2020-12-21, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jo, har också ett minne av detta. Det innebär alltså att möjligheten finns att immuniteten varar efter 13 år både efter genomgången infektion, och efter vaccin?
Vacciner i allmänhet vet jag inte men jag har hört att man sett T-celler efter vaccination med Pfizers vaccin.

Sedan verkar det bero på hur pass kraftig infektion man få, om man får T-cellssvar vid covid-19. Vid lättare infektion är det inte säkert at T-celler aktiveras.

Men får man hög feber ökar nog chansen att man har fått robusta T-celler.
Citera
2020-12-21, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Twiv tar upp den nya virus-varianten, men de verkar inte tro att det handlar om att viruset skulle ha blivit mer smittsamt:

https://youtu.be/IECzUNjPT18?t=3426

Men smittkurvan i UK ser onekligen lite oroande ut..

https://coronavirus.data.gov.uk

Ser oroande ut ?? Hoppas du skämtar, deras kurva ser ut som en dröm jämfört med Sveriges.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?time=2020-08-01..latest&country=SWE~GBR&region=World&casesMetri c=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing= 7&pickerMetric=location&pickerSort=asc
Citera
2020-12-21, 00:38
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Ca en vecka sedan man hörde talas om en muterad sträng där.

Det vi ska vara rädda för är kanske när flera olika strängar härjar. Men ett ansatt immunförsvar tar nästa sträng ditt liv.

Att myndigheterna reagerar innebär kanske att man tvivlar på vaccinet?
Ryssland är beredda på mutationer.

Citat:
The Chumakov Federal Scientific Center for Research and Development of Immune and Biological Products at the Russian Academy of Sciences has enough experience and technologies to develop a vaccine against any mutated SARS-CoV-2 coronavirus strains, the Center’s director, Aidar Ishmukhametov, told TASS.
Citat:
even if we learn that it has mutated seriously, we have a technology to simply change the primary strain. It is a rather simple solution," he said.
https://tass.com/society/1237657

Ryssarna drar igång vaccinering av äldre den här veckan.
Citera
2020-12-21, 00:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja jag såg det i FASS när jag sökte på den verksamma substansen.

Läkemedelsverket borde ta sig en funderare på om man inte borde inregistrera det igen,för humanbruk.

Man borde dra igång en studie a.s.a.p, det är småslantar i förhållande till vad det här jävla viruset orsakar. Skit i prestigen, om det går åt helvete så har vi ff vaccinet att luta oss mot. Och i jämförelse med kostnaderna för det så är det en piss i Mississippi! Jag gillar inte att ha en sak som kanske fungerar, hängslen och livrem är bombsäkert! Om det fungerar så får vi väl betala vaccinbolagen, so what liksom? Så här kan vi inte ha det i alla fall.
Citera
2020-12-21, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Man borde dra igång en studie a.s.a.p, det är småslantar i förhållande till vad det här jävla viruset orsakar. Skit i prestigen, om det går åt helvete så har vi ff vaccinet att luta oss mot. Och i jämförelse med kostnaderna för det så är det en piss i Mississippi! Jag gillar inte att ha en sak som kanske fungerar, hängslen och livrem är bombsäkert! Om det fungerar så får vi väl betala vaccinbolagen, so what liksom? Så här kan vi inte ha det i alla fall.
Javisst borde man undersöka saken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Så var får de då uppskattningen 70% mer smittsam ifrån?

Bra fråga. Ingen aning faktiskt. Möjligen har man räknat baklänges från hur mycket R-talet har ökat i vissa regioner, smittspårningsdata, samt hur stor andel som anses ha den nya varianten.

Några experiment på själva viruset har jag inte sett att man har gjort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Frankrike har ikväll stängt gränsen mot Storbritannien, vilket innebär att inga personer (inklusive lastbilsförare) kommer in. Detta gäller till att börja med i 48 timmar. Kön till Dover/Folkstone var i morse 8km lång och ca 8000 lastbilar per dygn tillkommer. Så Dovers hamn är stängd liksom tunneln. Det innebär också att inga EU-lastbilar är sugna på att köra gods till UK, då de riskerar att fastna.

Brittiska regeringen kommer ha krismöte (COBRA) om det imorgonbitti och EU-ledarna har också ett snabbinkallat möte.

https://news.sky.com/story/covid-19-major-disruption-expected-at-kent-ports-after-france-bans-all-uk-arrivals-12169002

Det innebär alltså att det kan bli varubrist i UK till råga på allt. Det var redan innan detta hände snack om att EU skulle stänga gränsen på grund av Brexit. Men nu gick det fort.
Citera
2020-12-21, 00:41
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja onekligen. Karljäveln sätter ju faktiskt hela sin karriär på spel med sina uttalanden, jag tycker vi kan ge honom en chans. Jag är beredd att ställa upp på en profylaktisk test! Har ju inte covid19, än. Jag rekommenderar inte någon att ställa upp, bättre att vänta på vaccin. For the record!

Hur kan detta undanhållas media osv
Undrar om det var denna blandning Trump fick. Han var i princip tillbaks på jobbet när de kritiska 7-10 dygnen var
Citera
2020-12-21, 00:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Jag testar också.

Vore vidare intressant att veta hur man for tag på detta i Sverige.

Har man inte tid att läsa så kan man höra det viktigaste här när han talade i senaten förra veckan. Menar han allvar eller menar han allvar. Som du säger, han sätter sin karriär på spel igen.

https://www.youtube.com/watch?v=YgOAaLmoa68

Då kan vi i alla fall hålla varandra i handen när vi tynar bort i en anafylaktisk chock. Det är mer än vad de stackars covid19 patienterna får då de får dö ensamma på sina rum, utan sina nära och kära runt sig.

Jag har sett videon.
Citera
2020-12-21, 00:43
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ja jag såg det i FASS när jag sökte på den verksamma substansen.

Läkemedelsverket borde ta sig en funderare på om man inte borde inregistrera det igen,för humanbruk.

Vet du varför det togs bort?
Citera
2020-12-21, 00:43
Medlem
Citat:
Vacciner i allmänhet vet jag inte men jag har hört att man sett T-celler efter vaccination med Pfizers vaccin.

Sedan verkar det bero på hur pass kraftig infektion man få, om man får T-cellssvar vid covid-19. Vid lättare infektion är det inte säkert at T-celler aktiveras.

Men får man hög feber ökar nog chansen att man har fått robusta T-celler.

OK, tack. Innebär i princip att vaccin i kombination med immunitet kommer lösa det här. Även om alla inte är immunia i 13 år, vissa bara i 9 år, etc, så är fortfarande än väldigt lång tid, och framför allt, alla förlorar inte immuniteten samtidigt, vilket i princip omöjliggör framtida större spridning. Enda är väl om det kommer en mutation som kan runda vaccinen, men det borde gå att hantera med någon modifiering av vaccinerna.
Citera
2020-12-21, 00:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Hur kan detta undanhållas media osv
Undrar om det var denna blandning Trump fick. Han var i princip tillbaks på jobbet när de kritiska 7-10 dygnen var

Jag vet inte vad det var för coctail Trump fick, men det är värt att undersöka! Har för mig jag läste om det någonstans men minns inte vad det var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in