det var väl ändå inte så att han nekade utredningen något? Kanske det går att få fram svaret på detta? Jag tycker att det finns något som skvalpar där inne i mitt minne om det. Från rättegången?

UW kontaktade ju polisen om det som fanns i Lenas bagageutrymme i bilen, någon rygga och kartong? Lite så att man får en känsla av att han själv fick påminna om att detta borde kollas?
Citera
2020-12-21, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Och det menar du skulle ha vad att göra med LWs påstådda blodsprutande vid sex?

Rinna av (låter vulgärt men jaja, kanske jargong nära vänner emellan) kan syfta på att LW satt på toa efter samlag när hon hade eller inte hade mens och uttrycket ”rinna av” syftade på sperma eller/ och mensblod.

Eller menar du mer ”rinna av” som ett djur man hängt upp efter slakt?
(Retorisk fråga. Är du kvinna själv eller har en kvinna så vet du att inte ens tiden efter en förlossning så stänker blod i den omfattning SD påstår).

Ponera att LW hade sjukdomen lichen sclerosus som ger skör hud kring genitalierna så hade sprickor och viss ytlig blödning kunna uppstå vid samlag. Men inte ens då hade blodet stänkt och skvätt på det sätt SD försöker göra gällande.

Hade LW haft lichen sclerosus, vestibulit eller annan sjukdom eller syndrom som ger skör hud och / eller sköra slemhinnor och sprickor i området i och kring vagina så hade hon med största sannolikhet inte velat/ kunnat ha penetrerande sex utan att gå på så starka receptbelagda smärtstillande att hon skulle vara lika off mentalt som HD när hon var som sjukast.

Dessa mediciner borde också ha uppmätts i blodet vid obduktionen och naturligtvis framkommit i LWs journaler och i samtal med både SD och vänner, baserat på hur öppet hon uttryckt sig i konversationer vi fått ta del av via fup (”rinna av” som du själv nämnde exempelvis).

Alternativt tagit lokalbedövning innan samlag och lidit alla helvetets kval när den börjat släppa. Vilket också borde framkommit. Dessutom hur skulle LW kunnat ta lokalbedövning själv varje gång hon skulle ha sex?

Tycker inget i FUP indikerar att så varit fallet.🙄

Kvinnor med dessa sjukdomar (lichen sclerosus och vestibulit etc) brukar vara så känsliga att de har svårt att ens bära byxor och cykla och penetrerande sex är helt uteslutet för de flesta.

Fast det här vet du redan.

Men nu vittnade väl LW's barnmorska i rätten och det framkom väl att det inte fanns nåt som tydde på att LW skulle blöda vid sex?
Citera
2020-12-21, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Men nu vittnade väl LW's barnmorska i rätten och det framkom väl att det inte fanns nåt som tydde på att LW skulle blöda vid sex?

Ja så är det säkert, jag bara svarade Aqua-Rell som insinuerade något annat.
Hoppas få tid att läsa på lite i domen och fup igen efter jul.
Senast redigerad av Firesnake 2020-12-21 kl. 14:46.
Citera
2020-12-21, 14:46
Medlem
Se på dig själv. Alla får sina fläckar. Att påvisa att människan har fel och brister innebär ju inte att han är skyldig till mord. Vad vill man bevisa genom tvillingkorter? Hur tänker man då? Kan man leka med tanken att hon var sol och vårare?
Citera
2020-12-21, 14:50
Medlem
Citat:

Jo, jag förstod det. Har läst hens inlägg flera gånger. Nu krokade jag bara i och det råkade bli ditt för att jag ville pusha fram det där med barnmorskans vittnesmål😊.
Citera
2020-12-21, 14:53
Medlem
Citat:
L sa till väninnan att hon satt på toaletten och rann av..Det verkade vara standard, pga att väninnan ej reagerade nämnvärt på det.Det var ett telefonsamtal. I Rättegångspodden borde det återfinnas. Likaså det samtalet mellan L samt S där L säger att enda anledningen för henne att träffa honom är pga dennes presenter. Ungefär så.
Senast redigerad av Aqua-Rell 2020-12-21 kl. 14:56.
Citera
2020-12-21, 14:53
Medlem
Honan6s avatar
Spekulation
Efter trappmötet med JG tror jag SD cyklade blixtsnabbt och bytte om i källaren till mörkare kläder - de mörka jeansen som ses hänga på tvättlinan och den mörkblå jackan som hänger på torkställningen i tvättstugan.
Kläder på tork 15 maj www.bildtagg.se/bild/a3vxfsa9okywt11ijo0fooz
Kläder på tork 16 maj www.bildtagg.se/bild/ksfaauqyicstmhee1zek41ow

På fötterna tar han jobbets gummistövlar, sätter i sitt simkort i en mobil enhet som inte har back up synk i hans nätverk och smyger ut altanvägen.
Stövlarna? www.bildtagg.se/bild/tgi2lglfdd8i6puslvqx6xi2

Han tar sig fram på sin MTB som efter mordet görs rent i mörkret på tomten. När den torkat tas den in och hängs upp i taket för att den inte ska vara så lättåtkomlig?
www.bildtagg.se/bild/4j3mglahsy9mmai06e6cppjb

Till vänster om den blå badbaljan ligger en borste som kan tänkas ha använts för rengöring av ekrarna som stänkts ned av Lenas blod?
www.bildtagg.se/bild/ksfaauqyicstmhee1zek41ow

Vart tog MTB-cykeln vägen?
Vart finns stövlarna?
Borsten som ses bredvid blåa baljan?
Citera
2020-12-21, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet inte vilken cykel han hade för att jag Mållgorna, men han ritade ut på kartan att han parkerade den på en av de tre, fyra gatorna som löper upp mot Vivallaskogen.
Oxelbärsgatan heter den nog, och den löper till Fågelbärsgatan. Fritt ur minnet nu.

Jag håller med att det finns ett möjligt samband med "resten". Det känns som att det blir lite för mycket saker som händer på en gång, samtidigt kan man inget bevisa.

Men ju mer jag läser (och läser om igen) framträder bilden av en opålitlig person som inte drar sig för att lura varken HD eller sin bästa vän, utan även sitter och ljuger på det mest uppenbara vis, såsom få personer skulle klara av. Om man är en vanligt normalhederlig person vill säga. Man tappar ju hakan.

Man frågar sig när cykeln blev stulen. Var det verkligen flera år sedan? Eller är det helt enkelt så att han hade planer på att den skulle "försvinna" på bästa sätt?
Yosemite heter märket iaf och köps på Biltema. Alla börjar med samma bokstäver i ramnumret. WBTD. På SDi tingsrätten låter det som att han minns början på ett unikt ramnummer. Men det börjar alltså alla nummer på såna Biltema-hojar med.

Så slutsatsen är att han baserade att det var hans cykel på en helt felaktig slutsats.

Fortfarande intressant när han sålde(?) sin mtb av märke Kona och modell Hei Hei Trial. Den går upp i rök nån gång mellan 4/3 2018 och tiden för mordet. Men antagligen såld då det var en tid han behövde en del likvida medel kan man tänka.

Sen kan man tänka att om man ska rulla och evtl stöta på buset på stan så kanske man tar en av ”damcyklarna” så man inte blir robbad på sin fina Scott-cykel. Men att han gjort det är nog långsökt.
Citera
2020-12-21, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Kanske har han sålt cykeln? Och i förlängningen av sadelstången, i ramen, kanske mordvapnet ligger? Om det nu var ett järnrör...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in