2020-12-21, 11:34
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Precis, man behöver inte hålla med varandra.

Fast vad menar du med ni? Jag arbetar ej inom sjukvård. Men oavsett, huruvida sjukvården beklagar sig eller inte är inte min poäng utan snarare att den belastning på sjukvården som uppstått i samband med Covid 19 är högst verklig och har inte varit så omfattande tidigare.

Ber om ursäkt att jag felaktigt uppfattade att du oxå jobbade inom sjukvård...

Som sagt.. det är svårt att vara trovärdig om man har beklagat sig varje år... det är ingen som kommer ta en på alvar om det verkligen gäller.
Citera
2020-12-21, 11:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe

Som sagt.. det är svårt att vara trovärdig om man har beklagat sig varje år... det är ingen som kommer ta en på alvar om det verkligen gäller.

Ingen fara.
Citera
2020-12-21, 11:37
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nej tycker inte jag heller. Även om jag tycker att det bästa vore om fler vaccinerade sig. Samma som jag tycker att fler ska använda munskydd för där finns absolut inga risker att göra det.

Toppen!

Det är just repsekten för varandra som gör att trots att jag inte kommer vaccinera mig eller är övertygad att munskydd hjälper.. ändå kommer lyssna på dig lyhört.. och vem vet kanske tom ta till mig något.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Dom har alltid tagit emot landstingspatienter också, enligt avtal med landstinget kan de inte säga nej. Men att de opererar som vanligt är inget media sprider någon information om.

Aha ok det visste jag inte. Ja det hade ju varit en intressant nyansering som media gärna hade fått rapportera om.
Citera
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
En del kan förstås avbokat ja. Antingen av solidaritet, eller för att man riskerar att inte komma tillbaka till UK som planerat.

Men överlag har ju resandet minskat under pandemin.

Solidaritet, haha den var bra!

Den andra anledningen kan nog få några att tänka till lite, det håller jag med om.
Citera
2020-12-21, 11:42
Medlem
Det nordiska samarbetet har kollapsat i covid-19-pandemin.
Spretiga coronastrategier och nya gränshinder slår mot handel, resande och den gemensamma arbetsmarknaden samtidigt som nationalism börjar sprida sig

https://www.svd.se/pandemikollaps-for-nordiskt-samarbete#7KPE68:~:text=Det%20nordiska%20samarbete t%20har%20kollapsat%20 i,varnar%20Bertel%20Haarder%2C%20ordf%C3%B6rande%2 0i%20Gr%C3%A4nshinderr%C3%A5det.
Citera
2020-12-21, 11:46
Medlem
sannes avatar
Titta vi kanske kan få hjälp från UK direkt. Hoppas.

Citat:

Professorn Andrew Hayward som arbetar för den brittiska rådgivande gruppen för nya virushot, "New and Emerging Virus Threats Advisory Group", tycker att Storbritannien själva ska stänga sina egna gränser – för att minska spridningen av den nya varianten av coronaviruset, rapporterar Sky News.

Än så länge är det bara andra länder som stängt sina gränser gentemot Storbritannien.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-12-21, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nej, som vanligt händer det inte ett dugg.

Varför kan inte Stefan Lövens Sverige fatta beslut?

Snart landar det första av dagens flyg från London på Arlanda och Landvetter och inget särskilt verkar göras för att hindra dessa resenärer att föra in den nya mutationen till Sverige.

Jag tror flygen stoppas från midnatt eller i värsta fall midnatt till onsdag.
Nu har ju mutationen upptäckts i Danmark också, så det är nog bra att skynda på lite.
Andra länder har redan stoppat inresenärer från uk.
Citera
2020-12-21, 11:54
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe

Det är lätt att vara trovärdig om man undersöker hur det ligger till.

Vården har haft ganska stort övertidsuttag under lång tid (säkert minst 10 år) så det är ju ganska relevant att de klagar varje år kan jag tycka.
Citera
2020-12-21, 11:55
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Aha ok det visste jag inte. Ja det hade ju varit en intressant nyansering som media gärna hade fått rapportera om.

Media är inte intresserade av nyansering. Små operationer med lokalbedövning görs på otaliga ställen i Stockholm. Både Sabbatsberg och Sofiahemmet har kapacitet för större operationer, anestesi etc. Även Ersta men dom hade covidpatienter i våras. Hur det är nu vet jag inte.

Vi vanliga gräsrötter får aldrig hela bilden klar för oss. Min kunskap bygger på egna erfarenheter. Jag var där, gjord det etc.
Citera
2020-12-21, 11:58
Medlem
Med många okända faktorer så är det svårt att räkna på den nya mutationebs smittsamhet. Jag har dock försökt litegrann och hamnade då på att R-värdet inte har höjts mer än 15-25%. Men det är ju med ett stort antal antaganden...

Jag noterade förresten att mutationen som misstänkts göra viruset mer smittsamt skett på minst tre oberoende platser i världen (England, Brasilien och Sydafrika). Den brittiska varianten har dock många andra mutationer också. Mutationen I Sydafrika dominerar helt smittspridningen där just nu.

Det är för sent att stoppa den, men vi bör försena den så mycket vi kan för att undvika värre kaos än vi redan har.
Citera
2020-12-21, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Titta vi kanske kan få hjälp från UK direkt. Hoppas.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Det vore ju det bästa om dom stängde själva, så slipper mutationen spridas vidare.

Idag landar det dock 7 flygplan från uk i Sverige. Huhu bara inte nån där bär på mutationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in